Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Re: Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Berichtdoor pure » do 04 maart 2010, 22:26

-------------------------------
bericht van de mod
In tegenstelling tot wat het lijkt is dit topic niet geopend door Artemis. Het is een afsplitsing van het topic 'baarmoederhalskanker' in het forum 'hoe doe ik'.
Joan
--------------------------------
8)

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » do 04 maart 2010, 22:30

oke oke

de bedenking van zou ik of zou ik niet komt toch van artemis?

zucht ....................
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 04 maart 2010, 22:37

Artemis weet al een tijdje dat ik haar hoor, dat ik de woorden die ze wel en niet spreekt begrijp. Ik ben ook dan niet zo zeer tegen haar twijfel, ik probeer haar alleen vanuit mijn eigen bezorgdheid te behoeden voor iets wat ik nu zelf mee maak. Ik zeg haar niet hoe en wat ze zou moeten doen, alleen zou ik het vervelend vinden haar te moeten verliezen aan een van de kankersoorten die je pas voelt als het te laat is.

De oorsprong van dit topic vond zich in de vraag wel of niet een opsporingsmethode gebruiken die door de staat aangeboden wordt. De staat steekt hier geld in en in mijn ogen zouden ze er acuut op besparen als het niet zijn doel zou treffen. De staat is nu eenmaal niet achterlijk en wil financieel in alles snijden waar ze ook maar een reden voor kunnen vinden om in te kunnen snijden.

Het gaat mij er dus niet om de keuzes die ze maakt , maar of ze alle informatie krijgt en wil horen die er te vinden zijn over dit onderwerp. Niet dat ik nu alle informatie heb dat wil ik in geen enkel opzicht beweren... maar ik ken wel 1 kant van het verhaal en ik heb tot op heden nog geen spijt van het nemen van dat uitstrijkje....

Door te weinig non verbale communicatie in schrift vrees ik dat het weer eens te slecht gelezen wordt en te weinig gekeken wordt naar hoe een en ander bedoeld wordt.

IK BEDOEL GEEN KWAAD BEN SLECHTS BEZORGD

sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » do 04 maart 2010, 22:38

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik zie ook nog steeds geen reden waarom het onderzoek an sich niet in orde zou zijn. Afgezien van dat je je dan 1 keer - tegen je voorkeuren in - in het hol van de 'reguliere' leeuw zou begeven, lijkt me toch niet dat je er wat dan ook voor negatiefs aan zou kunnen overhouden.
Na het onderzoek ga je toch gewoon weer je eigen gang? Maar dan weet je in elk geval hoe het er voor staat.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 04 maart 2010, 22:40

Even een vraagje zonder oordeel , zijn er andere methoden om erachter te komen dat je baarmoederhalskanker hebt ( behalve dan uitstrijkje en biopten)?
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Oceann
moderator
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 1:01
Locatie: WvhL - Shespot Mod
Contacteer:

Berichtdoor Oceann » za 06 maart 2010, 16:54

Opgeruimd en weer geopend. Frisse herstart met medeneming van de geleerde lessen betreffende onderling respect, discussietechnieken en zaakinhoudelijk (niet op de persoon maar op de argumenten gericht) posten.

Oceann

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 06 maart 2010, 17:49

ik vind eigenlijk dat de titel van dit topic veranderd zou mogen worden.
De discussie is er meer eentje geworden over de keuze om al dan niet gebruik te maken van hetgeen de reguliere medische wereld te bieden heeft aan preventieve onderzoeken en behandelingen, of de alternatieven, zoals bv. homeopathie.
The music is all around us...you only have to listen..

silly
Berichten: 9649
Lid geworden op: ma 23 februari 2009, 18:37
Locatie: friesland

Berichtdoor silly » za 06 maart 2010, 18:14

ja ,maar dat heeft weer niks te maken met het laten doen van een onderzoek
zo n uitstrijkje is toch wel heel belangrijk ,lijkt me

en ja mocht je dan ziek zijn dan kan je altijd nog beslissen wat je wilt doen
alhoewel ik dan iets anders dan wat regulier is wel een beetje link zou vinden

maar dat is natuurlijk ieder z n eigen keus
maar ..misschien had silvia millecam ook nog wel geleefd als ze naar een chirurg was gegaan

maar ook dat is speculatie....ik weet het.
: )

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » zo 07 maart 2010, 12:28

De titel heeft toch alles met de discussie te maken? Hét bevolkingsonderzoek. Dat de discussie is uitgemond in een waarom wel of niet onderzoeken, doet de titel niets te kort.

Ik heb alle postings nog eens nagelezen en al ben ik het niet eens met Lux en Artemis, ik moet wel zeggen dat Lux vooral zich heel goed verwoordt. Ze staat echt voor haar mening en dat kan ik wel respecteren.
Toch, en dat is al vaker gezegd, mis ik nog een paar antwoorden.

Wat nu als blijkt (en dat hoop je natuurlijk nooit!) dat er wel foute cellen zijn, wat doe je dan? Als zelfs de alternatieve geneeswijze er geen raad mee weet.

Of misschien anders gesteld: Wanneer besluit je om naar de reguliere arts te gaan? Met een verkoudheidje kan ik me voorstellen dat je zelf middeltjes hebt. Heb ik zelf ook. Bij griep idem. Kwestie van uitzieken. Maar wat als het een fikse longontsteking wordt. Of bij een beenbreuk die geopereerd moet worden.Blijf je dan in het alternatieve? (en wat zijn daar de opties dan?)

Het blijft me boeien. Niet omdat ik eraan denk om zogenaamd over te stappen maar puur om wat de beweegredenen zijn.
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

grizzly
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 25 december 2002, 2:01
Locatie: Noordwest nederland

Berichtdoor grizzly » ma 08 maart 2010, 1:10

Moet toegeven dat ik niet het hele topic gelezen heb, maar kan me niet herinneren ergens gelezen te hebben dat Lux tegen de reguliere geneeskunde is.
Zoals ik het lees heeft Lux moeite met de bevolkingsonderzoeken en het "gedoe" aan je lijf als er (nog) niks aan de hand is. Hoe en waarom is voor mij in deze posting even niet belangrijk.

Doorredenerend volgt hieruit dat Lux een arts opzoekt als ze klachten heeft (de wijze waarop de meeste mensen handelen), al dan niet na het doorlopen van een "alternatief" traject.
Dit kan betekenen dat ze een zwaarder traject ingaat met een grote(re) mate van onzekerheid mocht er iets goed mis zijn. In feite aanvaard ze dus dat de kans groter is om aan de ontdekte ziekte te overlijden. Aannemende dat de overlevingskans groter is naarmate je er sneller bij bent met starten van de behandeling.

Eigenlijk doet ze dus iets wat wij bijna allemaal doen als we ons niet lekker(ziek?) voelen, en dat is naar een arts gaan. Alle preventieve bevolkingsonderzoeken ten spijt, er treden nog steeds veel ziektes op die niet eerder ontdekt worden dan voordat er klachten gaan optreden. Er zijn tenslotte maar voor enkele ziektes bevolkingsonderzoeken, dat zijn dan wel de meest voorkomende maar er zijn er nog vele die je kan oplopen waar geen bevolkingsonderzoeken voor gehouden worden.

Ik laat hier buiten beschouwing of ik het met bepaalde zienswijzes eens ben. Daar gaat het me hier niet om.
Lux noem ik hier, niet om haar aan te vallen maar omdat zij de "aanstichtster" is van deze moeilijke maar boeiende discussie.


groeten van
grizzly

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » ma 08 maart 2010, 9:18

vanaf het moment dat het me werd aangeboden heb ik er gebruik van gemaakt.

de eerste keren waren de uitslagen goed.
alleen vorig jaar niet, en ik ben blij dat het tijdig is ontdekt
anders was de kans aanwezig geweest dat ik BMHK had gekregen.
klachten had ik nooit, en nu nog niet.
Het is een monster deze ziekte...
besluipt je..en zodra je merkt dat het er is ben je wss te laat.
daarom doe ik mee aan het onderzoek.

Vandaag komt de uitslag van het laatste testje, en zal ik weten of de ingreep van afgelopen zomer geholpen heeft.
The music is all around us...you only have to listen..

Lux

Berichtdoor Lux » za 13 maart 2010, 21:36

Waarom zou je niet meedoen aan het bevolkingsonderzoek?

Die vraag was o.a mij gesteld en hier zou ik nog op terugkomen. Ik ben blij dat mijn bijdrages over een meer algemene kijk op ziekte en gezondheid er nog ongewijzigd staan. Want een specifieke mening als dit vloeit daar ook uit voort.

Er wordt steeds gezegd "het schaadt niet, het kan alleen voorkomen dat je nóg zieker wordt, dus wél doen". Er werd gevraagd of het onderzoek an sich kwaad zou kunnen. Ik wil niet zeggen dát het schadelijk is, wel wil ik er mijn vraagtekens bij zetten. Mijn moeder was naar de dokter gegaan voor een ontsteking in haar borst. Gelukkig was het maar een ontsteking, maar de dokter bood haar een mammografie aan ter geruststelling. Zij is ook wel kritisch en stelde hem de vraag of het kwaad zou kunnen. En dan toen het antwoord van een reguliere dokter: er gaat een behoorlijke hoeveelheid straling door je borst; omdat ze grote borsten heeft, is er meer straling nodig om door het weefsel heen te gaan. Hij kon haar in alle eerlijkheid niet garanderen dat dat géén kwaad zou kunnen. Straling en hormonen zijn veelal de oorzaken van kanker, gaf hij aan. Op een gezonde borst wordt een hoeveelheid straling losgelaten dat mogelijk schadelijk is, terwijl het bedoeld is ter voorkoming van kanker. Voor mij zit dit al heel scheef.

Bij het uitstrijkje worden wat cellen van je baarmoedermond geschraapt. Ik wil niet zeggen dát dit schadelijk is, wel weer een kanttekening. De cellen vormen een orgaan, de organen vormen een lichaam, in een gezond lichamen werken alle onderdelen harmonisch samen. Je kan op al deze onderdelen van het lichaam inzoomen, een cel kan je ook steeds gedetailleerder gaan bekijken, elke cel bevat een celkern, een celkern bevat het DNA, dat ook weer bestaat uit… enz. Er is een hierarchische structuur. Niemand gaat me tegenspreken wanneer ik zeg dat het lichaam verstoord raakt wanneer je er een orgaan uit wegneemt. Afhankelijk van welk orgaan en welke functie, zal het lichaam hier aan ten onder gaan of een nieuw evenwicht zoeken en vinden (zonder een nier kunnen we wel, zonder een hart niet), per mens zal het verschillen hoe het lijf hiermee omgaat. Tot er cellen van je baarmoedermond af zijn geschraapt, leefden ze ook binnen een harmonisch geheel. Hoe klein het ook is, er wórdt wel iets verstoord. En elk lichaam zal hier anders mee omgaan. Een wortel uit een moestuinbed vol wortels trekken, een blad van een plant af trekken, een pootje van een insect: je zal al verder dan het fysieke niveau moeten kijken om te zien wat er op energetisch niveau verstoord wordt wanneer je een onderdeel verwijderd uit een harmonisch geheel (waarin élk onderdeel z’n functie had).

Ik sta er dus wel skeptisch tegenover wanneer er, ter preventie van het ziek-worden, methodes worden gebruikt die op zichzelf schadelijk zouden kúnnen zijn omdat ze in het lichaam iets verstoren (straling, wegschrapen). En dan kun je inderdaad zeggen "maar kanker krijgen is véél erger dan die ene ingreep", maar wat als ze je voorhouden dat er een grote kans is dat je kanker krijgt, terwijl je het misschien nooit zou hebben gekregen, maar wel kanker krijgt omdat je lichaam heftig reageert op de straling of omdat een orgaan gek gaat doen omdat er cellen uit zijn weggenomen?

Net als vaccinatie. Mensen voorhouden dat ze ernstig ziek kúnnen worden. Kleine gezonde kinderen inenten. Drie baby’s overleden enkele dagen na de pneumokokken vaccinatie. Nog wordt het verband met de vaccinatie níet toegegeven. Ze waren gewoon gezond en nu zijn ze dood!

Mijn mening enkel gebaseerd op wantrouwen tegenover de reguliere geneeskunde? Nee, niet alléén dat, maar: ja, ten eerste kun je wel zeggen dat ik die maatregelen niet vertrouw.

Wordt vervolgd.

Lux

Berichtdoor Lux » za 13 maart 2010, 23:00

Waarom zou je niet meedoen aan het bevolkingsonderzoek? (deel 2)

In mijn vorige posting gaf ik mijn eerste argument: op gezonde lichamen worden methodes toegepast die mogelijk schadelijk zóuden kunnen zijn, om te voorkomen dat je ziek wordt. Vrouwen die al meerdere keren een mammografie hebben laten doen en bij wie op een gegeven moment kanker wordt aangetoond, kunnen zeggen ‘het is maar goed dat ik die mammo’s heb laten doen, anders was ik er nu misschien niet meer’. Maar zolang niet aangetoond is dat de straling 100% veilig is (en dokters gewoon toegeven dat het mogelijk schadelijk is), zou je ook kunnen zeggen ‘als ik die mammo’s niet had laten doen, had ik nu misschien geen kanker’. De kip of het ei?

Ten tweede heb ik moeite met het massale karakter van dit onderzoek en dit heb ik eerder ook aangegeven met de niet zo genuanceerde woorden ‘Ik heb er echt iets tegen dat elke vrouw in ons land gebombardeerd wordt tot potentieel levensgevaarlijk ziek aan haar meest vrouwelijke lichaamsdelen’. In mijn eerder betoog heb ik aangegeven dat ziekteprocessen met jezelf te maken hebben. Door dit onderzoek wordt echter de boodschap verspreid: ‘het kan elke vrouw treffen, je kan geluk hebben, of pech, maar wees er op tijd bij, want anders…’ Een boodschap die angst zaait en in zekere zin ook wel manipulerend is. Je bezorgt de vrouwen die er niet aan meedoen het schuldgevoel, dat ze niet de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid nemen. Net als het inspelen op de angst dat je kleine kinderen mexicaanse griep zouden kunnen krijgen, en daar wil je als ouder toch niet verantwoordelijk voor zijn?! Dus: vaccineren. Terwijl er zoveel tegenstrijdige berichten waren over de veiligheid van de vaccins.

Mensen die eerst angst moeten zaaien om hun methodes aan de man te brengen, vertrouw ik al niet. En ik vind het niet goed dat elke vrouw bang is dat ze vroeg of laat borst- of baarmoederhalskanker krijgt. Ook al denk ik niet dat je jezelf ziek kunt denken, ik denk wel dat gedachtes en angsten invloed op je leven hebben. Ik wil zelf helemaal genieten van al het plezier en genot dat borsten, baarmoeder en vagina me geven, en me bewust zijn van het wonder, dat we als vrouwen daarmee leven kunnen scheppen, kinderen voeden, enz. Ik wil m’n cyclus niet onderdrukken met de pil, want het doet het wonder teniet. Ook al ben ik maandelijks knock-out van de pijn wanneer m’n menstruatie begint (maar na dit afzien voel ik me altijd ‘herboren’ en dus heeft het waarde voor me).

Alles wordt gemedicaliseerd, en vooral het vrouwelijke!! In de Victoriaanse tijd was je als vrouw ‘hysterisch’ wanneer je verlangens had, genot ervoer. Hysterie (van het latijnse woord voor baarmoeder, ‘hyster’) was de naam voor de ‘ziekte’ van seksueel onbevredigde vrouwen. Zo ontstonden de eerste vibrators, als doktersinstrument om de onrust van vrouwen te verlichten door hen een orgasme te bezorgen (je kan je afvragen of je apparaatjes die zo’n oorsprong hebben uberhaupt wilt gebruiken).

Onze cyclus is het meest vrouwelijke wat we kunnen ervaren, waarmee we in contact staan met de natuur, waarmee we ons bewust worden van onze vruchtbaarheid, van leven en dood, elke maand opnieuw. Maar nee, een (natuurlijke) cyclus is lastig, vervelend, pijnlijk. Voor deze ‘last’ stappen we naar de dokter. We krijgen de pil voorgeschreven, want dan kunnen we onze cyclus voortaan zelf plannen, we kunnen neuken wanneer we willen, we kunnen door blijven slikken wanneer we geen zin in een bloeding hebben en we zijn af van onze pukkels, onze chagrijnige buien, onze menstruatiepijn. Zo was eerst vrouwengenot een kwaal, nu is het onze cyclus.

En zwangerschap is ook al gemedicaliseerd, door het steeds meer onder de hoede van ziekenhuis en gynaecoloog te brengen, waardoor ook steeds meer medische ingrepen plaatsvinden. Ik citeer Renate Dorrestein die in het tijdschrift Lover over de gynaecoloog Eylard van Hall schrijft: ‘Van Hall was fel gekant tegen de medicalisering van zaken als zwangerschap, bevalling en overgang. Van natuurlijke processen moest je geen ziekte maken, vond hij. Dat diende alleen maar de belangen van de farmaceutische industrie en van snijgrage artsen. Het was hem een doorn in het oog dat zijn collega’s klachten van vrouwen automatisch toeschreven aan hormonale processen, alsof er sprake zou zijn van een biologisch lot van vrouwen’.

Is kanker nu het ‘biologische lot’ van vrouwen, van onze borsten en baarmoeders? Ik kies er niet voor mijn borsten en baarmoeder, zonder daaraan klachten te hebben, zonder enige reden tot ongerustheid, zomaar tot object van de medische wereld te maken. En dat is mijn tweede argument tegen de bevolkingsonderzoeken borst- en baarmoederhalskanker.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Berichtdoor Paniscus » za 13 maart 2010, 23:44

Met alles wat je dat doet, zijn risico’s aan verbonden! En zeker in de geneeskunde ligt dat erg gevoelig. Onderzoeken, medicatie, behandelingen, chirurgie er zitten altijd risico's aan gekleefd. Uitgebreide koele risicoanalyses kunnen aantonen dat de kans op negatieve gevolgen van een onderzoek/behandeling erg klein kan zijn, het gevoel dat er geprutst wordt aan je lichaam kan iemand ervan weerhouden mee te gaan in welke vorm van geneeskunde dan ook.

Iedereen kan daar op zijn eigen manier mee omgaan maar waar je ook voor kiest risico’s zijn er altijd zijn. Een moeilijk dilemma voor een minderheid, een relatieve vanzelfsprekendheid voor anderen!

Ikzelf vind dat de bevolkingsonderzoek wel een beetje schijnveiligheid geeft omdat de frequentie zo laag ligt. Het zou vaker moeten gebeuren ondanks dat het veel praktische problemen geeft.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

flauw van
Berichten: 415
Lid geworden op: vr 18 juli 2008, 11:22

Berichtdoor flauw van » za 13 maart 2010, 23:48

Ik blijf het allemaal erg kortzichtig vinden.
Maar goed ieder zijn/haar mening.

En IK ben wel dankbaar voor de medicalisering bij zwangerschappen,als dat niet zo was geweest,dan had ik al jaren niet meer kunnen reageren,want dan was ik tijdens de bevalling van mn 2de doodgebloed.

En ik vat de redenering daarover dan ook op,dat ik er niet meer had moeten zijn,het had dan een reden gehad.
Ik had gewoon al hartstikke dood moeten zijn.

Bedankt. :)

Even voor de duidelijkheid,dit is mijn mening en dit is hoe ik het lees en opvat,en dat is mijn goed recht.
i've got the bullits,and i WILL shoot!


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten