Voorlichting (zelf) Borstonderzoek

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Denk jij genoeg te weten over het borst(zelf)onderzoek?

Ja, ik weet waar ik op moet letten en doe het onderzoek regelmatig.
5
45%
Ja, ik weet waar ik op moet letten en doe het onderzoek zelden tot nooit.
3
27%
Nee, ik heb geen idee maar had/wil hier graag meer van weten.
0
Geen stemmen
Nee, ik vind het niet belangrijk 50 jaar is vroeg genoeg.
0
Geen stemmen
Nee ik weet genoeg, maar doe wel regelmatig een poging tot borst(zelf)onderzoek
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

O
Berichten: 207
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 15:45

Berichtdoor O » ma 02 augustus 2010, 14:22

Dag Venus,

true,

maar statistiek is wel het meest misleidende (en effectieve) middel om angst in te boezemen,

en zegt werkelijk geen fluit over wat een individu wel of niet gaat overkomen.

Dat je gewoon een pion bent waar het lot naar willekeur mee speelt, kan ik niet geloven.
Dus ga ik ook niet af op kansberekeningen.

O

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » ma 02 augustus 2010, 14:47

Klopt, maar ik kan geen andere oorzaak dan het lot bedenken. Ongetwijfeld zullen levensomstandigheden etc meespelen, maar m.i. speelt het lot ook een rol. Vandaar dat ik toch ook maar aan kansberekening doe. En ja, in mij zit best wat angst. Niet specifiek voor borstkanker, niet specifiek om dood te gaan, maar wel de angst dat ik te vroeg doodga. En dan nog niet eens voor mezelf, maar voor mijn kinderen. Mijn angst is dat ik doodga, voordat ik "klaar" ben met hun opvoeding (voor zover je daar klaar mee kan zijn)

Statistisch gezien heeft een vrouw elke zwangerschap 10% kans op een miskraam, jammer dat ik dan 2x tot die 10% behoorde...voor mij is dat toch echt iets wat door het lot bepaald is. Shit happens...toch?
Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat ie wel of niet wil doen, voor mijn gevoel kan het geen kwaad om zo tussendoor onder de douche eens mijn borsten te bevoelen...en of dat dan uit erotisch oogpunt of uit één of ander protocol voortkomt, dat maakt toch niet uit.

Knuff
Berichten: 503
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 11:25
Locatie: Groningen

Berichtdoor Knuff » ma 02 augustus 2010, 15:00

[quote="O"]Ik denk dat de angst er dan van jong tot oud ingebakken zit en dat ze elke keer in paniek raakt als ze een oneffenheid voelt/ziet,quote]

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, en daar zit ook een kern van waarheid in. Maar als je juist de achtergrond informatie weet, schrik je volgens mij minder snel:

Geen voorlichting, toevallige ontdekking:
Shit, ik heb een knobbel ==> paniek ==> dokter

Wel Voorlichting:
Shit ik heb een knobbel ==> schrik ==> ik moet bijna menstrueren ==> laat ik even afwachten. ( En natuurlijk de wat angstige personen die nog steeds ondanks de voorlichting in paniek raken, en toch naar de dokter gaan)

En is het toch ondanks je bij sommige mensen juist wat meer paniek zaait, niet ontzettend belangrijk dat je ze toch op het borst(zelf)onderzoek wijst?

Zo voorkom je toch dat ze jaren met een ingetrokken tepel of verkleuring of weet ik wat nog meer blijven rondlopen? Zijn die ongelukkigen die met borstkanker te maken krijgen, niet dat stukje angst die je er (wel of niet) mee opwekt waard?
Show the world the warmth of your smile.

Knuff
Berichten: 503
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 11:25
Locatie: Groningen

Berichtdoor Knuff » ma 02 augustus 2010, 15:41

Het maakt me eigenlijk geen fluit uit, hoe en of je het onderzoekt, via een protocol, of doordat je binding hebt met je lijf, als je het maar in de gaten hebt als er iets veranderd is!! En of dat onderzoek dan gebeurt uit angst, of uit liefde voor je lijf doet er m.i. ook niet toe!

Mee eens..
Show the world the warmth of your smile.

Gebruikersavatar
VanDalen
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 16:32
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor VanDalen » di 03 augustus 2010, 16:20

Ik kan me ook voorstellen dat mannen dat met hun ballen doen.
Voor de mannen met hun ballen:
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=16110
Inderdaad een goede link..en ook verstandig..
volgens mij geldt hetzelfde als de discussie die over borsten gaat..
Leer je lichaam kennen, dan kan je ook ontdekken als iets
afwijkt..maar laat je niet gekmaken..

Overigens is 't met douchen en scheren makkelijk zat
om ook even verder goed te voelen,..dat gaat als vanzelf...
Je kan nooit genoeg oefenen.

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » di 03 augustus 2010, 20:28

In mijn dagelijkse werk,
kom ik het tegen die dames die iets gevoeld hebben
in hun borst en dat verder laten onderzoeken,
zij vertrouwen niet meer dat dat wat zij voelen goed is,
ook zie ik de dames die "uit de bus " ( het bevolkingsonderzoek)
gepikt worden omdat er iets mis is.

Wat kan ik nog meer zeggen, dan dat iedereen naar zijn lichaam moet luisteren, maar dat het ook mijn advies is om wel aan het bevolkingsonderzoek deel te nemen..

miss B
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Berichtdoor Laars » do 05 augustus 2010, 0:02

Het zou inderdaad wel eens kunnen dat we minder bewust zijn van ons lichaam, we zijn immers een volk van hard werken, broodnuchter en niet teveel gedoe.
Onze intuïtie en gevoelsleven is iets wat we steeds meer kwijtraken in deze zakelijke maatschappij, normen en waarden nemen het over.
We kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan andere culturen, daar is het heel gewoon om af en toe eens lichaamsbewust bezig te zijn.

Soms bekruipt me het gevoel dat het teveel is hier in Nederland...
Uitstrijkje, mammografie, digitale moedervlekscreening en laatst zag ik een reclame waarin een test werd aangeboden voor (niet zichtbare) suikerziekte…
Het is angsthazerij wat mij betreft…het is teveel van het goede…of is het niet het goede???
Het kan een keuze zijn…mensen zoet houden met bevolkingsonderzoeken, hun het gevoel gevende dat je dan tenminste iets doet! Soms denk ik dat het vanuit een bepaald psychologisch principe wordt gedaan.
Want laten we eerlijk zijn…het is een controlemiddel, en (soms) als mosterd na de maaltijd op vijftigjarige leeftijd…(?)

Willen we misschien niet weten hoe we het kunnen voorkomen?
Wel naar de mcDonalds (Hoe wordt dat vlees groot gebracht? Hoezo hormonen?) en dan op de fiets naar het bevolkingsonderzoek.
De Nederlandse regering doet een beroep op de bevolking om vooral wel te gaan sporten, want we worden te dik! Dure campagne…en wéér een opdracht voor de bevolking.
Anderzijds wordt het niet verboden om een stofje aan de chips toe te voegen door de slimme fabrikant, waardoor je steeds weer een hapje chips wilt nemen. De regering verbiedt het niet. Want stel nu dat de Nederlandse bevolking geen chips meer zou kopen? De statistieken van de koopkracht lijkt bijna de almanak van de regering!

Willen we misschien niet weten hoe er met geld wordt gesmeten in de medische wereld?
Weet je dat er levensreddende medicijnen worden geweigerd omdat ze te duur zijn?
Weet je dat de zorgverzekeraar soms bepaalt terwijl een arts zou moeten bepalen?
Weet je dat er kankerverwekkende stoffen in bepaalde voedingsmiddelen zitten en de Nederlandse regering dat ook wel weet maar dat de grote multinationals onderuit gaan als men dat gaat verbieden…
Weet je dat de farmaceutische industrie bijna bepaalt welke onderzoeken wel en niet moeten worden gedaan i.v.m. met de uiteindelijke ‘opbrengst’ van het nieuwe medicijn?

Ja, natuurlijk belast ik ‘mijn jongeren’ er ook mee, maar ik hoop dat we nuchter blijven…meer kijken waar we de dingen anders aan kunnen pakken….ondertussen gaan we door met het ‘controleren’ van ons lichaam. Geen paniek he…. :wink:

Laars die bewust leeft, alles eet en zich vooralsnog geen zorgen maakt!
Wel in ‘bezit’ is van twee zéér kritische dames.
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » do 05 augustus 2010, 20:59

AU AU en AU

Mijn hemel
wat voelt dit als een forse trap onder de gordel

Voor alle mensen die zich een slag in de rondten werken in de gezondheidszorg, aan bed of de kantoren met de beste bedoelingen!
Mensen die zieke mensen helpen, mensen die onderzoek doen. mensen die werken aan ziektes tgv ongezond leven,,,,,,,,,, die worden nu heerlijk neergehaald.
Ikvoel me heel erg aangsproken!

Broodjes aap en onderzoeken met valse uitkomsten

en bedankt!

en oh jee als je laat komt met klachten............. wat verwacht je dan?

Ik voel me diep heel diep gekwest!

Gebruikersavatar
amaretto
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 19:34
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Berichtdoor amaretto » do 05 augustus 2010, 21:12

ik treed Suzette bij. voor 100%. Zit vandaag al een tijdje te broeden op een 'beleefd' antwoord op voorgaande post , maar gelukkig voor mij doet Suzette het.

O
Berichten: 207
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 15:45

Berichtdoor O » do 05 augustus 2010, 21:36

Pijnlijk misschien, voor mensen die er middenin zitten; die er in werken of er wegens ziekte afhankelijk van zijn. Ik heb zelf afstand van de reguliere medische wereld en wat Laars schrijft, had ik kunnen schrijven. Ik zet me dus achter haar.

Ik denk dat er idd voor een deel sprake is van de mensen zoet houden en ze 'opdrachten' geven en altijd maar méér regels, regels, regels, waarmee eigenlijk een stukje eigen verantwoordelijkheid wordt afgepakt, waardoor we lui worden om zelfstandig te denken, misschien zelfs slaafs.

Van de stoffen in eten en drinken ben ik al een tijd op de hoogte, en ik vind het zo hypocriet dat er gewoon aspartaam (light frisdranken!!) en natriumglutamaat (idd chips, maar veeeele andere producten) in onze voeding mag blijven zitten, terwijl al lang bewezen is dat dit PUUR GIF is en een hele waslijst aan minder tot zeer zware klachten kan veroorzaken. Eerst wordt ons voorgehouden dat suiker de grootste dikmaker is (bangmakerij, met opzet), vervolgens gaat iedereen massaal aan de Light producten (die met stoere reclamecampagnes worden aangeprezen), waarvan nu blijkt dat het mensen des te vetter maakt omdat de chemische zoetstoffen niet afgebroken worden door het lichaam, en mensen er ook nog eens heel ziek van worden. Ironie?

Ieder moet voor zichzelf onderzoek doen, maar als je dan zulke dingen komt te weten, kan ik niet anders dan skeptisch zijn. Voor mij lijkt het allemaal een steeds grotere illusie te worden. Kijk toch eens hoeveel geld er rond gaat in die medische wereld en hoeveel er gefinancierd wordt door de farmaceutische industrie (cursusdagen voor therapeuten en psychiaters bijv. hoorde ik laatst op school). Willen ze ons wel gezond hebben?

En daarmee zeg ik niks slechts, en Laars volgens mij ook niet, over de mensen die met de beste bedoelingen hun werk doen in de gezondheidszorg.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 05 augustus 2010, 21:55

Bijwerkingen van natriumglutamaat

Studies uit het verleden beschrijven dat astmatische personen na consumptie van natriumglutamaat in voedsel astma-aanvallen konden krijgen. Naar aanleiding hiervan werden studies uitgevoerd om de link tussen natriumglutamaat en astma vast te stellen, en de toxische effecten van deze stof te onderzoeken. Er kon echter geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling worden vastgelegd. Mensen met astma bleken in deze studies dezelfde reactie te vertonen op natriumglutamaat rijke voeding als op placebo’s.

Soortgelijke studies werden uitgevoerd met mensen die verklaarden hoofdpijn, duizeligheid of andere subjectieve symptomen te krijgen door consumptie van de smaakversterker. Vaak konden de klachten verklaard worden door de toename in natrium gehalte en te weinig vocht. Ook hier kon geen wetenschappelijk verband tussen de stof en de symptomen worden aangetoond.

Een samenvatting van de verschillende onderzoeken naar de effecten van natrium glutamaat op de gezondheid werd gepubliceerd in 2000. De uiteindelijke conclusie van dit overzicht was dat door het ontbreken van wetenschappelijk bewijs voor schadelijke effecten, de stof beschouwd kon worden als een veilig additief voor voedingmiddelen. Alleen bij de inname van de pure stof in grote hoeveelheden werden subjectieve symptomen waar genomen bij mensen die zichzelf als overgevoelig voor deze stof beschouwden.

In het algemeen kan worden geconcludeerd dat de inname van glutamaat veilig is. Door een goede ingrediëntendeclaratie kunnen mensen zelf kiezen of ze het willen consumeren of niet.

Food-Info.net / an initiative of Wageningen University

O
Berichten: 207
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 15:45

Berichtdoor O » do 05 augustus 2010, 22:02

- off topic -

Snel even gegoogled? Noem je dat onderzoek?
Je denkt toch niet dat het gevaar van deze stoffen aan alle kanten wereldkundig gemaakt wordt? Anders zat het ook echt niet meer in onze voeding...

Er is wel een boekje over verschenen:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

- back on topic -

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 05 augustus 2010, 22:30

@ Laars: Precies wat je zegt: het bevolkingsonderzoek is een controlemiddel. Niks meer en niks minder. Maar dat wil toch niet zeggen dat het niet goed zou zijn?

En ja, ik zou heel graag willen weten hoe het voorkomen kan worden, maar als het zo gemakkelijk zou zijn, waarom komt het dan nog steeds zoveel voor? Tegenover elk onderzoek wat bepaalde voedingsmiddelen als gevaarlijk bestempeld, staan ook weer onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Al met al is er dus geen bewijs dat er verband bestaat tussen voedingsmiddelen en kanker. Zou het echt zo zijn dat het niet eten van bepaalde voedingsmiddelen kan voorkomen dat iemand kanker krijgt? Dan zou daar toch zeker ook reclame voor gemaakt worden.

Ik ben het wel met je eens dat we te veel regeltjes en te veel bemoeizucht hebben, maar om het nou meteen zo radicaal te stellen, nee, daar geloof ik niet in.

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » do 05 augustus 2010, 22:36

Wat mij vooral opvalt is dat er nogal neerbuigend wordt gedaan over de mensen.
Alsof we allemaal slaafs de opdrachten volgen,geen eigen mening hebben,braaf opvolgen wat de artsen ons "opdragen".........
Ik verzeker jullie dat dat niet het geval is,noch bij mij,en ik denk nog wel een paar mensen hier :wink:

Ik weet ook heus wel dat er in de farmaceutische sector veel geld omgaat,te veel geld waarschijnlijk.
Nu ken ik geen exacte cijfers,maar ik denk toch te kunnen stellen dat alle onderzoeken naar nieuwe middelen,enorm duur zijn.....
Is het dan niet een beetje normaal dat deze verkocht moeten worden,én dat er geld moet komen voor een volgend onderzoek?Stilstaan is achteruitgaan.
Nu kan je zelf wel allerlei onderzoeken,medicijnen,inentingen weigeren(je goed recht overigens!),maar:

Wij leven allemaal dank zij bvb inentingen waardoor levensbedreigende ziekten de wereld uitgeholpen waren,nog voor de meesten van ons geboren werden!

en PS:
Realiteitszin en angst zijn volgens mij geen synoniemen.
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 05 augustus 2010, 22:40

Eigenlijk was dat wat ik wilde zeggen :wink:
Ik ga er nog altijd vanuit dat mensen zelf kunnen denken, en misschien wel slimmer zijn dan gedacht wordt.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten