Heftigheid van verliefd worden anders bij ouder worden ?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Susanne
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 04 augustus 2003, 19:12
Locatie: Zuiden des lands

Heftigheid van verliefd worden anders bij ouder worden ?

Berichtdoor Susanne » do 25 maart 2004, 23:51

Ik hoorde pas geleden iemand vertellen dat naarmate je ouder wordt, de gevoelens die je hebt bij verliefdheid worden minder heftig zijn als toen je jonger was. Het sterke gevoel van vlinders in je buik hebben zou stukken minder of er zelfs niet meer zijn als je ouder wordt (nou ja ouder.., zeg maar boven de 30) en/of al meerdere relaties achter de rug hebt; het zou meer een gevoel zijn van warmte en verbondenheid en zo dan heftige verliefdheid als toen je nog in je puber/tienertijd zat.

Ik vraag mij af of dat zo is. Toen ik vorig jaar verliefd werd waren die vlinders er wel degelijk; sterker nog, die verliefdheid was juist heel erg heftig. Zou dat soort gevoelens inderdaad afhangen van je leeftijd en/of het aantal relaties dat je hebt gehad ? Als je nog in een relatie zit en dan verliefd wordt, is het dan ook heftiger ? Of zijn er gradaties in verliefd zijn, dus kan het ook verschillend zijn van de een op de andere partner ? Oftewel ervaar je die verliefdheid op een andere manier naarmate je ouder wordt ? Ben benieuwd wat jullie daarvan denken.

ChiXio
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 09 juli 2003, 16:26
Locatie: Friesland Student

Berichtdoor ChiXio » vr 26 maart 2004, 0:35

nah, ik ben nu bijna 28.. maar ik voel me 16 :)
heftig verliefd, met vlinders en alles erop en eraan
en mijn vader is 59, zelfde verhaal, totaal verliefd, zo erg dat je het van kilometers afstand kan zien
dus ik denk niet dat het zo is, ik weet het eigenlijk wel zeker
misschien dat sommige mensen afstompen omdat ze teveel de negatieve dingen vasthouden en verbitterd raken ofzo?

xxx

chix gelooft wel in verliefdheid :)
nothing will kill me except a silver bullet

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » vr 26 maart 2004, 1:36

edit
Laatst gewijzigd door Massie op zo 04 juli 2004, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Steppenwolf
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:57

Berichtdoor Steppenwolf » vr 26 maart 2004, 5:58

Oww nee hoor! Jullie weten dat ik van 1948 ben en alle gevoel is even heftig als altijd! En dat is verrukkelijk, of het nou over verliefd, enthousiast, de blues gaat, ik voel het. Fel soms, maar ook wel zacht en melancholiek. Ik zou zeggen, als je op je gevoel past blijft het levend en helder aanwezig!

Steppenwolf

poesje
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 16 februari 2004, 12:00
Locatie: antwerpen

Berichtdoor poesje » vr 26 maart 2004, 9:37

denk niet dat d everliefdheid minder heftig is maar, je hebt meer levenservaring en gaat wel andere dingen erbij dneken zoals "gaat het wel blijven duren , passen we wel samen,
maar d ehevigheid van de verliefdheid neemt niet af denk ik

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 26 maart 2004, 10:52

Nee het wordt niet minder heftig ,nee er zijn niet minder vlinders ,het geeft hetzelfde gevoel van in een "roes" te zijn .Het maakt even gelukkig en doet evenveel pijn .

droomvlinder , niet altijd redelijk.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

annne
Berichten: 914
Lid geworden op: do 20 juni 2002, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor annne » vr 26 maart 2004, 11:00

Op nog hogere leeftijd (want wat is oud) wordt het gevoel nog heviger, ben je bereid alles op te geven. Mensen ( mannen en vrouwen) worden vaak ziek van hevig verlangen.
Ik kom vaak in bejaardenhuizen. Daar zie ik bij 70 en 80-jarigen de heftigste verliefdheden, die ik maar kan denken.

Dus bereid je maar voor, dat het ergste nog moet komen.

Annne, nog zo jong :P

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » vr 26 maart 2004, 11:12

Tja...........verliefdheid ik ken het niet, wel ken ik de diepgang van iemand diep en intens zien voor wie hij is!
Verliefdheid is geloof ik niet aan mij besteed. :cry:
Ik vind verliefdheid nog steeds een geprojecteerd beeld van jezelf, hoe jij wilt dat de ander is.
Je creeert een beeld van die ander, wat jij wilt.

Ik vind het een eng iets, en ben er niet gevoelig voor.
Hoop dat jullie mijn mening respecteren, ik ben blij voor ale de mensen die verliefd zijn,al toen ik jong was, en nu ik 39 ben ook nog niet, ik ken het niet.
Mis ik nu iets? :wink:

Lana

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » vr 26 maart 2004, 11:23

Tja, verliefdheid gevoelens... die hele heftige gevoelens vertrouw ik eigenlijk niet zo.
Ik was ziekelijk verliefd op een vriend van me geworden toen ik nog met mijn ex was. Na een periode kwam ik erachter dat de emotie meer te maken had met wat ik miste bij mijn ex dan met de persoon waar ik verliefd op was. Hij kon alle pijn die ik voelde goedmaken. Had ik die pijn nooit gevoeld was ik ook nooit zo verliefd op hem geworden.

Ik hecht veel meer waarde aan het moment dat de verliefdheid, dan wel de interesse die je voor elkaar hebt, omslaat in het houden van.

Star

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » vr 26 maart 2004, 11:23

Ik hoop maar dat het niet verdwijnt met ouder worden.
Ik ben zo graag verliefd, en ik word ook makkelijk verliefd.
Het heerlijk vlinderen, het gevoel hebben dat je zweeft, het gevoel hebben dat jij het centrum van zijn wereld bent, en hij dat van jou... Ja, en ook het veridealiseren hoort daar bij...
Ik ken het maar al te goed.
Ziek worden van verlangen doe ik nog net niet, maar ik merk wel dat er nu soms inderdaad gevoelens loskomen die ik vroeger niet had.

Als dat gevoel wat ik nu ken nóg heviger kan worden... ik ga niet dadelijk roepen "ja graag", omdat na elke top ook weer een dal komt. En de ervaring leert me dat de dalen ook alsmaar dieper worden.

@ Lana: ik weet niet of je iets kan missen wat je niet kent. Ik vind het in ieder geval een geweldig iets, verliefdheid. En eerlijk gezegd denk ik niet dat ik zonder zou kunnen :wink:

Lichtje - in blijde afwachting van de lente :)
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 26 maart 2004, 11:27

Lana , ik weet niet of je iets mist . Ik was niet vaak verliefd , en heb weinig ervaring met verschillende relaties . Ik denk dat je bij verliefdheid een kans krijgt , om iemand te leren "lief" hebben , en ook jezelf , een kans om iets te overbruggen .
Maar het gevoel maakt de kans moeilijker zou ik zeggen ., omdat het zo heftig kan zijn dat je er onredelijk door voorkomt . ( Baubo refereert naar dit onredelijke ) Daarom denk ik dat het soms ook een handicap is , want het maakt de ander bang . Soms kan het ook naar zijn voor jezelf , omdat het je kwetsbaar maakt .
Om met het onredelijke om te gaan , moet je jezelf goed kennen , soms is dat ondanks je leeftijd niet echt het geval .
Wanneer er onduidelijkheid is kan het onredelijke onredelijk onredelijk worden :P
Maar ik blijf het als een kans zien , een aanzet . Het is niet de enige aanzet voor een verhaal vol liefde , gelukkig maar .
Er zijn hier al mooie topics over geopend.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » vr 26 maart 2004, 13:26

Het gevoel wordt niet minder sterk, hoor.
Verliefd is verliefd, en bij mij is dat een fel gevoel. Maar, tegelijk is er de 'automatische piloot' die ik in de loop van tijd heb gekregen: de zorg voor de dagelijkse dingen is groter, en dat brengt je met twee voetjes aan de grond. Maar zweven? ... fantastisch, ook omdat ik weet, dat er altijd iets achterblijft van die zoete drang me te willen verbinden met die ander. Zelfs een onbeantwoorde liefde geeft je iets mee in je leven.
En, nuchterder: verliefdheid helpt je gewoon een relatie te beginnen. Niet de liefde maakt blind, maar verliefdheid. Voor mij -rationalist die ik meestal ben -een uitkomst!

Susanne
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 04 augustus 2003, 19:12
Locatie: Zuiden des lands

Berichtdoor Susanne » vr 26 maart 2004, 18:50

Dank je voor jullie antwoorden. Ik wilde die persoon tegenspreken dat het niet zo was en dat die vlinders en dat gevoel er wel degelijk nog steeds zijn, maar durfde dat niet tegen die persoon te zeggen dat ik dat uit eigen ervaring wist, aangezien mijn heftige verliefdheid om een relatie buiten mijn huwelijk ging. Het kan misschien afhangen van de ene of de andere persoon; die persoon waar ik het over had is behoorlijk gekwetst geweest in vorige relaties, dus misschien vandaar dat het nu anders aanvoelt en zijn hart voorzichtiger is geworden. Maar het kan dus wel degelijk; gelukkig maar... 8)

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » ma 29 maart 2004, 16:46

Ik ben er ook absoluut zeker van, dat als je eenmaal verliefd kunt worden, dat het ook nooit meer verdwijnt.
Iets anders is, wat je met een verliefdheid doet.
Ik denk gauw verliefd te zijn, maar dat kan ook een emotiegevoel zijn iets moois te genieten.
Verliefdheid is daarbij toch anders als liefde, van liefhebben. Liefde is rustiger, verliefdheid is heftig, ook al gaat het langzaam over. Over in niets of juist in liefde.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten