sexuele voorlichting aan dochter van 10

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Odypus

Berichtdoor Odypus » di 26 augustus 2003, 10:09

Euh...

misschien een gekke opmerking, maar het al dan niet bloot zijn waar je kinderen bij zijn, heeft dat geen invloed?

Ik bedoel, als je kinderen een naakte paps of mams heel normaal vinden, dan stellen ze er toch ook makkelijekr vragen?

Ik had op mijn 12 nog nooit ook maar een blote tiet gezien. Mijn ouders (rdelijk katholiek) deden hun uiterse best om ons ver te houden van alles wat bloot was. Zelfs bij zwembad ens trandbezoek probeerden ze nog plaatsen te zoeken waar geen mensen topless liepen!!! Mijn broertjes ( tweeling van 25) hoef ik nu nóg niet mee te vragen naar een sauna!

EN toen... zomaar ineens begon mijn moeder 'het gesprek'. Alleen jammer voor haar dat ik in de plaatselijke bibliotheek al zo ongeveer alles had gelezen wat er over te lezen viel.

voorlichting op school strekte zich hoofdzakelijk uit tot de technische feiten dus was ook weinig behulpzaam.

Ik had echter de pech/geluk om zeer vroeg in de pubertijd te komen. dat wil zeggen lichamelijk.

Op mijn twaalfde was ik als jongen al zo ongeveer 'klaar', een man zeg maar. Alleen in mijn koppie was ik nog druk met de Playmobiel en Lego in de weer, en vond ik meisjes raar, en irritant volk. Dat heeft nog zeker tot mijn 15de geduurd voor ik daar de lol van in zag.

Dit alles heeft me rare situaties opgeleverd. in de 6de klas basisschool had ik al een hele grote piemel en schaamhaar! Ben ik ook vaak mee gepest. Niet dat het me echt veel deed, maar toch....

En nog geen jaar later wilden alle meisjes 'het' zien, want ik was de enige volgroeide jongen in de klas. Heb ik zowaar in mijn naieviteit nog 1 keer aan meegwerkt ook! Slome sukkel die ik toen was! Wist ik veel!

Ik verwijt het mijn ouders zeker niet, sterker nog. Op mijn 18/19 werd het me allemaal heel duidelijk.

Toen kwam mijn moeder namelijk een keer stiekum op mijn slaapkamer met een vraag:

Of ik wist wat pijpen was?
ja tuurlijk!
Haar vevolgvraag was of ik haar dat dan ook wilde uitleggen, want zij had een flauw idee.

Dat zegt toch alles?

groetjes,

Ody

de de 'achterstand' ruimschoots heeft ingehaald

ChiXio
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 09 juli 2003, 16:26
Locatie: Friesland Student

Berichtdoor ChiXio » di 26 augustus 2003, 18:13

bloot bij je kinderen, een hele goeie!
ik denk inderdaad ook dat je krampachtig over bloot doen doorgeeft aan je kinderen.
mijn dochtertje en ik douchen gewoon soms lekker samen, heerlijk toch lekker elkaars haar wassen en wat spetteren enzo :)

ik denk dat het wel gezond is als een kind leert dat bloot gewoon is, niet raar en niet vies en ook lang niet altijd seksueel.

voor zover ik kan beoordelen is het voor mijn miesje van 4 allemaal niet zo'n big issue, ze weet dat meisjes en jongens er anders uit zien, dat zij later ook borsten krijgt, dan wil ze ook een roze bh zegt ze, en dat jongens een piem hebben, normaalste zaak van de wereld toch?

-x-
nothing will kill me except a silver bullet

Odypus

Berichtdoor Odypus » wo 27 augustus 2003, 9:44

De opmerking bloot bij je kinderen maakte ik niet zomaar.

Mijn vriendin en ik zijn naturistisch ingesteld in zijn (vooral zomers) veel bloot. We zien en horen om ons heen dat het ouders het een stuk makkelijker hebben met sexuele opvoeding, vandaar....

echter,

Ik heb daar toch ook een vraag over. Hoe ver ga je?

Namelijk het volgende.

ik ken een man die zijn zoons heeft leren masturberen, en dan bedoel ik dus niet een boekje en een paar tekeningetjes, maar echt voordoen, nadoen, samen doen!

Misschien ben ik een vreselijk ouderwetse, saaie kerel, maar dat gaat mij dus veel, en veel te ver. Wáy out of line zal ik maar zeggen!

Ik kan me namelijk TOTAAL NIET voorstellen dat ik met een stijve piem naar mijn zoontje loop, en "het" even ga demonstreren.

ik krijg er een onsmakelijk, 'misbruik-achtig' pedo-gevoel bij, maar dat kan natuurlijk hele goed aanmij liggen.

Voor alle duidelijkheid, ik verzin dit niet! Ik heb het hier echt over een man, getrouwd, drie kinderen twee zoons, één dochter en hij heeft ALLEN (incl) z'n dochter praktijkles aftrekken gegeven. Overigens hoefde zijn dochter 'alleen maar' toe te kijken.

Ik weet niet of zijn vrouw ook les heeft gegeven aan z'n dochter (mijn ex-vriendin), maar dat zijn zoons op een regenachtige herfstvakantiemiddag 'trek-les' hebben gehad, dat weet ik zeker!

niet of wel normaal??

groetjes,

Ody

Cabrón
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 20:59
Locatie: België

Berichtdoor Cabrón » wo 27 augustus 2003, 10:12

Nee, dat vind ik al helemaal niet normaal. Overigens toch even melden dat er bij ons thuis wèl schuchter wordt gedaan over bloot rondlopen. Bij ons de badkamer inlopen terwijl er iemand is is zo goed als je doodsvonnis tekenen. Maar dat heeft onze (mij en mijn vier broers) hun seksuele opvoeding zeker niet in de weg gestaan (allez, over mijn broers weet ik dat natuurlijk niet zeker :wink: ). Vond het wel grappig dat mijn moeder me na een week verkeren een pakje condooms had gekocht: 'ik hoop dat je het nog niet nodig hebt, maar mocht het wel zo zijn ben je in elk geval veilig'.
Als ik er zo over nadenk: al heel vroeg wist ik waar kindjes vandaan kwamen (je passeert een stel copulerende koeien: kijk de stier doet zijn piemeltje in de koe, blablabla), latere seksuele opvoeding heb ik vooral zelf geleerd. Eigenlijk zeer spijtig dat 'de lieve lust' niet meer bestaat, dat was een radioprogramma over zowat alles wat hier behandeld wordt, waardoor ik nu nog veel meer weet dan leeftijdsgenoten (toch al 22 jaar) over seks.

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » wo 27 augustus 2003, 13:11

"Les geven" vind ik niet kunnen, vooral omdat je de praktische kant van de zaak zelf moet leren ontdekken. Praten over masturbatie met je tieners moet je volgens mij wel doen ... maar praten is iets anders dan tonen he !!!
Je mag van masturbatie geen taboe maken, ook al IS het nog steeds een maatschappelijk taboe.

Wat het bloot lopen betreft: werkt positief. Als kind bij mijn ouders in bad gezeten ... als tiener was er geen schaamte over een naakt lichaam dat je in een flits in de gang zag passeren. Ik heb er nog steeds de voordelen van: schaamte ken ik niet, ik praat over alles, ken bitterweinig taboes etc.

Wanneer je als ouder "bloot" ontoegankelijk maakt voor je eigen kinderen, heerst er altijd een schroom ... en dan krijg je "gluurtoestanden of een verdomd moeilijke puberteit".
Beelden uit de 19de eeuw, waar het kind tot ze getrouwd was, werd gewassen met een blinddoek om, zodat ze niks van haar eigen bloot zou zien ... zijn hoop ik voorbij ...
maar het hoeft zelfs zo drastisch neit te zijn, om heel lang beschaamd te zijn over je eigen bloot.

Ik ga mijn kinderen opvoeden ZONDER schaamte om mijn eigen naaktheid en ga niet al te lang wachten met verklaringen, zonder omslactige boekjes en filmpjes. Onwetendheid is een echte boosdoener in mijn ogen als het op de toekomstige seksualteit van een kind op aan komt.

Odypus

Berichtdoor Odypus » wo 27 augustus 2003, 13:30

Weet je,

ik vind mijzelf en mijn partner best wel redelijk modern, open en makkelijk, maar ik ben zo bang dat alle goede voornemens die ik heb met betrekking tot bijvoorbeeld sexuele opvoeding, allemaal al weer helemaal ouderwets en achterhaald zijn tegen de tijd dat mijn kinderen (die ik nog moet gaan maken!) er aan toe zijn.

En dat je vervolgens een enorme communicatie-stoornis krijgt tussen ouders en kinderen. Misschien zie ik wel spoken, maar mijn ouders dachten het ook goed te doen, gebasseerd op hun ideeën en achtergrond, en geloof me, zeker de voorlichting was een grote farce.

groetjes,

Ody

Emilie
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 09 april 2003, 1:01
Locatie: Leuven, België, studente

Berichtdoor Emilie » wo 27 augustus 2003, 13:42

Tis een beetje off topic.
Maar mijn pa moeten zien masturberen, stel ik me toch voor als een trauma voor het leven bijna... Help! En ik ben niet schroom of preuts ofzo.. :?

M.a.w.: dat gaat voor mij veel te ver!

ChiXio
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 09 juli 2003, 16:26
Locatie: Friesland Student

Berichtdoor ChiXio » wo 27 augustus 2003, 13:51

ik durf best stellig te zeggen dat je dan als pa way over de grens gaat.
het is eigenlijk namelijk gewoon een seksuele handeling verrichten met je kind.... kan het fouter?
je gaat als ouders toch ook niet liggen rampetampen voor je kind zo van "kijk, zo worden kindjes gemaakt"
echt zwaar fout!!!
nothing will kill me except a silver bullet

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » wo 27 augustus 2003, 13:51

Ik ben in dit opzicht geheel auto didact en achteraf heb ik daar helemaal geen problemen mee.
Ik was als kind al heel nieuwsgierig en zocht en vond overal de informatie die ik wilde. Verder hoorde ik bij logeernachten bij vriendjes ook wel het een en ander. Ik zou echt niet weten wat het beste is voor een kind maar een kind is slimmer dan je denkt volgens mij.

Emilie
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 09 april 2003, 1:01
Locatie: Leuven, België, studente

Berichtdoor Emilie » wo 27 augustus 2003, 14:05

Idd... de technische zaken heb ik van mijn moeder gehoord. Dit in het vijfde of zesde leerjaar, toen ik het meeste al wel doorhad... van gepraat op school enzo... :D
Anderzijds heeft zij me ook proberen te leren om sex met respect te behandelen. Dat het speciaal is enzo. (ma en pa zijn katholiek) Over masturberen heeft ze het echter nooit gehad. Heb ik vrij laat ontdekt. 8)

Verder liet ze me compleet vrij. Ik mocht altijd naar haar komen voor vragen of voorbehoedsmiddelen enzo. En ik denk dat dat je kind vrij laten in de ontdekkingstocht van zijn/haar eigen lichaam en dat van een ander wel goed is. Uiteindelijk moet je het allemaal ook een beetje zelf doen, zelf ontdekken, zelf proberen. En dat is het leuke eraan! :D

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » wo 27 augustus 2003, 14:07

Weet je,

ik vind mijzelf en mijn partner best wel redelijk modern, open en makkelijk, maar ik ben zo bang dat alle goede voornemens die ik heb met betrekking tot bijvoorbeeld sexuele opvoeding, allemaal al weer helemaal ouderwets en achterhaald zijn tegen de tijd dat mijn kinderen (die ik nog moet gaan maken!) er aan toe zijn.

En dat je vervolgens een enorme communicatie-stoornis krijgt tussen ouders en kinderen. Misschien zie ik wel spoken, maar mijn ouders dachten het ook goed te doen, gebasseerd op hun ideeën en achtergrond, en geloof me, zeker de voorlichting was een grote farce.

groetjes,

Ody
Bedenk dat je in de tussentijd ook verder groeit. Dus misschien zul je je voornemens iets bij gaan stellen. Maar: datgene wat je voorstaat, dat geldt al een paar honderden eeuwen hoor.... in meer of mindere mate.
Dus als je je kiddies voor gaat lichten, zal het toch niet zo zijn, dat alles nu computergestuurd zal gaan.

BTW: openheid en er over vertellen is een andere zaak dan seksles, zoals hierboven omschreven.. Idd gaat dit me te ver. Net zo goed, dat ik mijn jongens van 9 en 11 nog niet rijp genoeg vind om naar een seksfilm te kijken, waar de daad in volle glorie getoond wordt. Blote borsten en kussen moet kunnen. Vind ik dan...

Mark, die een trauma heeft opgelopen, doordat hij de piem van zijn vader eens aanschouwde toen paps aan het plassen was... DJIEZZZZZZZZ wat een slurf (grootte al gauw enorm als je zelf pas vier bent)

Odypus

Berichtdoor Odypus » wo 27 augustus 2003, 15:42

Ik kon op zaterdagavond het bed van mijn ouders ritmisch horen kraken. Na twee zaterdagen heb ik een walkman gekocht Ik wil heel veel weten, en ben erg nieuwsgierig, Maar ik WEIGER het gekraak van het bed van mijn ouders te moeten aanhoren.

Laten we eerlijk zijn,

iedereen doet het, behalve je ouders!


hahaha

Groetjes,

Ody

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » wo 27 augustus 2003, 15:54

doordat hij de piem van zijn vader eens aanschouwde toen paps aan het plassen was... DJIEZZZZZZZZ wat een slurf
Wat grappig dat je dit noemt want ik heb een soortgelijke ervaring, heel onschuldig ook maar vanaf dat moment had mijn vader de grootste piem ter wereld. Bovendien was hij al de sterkste want hij kon een zak met 50 kg droogbrokjes boven z'n hoofd tillen

Gast30

Berichtdoor Gast30 » wo 27 augustus 2003, 16:00

Ja Ody,

Absoluut :wink: - pffff, kan en wíl het me ook niet voorstellen dat mijn ouders het deden, laat staan nog zouden doen. Het was zeker puur toeval dat mijn moeder 31 jaar geleden zwanger van mij raakte.
Mijn vader heeft nooit één woord seksuele voorlichting aan mij gegeven (hij was nota bene biologieleraar op een middelbare school, en heeft HELE SCHOOLKLASSEN voorgelicht! Maar mij dus maar niet.... :x ).
Mijn moeder heeft nog een poging gedaan, maar daar spatte het ongemakkelijke ook zo vanaf dat ik maar deed of het me niet interesseerde. Ik heb het zelf wel uitgezocht, en liet m'n ouders daar ook niets van merken. Met zulke sexloze wezens over sex praten? Nooit!...
Ik heb maar gewoon meegedaan met doen alsof het niet bestond.

Net als vele anderen heb ik ook de intentie om het 180 graden anders te gaan doen met mijn eigen (a.s.) kinderen. OPENHEID svp!!!

Gast (nog steeds kwaad...dus)

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » wo 27 augustus 2003, 16:05

Mijn vader had de voorlichting overgelaten aan mijn moeder, die hier overigens goede zaken mee heeft gedaan: getuige mijn bedpartners, die er tevreden over waren. Mijn vader gaf aan dat het een te technisch verhaal zou worden als hij het vertelde. Daar is ie dus mooi vanaf gekomen.

M


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten