Schaapjes over de dam

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » wo 05 december 2007, 9:01

Je beschrijft nu de kijk van Homeros op het leven na de dood. De Grieken geloofden onder andere ook in het herenigen van Ba ( de persoonlijkheid) en de Ka ( de ziel) tot de Akh, de onsterfelijke geest. De nabestaande gaven de overledenen een berg met goederen mee in hun graf. Dit om er voor te zorgen dat het eeuwige leven van de overledenen in de hemel aangenaam zou zijn.

Mooi ..onsterfelijk mogen zijn op een mooie plaats.. dat lijkt me wel wat!

Liefs sav.. die ook nog liever in het nu leeft!
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

God dobbelt niet - [Albert Einstein]

Berichtdoor Jippie » wo 05 december 2007, 23:17

Wat is dat voor een gevecht om witter te zijn dan wit. Is het niet hoogmoed om beter te zijn dan een ander? En waarom is wit niet zwart? Wat is licht? En wat is een zwart gat? En waarom is er dan een oneindig kleurenspectrum tussen zwart en wit en bovendien in iedere kleurdimensie van licht naar donker?
Elk antwoord roept een veelvoud aan vragen op.
Bestaan oogverblindende stralen uit wit en zwart licht? Zwart bevat geen kleuren, Wit is allesomvattend, bevat alle kleuren van het spectrum. Wit staat voor rein, puur, onbevlekt en zonder smet. Het bruidskleed van de maagd, het doopjurkje van de dopeling, het doodskleed uit de engelenmis.. zij allen zijn wit als teken van puurheid en onschuld. Geen zwarte smet is er op te vinden.
Wit en zwart, Jin en Jang, het evenwicht tussen goed en kwaad, maar zijn we het kwaad wel nodig om het goede in stand te houden?
De Amerikaanse Angie Fenimore beschreef in haar boek “de duisternis voorbij” de bijna dood ervaring na een poging tot suïcide. De tunnel van licht die zo velen zeggen te ervaren zag ze niet, ze belandde in het voorportaal van de onderwereld. Ze kon het duister aanraken, een tastbare zwarte materie die alle energie uit de ziel opzuigt. Het voorportaal van de hel was een grauwe ruimte gevuld met lege zielen die al eeuwenlang levenloos voor zich uit staarden. Een leegte die men slechts kon verdrijven met licht, maar daar waar het duister heerst daar kan het licht niet komen. Licht en duisternis stoten elkaar af, verdrijven elkaar als olie en water. Zwart zuigt je leeg. Licht geeft energie en vervult de ziel met blijdschap. En wie heeft het duister nodig als er een overvloed aan licht is?
Jin en Jang is voor mensen die met hun ziel aan deze wereld hangen. Voor wie het goede onlosmakelijk met het kwaad verbonden is.
De vroegere gnostici konden niet bevatten dat een almachtige God tevens de schepper van het kwaad was. Voor hen was de wereld geschapen door een valse en vergankelijke God, de Demiurg. Boven deze Demiurg stond de ware en eeuwige God die in een oogverblindende zee van licht en vrede rustte in het pleuroma, de hoogst hemel.
Rest voor de kritische luisteraar uiteraard de vraag wie de Demiurg geschapen heeft, een vraag die slechts vanuit een andere dimensie aan gene zijde beantwoord kan worden. Zijn wijzelf wellicht de scheppers van het kwaad? De reden van ons verblijf op aarde houdt al sinds het bestaan van mensen de denkers bezig.

Ik deel de drie-ene visie van de mens maar dan in andere gedaantes.
Wie kent niet de uitdrukking: -met hart en ziel- en hierin vinden we de drieledigheid van de mens.terug.
De mens als vergankelijk lichaam.
De ziel van de mens, met zijn idealen, zijn opvliegend karakter, en gevoel voor muziek.
De geest van de mens, zijn geweten recht uit zijn hart. geschapen naar het beeld en de liefde van zijn Schepper, wat een krachtig en rechtvaardig gevoel zou moeten zijn.
Laatstgenoemde zou over lichaam en ziel moeten regeren doch wie de geest niet voedt laat zijn lichaam regeren door de ziel, die gevoed wordt vanuit de zintuigen. Het is daarom belangrijk om de geest te voeden. Elk volk weet het en zoekt een opening in de hemelen om het goddelijke te bespeuren.
En heeft men het goddelijke omarmd en in zijn hart gesloten dan schermt men het af van de buitenwereld en claimt men de God als schutspatroon voor het volk. Normen en waarden moeten borg staan voor een terugval naar een zintuiglijk regentschap, moeten het behoeden voor een geestelijke verval.
Maar de waarden zijn werelds en te veel verweven met het dagelijkse leven, en waar het inzicht verdwijnt verworden de normen tot folklore waarvan de diepere betekenis is verdwenen. Omdat de waarde die de norm bepaald verdwenen is wordt het een krampachtige wet.. Deze folklore vormt dan de basis voor een geloof geregeerd door de ziel in plaats van door het hart.
Beter zou het zijn om het goddelijke uit te dragen zodat anderen zich aan de wijsheden en inzichten kunnen laven.

Petrus de leugenachtige? Daar doe je de apostel tekort mee, voorwaar was Petrus geen leugenaar nog lafhartig. Sloeg Petrus de Knecht zijn oor niet af met het zwaard toen men zijn rabbi gevangen wou nemen? Petrus was niet leugenachtig net zo min als Thomas ongelovig was. Ieder had net als Judas, een eigen beeld van verlossing van de onderdrukker. Gedreven door zijn idealen koos Judas voor een andere weg om het volk te bevrijden. Gedesillusioneerd verloochende Petrus zijn Heer, alles was voor niets geweest en hij probeerde slechts zijn eigen huid nog te redden. Vol onbegrip hoorde Thomas over de wederopstanding, dit kende zijn geloof niet. Inzicht was hen nog niet gegeven, zij begrepen het lot van de gekruisigde niet. Zij handelden slechts menselijkerwijs. Pas waar de Goddelijke Geest het hart inzicht en wijsheid geeft, begrijpt men de diepere zin van het lijden en sterven.

Een mens leeft niet van brood alleen. Er zijn ander zaken evenzo belangrijk die hem moeten voeden.
Maar kom, laten we niet te lang zwaar op de hand zijn. Ook de geest moet soms ontspannen en zich opladen aan de dagelijkse geneugte.

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Brood » zo 09 december 2007, 1:01

[quote="Savanne"]
...De Grieken geloofden onder andere ook in het herenigen van Ba ( de persoonlijkheid) en de Ka ( de ziel) tot de Akh, de onsterfelijke geest. De nabestaande gaven de overledenen een berg met goederen mee in hun graf. Dit om er voor te zorgen dat het eeuwige leven van de overledenen in de hemel aangenaam zou zijn.

Mooi ..onsterfelijk mogen zijn op een mooie plaats.. dat lijkt me wel wat!
[quote]

Vader, zoon en heilige geest;-) Ouder, kind en volwassene. Persoonlijkheid (beïnvloed door anderen), ziel (het orgineel, de werkelijke ik, met een eigen doel/ziel om hier te zijn) verenigen in een volwassene, een heilige geest, een evenwichtige verlichte persoonlijkheid. Dit is de mantra van elke godsdienst en vrijwel elke wetenschap. Dit is wat ik wel noem een leven lang leren. Wat is mijn toegevoegde waarde hier op aarde, waarom leef ik?

Zodra je het antwoord weet, wordt je heilig verklaart of goddelijk;-) Of je nu Jeanne d'Arc heet, Jezus, Socrates, Ard Schenk, Prince, Bill Gates, of Madonna. Met goddelijk of heilig bedoel ik dat je een idool bent, een patroon die door een groep op handen wordt gedragen. Je geniet een stukje alomtegenwoordigheid (media), almachtigheid (geld, media of politiek) of alwetendheid (wetenschap, geloof) op een bepaald terrein. Je bent een idool en je wordt gedragen. Het is een vorm van rijkdom, maar niet altijd stoffelijk.

Iedere groep heeft zijn eigen heiligen. Iedere groep ziet de eigen goden als de goden en de anderen als afdankertjes;-) Je kunt lid zijn van meer groepen en meerdere goden vereren. Je kunt ook individu (of kluizenaar) zijn en alleen geloven in jezelf.

Het meegeven van iets van het stoffelijke uit het leven aan een dode is iemand een goede start toewensen in een volgende wereld. Je hebt vermoedelijk niets nodig, maar beter mee verlegen dan om verlegen;-)

De herder, het leven is mooi voor wie gelijkenis heeft met god
Brood, worst case scenario;-)

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Geweten

Berichtdoor Brood » zo 09 december 2007, 1:27

Jippie,

Hier neem een slok wijn en pak een stuk brood. Dan denk ik even na waar ik moet beginnen.

Je zegt namelijk dat de drieeenheid is lichaam, ziel en geest en vervolgens reken je het geweten tot de geest. In mijn beleving komen we als ziel (wil, doel) in een lichaam (compleet met hersens, zintuigen en leervermogen om zaken uit onze omgeving op te nemen), dat langzaam groeit en leert en een geweten ontwikkelt. Uiteindelijk brengen we balans is ziel en lichaam en tot slot verlaten we het lichaam als geest, volwassener dan we gekomen zijn.

Een geweten is goed of slecht al naar gelang het past binnen een bepaalde set van regels van een land (verdragen, wetten), een wetenschap/ethiek, een organisatie (statuten, reglementen), een geloof. Dat wat binnen de koran gewetensvol is is binnen de christelijke leer een doodzonde. De mens heeft geen eenduidig beeld van het geweten. Was dat maar zo. Als jij spreekt over geweten, dan spreek je niet over iets universeels, maar iets dat binnen jouw groep geaccepteerd gedrag is en dat daar is gedefinieerd.

De godsdiensten zijn wel 'samen op weg' om een universeel geweten te definiëren, maar er zullen altijd mensen zijn die zich daartegen verzetten. Bijvoorbeeld mensen die terug willen naar de natuur, of mensen die wel dik willen zijn, of mensen die wel willen roken, of mensen die geloven in heksen, of monsters en geesten, of mensen die gewoon iets anders geloven dan jij of ik.

De babelonische spraakverwarring die jij en ik ervaren is een feit. Het is de vraag of we daar nog uit komen. Maar zo lang we elkaar niet hoeven te overtuigen en blijven respecteren vind ik het gesprek de moeite waard. Ik wil van je leren en met je delen. Dus deel ik het volgende: Ik geloof niet in het opleggen van regels. ik geloof in het zelf ontdekken. Iedereen moet streven naar een eigen heiligheid en we moeten respect hebben voor elkaar. Volgens mij predikt jouw geloof dat ook. Ik begrijp dus niet dat er een zij wij is. Volgens mij zijn alle mensen per definitie lid van één groep.

Ik geloof in de mantra die alle geloven met elkaar verbindt. En ik denk dat ieder geloof in wezen hetzelfde is in een andere taal. Wat mij dus verwondert is dat geloven zoveel jaloezie en hoogmoed en andere ondeugden meebrengen jegens niet leden van de geloofsgroep.

De herder, heeft niet op alles een antwoord
Brood, worst case scenario;-)

Mirthe

Re: Veel vragen

Berichtdoor Mirthe » zo 09 december 2007, 2:57

Brood,

Ik lees jouw reacties en merk dat mijn vragen blijven hangen.
De vraag is: Wacht je werkelijk af of treedt je de wereld tegemoet?
Blijf je naar buiten treden, en hoe houd je het vol?

Hoe bepaal je wat ertoe doet?
Wat doet het met jou, wat doe jij ermee?
En kun je daarmee je leven leven?

Een rozenstruik komt het best tot bloei na flink terugsnoeien én goed bemesten.
Wat is voeding, en wie geeft het?

Waar haal je de boodschappen, waarmee betaal je, hoe kom je aan je ruilmiddelen, - brengt het tot bloei, of heb je het gevoel dat je niet verder komt dan je tuin omspitten? Of moet je tevreden zijn met een mooi zaaibed waar slechts toevallig langswaaiende zaden zullen ontkiemen?

En als je omgeving het zaaibed is, vindt die dit een fijne gedachte?
Lang niet altijd, heb ik gemerkt.


Ik geloof niet dat geluk zich laat omschrijven of definieren. Met doelen kan dat wel, maar is het niet juist een geluk als je het doelmatige voorbij bent, en jij jouw, ik mijn zijn-zelf als doel kan (en durf) te stellen?


Wat is dat, een ziel?
In de taal heb ik een ziel, omdat dit woord zo aanspreekt: ik houd zielsveel van je, met hart en ziel e.d. Het klinkt zo overtuigd, zo vol van leven, zo warm en aanwezig, maar verwijst het ergens naar? Misschien naar een bepaalde categorie van ervaringen, maar als ik-mirthe dood ben, als mijn lijf 'het niet meer doet', is mijn ziel, zo die ooit heeft bestaan, ook dood. Dat vind ik niet tragisch, maar een opluchting. Laat na mijn dood alstublieft geen oncontroleerbare dingen met enig onderdeel van mirthe gebeuren!


Mirthe

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Re: Veel vragen

Berichtdoor Brood » zo 09 december 2007, 10:08

Brood,

Ik lees jouw reacties en merk dat mijn vragen blijven hangen.
De vraag is: Wacht je werkelijk af of treedt je de wereld tegemoet?
Blijf je naar buiten treden, en hoe houd je het vol?
>>Reactie: Je moet wel, je bent mens. Andere mensen zijn als water voor de plant, aarde voor de wortels (stevigheid, voeding), lucht om te ademen en licht/vuur voor de energie. Je hebt die vier elementen nodig.<<

Hoe bepaal je wat ertoe doet?
>>Reactie: Het leven is een keuze. Kiezen is moeilijk. Je kan het niet fout doen. Je leert van iedere keuze. Je gaat alleen de harde of de zachte weg. Wat zacht lijkt kan hard zijn en andersom. Denk aan groener gras over de heuvels.<<
Wat doet het met jou, wat doe jij ermee?
>>Reactie: Ik ga mijn levenspad. Ik zie en ervaar. Ik lach veel om mezelf en om anderen. En ik ben gelukkig omdat ik het harde relativeer en het zachte omhels.<<
En kun je daarmee je leven leven?
>>Reactie: Omdat ik mezelf en de ander nooit de schuld geef van wat er mis gaat. Niemand is schuldig. "De schulden/zonden zijn vergeven". De schuldvraag is nooit mijn vraag. Als ik sorry zeg dan is dat welgemeend en genoeg. Dat scheelt heel veel pijn en moeite.<<

Een rozenstruik komt het best tot bloei na flink terugsnoeien én goed bemesten.
Wat is voeding, en wie geeft het?
>>Reactie: Je moet in de eerste plaats zelf zorgen voor je voedsel. Een plant heeft het geluk dat hij/zij daar ontkiemt waar hij/zij kan overleven. Soms lukt het niet. Dan waaien de zaadjes naar andere plaatsen. De mens heeft het geluk dat hij/zij keuzen kan maken en opnieuw kan beginnen. Aan het zelfde of aan iets anders. Ook dat is een keuze. Hij/zij kan zelfs zijn leven beëindigen, maar dat adviseer ik niet. Want het is moediger om het tegemoet te treden dan om het uit de weg te gaan. Strijden en verliezen geeft een beter gevoel dan niet strijden.<<

Waar haal je de boodschappen, waarmee betaal je, hoe kom je aan je ruilmiddelen, - brengt het tot bloei, of heb je het gevoel dat je niet verder komt dan je tuin omspitten? Of moet je tevreden zijn met een mooi zaaibed waar slechts toevallig langswaaiende zaden zullen ontkiemen?
>>Reactie: Je moet eerst je talenten ontdekken en van daaruit je toegevoegde waarde bepalen. Dan volgt de weg: stay or go? (Je moet je strategie naar het doel bepalen: dat heet overleven). Je kan leren wat je nog moet leren. Vraag anderen om hulp om te worden wie je wilt zijn. Maar wil het eerst zelf en ben bereid om je tijd en energie er in te steken. Als je echt iets wil en anderen zien je talent, dan krijg je altijd hulp. Krijg je geen hulp, dan zule je het alleen moeten doen. Die weg is hard, maar niet onbegaanbaar.
Wachten op een plek waar niemand langs komt betekent genoeg toegevoegde waarde hebben, maar weinig kunnen leveren. Je moet naar de markt.<<

En als je omgeving het zaaibed is, vindt die dit een fijne gedachte?
Lang niet altijd, heb ik gemerkt.
>>Reactie: Je vraagt je dan af: Ligt het aan hen of aan jou? En ik vraag je: Is dat belangrijk? Zoek een ander zaaibed of neem genoegen met wat er is en maak er wat van. Alle keuzen zijn in jouw hand. Accepteer en pas je aan of ga.<<

Ik geloof niet dat geluk zich laat omschrijven of definieren. Met doelen kan dat wel, maar is het niet juist een geluk als je het doelmatige voorbij bent, en jij jouw, ik mijn zijn-zelf als doel kan (en durf) te stellen?
>>Reactie: Jouw geluk is alleen te definiëren door jou. Want jij weet wanneer jij tevreden bent. Tevreden zijn is een evenwicht tussen jou en je omgeving. In dit evenwicht verandert voortdurend iets door jouw handelen. Geluk heeft drie dimensies en wellicht meer: gemak (rust, ontvangen), genot (liefde, warmte, luxe en lust), gewin (rijkdom, macht en eer). Begin met geven. Verwacht niets. Go with the flow en waardeer alles wat je krijgt.<<

Wat is dat, een ziel?
>>Reactie: Ziel is letterlijk doel. Het is het antwoord op de vraag waarom zijn we hier. Het doel is de oorzaak van alle dingen (Aristoteles).<<
In de taal heb ik een ziel, omdat dit woord zo aanspreekt: ik houd zielsveel van je, met hart en ziel e.d. Het klinkt zo overtuigd >>Reactie: Precies, je gelooft het of je gelooft het niet. Ben je overtuigd?<< , zo vol van leven, zo warm en aanwezig, maar verwijst het ergens naar? Misschien naar een bepaalde categorie van ervaringen, maar als ik-mirthe dood ben, als mijn lijf 'het niet meer doet', is mijn ziel, zo die ooit heeft bestaan, ook dood. Dat vind ik niet tragisch, maar een opluchting. Laat na mijn dood alstublieft geen oncontroleerbare dingen met enig onderdeel van mirthe gebeuren!
>>Reactie: Over de dood heb ik al iets gezegd. We weten weinig. Je kan iets achterlaten: een kruis, een boek, een gebouw, een paar sporen. Maar hoe en waarheen je gaat is onbekend. Of je dan nog een ziel of doel hebt is niet bekend. Spannend idee eigenlijk.<<

Mirthe
De herder, weet niet of alle vragen te beantwoorden zijn
Brood, worst case scenario;-)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » zo 09 december 2007, 13:39

Brood, als onderdelen uit jouw visie eigen zijn aan beleidsmakers en trendsetters, en voor mijn gevoel zijn ze dat, verklaart dat voor mij glashelder waarom zovelen een in 'onze' 'samenlving' drop-out zijn, of daar de kenmerken van dragen.


Mirthe, van een andere mark dan van het brood

Kronkel

Berichtdoor Kronkel » zo 09 december 2007, 15:16

Cryptomania voor mij Mirthe...

Oftewel ik volg het (weer eens) niet..
Kun je het wat duidelijker omschrijven?
Welke onderdelen en waarin zie je dat dan terug in beleidsmakers etc?
Je klinkt verwijtend zonder uit te leggen hoe en wat...
Dat vraagt om toelichting, althans van mijn zijde...

Kronkel, die een broodje best lekker vind op zijn tijd..

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Brood » zo 09 december 2007, 22:51

Brood, als onderdelen uit jouw visie eigen zijn aan beleidsmakers en trendsetters, en voor mijn gevoel zijn ze dat, verklaart dat voor mij glashelder waarom zovelen een in 'onze' 'samenlving' drop-out zijn, of daar de kenmerken van dragen.


Mirthe, van een andere mark dan van het brood
Is het waar dat je verzet tegen hen? Of is het alleen je eigen allergie die je parten speelt Donna Quichotte;-)

De herder is even Sancho Panza...
Brood, worst case scenario;-)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » zo 09 december 2007, 23:49

Wind is er genoeg in mijn omgeving, wil dat zeggen dat er vooral windbuilen zijn?

Ik lees een inconsistentie in:
Kiezen is moeilijk. Je kan het niet fout doen versus Omdat ik mezelf en de ander nooit de schuld geef van wat er mis gaat.

Als je het niet fout kan doen kan er in feite niets mis gegaan zijn.


Je beweert:
Als je echt iets wil en anderen zien je talent, dan krijg je altijd hulp.

Je noemt nu wel een voorwaarde: ' en anderen zien je talent.'
Hoe veel wordt niet gezien?
Is het niet uit onvermogen, dan ligt onverschilligheid op de loer en wordt er niets gezien.

Wat voor verzet?
Er is geen ander verzet mogelijk dan door een eindje van dat systeem af te gaan staan.
Verder hebben 'ze' mij altijd voorgehouden dan in je allergie je talenten schuilen.

Het hoeft niet uit-gediscussieerd te worden - ik merk alleen dat de wind mij ergens anders heen blaast - ander zaaibed, zelfde zaaigoed.


Mirthe

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Keuzes

Berichtdoor Savanne » ma 10 december 2007, 0:11

Elke keuze is de juiste keuze, je kan immers nooit weten hoe de andere optie had uitgepakt. Het wil niet zeggen dat een keuze maken geen consequenties met zich mee kan brengen, immers elk voordeel heeft zijn nadeel.
We krijgen of we nu willen of niet elk ons deel aan ellende om mee te leren omgaan er bestaat geen perfect leven. We leven ons leven met obstakels die we moeten zien te overwinnen om onze les uit te kunnen trekken.
Het hele leven is een grote opleiding. Ook van het maken van fouten ( wie zegt dat het fouten zijn trouwens) leren we. We zien in dat wellicht een andere aanpak een andere uitkomst had kunnen brengen. Ook hierin is de zekerheid niet te vinden. Andere keuze andere nadelen. Zo lang we essentiele keuzes maken vanuit ons hart kunnen we als verdediging nog aanvoeren dat het op dat moment voelde als de beste optie.

In mijn optiek is het al oude het glas is half vol of half leeg verhaaltje.. Het is maar net hoe je er naar kijkt wil het leven je bevallen..

Liefs sav .. die blij is weer onder de hoede van de herder te vallen
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Brood » ma 10 december 2007, 1:13

Wind is er genoeg in mijn omgeving, wil dat zeggen dat er vooral windbuilen zijn?
>>Reactie: Kan zijn? Of je ziet alleen maar windbuilen omdat je niet goed kijkt. Je hebt dan bijvoorbeeld de verkeerde bril op. Of je laat jezelf niet helemaal zien. Of.... er zijn zoveel mogelijkheden voor miscommunicatie...<<

Ik lees een inconsistentie in:
Kiezen is moeilijk. Je kan het niet fout doen versus Omdat ik mezelf en de ander nooit de schuld geef van wat er mis gaat.
>>Reactie: Als je nergens de schuld van kan krijgen, kan je niets fout doen. Maar als we elkaar proberen telkens te pakken op woorden, wordt het nooit iets. Er is altijd een knuppel om iemand te slaan.<<

Als je het niet fout kan doen kan er in feite niets mis gegaan zijn.
>>Reactie: Juist, onder voorwaarde dat je geen schuld gaat zoeken voor ongevallen.<<

Je beweert:
Als je echt iets wil en anderen zien je talent, dan krijg je altijd hulp.

Je noemt nu wel een voorwaarde: ' en anderen zien je talent.'
Hoe veel wordt niet gezien?
>>Reactie: Niemand is perfect, ook zij niet.<<

Is het niet uit onvermogen, dan ligt onverschilligheid op de loer en wordt er niets gezien.
>>Reactie: Onvermogen, beslist.<<

Wat voor verzet?
Er is geen ander verzet mogelijk dan door een eindje van dat systeem af te gaan staan.
Verder hebben 'ze' mij altijd voorgehouden dan in je allergie je talenten schuilen.
>>Reactie: Je hebt goed advies gehad. Maar wat heb je er mee gedaan?<<

Het hoeft niet uit-gediscussieerd te worden - ik merk alleen dat de wind mij ergens anders heen blaast - ander zaaibed, zelfde zaaigoed.
>>Reactie: Je blijft hier altijd welkom. De wind is als het water, het vuur en de aarde. Niets is voorspelbaar.<<

Mirthe
De herder, blaast paardebloemenzaadjes;-)
Brood, worst case scenario;-)

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » ma 10 december 2007, 1:26

Hoe typisch.... inmiddels is de advents periode ingegaan. De advent is de periode die vooraf gaat aan Kerst of ook wel de komst en wederkomst van Jezus.De donkere dagen voor kerst worden met de week lichter aangezien er de vier weken voor Kerst steeds een kaars extra wordt aangestoken.
De vier weken zijn bedoeld voor de christenen om boete te doen voor hun zonden.... en zo waren we weer terug bij het begin punt van dit topic.

Tijdens mijn omzwervingen dit weekend buiten het wakende oog van de herder voelde ik me nog altijd bekeken door hem. Zijn beeltenis verscheen zo ongeveer overal voor mij ogen en vaak verlangde ik al was het maar even terug naar niet alleen het wakende oog maar ook de warmte.
De drie wijzen ( althans dat wat nog rest van hun) kwamen ook op mijn pad.

Blij dat ik weer terug ben nestel ik me wederom dicht tegen de herder aan....

Gelukkig is de reis nog niet afgelopen en rest ons nog wat tijd...

Woord zegt het dat er wederom 3 wijzen onderweg zijn om ons te ontmoeten als we in de stal aankomen.

sav ( stemmig gehuld in Paars)
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 10 december 2007, 9:32

@Kronkel, welke schapenrassen ken jij?
Texelaars?
Ok, dat is al heel wat.
Van de schapenziekte blauwtong heb je misschien ook wel eens gehoord. Het is een afschuwelijke ziekte voor de dieren. Je hoeft geen schapenhouder te zijn om bezorgd te zijn als de ziekte uitbreekt en mee te lijden met een ziek dier - toch zijn vaccinaties tegen de ziekte verboden, toch houdt ons land star vast aan een verziekend, genetisch onzinnig fokprogramma dat voor de doorsnee herder ondoorzichtig is en voor ziekteresistentie funest.
Het is een exemplarisch voorbeeld van beleid, van sturende instanties, van tendenzen, van toonaangevers.

Waar ga je dan heen, als schaap zijnde? Waar kun je heen?
Moet je wel in een kudde, met een herder?
Zijn alle schapen schaap, of lopen er geiten en verklede wolven tussendoor? Wie zit er onder de herdersmantel?
Hoe vanzelfsprekend is het grazen in de wei? Is er wel een wei?
Hoe weet een schaap dat het wol draagt en wie scheert de vacht?


Het zijn ondoorzichtige vragen, maar het is voor mij wel degelijk een vraag hoe overleving (ook tamelijk materieel op te vatten) zich verhoudt tot de middelen en wat mijn eigen plaats daarin is.


Mirthe

Kronkel

Berichtdoor Kronkel » ma 10 december 2007, 12:42

Waar ga je dan heen, als schaap zijnde? Waar kun je heen?
Moet je wel in een kudde, met een herder?
Zijn alle schapen schaap, of lopen er geiten en verklede wolven tussendoor? Wie zit er onder de herdersmantel?
Hoe vanzelfsprekend is het grazen in de wei? Is er wel een wei?
Hoe weet een schaap dat het wol draagt en wie scheert de vacht?
Mirthe
* Schapen in dit topic zijn mensen en dus in bezit van zelfbeschikking en onderscheidend vermogen van wat goed en niet goed voor ze is..

* Schapen in dit topic kiezen dus zelf hun herder en niet andersom..
Ik kan weg wandelen wanneer ik daar zin in heb. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat Brood dan hijgend achter me aan zal gaan rennen om me te redden van mijn mogelijke ondergang zonder hem als hoeder 8)

* Dat er ook andere dieren al dan niet verkleed als wolf meelopen en grazen is alleen maar goed. Word ik minder eenkennig door. Ik kan er van leren en zij van mij. Lang leve de zwarte schapen en diversiteit! Ik 'speel' zelf maar al te graag dat schaap met 5 poten op gezette tijden. Dat afwijkende gedrag houdt me scherp en wie weet ook een herder of al te makke andere schapen.

* Het grazen in een weide is nooit vanzelfsprekend, maar dat lees ik ook nergens terug. Het grazen ten koste van anderen is wel een punt waar we ons voor moeten hoeden, oftewel gun elkaar dat plekje in een wei, ook als een vacht ongewassen en lelijk is of stinkt. Dat kan een teken van onverzorgdheid zijn door het schaap zelf, maar ook een teken van verwaarlozing door een slechte herder elders. Wie zijn wij om zo'n schaap dan als vuil te blijven behandelen?

* Een schaap weet heel goed dat het wol draagt. Een simpel koude en warmte gevoel maakt het schaap alert op zijn vacht. Het scheren van de vacht op de tijd dat het nodig is gebeurt niet altijd nee. Sommigen schapen zullen verstikt raken in hun eigen wolligheid, anderen worden op tijd in de frisse lucht gezet. Het is helaas te vaak een kwestie van willekeur wie de verstikten zijn en wie niet, maar enkel en alleen een herder daarvoor verantwoordelijk stellen is niet de juiste visie. Een herder kan ook weer belast zijn door slechte hoeders die hem of haar het werken onmogelijk maken, de andere schapen kunnen wel zo opdringerig doen dat de wat minder brutalen het onderspit delven, ongezien en onbedoeld...

Het leven is te ingewikkeld om het langs 1 disfunctie te mogen meten...
Mekkeren doen we toch allemaal, zelfs al hebben we het nog zo goed..


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 23 gasten