Omgangsvormen op en buiten She

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 09 oktober 2010, 20:22

Maar Iago, jij weet dus pas achteraf of een irl-ontmoeting zinloos was of niet...
Als dus iemand niet aan jouw ivl-beeld voldoet, is die persoon meteen afgeschreven?
Nee, waarom?
Afgeschreven is meteen zo definitief :shock:

Het is meer dat ik vind dat uiterlijk niet relevant is. Ik vind je niet ineens boeiend omdat je siliconenborsten blijkt te hebben, of juist niet.
Ik wil helemaal niet omver geblazen worden door een uiterlijk, ik vind het boeiender als iemand moeite doet om zich uit te drukken en woorden of gedachten onder woorden te brengen.

Als dat me op het idee brengt om kennis te maken, kan je nooit tegenvallen.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Berichtdoor Paniscus » za 09 oktober 2010, 21:34

Niks denigrerends aan en zo is het ook niet bedoeld, ik kan verder niet in je hoofd kijken dus misschien kan je je gevoel toelichten?
Leuk toch, verschillend zijn?
Het is erg leuk verschillend te zijn en ik kan er van genieten!
Mijn gevoel over jou opmerking over internet wil je weten. Had ik al gedaan dacht ik. En feitelijk wordt mijn gevoel bevestigt omdat mijn vraag niet beantwoord kan worden. Jouw quote was:
je te realiseren dat internet primair een database is, en geen vuilnisbak?
Of niet natuurlijk, want ook dat is een keuze :P
Ondanks dat je de kreet nu een beetje nuanceert met “in aanleg” is het daarmee feitelijk toch een loze kreet geworden omdat de toelichting niet gegeven kan worden.
Ik begrijp nu wel waarom het niet denigrerend was, het was een loze stelling en een loze vergelijking met de talentenjacht ook.

Ik heb er wel vrede mee hoor en verdere toelichting hoeft niet!

vergeten woord tussengevoegd
Laatst gewijzigd door Paniscus op za 09 oktober 2010, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 09 oktober 2010, 22:03

Hm.
Wat mij betreft een sprekend voorbeeld van hoe het niet hoort, als het gaat om omgangsvormen.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

even zweefteven hier ...

Berichtdoor gurley » za 09 oktober 2010, 23:15

“Omdat dit een traumaplaneet is geweest, wenden mensen zich af van de werkelijke ervaring van andermans zorgen als een overlevingsmechanisme.”


Passie - Compassie, de kracht van het hart (Illustratie © Francine Hart)
Zomaar een zin uit het onderstaande artikel. Nou niet ‘zomaar’, natuurlijk…
Want het is voor ons heel opvallend hoe het hoofdartikel over de waanzinnige gevolgen van Verarmd-Uranium-Munitie bijna geen reacties oplevert, én weinig gelezen wordt. Hoe weinig mensen hebben ruimte voor de heftige ‘shit & sores’ van anderen…

Zijn mensen kil en koud? Heb jij zélf bijvoorbeeld, nog ergens ruimte voor ‘narigheid en treurigheid van anderen’? De vraag daarbij is, of we onszelf bewust zijn van onze houding van afwijzing..
Zijn we ons bewust dát we onze blik afwenden, dát we ons niet meer verbinden met ‘narigheid’..

Maar de vraag is of je je kunt voorstellen dat deze houding ook en vooral een heftige terugslag op jezelf geeft? Dat je jezélf hierdoor afsluit van die wereld-om-je-heen, dat je je eigen verbinding met die wereld-om-je-heen afknelt, op een drastische manier? Je hebt er dus alleen jezelf mee…! Met alle goede bedoelingen, daar gaat het niet om, maar het is de situatie zoals die zich manifesteert op Aarde. Maar ook de Aarde is niet ‘alleen’..!


Compassie is de diepste opgave van het hart. In de zin van meevoelen, ten diepste meevoelen. Zonder oordeelsvorming…! Dus niet in de zin van mede-lijden. Want in het lijden, wordt het hart voor het grootste deel verbonden met onze eigen Ziel… Maar we zijn niet alleen, er is ook zoiets als de Ziel van die ‘ander’. We zijn allemaal verbonden.. dus.. Compassie is ten diepste meevoelen zonder mede-lijden.

Judith Moore, haar naam is hier al vaker voorbij gekomen, staat aan de basis van dit artikel. Opnieuw een artikel over de grote, aankomende shift..! Een stevig bericht, zo mogen we wel concluderen.. Werk aan de winkel.., zo kunnen we het ook zeggen. Opnieuw het advies om te voelen en te onderkennen wat er bij jezelf resoneert. Voelen.. Jouw resonantie met datgene wat je leest, denkt en voelt, is het enige dat telt..!

* * *

http://www.wanttoknow.nl/overige/compas ... e-sleutel/
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 6:44

Berichtdoor Dominique » zo 10 oktober 2010, 8:43

compassie-oefening

Eerlijk zijn met jezelf leidt tot compassie voor anderen.

DOEL: De hoeveelheid compassie in de wereld vergroten

VERWACHT RESULTAAT: Een persoonlijk gevoel van vrede

INSTRUCTIES: Je kunt deze oefening overal doen waar mensen samenkomen (vliegvelden, winkelcentra, parken, stranden etc.).
Je doet het op vreemden, bkenden, onopgemerkt, van enige afstand.
Probeer alle vijf stappen op dezelfde persoon te doen.

Stap 1
Met je aandacht op deze persoon gericht, herhaal je bij jezelf:
“Net als ik is deze persoon op zoek naar wat geluk in zijn/haar leven.”

Stap 2
Met je aandacht op deze persoon gericht, herhaal je bij jezelf:
“Net als ik probeert deze persoon lijden in zijn/haar leven te vermijden.”

Stap 3
Met je aandacht op deze persoon gericht, herhaal je bij jezelf:
“Net als ik heeft deze persoon ervaring met verdriet, eenzaamheid en wanhoop.”

Stap 4
Met je aandacht op deze persoon gericht, herhaal je bij jezelf:
“Net als ik probeert deze persoon zijn/haar behoeften te vervullen.”

Stap 5
Met je aandacht op deze persoon gericht, herhaal je bij jezelf:
“Net als ik leert deze persoon over het leven.”
Het is niet wat je zegt, het is wat je deelt...

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Berichtdoor Spelfje » zo 10 oktober 2010, 18:20

Mooie oefening Dominique! :)

Met elkaar omgaan op een forum is niet heel veel anders dan met elkaar omgaan in het echte leven. Ik persoonlijk vind bepaalde (heel normale) omgangsvormen heel belangrijk. Ik vergelijk een forum maar even met een feestje/bijeenkomst/verjaardag/vulmaarwatin. Je hóeft niet alle gesprekken te volgen of op iedereen te reageren. Soms zitten er ergens een paar mensen in een gezellig hoekje te praten en dan kan het heel storend zijn als je er zomaar binnendringt...zonder aankondiging of jezelf even voor te stellen. Zo vind ik het ook erg onbeschoft als er iets gezegd/verteld wordt door iemand en dat de volgende die reageert finaal over de ander heen gaat...alsof diegene onzichtbaar is. Het kost niet heel veel moeite om eerst even kort te laten merken dat je gehoord (gelezen) hebt wat de ander zei. Eerlijk gezegd zie ik dat vaak op fora.

Eigenlijk kom je al een heel eind als je blijft beseffen dat er een ander human being aan de andere kant van de knoppen zit. iemand die óók gezien wil worden; die het misschien fijn vind om een reactie te krijgen.
"Women are made to be Loved
....not understood"

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » zo 10 oktober 2010, 23:46

Ik ben het in grote lijnen volledig met je eens, Spelfje.

Toch zou ik graag nog een toevoeging willen plaatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=nGt9jAkWie4


Inqui, Disney-fan
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » ma 11 oktober 2010, 8:36

@Inqui,
If you can't say something nice, say nothing at all?
Als je niks aardigs weet te zeggen, zeg dan maar niks?

Dat is heel erg Disney, inderdaad.
Maar is dat wenselijk?

@Spelfje
Als je de het puur bekijkt als community, dan ga ik met je mee. Maar waar moeten mensen dan heen met vragen?
Een forum is voor mij een discussiepanel. Elke vraag zou gesteld moeten kunnen worden, ongeacht hoe lang je lid bent of hoeveel postings je op je naam hebt staan. En elke vraag verdient een fatsoenlijk antwoord.

Soms zijn de antwoorden niet wat je verwacht, of wat je wil horen. Er zijn inderdaad hoekjes waar rücksichtlos geknuffeld wordt, of groepjes die zich opperbest vermaken met wat dan ook. Maar de vergelijking met een feestje/bijeenkomst/verjaardag/vulmaarwatin... daar verschillen we duidelijk van mening ;)

Compassie is ook gewoon eerlijk zijn. Heb jij je nooit afgevraagd wat sommige mensen in vredesnaam bij een talentenjacht te zoeken hebben? Nou, daar is dus nooit iemand eerlijk tegen geweest.

Dat staat overigens los van de morele plicht om correct met elkaar om te gaan. En dat geldt voor alle partijen....

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Berichtdoor Laars » ma 11 oktober 2010, 11:47

Ik houd van Disney maar niet van het “harmoniemodel”, in die zin ben ik het eens met Iago!
In principe moet je alles kunnen zeggen, dat kan echter op verschillende manieren.


Je kan je mening geven zoals Gordon dat op tv doet, daar zit vaak meteen al een oordeel in en daarmee verzamelt hij weerstand én kijkcijfers.

“Doe je kleren maar weer aan”

is anders dan…

“Ik vind de foto niet mooi” , of
“ik vind het niet een erotische foto” of
“ik houd van andere borsten”
“ik vind het niet aantrekkelijk"

Laars, die óók heel erg heeft moeten leren niet te reageren als een Neanderthaler :D
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » ma 11 oktober 2010, 12:21

Soms acht ik het "If you can't say something nice, say nothing at all" wel wenselijk.

Niet als het gaat om een goed onderbouwde mening, die op fatsoenlijke wijze wordt verwoord,
-wat dat betreft zitten Laars en ik zeker op één lijn- maar wel als het gaat om niets meer dan wel minder dan een sneer uit de pan.

Een voorbeeld, puur ter illustratie en slechts ter onderstreping: in het topic Spelletje zit een aantal mensen hun tijd te verdrijven.
Met elkaar hebben ze de grootste lol en schik.
Dan plots plaatst iemand de opmerking “beter… dan zo een belachelijk spelletje spelen”.
Zonder toevoeging van een relativerend icoontje of iets dergelijks.
In dit desbetreffend geval vraag ik me dan oprecht af wat het goede nut van deze kanttekening is.
En denk ik inderdaad aan de opmerking van Stampertje’s vader…



Inqui, meer van de goede sfeer
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » ma 11 oktober 2010, 13:08

Er zijn meerdere topics, waar ik niks mee heb, niks mee kan, niks van weet en misschien wel een mening over heb, maar die doet daar op dat moment niet ter zake. In die topics ga ik me dus ook niet mengen. Daar moeten de mensen die er wèl iets over te melden hebben het maar zonder mij stellen.
En er zijn topics, waar iets gezegd wordt, waar ik het niet mee eens ben, ik vind dat ik daar dan mijn afwijkende mening best neer mag zetten.
En het is al regelmatig gebeurd, dat voors en tegens van iedereen afwegend, ik uiteindelijk toch mijn mening moest bijstellen, omdat er mensen di hun stelling goed konden onderbouwen, mij konden overtuigen dat ik fout zat. Dat is toch de bedoeling van discussieren? Niet anderen onderuit schoffelen, maar op een nette manier je mening verkondigen, verdedigen of bijstellen.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Berichtdoor Laars » ma 11 oktober 2010, 17:29

Maar soms is het ook niet een mening maar gewoon afreageren! Fout dus!

Die sneer uit de pan ….heb het zelf ook al eens gedaan, ook nog in de kroonjuwelentopic (God straft meteen) ;)
Ik oordeel al in de eerste zin en stel niet eens een vraag over hoe of wat…en met een vrij grote muil vertel ik hem dat hij niet zo moet zeuren over polyamory. Deels vond ik het bericht van hem niet kloppen maar mijn woorden hadden een vervelende toon.

Het was een mening maar ik banjerde meteen al dat het niks was! Ik had beter vragen kunnen stellen…
Eerlijk gezegd had ik een pesthumeur, was flink sjaggo en stortte dat gelijk over deze poster heen,
Hij stond daar op het 'juiste' moment... :wink:
Ik heb hem per pm wel een reactie gegeven, maar dat had ik misschien beter in het topic kunnen doen... :)
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » ma 11 oktober 2010, 20:49

Een voorbeeld, puur ter illustratie en slechts ter onderstreping: in het topic Spelletje zit een aantal mensen hun tijd te verdrijven.
Met elkaar hebben ze de grootste lol en schik.
Dan plots plaatst iemand de opmerking “beter… dan zo een belachelijk spelletje spelen”.
Mee eens dat dit niet erg tactvol is, maar het omgekeerde gebeurd even vaak:
er is een wat serieuzere dialoog die onderbroken wordt, of afglijdt. Wat doen 'we' daar mee?
En er zijn grensgevallen, of situaties waarbij meer richtingen uitgegaan kan worden. Naar mijn smaak wordt er dan snel met een hamer geslagen - en ik voel me bij vlagen zeker zo beurs dat ik meteen ga piepen en ook sjaggie wordt - en dan afreageer. Ik ben per slot geen heilige - al zit ik honderd jaar in een klooster. Dat wil mijn medepater trouwens niet, een heilige :oops:

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » ma 11 oktober 2010, 20:57

Mee eens dat dit niet erg tactvol is, maar het omgekeerde gebeurd even vaak:
er is een wat serieuzere dialoog die onderbroken wordt, of afglijdt. Wat doen 'we' daar mee?
En er zijn grensgevallen, of situaties waarbij meer richtingen uitgegaan kan worden. Naar mijn smaak wordt er dan snel met een hamer geslagen - en ik voel me bij vlagen zeker zo beurs dat ik meteen ga piepen en ook sjaggie wordt - en dan afreageer. Ik ben per slot geen heilige - al zit ik honderd jaar in een klooster. Dat wil mijn medepater trouwens niet, een heilige :oops:
Soms kom je via een zijweggetje ook nog op mooie routes, soms kom je via een zijweggetje weer terug op de hoofdweg, soms lopen zijweggetjes dood, of je kunt de zijweggetjes negeren en de hoofdweg blijven volgen...

O
Berichten: 207
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 15:45

Berichtdoor O » ma 11 oktober 2010, 21:20

Een voorbeeld, puur ter illustratie en slechts ter onderstreping: in het topic Spelletje zit een aantal mensen hun tijd te verdrijven.
Met elkaar hebben ze de grootste lol en schik.
Dan plots plaatst iemand de opmerking “beter… dan zo een belachelijk spelletje spelen”.
Mijn vondst was heel wat netter dan de belachelijke, walgelijke antwoorden die daar in dat topic gegeven werden.

Je bent eerder de bad guy als je in een lachegierebrulle topic een serieuze/cynische noot plaatst dan wanneer je in een serieus topic gaat lopen lachegierebrulle en een hele draad om zeep helpt.
*Weet je alleen al wat je wilt, behalve pikken en boeken, vechtsoldate zijn en het leven verkennen?*


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast