niet monogame relaties...hoe reageert je omgeving erop?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

niet monogame relaties...hoe reageert je omgeving erop?

Berichtdoor Monique » di 21 juli 2009, 17:35

Omdat ik dit onderwerp zeer de moeite waard vind om over te discussiëren, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een nieuwe topic ervan gemaakt.

Zover ik weet ken ik niemand hier die aangesproken zult voelen, heb er verder geen doelstelling of belang bij dan puur interesse in hoe de samenleving, en meer specific, de eigen omgeving omgaat met een steeds vaker voorkomende fenomeen: niet monogame relaties.

Dan bedoel ik ook relaties waarbij beide partners het weten van elkaar, en er dus geen sprake is van vreemdgaan.

Graag wil ik ook weten hoe evt kinderen vertelt worden, of niet....de redenen...indien wel...de reacties...

Alvast bedankt!
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 21 juli 2009, 17:58

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik dan even copy-paste ;)

Ik had een open relatie en tijdens de eerste verliefdheid vond ik het zo moeilijk/onmogelijk vóór me te houden...

We waren natuurlijk met 3, dus ik vond dat het niet alleen bij mij lag de beslissing te maken om hierover uit de school te klappen... Gelukkig vonden ze het allebei ook fijn hier open over te gaan zijn...

Ik heb weinig gezeur gehad gelukkig, het viel me allemaal heel erg mee.

De meesten die me goed kenden deden er fijn over. Mensen die me minder goed kenden... daarvan weet ik dat ze in mijn gezicht vriendelijk deden maar achter mijn rug negatief waren. Een paar 'vielen me aan', probeerde me 'schuldig' te maken o.i.d., maar al snel werd het me duidelijk dat het om eigen angsten ging; sommige mensen willen gewoonweg niet geconfronteerd worden met hoe het anders kan; dat kunnen zij ervaren als gevaar voor hun eigen relatie-beelden.

Dat bedoel ik niet lullig; elk mens zit nou eenmaal anders in elkaar. Ik vond het juist goed dit te begrijpen, want dat maakte zo'n aanval minder persoonlijk voor mij.

Mijn ouders heb ik er pas later over verteld; Pa vond het wat 'vaag', maar had er niets tegen, mijn moeder maakte zich vooral zorgen omdat ze bang was dat ik mezelf zou blesseren hiermee.

Overigens, als ik kritiek kreeg van mensen dichtbij me, ging het meestal over het uiten van die zorg ("kijk je wel uit?").

Wat ik van te voren nooit gedacht had, en achteraf voor mij een van de beste redenen is om ervoor uit te komen (ja, het voelt haast als 'uit de kast komen'), is dat er (ook vanuit de minst verwachte hoeken) redelijk wat mensen opgelucht reageerden. Opgelucht, omdat zij in dezelfde situatie zaten en het niet durfden te uiten, of heel veel vragen hadden vanuit interesse, omdat zij ook in andere relatie-types 'geloven'. Je creeert een openheid waar anderen ook wat aan kunnen hebben.

En voor jezelf heb je er wat aan, omdat je
a)je steeds beter leert uitleggen over de situatie. Zo krijg je het voor jezelf dus ook steeds helderder, logischer (mocht het allemaal nog wat onwerkelijk voelen )
b)kritiek is ook goed. Je leert des te meer hoe anderen in elkaar zitten, en dat te respecteren. Maar je leert ook nog steviger in je schoenen te staan. Kritiek verandert je hart niet. Maar kritiek opent wel deuren tot interessante discussies
c)deuren van acceptatie en ervaringen opent voor anderen die met dezelfde ideeen, angsten of twijfels rondlopen. Doordat ik het bespreekbaar maakte in mijn kringen durfden anderen zich hier ook over uit te spreken. Dat reflecteert weer op jezelf; praten erover word gewoonweg steeds makkelijker omdat meer mensen erover hebben gehoord.

Ja, ik ben wel een aantal 'vrienden' kwijtgeraakt hierdoor, 2 of 3. Dat is zonde, maar je kan je afvragen hoe goed die vriendschap dan was..

Ik heb nu geen open relatie meer, maar heb 0,0 spijt van hoe het toen is gegaan, en de openheid erover naar de buitenwereld. In de juiste situatie, met de juiste partner, past het gewoon bij me, dat blijft gewoon zo. En ik ben blij dat mijn beste vrienden dit van mij weten, begrijpen en accepteren

-overigens, wat ik hier heb getikt zijn natuurlijk mijn eigen ervaringen. Per generatie, woonomgeving, cultuuropvatting, zullen ervaringen natuurlijk verschillen, helaas-

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » di 21 juli 2009, 18:52

Bijna zou ik willen zeggen: 'zijn er ook monogame relaties dan?' Natuurlijk weet ik wel beter; zelf ben ik zo'n zeventien jaar lang monogaam gebleven tijdens mijn tweede huwelijk. Ook in mijn eerste huwelijk was ik monogaam. Toch is er direct al een kanttekening. Met name in het tweede huwelijk was het niet gemakkelijk die eenkennigheid te handhaven, voor beide partners. Daarom hebben we experimenten ondernomen met een derde man, in de parenclub en met rollenspellen... alles om die opgelegde monogamie voor onszelf dragelijk te maken.

Want opgelegd is het, daarvan ben ik inmiddels wel overtuigd. Ook nu ik weer vrijgezel ben, kom ik zelden iemand tegen die overtuigd monogaam is. Ja, misschien met partner nummer zes. In dat geval is monogamie een neveneffect van berusting.

Let wel: ik pleit er niet fanatiek tegen. Maar de werkelijkheid verschilt zo drastisch van de moraal dat aanpassing mijns inziens voor de hand ligt. Om dichtbij het onderwerp te blijven: de laatste maanden heb ik niemand ontmoet die niet een relatie had, op de een of andere manier. Elke vrouw die naast mij lag was getrouwd, verliefd of anderszins gebonden. Uiteraard voel ik mijzelf geen haar beter of moreel superieur... bijna integendeel. Ik ben een vulgaire slettebak op dit moment. Dat is dan ook de reden dat ik mijn situatie niet toelicht voor mijn naaste omgeving.

Mijn moeder - 80, ruimdenkend, slim - vroeg vandaag hoe mijn weekend was geweest. Ik antwoordde: 'Mam, dat wil jij niet en detail horen.' En dat volstaat. Ook mijn vrienden vragen niet verder. Intussen weet iedereen wat er ongeveer gaande is: dat ik niet monogaam ben, en mijn vriendinnen evenmin. Zo moet het ook zijn. Ik ga de schijn niet ophouden. Monogamie is vol te houden voor enkelen, maar voor heel veel mensen is het een keurslijf. Kunnen we daar nu eens niet iets realistischer naar kijken?
Amor vincit omnia

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » di 21 juli 2009, 19:13

Zo FrankP, nu hebben we een verschil van inzicht (om het maar eens even eufemistisch te stellen)!
Of monogamie nou opgelegd is of niet, houdt dat dan in dat je iemand zich daar aan moet ontworstelen? En of het me nou opgelegd is of niet; ik ben en voel mij monogaam. Zo je wilt serieel monogaam (ooit van die kreet gehoord?).
En ja, dat ben ik met partner nummer drie. Maar wèl monogaam. En ik ben er trots op. Omdat wij beiden dit willen!

Hetgeen overigens niet inhoudt dat ik geen (mannelijke) vrienden heb, dat ik geen vrijheid heb of neem, niet (ook) een eigen leven heb. Een relatie is iets tussen twee individuen en je hebt rekening met elkaar te houden. Ik met mijn partner en hij met mij.

Polyamorie. Prima, voor zover en zolang je dit beiden wilt. Lees het verhaal van Monique. Die heeft moeten worstelen om haar relatie op dit niveau te krijgen. Prachtig om te lezen, vooral ook omdat ze er gelukkig mee is; ondanks de kwetsbaarheid. Vrij huwelijk, open relatie, swingen, parenclubs enz.; allemaal prima. Maar weer als beiden dat willen.

Ik zie zo veel verdriet (ook het mijne in mijn vorige relatie) door dat mensen maar wat 'doen'. Zeggen dat ze nou eenmaal zo in elkaar steken. Dat de ander dat maar te accepteren heeft.
Ikzelf zou knettergek worden van "Ik hou van twee mannen"; ik kan het gewoon niet.

Verschilt de werkelijkheid nou inderdaad zo van de 'moraal' FrankP. of ben je op zoek?
Naar mensen die de 'moraal' even zat zijn?

Ik gun iedereen zijn 'ding'. Zo ook monogame mensen!

Fuutje
(monogaam)
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 21 juli 2009, 19:35

Monogamie is vol te houden voor enkelen, maar voor heel veel mensen is het een keurslijf.
Ik weet dit niet. Monogamie geeft veel mensen stabiliteit, zekerheid en daarbij een veilig gevoel. Het is maar net wat je het belangrijkst vindt, voor jezelf, de ander, het gezin, elkaar...

Ikzelf kan dus prima niet-monogaam zijn, zoals ik hierboven heb beschreven (wel polyamoor overigens, losse contacten zijn weer niet mijn 'ding'), echter, het is geen 'must'. Monogamie beschouw ik niet als een keurslijf, maar een keuze (voor mij dan). Met monogamie heb ik ook geen probleem, ik kies voor mijn partner, niet voor de relatievorm. De partner vind ik veel belangrijker. Ik kan zonder de tweede. Het verschil is niet blind te springen in een verliefdheid, maar rationeel te blijven (kan dat? jawel, als je verder genoeg te doen hebt wel ;)).
Zegt de lieftallige partner echter; "het is goed hoor, spring maar, ik wil wel meespringen", ja dàn, zit heb je een ander verhaal. Zolang het sámen is, ben ik happy :)

Maarja hey, zo ben ik weer.

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » di 21 juli 2009, 19:42

Fuutje, zo groot is dat verschil van inzicht helemaal niet. Integendeel. Bij 'monogamie' stel ik mij voor dat je kiest voor iemand en daar vervolgens je hele leven bij blijft. Je kijkt niet naar specimina van het andere geslacht, laat staan dat je avances maakt.

De werkelijkheid is anders, zoals je zelf aan den lijve hebt ondervonden. Waarom meld je trots te zijn op je monogame staat, als het zo normaal zou zijn? Je bent toch ook niet trots op het feit dat je rechtshandig bent? Inmiddels ben je toe aan relatie nummer zoveel, net als heel veel andere mensen van onze leeftijd. Daaruit blijkt al dat monogamie ook in jouw leven niet een vast gegeven is geweest. Of je partner nou naar anderen keek of jij, het is om het even. Monogamie is gewoon moeilijk voor de meeste mensen, in elk geval wel in de maatschappij van vandaag.

Ik ben het zonder meer met je eens dat een dogma afkondigen volstrekt abject is. Als ik tegen mijn partner zeg dat ik haar moet slaan omdat mijn overtuiging dat nu eenmaal voorschrijft, schopt zij mij de deur uit. Datzelfde zal gebeuren als ik afkondig dat ik er voortaan een bijvrouw op na zal houden, omdat vreemdgaan nu het etiket heeft van 'polyamorie'. Kom even, zeg. Dat is wel de meest primitieve manier om de druk van monogamie te omzeilen.

Maar dat neemt niet weg dat die druk bestaat. Ik vind het zelf niet zo moeilijk monogaam te zijn zolang de relatie in orde is en de seks goed blijft. Maar wat doe je als dat niet zo is? Kennelijk gaan de meeste mensen dan op zoek naar iets nieuws, iets spannends of juist iets wat troost biedt. Kun je dan volhouden dat monogaam zijn zo natuurlijk is? Ik geloof er niets van, zelfs al ben ik eenkennig gebleven tijdens twee huwelijken.

Hoe dan ook, we drijven wel een beetje af van de vraagstelling. Want het gaat erom hoe je in een niet-monogame relatie jezelf presenteert aan de buitenwereld. Misschien moeten we voor de hele monogamie-discussie een nieuw topic openen.
Amor vincit omnia

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » di 21 juli 2009, 20:26

@ Frank

Yeps, de vraag gaat over hoe je (wel of niet) een niet-monogame relatie presenteert naar buiten toe, maar door zelf aan te halen en te veronderstellen dat monogamie tot een uitstervend ras behoort en dat argument min of meer te hanteren als reden om niet monogame relaties een gelijkwaardige positie te geven waar het gaat om realiteitszin... mwah... dat is natuurlijk vragen om tegengas (en terecht). Je roept de afdwaling van het onderwerp daarmee een klein beetje over jezelf af vrees ik. ;)

Maar goed, dat terzijde dan nu maar inderdaad. Ik ben monogaam, althans nu. Ik heb enige tijd een extra liefde gehad, maar die was totaal niet te vergelijken met mijn vaste liefde. Daarom noem ik het ook graag extra... het was anders dan wat ik thuis aan liefde en seksualiteit vond, vernieuwend, spannender natuurlijk ook, want dat heb je met nieuwe 'dingen', maar terugkijkend vond ik het vooral ontregelend door al het gesodemieter eromheen van ieder de juiste aandacht kunnen geven en andersom niet meer weten welke aandacht je zelf in alle redelijkheid kunt terug verwachten. De vrijheid van meerdere partners geeft als onvrijheid mee dat er naast veel heerlijks en moois ook meer onzekerheden en variabelen in de relatie(s) ontstaan die voor minder stabiliteit zorgen waar die soms wel nodig is (ik spreek voor mezelf). Dat in acht nemend denk ik dat het niet direct of persé wenselijk noch wijs is een niet-monogame relatie aan alle intimi en niet-intimi te willen vertellen, verklaren, verdedigen en delen.

Met name dat verdedigen ontkom je niet aan.
Zelfs niet als je vindt dat je niks hoeft te verdedigen, want je zult toch echt het fatsoen moeten opbrengen om daar waar je anderen opzadelt met schokkend nieuws (want dat is het toch voor een deel van de familie en vrienden en collega's) ze dan ook netjes te woord te staan als ze vragen of kritiek hebben. Ze hebben namelijk niet om je openhartigheid gevraagd en zitten daar in veel gevallen ook helemaal niet op te wachten stel ik me zo voor. Als ik mijn avontuur aan bepaalde mensen had verteld, weet ik niet of ze me nog recht in de ogen zouden willen kijken nu. Waarom zou ik dat in hemelsnaam op het spel willen zetten als ik zonder die kennis te delen, wel gewoon met iedereen goede vrienden kan blijven en ook met de beide partners een goede verstandhouding kan onderhouden?

Het volstaat om te zeggen dat iemand een heel goede vriend/vriendin is toch? Iemand waarmee je leuke dingen doet. Hebben ze daar vragen over dan stellen ze die vanzelf en kun je terplekke inschatten of het een 'not to be discussed' onderwerp is of dat er wel ruimte is om het met die specifieke persoon te bespreken. Het komt op mij wat geforceerd over om het koste wat kost aan iedereen te willen openbaren dat er sprake is van meerdere liefdes.

Waar een dubbele relatie als heel goed en natuurlijk voelt voor betrokkenen is dat geen garantie dat een dergelijke relatie ook door de omgeving zo wordt gezien, laat staan geaccepteerd. Daar kun je dan van alles over zeggen, dat mensen kortzichtig en onverdraagzaam zijn etc etc, maar het is een feit dat het zo zal gaan bij velen (een beetje afhankelijk van de eigen niche, dat wel).

Maar de vraag is of je het wel moet willen om jezelf zo in een slangenkuil te gooien. Word je daar echt gelukkiger van of beland je juist meer en meer in een wurggreep van afkeuringen en wantrouwen? Krijg je meer vrijheid van handelen en leven of juist niet door alle blikken van verwondering, verbazing, afkeuring, die er ongetwijfeld zullen zijn. En... wil je mensen die nu goede vrienden zijn echt kwijtraken om iets wat gewoon nog erg controversieel is en niet direct als verwijt mag worden ingezet daarom naar een kortzichtigheid bij de ander. Als ik zou horen dat mijn buurvrouw meerdere mannen heeft zou ik dat prima vinden verder, maar ik zou ook anders naar haar gaan kijken daardoor. Aan de ene kant als een vrijgevochten iemand, aan de andere kant als iemand die niet tevreden kan zijn met 1 man of niet in staat is gelukkig te zijn zonder extra liefde. Het is maar net van welke kant je zoiets benadert en de ene keer zal dat zus, de andere keer zo zijn, afhankelijk van hoe zo'n dubbele relatie verloopt.

Want wat als het met één van de partners niet zo lekker loopt als met de andere van het stel? Dat wordt dan ook snel opgemerkt door dezelfde omgeving die eerder een gelijkwaardige relatie zag. Hoe beoordeelt de omgeving dan de betrokkenen? Reken er maar op dat er dan partij gaat worden gekozen door vrienden en familie van alle betrokkenen en ook in alle openbaarheid (dan niet meer zo gewenst) die zo gezocht was door de voormalige harmonieuze geliefden.

Iemand kan ook na een dergelijke periode behoefte krijgen zich wel te willen settelen in een monogame relatie. Niet erg handig als je liefdesleven van daarvoor dan bij veel vrienden en familie bekend is en daar heus wel eens iets over losgelaten zal worden. Dat worden lange gesprekken met de nieuwe geliefde die rekent op een monogame partner.

Nee, ik zou kiezen voor zelfbescherming in dit soort toch nog erg exclusieve en controversiële relaties. De tijd is er nog niet rijp voor en zal dat misschien ook wel nooit worden.

Zelf functioneer ik het meest harmonieus in een monogame relatie. Wat niet wil zeggen dat de wereld op zijn kop staat hier als het toch weer anders mocht lopen bij mij of mijn partner. Meegaan in een flow als die voor dat moment OK is, kan heel mooi en goed zijn. Ik heb er veel, heel veel van geleerd. Maar wanneer het gaat ontregelen is voor mij de grens bereikt. Dat was gelukkig wederzijds zo in ons geval en daarom ook voor beiden goed om het te stop te zetten. Terugkijkend kan ik alleen maar heel blij zijn dat ik het met niemand behalve mijn man en enkele te vertrouwen intimi heb gedeeld, plus hier op het forum (maar dat is anoniem en anders).


Shit, wat een lang verhaal .. :shock:
Sorry...

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » di 21 juli 2009, 21:01

Bij 'monogamie' stel ik mij voor dat je kiest voor iemand en daar vervolgens je hele leven bij blijft.
en als die ene dan voegtijdig dood gaat zou er nooit meer een andere volgen ? (voortbreiend op jouw woorden ...)

voor de rest sta ik volledig achter de woorden van fuutje ! (waarvoor dank je schrijft het netter dan wat er mij allemaal door de kop ging)

wat mij betreft mag ieder zijn of haar goddelijke gang gaan maar sex heb ik persoonlijk maar met eentje ! die er toevallig precies zo over denkt :)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » di 21 juli 2009, 21:20

@ Von Kalestein: met een forse hoeveelheid woorden zeg je volgens mij dat je niet monogaam geweest bent en dat je dat liever niet openbaar maakt in je vriendenkring. Heb ik iets gemist? Voor mij is het niet moeilijk aan te sluiten bij je huidige visie dat monogamie te prefereren is. Fijn. Eenkennigheid maakt de meeste relaties inniger en misschien meer waardevol. Maar ook jij hebt ervaren dat monogamie niet zo makkelijk is vol te houden in een relatie die je niet in alle opzichten bevredigt.

Net als de meeste mensen heb je ervoor gekozen jouw tweede relatie niet te erkennen. Lijkt me logisch, zolang dat geen beslissing is van jou en je vaste partner. Waar jij het over hebt, is doodordinair overspel. Vanzelfsprekend hang je zulks niet aan de grote klok. Maar stel nou dat je een overeenkomst hebt met je partner? Vertel je dat wel? Of blijf je de bestaande fatsoensregels volgen?

Let wel: ik zou je allerminst veroordelen. Fatsoen is in mijn ogen het smeermiddel van de samenleving. iemand opzettelijk voor het hoofd stoten, dat zou ik alleen doen als het principe uiterst belangrijk zou zijn. Is dat zo? Ga je het vertellen om de samenleving uiteindelijk op andere gedachten te brengen?
Amor vincit omnia

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » di 21 juli 2009, 21:44

Overspel en geen bevredigende vaste relatie?

Pff zeg. Is dat de enige reden die er moet zijn om een extra liefde er op na te houden of zo? Ik ben de extra liefde niet zonder medeweten, maar zelfs met expliciete goedkeuring van mijn eega aangegaan hoor. En er was daarbij ook geen sprake van een niet bevredigende relatie. Integendeel zelfs. Op dat moment waren we erg hecht en close (nu nog) na een heel moeizame periode van onthoudingen. Ik was weer tot bloei gekomen en in die hoedanigheid ook weer seksueel actief. Dat laatste zorgde voor het op zoek gaan naar seksuele stimulaties en van daaruit overkwam mij min of meer het contact met iemand naast mijn partner.

Niet zo snel denken dat je weet hoe en waarom iemand monogaam of niet monogaam is...

En ik ben niet kaal... 8)

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » di 21 juli 2009, 21:52

@ Von Kakelstein: ik neem helemaal niets zomaar aan. Ik lees gewoon wat er staat. En uit jouw woorden begreep ik dat je gewoon een minnaar erop na hield. Als dat niet zo was, en je dus hebt afgesproken een open relatie te beginnen, dan heb ik je verkeerd begrepen. In dat geval: excuses, maar ook de tip iets helderder te beschrijven wat er nu werkelijk aan de hand was.

Voorts ben ik inderdaad - naief als ik ben - benieuwd welke redenen de grondslag vormen voor een minnaar. Als het niet de onbevredigende relatie met je partner is, zoals jij zegt, wat is het dan wel? Nieuwsgierigheid? Hyperactief libido? In het kader van een debat over monogamie lijkt het mij de moeite waard die redenen eens op waarde te toetsen.
Amor vincit omnia

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » di 21 juli 2009, 21:56

is dit een geraffineerd antwoord ?
of tel jij geen één bij één op ?
(duurde trouwens eventjes voordat het kwartje viel hier :lol:
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » di 21 juli 2009, 21:58

@ Frank
Het was nergens uit af te leiden dat het met of zonder medeweten was...
Dat was je eigen invulling...je eigen perceptie zo je wilt...

Maar ik ga er niet over zeuren verder en excuses accepted, al is dat ook weer niet nodig of zo. Het geeft wel een aardig beeld denk ik van hoe generaliserend er kennelijk nog wordt gedacht over extra liefdes, hetzij als tijdelijke minnaar, hetzij als overspel, hetzij als open relatie. Ook ik ben niet vrij van generaliserende oordelen daarin, ondanks een keer buiten de deur gegeten te hebben zelf, zonder dat er sprake was van iets vervelends of stiekems in mijn vaste relatie.

Een extra liefde staat blijkbaar synoniem aan onvrede met de huidige situatie...
Daar ben ik het dus niet mee eens, maar dat wil evengoed niet zeggen dat dat niet de meest voorkomende reden zou kunnen zijn welliicht. Ik ken de statistieken niet.

Ik denk ook dat dit topic meer de intentie heeft juist de harmonieus tot stand gekomen niet-monogame relaties aan de orde te stellen en niet de 'vreemdgaan varianten' daarvan. Dat was dus ook de reden dat ik niet expliciet vermeld heb dat ik geen vreemdganger was en ben.

Zie het openingsbericht:
Omdat ik dit onderwerp zeer de moeite waard vind om over te discussiëren, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een nieuwe topic ervan gemaakt.

Zover ik weet ken ik niemand hier die aangesproken zult voelen, heb er verder geen doelstelling of belang bij dan puur interesse in hoe de samenleving, en meer specific, de eigen omgeving omgaat met een steeds vaker voorkomende fenomeen: niet monogame relaties.

Dan bedoel ik ook relaties waarbij beide partners het weten van elkaar, en er dus geen sprake is van vreemdgaan.

Graag wil ik ook weten hoe evt kinderen vertelt worden, of niet....de redenen...indien wel...de reacties...

Alvast bedankt!

princess
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 19 augustus 2005, 17:05
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor princess » di 21 juli 2009, 22:47

Ik ga even helemaal terug naar de vraag van Monique. Al redelijk in het begin van onze open relatie heb ik het aan een vriendin verteld. Het moest er uit, ik genoot zo enorm van wat ik meemaakte. Daarna, in heel kleine stapjes heb ik het meer mensen verteld.

De hoogste drempel wast toch wel mijn moeder, maar ik eigenlijk wilde ik het wel graag vertellen. Was heel bijzonder om haar stralend te vertellen over een hele leuke man die veel in me los maakte. Ze was er wat stil van, verbaasd, niet goed wetend hoe te reageren. Toch was het een mooi gesprek: heel open over wat het met de relatie tussen mij en manlief deed en hoe goed het voor ons voelde. Een paar dagen later belde ze me dat het toch wel knaagde. Ze begreep onze keuze, maar vooral om de kinderen vond ze het een heel riskante operatie. Ik heb haar gezegd dat ik me dat kon voorstellen en dat ik het fijn vond dat ze belde en haar zorgen eerlijk uitsprak. Ik weet niet waarom maar juist dat telefoontje blijft me zo bij, misschien het wederzijdse respect.

Ook mijn broer en zus en wat vriendinnen weten er van. Hoewel ze vrijwel stuk voor stuk zeiden dat ze er zelf nooit voor zouden kiezen reageerden ze leuk. Ze zagen me stralen als ik erover praatte en dat gaf denk ik vertrouwen. Nu begint het in onze omgeving heel langzaam iets meer bekendheid te krijgen. Zelf vind ik dat wel prettig, maar ook soms eng. Tot voor kort had ik zelf in de hand wie ik het vertelde en dat was altijd een vertrouwde setting.

Ik heb 1 vreemde situatie gehad, vervelend en lachwekkend tegelijk. Ongeveer een week nadat ik er aan een vriendin wat over had verteld, voelde ik de hand van haar man over mijn billen strijken. Het paste totáal niet in het contact dat ik met hem had, heel ongemakkelijk. Dat heeft me daarna wel voorzichtig gemaakt: de vrees dat (vervelende) mannen zich illusies zouden maken dat ik overal wel voor in zou zijn met wie zich maar aandiende. Maar uiteindelijk werd de behoefte aan wat meer openheid groter. Voelt soms toch als een soort dubbelleven.

Op het moment kies ik voor tijdelijke monogamie, om me weer eens vol op mijn eigen lief te richten. Want open relatie is niet halleluja, juist de mooie verbinding die met een ander kan ontstaan, maakt het belangrijk energie te blijven steken in de verbinding thuis.

Dan heeft openheid ook 2 kanten. Stralend aan mensen vertellen dat je er allebei zo blij van wordt is niet zo moeilijk. Maar er zijn ook momenten dat het zoeken is, dat het me onzeker maakt of we nog wel zoveel hebt wat ons bindt of dat ik zie dat manlief gemakkelijker straalt met een ander dan met mij... Die kanten wil ik ook kunnen delen, maar dat voelt wel kwetsbaarder. Toch ineens bang voor het oordeel van anderen dan, al valt het tot nu toe in de praktijk eigenlijk mee.

Weet je bij wie ik het het engst vind als ze het ergens opvangen? Mijn buren. Dat ze dan direct denken: ja ja fijne relatie ammehoela! Haha... die hebben ons een paar jaar terug waarschijnlijk aardig horen ruzie maken.

bo_
Berichten: 645
Lid geworden op: di 24 april 2007, 16:14
Locatie: linkerkant van de afsluitdijk

Berichtdoor bo_ » wo 22 juli 2009, 0:07

@ Von Kalestein: Maar ook jij hebt ervaren dat monogamie niet zo makkelijk is vol te houden in een relatie die je niet in alle opzichten bevredigt.
Ik denk als dit het uitgangspunt zou zijn het het begin van het einde is (er zullen genoeg mensen zijn die vinden dat een niet monogamie relatie dat bij voorbaat al is).



Bij ons kwam het op een punt dat we heel erg sterk stonden (en dat doen we eigenlijk alleen nog maar meer). Het besef dat ik mijn hele leven eigenlijk maar een echte bedpartner zou hebben en voor lief dat hij de rest van zijn leven het alleen maar met mij moest doen begon ons te benauwen. Na avonden van goede gesprekken en duidelijke afspraken (die inmiddels al zo vaak veranderd zijn) zijn we er toch voor gegaan. Toch kan ik ook rustig zeggen dat ik heel gelukkig oud zou zijn geworden als we hier niet waren uitgekomen.

We vertellen het als het ter sprake komt, vaak met een knipoog, maar soms ook echt serieus. Het van de daken schreeuwen, tja ik snap dat nooit zo. Ik roep toch ook niet dat we monogaam zijn :? . Wat dat betreft werkt het hetzelfde als mijn bi zijn. Als het ter sprake komt doe ik er echt niet moeilijk over, maar ik hoor ook nooit iemand de kamer binnen komen met de mededeling: Ik ben Jan en ik ben hetero :lol: .

Het de kinderen vertellen? Nee daar zie ik (voorlopig ze zijn 9,8 en 2) het nut niet van in. Mocht er ooit iemand blijven slapen, tja vriend van mij zei: Als ze zelf vriendjes hebben logeren leg ik die ook niet op een andere kamer. Daar zou het bij mij wel mee ophouden, ze komen vanzelf wel op een leeftijd dat het kwartje valt en dat is vroeg genoeg lijkt mij.

Wat princess zegt herken ik ook. Al weet ik dat je altijd energie in je relatie moet steken. De momenten van "rust" zijn ook goed, even samen.
Leven is het meervoud van lef.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 7 gasten