Verbonden, maar alleen?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Twijg » ma 11 november 2013, 13:38

.
Laatst gewijzigd door Twijg op zo 26 juli 2015, 2:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

EstherC
Berichten: 5140
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor EstherC » ma 11 november 2013, 20:23

Bijna al mijn huidige vrienden heb ik leren kennen via het internet. Een groot deel hier op deze site. Een aantal andere via chatsites en een ander forum. Ik heb geen Facebook, ik Twitter echter wel. Op Twitter heb ik een afgeschermd account. In de loop der tijd heb ik tig volgverzoeken gehad, maar ik accepteer ze alleen van mensen die ik daadwerkelijk ken. De rest weiger ik zonder twijfel. Dat zorgt ervoor dat ik nog geen 30 volgers heb.

Vaak hoor ik gezegd worden dat social media en internet asociaal maken. Alles zou vluchtiger zijn. Ik heb daar bedenkingen bij. Via Twitter en whatsappgroepen onderhoud ik de nodige contacten. Veel van deze mensen spreek ik (bijna) dagelijks. Dit zorgt ervoor dat ik in tegenstelling tot vroeger van meer mensen redelijk goed op de hoogte ben van wat ze bezighoudt, waar ze eventueel mee zitten, of wat voor fijns er is gebeurd. Juist omdat het allemaal even tussen de bedrijven door kan vind ik het nu makkelijker om goed op de hoogte te blijven dan voordat het internet zo ingeburgerd was. Toen belde ik veel meer en dat kostte altijd veel tijd, dus moest echt gepland worden. Nu is even een appje of tweet tussendoor sturen zo gebeurd.

Persoonlijk zie ik dus niet zo in wat er allemaal zo negatief aan is. Wordt er niet gewoon teveel gefocust op de negatieve uitzonderingen?
Dream it. Wish it. Do it!

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor fuutje » ma 11 november 2013, 20:39

Tja Esther C (muts :mrgreen: )
Vandaar ook 'schrikken' als je ineens een telefoontje van een van je Shespotkennissen krijgt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ? Is je huisje mooi geworden BTW?

Het vervelende van internetvriendschappen vind ik (in het algemeen) de afstand.
Veel leuke/lieve/waardevolle/aardige mensen wonen een pokkeneind van ons vandaan (of is het andersom?). Dus ommelandse reizen. Gelukkig hebben wij lekkere sauna's in de buurt :wink: .
Dit vooral ook omdat ik mijn ivl contacten graag ook irl wil zien.
Dat gecombineerd met een fulltime baan, mijn lief en twee kinderen (die geen aandacht vragen, maar die ik aandacht wil geven), maakt het 'elkaar zien' niet altijd even makkelijk.

Maar vervolgens is het wel lekker om, zo nu en dan, irl contact te hebben.
Te weten dat er hoe dan ook lijfelijk contact is.

Dus wel degelijk verbonden.
Niet alleen, daarvoor heb ik in het verre Oosten mijn eigen geliefden. En verder weg nog wat familie (niet zo veel meer, er heeft wat kaalslag plaatsgevonden).
Zo nu en dan 'alleen' als ik op momenten behoefte heb aan wezenlijk contact met iemand die hier 200 kilometer vandaan woont en er geen tijd of ruimte is om elkaar te ontmoeten.

En ja, dit hoort weer in een ander topic thuis, maar ik tel met enige regelmaat mijn zegeningen. En dat helpt! Dus ook al kan ik ze niet altijd zien wanneer ik dat wil, ik weet dat ze er zijn :love: .

En misschien ten overvloede. Zo nu en dan heb ik ontzettend veel en grote behoefte om 'alleen' te zijn.
Ook dat hoort erbij.
Laatst gewijzigd door fuutje op ma 11 november 2013, 21:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Twijg » ma 11 november 2013, 20:39

.
Laatst gewijzigd door Twijg op zo 26 juli 2015, 2:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor fuutje » ma 11 november 2013, 20:55

Hi Twijg,

Ik vind facebook heerlijk en Twitter weer helemaal niks.
Grappig toch?
Esther doet veel op Twitter en niks op facebook. Ik doe redelijk wat op Facebook en weinig op Twitter.

Ik vind het heerlijk om een (beperkt) aantal mensen te volgen op Twitter, om foto's die mijn kids plaatsen van facebook te plukken.
Twitter is ook belangrijk voor mijn werk zo nu en dan.

En nee, geen zware woorden op facebook, ook naar mijn mening te publiek.
Net zoals Esther en anderen, heb ik een aantal van mijn waardevolle relaties hier op She opgedaan.

En ja Twijg, iedereen moet met social media omgaan zoals het hem of haar past.
Mijn aanstaande schoondochter heeft vorige week, als advocate in spé, een verhandeling gehouden over de invloed van social media op het arbeidsrecht.
Ik maak als jurist rechtsbescherming steeds meer mee dat gemeenten social media afschuimen om eventuele bijstandsfraude te achterhalen.

Tja, het is niet anders.
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Twijg » ma 11 november 2013, 21:10

.
Laatst gewijzigd door Twijg op zo 26 juli 2015, 2:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor fuutje » ma 11 november 2013, 21:23

Oké Twijg, duidelijk.

Fuut
(die niet wil polariseren)
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Twijg » ma 11 november 2013, 21:25

.
Laatst gewijzigd door Twijg op zo 26 juli 2015, 2:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Twijg » ma 11 november 2013, 23:13

.
Laatst gewijzigd door Twijg op zo 26 juli 2015, 2:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Jippie » di 12 november 2013, 13:39

Dit is dus geen ANTI betoog. Het is een PRO betoog, echter wel met mitsen en maren om de echte PRO's te kunnen (her)waarderen en gebruiken met elkaar. Wat is dat toch dat kritisch zijn zo snel als negatief en anti wordt gezien? Een beetje nadenken kan toch geen kwaad?

Het aanvaarden van bijeffecten en het zeggen van 'het is niet anders' is me te accepterend in wezen, voor mezelf in elk geval.
Het voordeel van de social media is dat je mensen snel kan mobiliseren. Aan dit mobiliseren zit een nadeel ..het project X bijvoorbeeld.
En wat denk je van de "kopschoppers", toen de gasten online aan de schandpaal werden genageld was de eerste look alike al aan de beurt. Mensen worden gelyncht door een hetze wat via Facebook op gang wordt gezet. Ik heb het zelf gehad met een aanrijding waarin de tegenpartij meteen op Facebook mijn kenteken en het soort auto plaatste met als boodschap: rijd hem klem en schop hem in elkaar. Er is niets gebeurd overigens maar het gevoel is toch bedreigend.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Jippie » di 12 november 2013, 20:48

ahum

http://www.trouw.nl/tr/nl/14268/Tinkebe ... zijn.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Laars » di 12 november 2013, 21:59

Mja, áls het dan de buurman maar is, die van mij is 82 jaar, 'k gun de man wel een pretje.. :D Heb jij niet een leuke buurvrouw, Jipke?

Ik vind vooruitkijken vaak onzin, we kunnen angstig gaan zaniken over wat wel en niet eventueel zou kunnen gebeuren, maar waarschijnlijk hebben we eerst de ervaringen nodig. En dan gaan we toch weer meer tijd besteden aan evalueren dan aan de oplossingen.. =):
Mijn opa zei altijd dat iedereen in paniek was toen de tv zijn intrede deed. Daarna prevelde hij iets over Archie Bunker, en dat hij zoiets toch niet had willen missen?!
Komt tijd komt raad en onze nieuwe generatie kijkt niet angstig naar de computer, ik trouwens ook niet. Kennis geeft macht zegt men vaak, maar het geeft ook inzicht en minder onzekerheid. Sinds mijn moeder van 73 facebook heeft is de computer haar grote vriend :)

Laars, koopt wel een klamboe
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Jippie » wo 13 november 2013, 1:05

Laars, koopt wel een klamboe
http://www.youtube.com/watch?v=YjAwIPElLCE" onclick="window.open(this.href);return false;
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Laars » wo 13 november 2013, 1:26

* Gaat bij Jipstra in de loopgraven liggen *

En dan?
Afwachten totdat de Russen komen?
Of de chinezen?
Of ist in verdekte opstelling toch Obama..

En als de pleuris uitbreekt, dan hebben we steeds in de loopgraven gelegen, kijk dát vind ik nou een zonde! :kiss:

Laars, gaat voor Sting
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Verbonden, maar alleen?

Berichtdoor Iago » wo 13 november 2013, 10:58

Ook wel weer tekenend voor hoe we met elkaar omgaan... Om een punt te maken een link posten, en wee je gebeente als je er op klikt.
Dan zit je eerst 15 seconden naar een vage reclame te kijken, en dan start er een liedje in waarbij je nog maar moet kijken of je de clou kan koppelen aan het onderwerp.
Hoe had je dat voor internet moeten doen eigenlijk? Liep je dan met zo'n barbierskwartet rond om de reclame tunes te zingen, en had je een gepensioneerde band in je kofferbak die er uit sprong om een oud nummer te zingen? Waarom maak je je er eigenlijk zo makkelijk van af? Als je het stukje tekst er uit pikt wat je punt maakt, dwing je de ander in ieder geval nog tot nadenken. Altijd beter dan voorgekookte meuk.

In de Volkskrant van vandaag een artikel met de titel:
Aantal laaggeletterden onder 45-plussers groeit snel
Of er van causaliteit sprake is weet ik niet. Is internet de grote boosdoener, of alleen het medium waardoor het aan het licht is gebracht?

Ik heb de proef wel eens op de som genomen, en ben in een groep een gesprek aangegaan over twee onderwerpen; iets uit de actualiteit en iets over een filmpje dat op internet de ronde doet. Het filmpje leidde tot een geanimeerd gesprek met veel voorbeelden, het andere onderwerp beperkte zich tot koppen en quoten, en liep al snel dood.

Iago


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten