Een moeilijk verhaal

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

paulusdebkb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 april 2006, 18:13
Locatie: omgeving A'dam

Berichtdoor paulusdebkb » do 04 mei 2006, 2:42

"WERKEN AAN MEZELF" Nou ik schrijf dit zo op, maar kan niet zeggen dat ik sta te juigen.
Da's heel normaal Gerard. Werken aan jezelf is groeien en groeien doet soms pijn. Ik proef een beetje angst voor het jezelf onder ogen komen. Maar bedenk dit: het gaat er niet om te veranderen wie je bent (dat lukt toch nauwelijks) maar om jezelf te accepteren zoals je bent.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » do 04 mei 2006, 12:13

huh ....jij post in de toekomst paulus ...(kijk naar de tijd)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

paulusdebkb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 april 2006, 18:13
Locatie: omgeving A'dam

Berichtdoor paulusdebkb » do 04 mei 2006, 12:39

testpost voor tijdsaanduiding

edit:
Aha! Nee hoor, ik post niet in de toekomst, het was afgelopen nacht nogal laat toen ik het berichtje achterliet.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » do 04 mei 2006, 13:07

oeps, sorry voor de topicstoring..... 8)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Thomas_K
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 27 juni 2003, 22:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Thomas_K » za 06 mei 2006, 8:57

@Gerard,

Dit weekeinde in het Volkskrant Magazine:

RELATIE APK
Een goed huwelijk vergt periodiek onderhoud. Op een relatiecursus kunnen paren 'preventief relationele vaardigheden' bijleren. 'Eigenlijk zou je er puur voor de gezelligheid elke week naartoe moeten.'

Het is een niet al te diepgravend artikel en eigenlijk bevat het ook geen nieuwe inzichten, behalve de 'vondst' van de term APK. Niettemin, door middel van een cursusje samen praten en nadenken over de dynamiek in relaties en je eigen relatie in het bijzonder is waarschijnlijk wel wat effectiever dan allebei lekker ontevreden zijn.

Of laat je vrouw dit topic eens lezen en praat hierover.

gerardthuis
Berichten: 21
Lid geworden op: di 04 april 2006, 21:38
Locatie: Haarlem

Berichtdoor gerardthuis » za 06 mei 2006, 20:03

Relatie APK. Nou wie weet, ik kijk zo eens op internet (of probeer alsnog een Volkskrant te scoren).
Dank.

empeejeetje
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 12 maart 2004, 12:57
Locatie: Haarlem

Berichtdoor empeejeetje » zo 07 mei 2006, 0:06

:shock: APK??...een goede relatie KUN je niet "leren" ,..... die moet "groeien"!!!

Konden ze het niet met een andere afkorting "verwoorden"?

misschien wat OFF-topic......

Maar moet je dan ook ieder jaar weer gekeurd worden...??

Sorry hoor....

Maar het lijkt wel dat er steeds meer therapiën of cursussen komen die steeds meer "relatie/sex-problemen" moeten oplossen....,

Ikzelf vind (zoals altijd PUUR persoonlijk)......een relatie groeit tussen 2 personen......beleefd.....ervaart........
Mooie momenten.....
Dieptepunten.....
Grote problemen....
Probeer dan allereerst er samen uit te komen (dus echt met zijn tweetjes)....
En vraag eventueel verder ADVIES, zoals gerardthuis al doet....

Ik zie een therapeut (of cursus).........echt als LAATSTE oplossing.....
En vooral een cursus niet!!

Een relatie hebben .......volgens een soort van lesmateriaal???? :shock: :shock:

Of loop ik nu weer "te hard van stapel???"

kuss

empeejeetje
ff niks....kzou niet weten wat!!

paulusdebkb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 april 2006, 18:13
Locatie: omgeving A'dam

Berichtdoor paulusdebkb » zo 07 mei 2006, 3:02

Hmmm, ik ken het artikel niet, maar ik denk dat ze met APK bedoelen dat je je relatie periodiek eens onder de loep moet nemen. Op zich een goed advies, maar de verstandigsten onder ons doen dat toch al denk ik. Verder geloof ik niet zo in zo'n cursus: wie gaat er nou preventief aan zijn relatieproblemen werken? Hoe los je problemen op die er nog niet zijn? Ik denk daarom dat veel cursisten daar helemaal niet preventief zitten, maar gewoon omdat ze NU hulp nodig hebben. Is prima, maar wees dan een vent en erken dat je een probleem hebt waar je in je eentje niet uit komt. (ja, geldt ook voor de vrouwen).

Volgens mij kun je er nog zo veel boeken over lezen, nog zo veel op studeren: de liefde en al zijn keerzijden moet je ervaren. Daar leer je van, niet (of maar een beetje) uit een boek. Op je bek gaan is niet leuk, maar lezen is ook niet zo leuk als liefhebben. Niet lullen maar doen dan maar?

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » zo 07 mei 2006, 9:37

de liefde en al zijn keerzijden moet je ervaren. Daar leer je van
Is dat nu niet nét de reden dat je wel degelijk een APK nodig hebt? Je leert ervan? Nou, de meesten niet, denk ik zo. Ja, je leert dat je het in een volgende relatie anders gaat doen, maar ziet niet het pad om dat in je huidige relatie te bereiken...

En ik ben er toch wel voor om je huidige relatie alles te laten zijn wat het kan zijn, wat dat betreft.

Preventief aan relatie problemen werken lijkt me een hele goeie keus, wellicht realiseer je je op tijd dat je iets moois aan het vernaggelen bent.

Iago, monteur.

Thomas_K
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 27 juni 2003, 22:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Thomas_K » zo 07 mei 2006, 11:03

Een relatie hebben .......volgens een soort van lesmateriaal???? :shock: :shock:

Of loop ik nu weer "te hard van stapel???"

kuss

empeejeetje
Uit het APK artikel:

"Je hoort relatiedeskundigen wel eens verzuchten: als mensen willen autorijden, nemen ze rijles, als ze een boot kopen, doen ze een vaarcursus, maar als ze iemand vinden met wie ze de rest van hun leven elke dag willen doorbrengen, doen ze helemaal niks. En dat is gezien de scheidingscijfers - 37 procent van de echtparen gaan uit elkaar - eigenlijk een verbazingwekkend naieve houding.
Terwijl er genoeg wetenschappelijke kennis is over de kunst van het goede huwelijk."

Het is met relaties denk ik net als met opvoeden. Zie Nanny 911. Het zijn nooit draken van kinderen, maar ouders die wat basistechnieken missen. De ouders doen gewoon wat zij vroeger geleerd hebben en soms is dat helaas inadequaat. Met een paar basisfouten zet je ongewild en ongemerkt je hele leven op zijn kop.

Ik begrijp wel waarom relatietherapeuten zendingsdrang hebben. Zij denken (met recht) dat het aanleren van een paar hele eenvoudige technieken en het overbrengen van iets meer inzicht veel onnodige ellende kan voorkomen. Met Paulus ben ik het eens dat waarschijnlijk niemand preventief naar zo'n cursus gaat. De relatietherapeuten zijn voorlopig dus nog roependen in de woestijn.

Antheia
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 18 januari 2006, 19:38

Berichtdoor Antheia » zo 07 mei 2006, 14:29

Toch interesseert me dat wel, als bewoner van een roze wolk momenteel. Ik zou, al stuiterend op die zelfde wolk, nu best hardop durven zeggen dat ik graag nog heel lang de mogelijkheid heb om alle facetten van mijn nieuwe lief te leren kennen. Ik hoop echt dat deze man een 'blijvertje' is.

En als ik dan lees dat er heel misschien wel aandachtspunten die simpel in de gaten te houden zijn, dan ben ik toch benieuwd. En dan bedoel ik niet die stomme lijstjes in de vrouwenbladen, of het Mars-Venus gedoe (sorry fans...) maar echt dingen die nuchter gezien hout snijden. Hoe voorkom ik (mijn) valkuilen?
Of is het toch een kwestie van jezelf blijven, goed luisteren en vooral toch stiekem achter je rug je vingers gekruisd houden en hopen op een happy end....

groet,
Antheia (die best wel eens (teveel) de voorzienigheid zelf wil zijn als het echt om belangrijke dingen gaat)
I always used to believe
That beauty was skin deep
But I need a new word to describe you

empeejeetje
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 12 maart 2004, 12:57
Locatie: Haarlem

Berichtdoor empeejeetje » zo 07 mei 2006, 18:44

"Je hoort relatiedeskundigen wel eens verzuchten: als mensen willen autorijden, nemen ze rijles, als ze een boot kopen, doen ze een vaarcursus, maar als ze iemand vinden met wie ze de rest van hun leven elke dag willen doorbrengen, doen ze helemaal niks. En dat is gezien de scheidingscijfers - 37 procent van de echtparen gaan uit elkaar - eigenlijk een verbazingwekkend naieve houding.
Een vaarcursus kun je gebruiken bij IEDERE boot.....want een boot is MATERIAAL dat je GEBRUIKT......
Rijlessen...tja na je rijbewijs kun je in principe IEDERE auto besturen.....

Maar een relatie is heel anders ....
Je kunt in een cursus echt niet leren hoe je met IEDER mens gelukkig kunt worden....
Een mens is niet hanteerbaar als een boot of auto......

Net zoals je kinderen opvoeden ook niet leert uit een boekje.....

Ieder mens is UNIEK.....dat bedoel ik Thomas_K

kuss

empeejeetje
ff niks....kzou niet weten wat!!

Thomas_K
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 27 juni 2003, 22:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Thomas_K » zo 07 mei 2006, 22:14

Je kunt in een cursus echt niet leren hoe je met IEDER mens gelukkig kunt worden....
Helemaal mee eens empeejeetje. Ik denk wel dat er nogal wat mensen zijn waarbij IEDERE relatie op de klippen loopt, zonder dat ze er erg in hebben dat ze beginnersfouten maken. Dat is wat zonde van alle goede bedoelingen.

Het is natuurlijk de vraag of een cursus dan opeens wel helpt. Ik denk van niet. Misschien wel om de reden die Paulus geeft (de liefde en al zijn keerzijden moet je ervaren), maar misschien ook gewoon omdat we onszelf zo buitengewoon bijzonder vinden, dat we niet willen geloven dat onze problemen o zo gewoon zijn en in de inleiding van het cursusboek staan opgesomd.......

gerardthuis
Berichten: 21
Lid geworden op: di 04 april 2006, 21:38
Locatie: Haarlem

Berichtdoor gerardthuis » zo 07 mei 2006, 23:38

Ik denk dat een cursus wellicht een hulpmiddel kan zijn voor je relatie. Maar nu ik wat langer er dieper over nadenk is het belangrijkste in je relatie dat je jezelf niet wegcijfert. Wat ik denk ik in de loop der jaren mezelf heb aangeleerd is om me aan te passen aan de wensen van een ander. Dat moet niet ten koste gaan van je eigen ik. Vertrouwen op je eigen intuitie is denk ik een must, maar niet eenvoudig. Zeker niet als je mensen eerder wil gelukkig maken. Ik denk dat ik zo in elkaar zit en dat dit nu wel het me tegen maakt. Ik ga er weer eens een nachtje over slapen.

Prettige week u allen, groet, G.

paulusdebkb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 april 2006, 18:13
Locatie: omgeving A'dam

Berichtdoor paulusdebkb » vr 12 mei 2006, 0:15

Ik zit dit topic zo eens terug te lezen en probeer het issue eens op zijn kant te leggen:

Niet alleeen relatieproblemen maar ook opvoedproblemen/problemen met jezelf (onzekerheid, ongelukkig zijn, te gesloten, vul maar in) komen voort uit onze 'beginnersfouten'. We kennen onszelf niet goed genoeg, luisteren te weinig naar ons gevoel en te veel naar ons hoofd, worden van jongs af aan gepusht om mee te doen aan mode, trends en andere uiterlijkheden en we krijgen ingepraat dat je jezelf niet kwetsbaar op moet stellen want dan maken 'ze' gehakt van je.

Als al deze dingen inderdaad met elkaar samenhangen (en dat denk ik dus), en we kunnen met een cursus een heel eind op weg worden geholpen, zouden we er dan geen aandacht aan moeten schenken in ons schoolsysteem?

We stampen wel woordjes, feitjes en formules maar we leren op school niets over onszelf. Eigenlijk heel vreemd.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 3 gasten