Omgangsvormen op en buiten She

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 09 oktober 2010, 11:19

Bijvoorbeeld de keuze om niet mee te gaan met verloedering en vervlakking?

Of de keus om wél gewoon die lifter mee te nemen, die deur open te houden, vriendelijk te zijn tegen een willekeurige voorbijganger? Of de keus om niet te kijken naar oh oh cherso en de zoveelste variant van een 'talenten' jacht?

Misschien de keus om Wiki en de Dikke van Dale toe te voegen aan je favorieten, en je te realiseren dat internet primair een database is, en geen vuilnisbak?

Of niet natuurlijk, want ook dat is een keuze :P

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » za 09 oktober 2010, 11:22

Je tovert 'n glimlach op m'n gezicht, Iago! :-D

't Is zó waar!
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » za 09 oktober 2010, 11:50

Bijvoorbeeld de keuze om niet mee te gaan met verloedering en vervlakking?

Of de keus om wél gewoon die lifter mee te nemen, die deur open te houden, vriendelijk te zijn tegen een willekeurige voorbijganger? Of de keus om niet te kijken naar oh oh cherso en de zoveelste variant van een 'talenten' jacht?

Misschien de keus om Wiki en de Dikke van Dale toe te voegen aan je favorieten, en je te realiseren dat internet primair een database is, en geen vuilnisbak?

Of niet natuurlijk, want ook dat is een keuze :P
Maar het gaat niet om die keuze. Ik kan niet meegaan met de verloedering en vervlakking, maar ik zal er toch mee moeten leven dat het om me heen gebeurt! Je hebt dus geen keuze m.b.t. de maatschappij.

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Berichtdoor Nymph » za 09 oktober 2010, 13:03

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » za 09 oktober 2010, 13:06

:) Precies Nymph!

Als we allemaal denken dat er niks kan veranderem, dan verandert er ook niks...

Ik ben ervan overtuigd dat dat op Shespot ook kan...
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » za 09 oktober 2010, 14:14

Spiegels zijn overal. Ook (juist?) in de digitale wereld.

Het is aan jezelf om, als je erin kijkt, een wapen of een welwillend mens met z'n eigenaardigheden te zien.


Mar

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » za 09 oktober 2010, 14:18

Ehm Mar, wat bedoel je?
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » za 09 oktober 2010, 14:27

De digitale wereld biedt weliswaar contactmogelijkheid, maar heeft ook wat rare kenmerken. Een ervan is de lijfelijke afwezigheid van de ander. Dit schijnt te leiden tot het blootleggen van eigen psychische structuren die in het gebruikelijke sociale leven meer verborgen blijven of meer verhuld (kunnen) worden. Althans, dat meent een deskundige als Mark Kinet. Hij publiceert daarover (lastige kost!). Maar je hoeft het uiteraard niet met hem (of mij) eens te zijn.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Berichtdoor Paniscus » za 09 oktober 2010, 15:05

je te realiseren dat internet primair een database is, en geen vuilnisbak?
Of niet natuurlijk, want ook dat is een keuze :P
Een quote die ik niet niet begrijp misschien kan je hem even toelichten?
In mijn beleving is de primaire database de maatschappij en internet is daar toch een afspiegeling van. Internet is toch niet alleen "de" kennisdeler Wiki(pedia?) of de "(dikke) van Dale".
Vind het eigenlijk nogal denigrerend zoals ik het nu lees. Alsof de keus wikipedia of een talentenjacht kan zijn.
Eigenlijke wel een beetje off-topic geloof ik.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Voice off-holland

Berichtdoor Paniscus » za 09 oktober 2010, 15:16

Dit topic houdt me eigenlijk al een tijdje bezig en ik heb een tijdje gezocht naar een formulering. Gisterenavond werd ik min/meer gedwongen naar talentjacht “Voice of Holland” te kijken. (Min of meer gedwongen omdat dat soms zo gaat dat met twee dochters en je niet altijd wil vluchten naar de computerkamer of een boek).
Het grappige van die talentenjacht is dat de jury de deelnemers in eerste instantie niet zien omdat ze met de rug naar hen toe zitten. Zij moeten de deelnemers beoordelen op hun kwaliteiten. Als ze de kwaliteiten als goed beoordelen kunnen ze op de knop drukken om hen te zien. Een aardig idee!

Bij de vorige meeting in Amsterdam ben ik ook geweest en de conclusie voor mij was dat het is anders als je elkaar ziet. Je hebt op de knop van de talentjacht gedrukt en dan zie je de “talenten” achter de topics en pm’s.
Het is toch een andere wereld en het lijkt wel of je elkaar ineens niet zoveel meer te vertellen hebt. Datgene wat bindt aan het forum dat wordt niet of nauwelijks besproken. Voor mij is dat de meest waardevolle ervaring geweest van de meeting, de gezichten achter de spotters.
Een volgende meeting zou ik, alsof ik op de knop druk, even kort een kennismaking gesprekje willen hebben om daarna naar de volgende te hoppen.
De verdere kennismaking en uitwisseling van ervaringen kan dan weer via het forum.

oja,
Ik denk dat de she-spotters niet veel verschillen tussen irl en ivl dus ze zijn zeker de moeite waard zijn om te ontmoeten. De indrukken die je opdoet door het lezen van postings benaderen in mijn beleving de werkelijkheid. Er zijn natuurlijke uitzonderingen maar die zullen niet snel op een meeting komen, denk ik.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 09 oktober 2010, 18:17

je te realiseren dat internet primair een database is, en geen vuilnisbak?
Of niet natuurlijk, want ook dat is een keuze :P
Een quote die ik niet niet begrijp misschien kan je hem even toelichten?
In mijn beleving is de primaire database de maatschappij en internet is daar toch een afspiegeling van. Internet is toch niet alleen "de" kennisdeler Wiki(pedia?) of de "(dikke) van Dale".
Vind het eigenlijk nogal denigrerend zoals ik het nu lees. Alsof de keus wikipedia of een talentenjacht kan zijn.
Eigenlijke wel een beetje off-topic geloof ik.
De maatschappij is de maatschappij. Het www is in aanleg een grote database. Dat jij dat anders beleeft zal een definitie probleem zijn denk ik?
Niks denigrerends aan en zo is het ook niet bedoeld, ik kan verder niet in je hoofd kijken dus mischien kan je je gevoel toelichten?

Ook frappant: Als een irl ontmoeting een ander beeld geeft van een persoon dan bijvoorbeeld hier op het forum ontstaat, is het voor mij een zinloze ontmoeting. Ook alweer een keuze :)
De drang om iemand irl te leren kennen ontstaat voor mij door de bijdragen die ik lees, en niet andersom.

Leuk toch, verschillend zijn?

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » za 09 oktober 2010, 18:28

Maar Iago, jij weet dus pas achteraf of een irl-ontmoeting zinloos was of niet...
Als dus iemand niet aan jouw ivl-beeld voldoet, is die persoon meteen afgeschreven?
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » za 09 oktober 2010, 19:05

Maar Iago, jij weet dus pas achteraf of een irl-ontmoeting zinloos was of niet...
Als dus iemand niet aan jouw ivl-beeld voldoet, is die persoon meteen afgeschreven?
Dat heeft toch niet te maken met het aan jouw ivl-beeld voldoen? Iemand kan irl anders zijn dat dat ie zich ivl voordoet, of is.
Je weet van tevoren nooit of de klik die je ivl hebt, er irl ook zal zijn. Als iemand prachtig kan schrijven, en vervolgens irl niet uit zijn woorden kan komen, dan is dat toch anders?

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » za 09 oktober 2010, 19:12


niet mee eens Venus,
je hebt wel een keuze mbt de maatschappij
elke verandering begint bij jezelf
zelf het goede voorbeeld geven
zoals deco ook aangeeft
en niet berusten in hoe het is
hoe moeilijk dat soms ook is
want berusting betekent erkennen dat het blijkbaar zo is

ik erken dat het niet makkelijk is
maar kijk wat binnen je eigen beinvloedingssfeer ligt
daar heb je wel degelijk verschil te maken
en dat zit soms in hele kleine dingen
daar begint al het verschil

Nymph
Voor mij zit er toch wel een verschil in berusten en erkennen. Ik blijf het proberen, in mijn eigen beïnvloedingssfeer, maar toch erken ik dat het blijkbaar zo is.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je sommige dingen de rug toe kunt keren, maar de maatschappij niet. Stel dat ik bij een clubje zit, en het bevalt me niet, dan kan ik daaruit stappen, maar de maatschappij, daar zul je het mee moeten doen...zoiets... ( pff...kan eigenlijk moeilijk uitleggen wàt ik nou precies bedoel, ga er nog ff over nadenken...)

Sterre
Berichten: 296
Lid geworden op: vr 05 juni 2009, 22:54

Berichtdoor Sterre » za 09 oktober 2010, 19:14

Als ik een ivl persoon ontmoet, dan wil ik graag dezelfde voor me hebben... Ik wil die persoon immers ontmoeten omdat ik ivl aangetrokken/geraakt/geroerd wordt door hoe die persoon zich profileert...
Als dat dan totaal anders blijkt te zijn, dan ben ik wel klaar ja...

Maar de suggestie dat het voor Venus goed zou zijn om maar eens naar een meeting te komen om daar van gedachten te wisselen, die stuit me best tegen de borst... Waarom is het niet genoeg om hier van gedachten te wisselen? Waarom moet daar perse voor gemeet worden?


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten