Menstruatiecyclus

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

jenda65
Berichten: 2484
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 12:06

Menstruatiecyclus

Berichtdoor jenda65 » wo 28 april 2010, 10:38

Ik ben nu een jaar of 6 met de Pil gestopt en dat bevalt mij eigenlijk prima!
Tuurlijk is het wel eens lastig als niet meer precies uit te rekenen is wanneer je ongesteld bent, en er valt ook niets meer te schuiven... maar de voordelen (geen extra hormonen meer in mijn lijf, beter in mijn vel, minder hoofdpijn, meer zin in...) wegen voor mij op tegen de nadelen.

Wel heb ik steeds een vrij korte cyclus... meestal ergens tussen de 22 dagen en 25 dagen ben ik weer ongesteld.

Nu is het deze keer anders...grrrr.... :evil:
Ik was ongesteld op 11 april, maar tot mijn eigen verbazing op 26 april al weer.... :(
Wie herkent dit?? Heeft dit al met de overgang te maken (ben 44 jr)? Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn???

Een bijkomend nadeel van om de week ongesteld zijn, is dat ik nu al merk dat de tampons mij vreselijk irriteren.... (branderig en jeukerig gevoel bij ingang van vagina). Maar maandverband vind ik al helemaal geen optie...
Heeft iemand nog tips voor mij wat ik hier aan kan doen???
When you say YES to others,
make sure you are not saying NO to yourself.
-Paulo Coelho-

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » za 01 mei 2010, 16:14

ik herken het, helaas soms

Na mijn 3de kind is mijn cyclus maar met moeite op gang gekomen. Lang bv gegeven waardoor sowieso mijn cyclus pas laat op gang kwam (2 jaar na de bevalling).

Ik heb een app op mijn Iphone waarmee ik het bijhoud nu, daarvoor in mijn agenda, maar deze heeft ook een statistiekfunctie.

Toen ik weer ongesteld werd was er geen touw aan vast te knopen in het begin, op een gegeven ogenblik 24-25 dagen, met inderdaad soms alweer na 2 weken ongesteld. Zelden langer dan 25 dagen.

Na het opgang komen ben ik nu 5 jaar verder, en eigenlijk zit ik stabiel op 25 dagen maar nog steeds 2-3 x per jaar een cyclus die er tussen door fietst, dus na 2 weken al.

Ik heb het nagevraagd aan de gyn en het heeft niets te maken met een aankomende overgang, dan heb je dit juist niet, dan wordt het steeds langer Eigenlijk is dit heel normaal maar door pilgebruik van veel vrouwen merken ze dat niet.

Alles tussen de 21 en 42 dagen is normaal, eronder is anovulatoir (dus zonder eisprong), er boven is ook hormonaal afwijkend en weinig kans op bevruchting.
De 28 dagen is gemiddeld.

Maar goed, ik heb dus ook al 5 jaar mijn eigen cyclus, gemiddeld 25 dagen en af en toe ben ik na 14 dagen al weer ongesteld.

jenda65
Berichten: 2484
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 12:06

Berichtdoor jenda65 » za 01 mei 2010, 16:46

Thx Suzette....voor je verhaal...

Ik had het nog niet meegemaakt dat het korter was dan 21 dagen... dat wel een aantal keren gehad, maar al weer na 2 weken, dat was een totaal nieuwe ervaring voor mij....

Maakte mij er niet echt zorgen om.. was meer de nieuwsgierigheid of anderen het ook wel eens hebben...
Dus prettig om te horen ,dat ik mij in goed gezelschap weet van jou... :wink:

En achteraf komt het dit keer niet eens zo slecht uit.... met morgen een paar dagen met man en kids weg, en voor volgende week mss nog een spannende afspraak... :oops:
Dus laat ik dan vooral de voordelen er maar van inzien! 8) :P
When you say YES to others,
make sure you are not saying NO to yourself.
-Paulo Coelho-

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » za 01 mei 2010, 18:23

Ik geloof niet in allerlei zaken maar de keren dat ik tussendoor menstrueerde en dus mijn cyclus opschoof, kwam me dat telkens goed uit. Dat is bizar

Ik menstrueer tussen de 23 en 26 dagen; plan dus ook niets leuks vooruit puur op mijn cyclus, het is zoals het is. en 6 mnd vooruit kan 6x 3 dagen zijn, dat is al snel 'mis'. En toch ben ik nooit op een weekend in een leuk hotel ongesteld geweest, maar geregeld een halfway menstruatie gehad.
Mischien speelt die duvel er wel mee???

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 01 mei 2010, 18:37

Het is bij mij drama op het moment. Kan er absoluut niet van op aan wanneer ik ongesteld word.
Vroeger, toen ik nog niet aan de pil was of tijdens pil pauzes, kon ik de klok erop gelijk zetten. Precies 28 dagen was mijn cyclus. Donderdag avond werd ik ongesteld. Supermakkelijk.
Met de pil was het net zo natuurlijk. Vond het ideaal.
Nu ben ik alweer een tijdje gestopt met de pil. Mijn overgang is aan het rommelen. Dat is aangetoond dmv een bloedtestje. En mijn menstruatie is dus vreselijk van slag. Hele lange cycli of juist kort. Ik maak het allemaal mee. En ik word er gék van! Valt niks meer te plannen. En inderdaad, of de duvel er mee speelt. Altijd ongesteld als je wat leuks gepland hebt. Ik heb eigenlijk constant het gevoel in de buik dat ik ongesteld moet worden. Soms zo heftig dat ik naar de toilet hol, bang omdat ik doorgelekt zou zijn. Geen spatje bloed te zien natuurlijk. Ben benieuwd wanneer het komt.
Ik heb overigens ook het gevoel of ik in een continue pms gebeuren zit. Ben down, mijn libido is niet als vanouds. Kortom; ben mezelf niet.
Gelukkig staat er over ruim een week al een afspraak met de huisarts gepland. Ga dit zeker ter sprake brengen. Hopelijk weet hij dé oplossing. En anders denk ik er aan om gewoon weer met de pil te beginnen.
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » za 01 mei 2010, 19:47

ik ben daar ook mee aan het tobben,dan 3 maanden niet en dan ineens 2 keer in de 4 weken,en nu op dit moment ben ik ineens op tijd ongesteld, ik heb last van moordneigingen,buienwisellingen,ik kan al uit mn dak gaan als manlief anders naar me kijkt dan normaal.
tel daarbij de opvliegers op en de ellende is compleet.

mn tampons krijg ik er in het begin niet meer in,ben van super plus naar super gegaan omdat ik ze met geen mogelijkheid er meer in kreeg.

en ineens is mn menstruatie minder geworden,ongeveer 3 dagen en dan gewoon bloedverlies,terwijl ik een jaar geleden een pakje super plus tampons nodig had en ook nog de nodige nachtmaandverband omdat ik altijd doorlekte.
ik kan ook niks meer plannen,want ook ik weet niet wanneer ik het moet worden
ben nog niet naar de huisarts gegaan.
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

jenda65
Berichten: 2484
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 12:06

Berichtdoor jenda65 » za 22 mei 2010, 11:28

Het is bij mij drama op het moment. Kan er absoluut niet van op aan wanneer ik ongesteld word.

Gelukkig staat er over ruim een week al een afspraak met de huisarts gepland. Ga dit zeker ter sprake brengen. Hopelijk weet hij dé oplossing. En anders denk ik er aan om gewoon weer met de pil te beginnen.

Ben je nog wijzer geworden van de huisarts, Shazz???

Maandag weer ongesteld geworden.
Er zat nu precies 3 weken tussen... nou ja.. is al beter dan 2.... :D
When you say YES to others,
make sure you are not saying NO to yourself.
-Paulo Coelho-

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 22 mei 2010, 11:56

Hai Jenda :)

Hij herkende alle verschijnselen die bij de overgang horen. Advies gekregen om Ymea te proberen. Volgens hem zijn veel gebaat daarmee. Ehm, moet het nog kopen dus geen idee of het idd werkt. Heb wel op inet gezocht en er schijnen meerdere soorten te zijn. Voor de dag en nacht. Met als toevoeging iets waardoor je minder trek krijgt in snoepen enzo. Lijkt mij wel de handigste. ;)

Over een half jaar weer terug. (als alles zo blijft natuurlijk) en dan groot bloedonderzoek. Echt alles wordt dan nagekeken.
Vooralsnog geen echt nieuws dus. Ook nog steeds niet ongesteld geworden. En het gerommel is ook een stuk minder. Fijn!
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » za 22 mei 2010, 14:11

ik ben weer een week te vroeg ongesteld geworden
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » di 25 mei 2010, 14:08

tis nu zo hier,ik ben het welles en de dag daarna dan ben ik het niet,en dat al zo'n 5 dagen



grrrr en hobbyvriendje wil afspreken en dat gaat dus niet
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » wo 26 mei 2010, 0:43

Hoe oud zijn jullie Shazz en Vir?(jaaaaaa als dame mag jedat vragen). Ikbedoel, is de overgag een mogelijkheid?

Nu ik het strak bijhoud op mij Iphone appje schommelt hetminder dan ik dacht. Ik heb een korte cyclus endan is2 dgn eerder wel erg vroeg maar valt nog steeds binnen de range

een bevriende gyn heb ik er wel eens over gevraagd. Er is een theorie dat een aankomende menopauze zich aandient met een korte cyclus, het idee zou zijn om dan vruchtbaarder te zijn. Dit is echter nooit bewezen.,
Het lijkt toch zo te zijn dat evenveel vrouwen van een regelmatige cyclus de overgang in gaan als vrouwen via een onregelmatige pf korte cyclus


Voor mij is hey wennen, ik ben al 17 jaar ofzo zonder hormonale ac, kon mijn zwangerscjappen bij wijze van spreken plannen, vruchtbaar als ik was. Maar na mijn laatste zwangershap is dat echt niet meer zo

Cyclus is kort en soms korter

Mijn huidig lief was ooit een sexvriendje, had al snel door dat het niet te plannen was, het boeide hem niet en daardoor mij ook al snel minder

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » wo 26 mei 2010, 1:29

Ik ben 44 jr Suzette. En bij een bloedtest van ongeveer een jaar geleden bleek ik al bezig te zijn met de overgang. Mijn bloedwaarde (ik weet echt niet meer hoe het heet) was toen 24 en het schema wat mijn huisarts me toen liet zien zei dat je vanaf de 25 echt in de overgang zat. Scheelde dus niet veel. Aangezien het al even geleden is ga ik er eigenlijk van uit dat het nu hoger is. En gezien mijn cyclus klopt dit wel. Over een half jaartje weet ik meer. Wat de cijfertjes betreft dan. Mijn lichaam zegt me al genoeg. :)
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » wo 26 mei 2010, 7:36

ik ben ook 44 jaar,ben nog niet bij de huisarts geweest,maar ben het wel van plan,want dit is ook niks.

mijn moeder was trouwens 38 jaar toen ze volledig in de overgang zat,en als ik mn cyclus na ga dan ben ik er ook al een paar jaar mee bezig.
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » wo 26 mei 2010, 9:35

Ik ben zelf 1 jaar jonger.

Merk dat ik lang niet altijd meer een ovulatie heb. Vooralsnog een kortere cyclus dan ik gewend was en soms nog korter en dan wordt het helemaal zo kort:o)
En vloeien is niet om over naar huis te schrijven, ik denk wel eens 'laat dan maar":o)

jenda65
Berichten: 2484
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 12:06

Berichtdoor jenda65 » do 27 mei 2010, 17:01

Ik heb (tot nu toe) alleen maar last van een korte cyclus (maar die heb ik altijd al gehad) en soms dus nog kortere cyclus.... :roll:
Ik kan verder geen overgangsverschijnselen of overgangsklachten ontdekken... Gelukkig.... 8)
When you say YES to others,
make sure you are not saying NO to yourself.
-Paulo Coelho-


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten