besnijdenis bij meisjes

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Frans49
Berichten: 1920
Lid geworden op: vr 02 januari 2009, 10:14

Berichtdoor Frans49 » za 07 maart 2009, 14:34

Waarom?
misschien dat de topic starter de titel kan aanpassen?
Of een nieuwe starten. Ik heb nu het gevoel dat het een strijd is tussen de 2 verminkingen, terwijl het topic juist aandacht vraagt voor deze vorm van verminking.
All I ask of living is to have no chains on me

Mme Bentinck
Berichten: 433
Lid geworden op: vr 11 januari 2008, 16:59

Berichtdoor Mme Bentinck » za 07 maart 2009, 14:38

Het gaat even om het vergelijken, Frans. Niet alleen is besnijden bij meisjes een schending van hun lichamelijke integriteit, maar dat geldt zeker voor jongetjes ook. Wat volwassenen willen, dat is hun zaak, maar kinderen...

Laten we nou niet gaan censureren of onderwerpen uitsluiten.
if you have it, flaunt it!
(E. Jinek)

thisWaltz
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 25 juli 2001, 1:01
Locatie: in heaven and hell.
Contacteer:

Berichtdoor thisWaltz » za 07 maart 2009, 14:45

In de Joodse cultuur komt vrouwenbesnijding niet voor. In de animistisch-Islamitische ongeschoolde cultuur wel. Zag je de vreugde van die oudere vrouw met hoofddoek voor de besnijdens. Ze kirde het uit.

Gebruikersavatar
Pandora
Berichten: 1709
Lid geworden op: ma 23 juni 2003, 21:08
Locatie: het hoge noorden verzorgende IG

Berichtdoor Pandora » za 07 maart 2009, 14:51

sorry, ik ben niet zo geschoold maar...

uit de posting van TW maak ik op dat de vrouw met de hoofddoek uit een animistisch-Islamitische ongeschoolde cultuur komt..
was dat ergens gezegd? Ik wil het graag even duidelijk hebben voor mezelf...
Zorg er voor dat de stem van je hart luider is dan die van je ego....

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » za 07 maart 2009, 20:09

Wel is het duidelijk geworden dan HIV minder makkelijk wordt gekregen door besneden. Dit is geen aanname.
Er zijn nog wel meer zaken die ouders hun kinderen opleggen - zoals onderwijs, opvoeding, eten en drinken - nog voor ze er ja of nee tegen kunnen zeggen.
Het wegnemen van een natuurlijk genot bij vrouwen en de voortdurende pijn gekoppeld aan de wijze van mutilatie, is ernstig - je ontneemt een bedoelde menselijke functie.
Voorhuid geeft vaker ongemakken - vernauwing, onhygiene in het algemeen. Het geeft geen dysfunctie voor de persoon als het verwijderd is, ook is het esthetisch niet onsmakelijk. Enige nadeel is mss dat het wat langer kan duren voordat je kan komen, maar dat verschilt nauwelijks - bovendien vinden sommige vrouwen dat enkel prettiger.

Gebruikersavatar
JeffreyBi
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 06 maart 2003, 2:01
Locatie: Icecreamseller in Mu Mu Land

Berichtdoor JeffreyBi » za 07 maart 2009, 20:47

Wel is het duidelijk geworden dan HIV minder makkelijk wordt gekregen door besneden. Dit is geen aanname.
Ook hier zijn de geleerden het helemaal niet over eens. De eerste de beste link die ik vind stelt het volgende:

Human immunodeficiency virus (HIV) infection

Views conflict on whether circumcision can prevent HIV infection. A recent review in the British Journal of Urology concluded that there is no link between having an intact foreskin and HIV infection, whereas another paper in the British Medical Journal takes exactly the opposite view.

Circumcision may be appropriate as a routine preventive measure only in regions that have a high rate of HIV infection, such as sub-Saharan Africa. The existing evidence is inadequate to recommend circumcision as an HIV-preventive measure in the UK.


Bepaald geen eensluidend oordeel dus.
Er zijn nog wel meer zaken die ouders hun kinderen opleggen - zoals onderwijs, opvoeding, eten en drinken - nog voor ze er ja of nee tegen kunnen zeggen.
Een vaak gebruikte drogreden om fysieke mutilatie goed te praten. Ik vind het geen enkele reden om het maar normaal te vinden. Als ouders hun kinderen opvoeden met bijvoorbeeld het idee dat negers minderwaardige mensen zijn dan mogen we daar ook een negatief oordeel over hebben.
Het wegnemen van een natuurlijk genot bij vrouwen en de voortdurende pijn gekoppeld aan de wijze van mutilatie, is ernstig - je ontneemt een bedoelde menselijke functie.
Daar zijn we het volstrekt over eens.
Voorhuid geeft vaker ongemakken - vernauwing, onhygiene in het algemeen. Het geeft geen dysfunctie voor de persoon als het verwijderd is, ook is het esthetisch niet onsmakelijk. Enige nadeel is mss dat het wat langer kan duren voordat je kan komen, maar dat verschilt nauwelijks - bovendien vinden sommige vrouwen dat enkel prettiger.
Circumcisie wegens een vernauwde voorhuid heeft natuurlijk een legitieme medische reden, en daar hebben we het in dit verband dan ook niet over. Onhygiene? Misschien kunnen de desbetreffende ouders gewoon hun zonen leren om de boel daar goed te wassen? En of het esthetisch wel of niet onsmakelijk is, dat zou ik liever aan de trotse bezitter van zo'n voorhuid overlaten als ie op een oordeelkundige leeftijd is. Dan mag ie wat mij betreft alsnog beslissen om de boel weg te laten snijden.

Het besnijden om religieuze redenen vind ik trouwens sowieso bizar. Het gaat uit van de premisse dat de schepping kennelijk niet perfect is, er moet immers een stukje van weggesneden worden? Waarom heeft God die voorhuid dan niet gewoon weggelaten?
I'm a creationist... I believe man created God.

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » za 07 maart 2009, 21:57

Ach, de navelstreng is er ook niet zomaar af! Die wordt ook afgeknipt en afgebonden toch? :lol:
Ik heb in ieder geval geen probleem met besnedenheid. Er zijn verenigingen van opstandige mannen die er tegen zijn, maar die zijn ve in de minderheid. Het gaat hun dan vooral om het principe en niet gekozen kunen hebben. De meesten zijn daar minder gevoelig over, ook al zijn ze per definitie speciaal minder gevoelige mannen, zeide een ervaringsdeskundige.

GJW2
Berichten: 86
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 15:11
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor GJW2 » zo 08 maart 2009, 14:35

Alles wat gezegd wordt heeft natuurlijk een waarheidsgehalte. En alles wat hier geschreven wordt is over nagedacht neem ik aan.
Wel word t er voor het merendeel van d schrijvers ervan uitgegaan dat mannen besnijdenis geen invloed heeft op de seksuele belevingswereld van de man. Ik ben het daar niet mee eens. Als je niet bent besneden heb je de voorhuid die vol met hele gevoelige zenuwen en geeft een heel prettig gevoel, te vergelijken met het gevoel dat de vrouw heeft met haar clitoris.
Neemt niet weg dat de positieve gevolgen van de besnijdenis zoals die hier vermeld zijn ook aanwezig zijn. Mijns inziens worden die echter voorkomen door een betere hygiëne bij de mannelijke kinderen in de opvoeding te benadrukken. Ik ben echter bang dat een bepaald deel van de bevolking hier in zal falen door taboes en zelf geen ervaring hebbend met praten over zulk soort onderwerpen.

gr. Johan
mensen geniet van het leven, het duurt maar even

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » zo 08 maart 2009, 16:05

Welnu, ik heb beide ervaringen gehad, voor en na besnijden. Ik was ver in de 20. Eigen keuze. Mijn vader had het wel in het begin al willen laten doen, maar mijn moeder vond het eng. De gevoeligheid van de voorhuid is maginaal. De gevoeligheid zit in de eikel en met name aan de onderkant. De eikel en de rest van de zwellichamen van de penis zijn met de clitoris te vergelijken en niet de huid, die is dan meer als het kapje en de binnenste schaamlippen, hoewel die van de vrouw weer gevoeliger zijn, dan de voorhuid.
Mau

silly
Berichten: 9649
Lid geworden op: ma 23 februari 2009, 18:37
Locatie: friesland

Berichtdoor silly » zo 08 maart 2009, 17:20

----
Laatst gewijzigd door silly op zo 11 december 2011, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
: )

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » zo 08 maart 2009, 22:06

Ik vind het schandalig hoe dit onderwerp wordt gekaapt door mannen die moeilijk doen over het wegnemen van de voorhuid. Er is een levensgroot en overduidelijk verschil. Hou je gemak eens in een vrouwenforum.
Amor vincit omnia

sehnsucht
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 18 oktober 2007, 21:00
Locatie: aan de kust

Berichtdoor sehnsucht » zo 08 maart 2009, 23:35

Hear hear! =):

Bovendien kunnen we het hier dan net zo makkelijk gaan hebben over schotels in onderlippen, ringen om nekken, enorme gaten in oren, of heeel kleine voetjes.
Panta rhei.

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Berichtdoor akelei » ma 09 maart 2009, 1:19

‘vroeger’ was het waarschijnlijk qua hygiëne beter/handiger om jongens en mannen te besnijden. Die gewoonte is een ‘religieuze’ gewoonte geworden. Normaalgesproken is er geen reden om jongetjes op die leeftijd al te besnijden (uitzonderingen daargelaten). Voorstanders van dergelijke besnijdenissen doen er alles aan om te bewijzen dat besnijdenissen zoveel gezonder zijn. Ze zoeken zich suf naar de voordelen en vinden wel wat in hun voordeel.

Maar goed, dit topic gaat over vrouwenbesnijdenis.

En wat meisjes betreft: het is een barbaarse gewoonte.
Een poging om ‘vrouwelijke kracht/ lust’ te onderdrukken. Met de naïeve gedachte dat als er wat weggesneden is vrouwen wel wat gehoorzamer zijn, omdat de mannen dan minder last hebben van de last van de wispelturigheid die lust en kracht met zich meebrengen.
Heeft iemand ooit wat van Nawal El Saadawi gelezen? Dat vond ik wel een eye opener.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » di 10 maart 2009, 9:57

Bij mijn weten dateert de mannenbesnijdenis vanuit de bijbel toen Mozes een verbond sloot. Het heeft een religieuze en waarschijnlijk tevens een hygiënische reden, want andere wetten zoals b.v. het verbieden van het eten van varkensvlees had ook met de gezondheid te maken. Aangezien de Islam van dezelfde religieuze stroming afstamt is het niet zo verwonderlijk dat men dit heeft overgenomen.

Vrouwenbesnijdenis heeft NIETS met religie noch met hygiëne of gezondheid te maken en is ook niet verbonden aan een bepaalde religie. Het is een zieke hersenkronkel van gestoorde mannen dat als wereldwijde traditie wordt voortgezet zonder dat men eigenlijk precies weet waarom.
Het druist tegen alle mensenrechten in. Maar ik vrees dat het nog lang duurt voor de laatste besnijdenis plaats heeft gevonden.
Gisteren las ik in de krant dat een vrouw van 75 jaar oud 40 zweepslagen krijgt omdat ze een vreemde man op visite had... hij bracht haar alleen een brood.. :(
Zolang dit soort idioten overal ter wereld het nog voor het zeggen hebben is het einde van de vrouwenbesnijdenis nog ver weg.

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Berichtdoor deco » di 10 maart 2009, 14:55

Het was iets die me al lang door mijn hoofd spookte.
Het was de vrouwenbesnijdenis automatisch gaan linken met de Islam.

Wat dus totaal niet strookte naar wat ik gezien-gelezen en opgevangen had.

Ja natuurlijk komt de Islam ter sprake want zij zijn nu wel deze die hier rondlopen n lekker ook de kop van jut moeten zijn...wie kan je anders met een beschuldigende vinger nawijzen?

De stammen in Afrika die het al generaties doen...wisten generaties geleden zelf niet wat de Islam was en wat het inhield....

lees eens deze tekst....en dan reageren...

http://cas1.elis.rug.ac.be/avrug/vrouwel1.htm
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast