Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor droomvlinder » ma 06 april 2015, 12:40

Vanochtend las ik toevallig volgend artikel :

http://www.demorgen.be/wetenschap/waaro ... -a2276377/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor mezelf heb ik niet het gevoel dat dit zo is. Ik maak wel makkelijk contacten, dit is in ieder geval de manier waarop ik door mijn (volwassen) kinderen en vrienden beoordeeld wordt. Ik heb eerder het gevoel dat moeilijk vrienden maken eerder ligt aan een tekort aan sociale activiteiten buiten het werk om . Alle goede vrienden die ik heb ontmoette ik tijdens gezamelijke activiteiten met eenzelfde interesse.

Ga jij echt denken : "heb je dan niets anders te doen"wanneer iemand je uitnodigt voor een uitje of activiteit?
Ligt het misschien aan het feit dat het voor vrijgezellen moeilijker is vriendschappen te onderhouden met gehuwde vrienden? Dit merk ik wel, vaak een terugplooi op het gezinsleven. Weinig beschikbaarheid. De meeste vrienden en vriendinnen waarmee ik optrek zijn dan ook alleen wonend ( ik bedoel hier niet mee dat ze geen relatie hebben )

Hoe voelen jullie dit ?
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

EstherC
Berichten: 5140
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor EstherC » ma 06 april 2015, 12:57

Voor mij geldt dit niet zo. Laatst bedacht ik me iets dat hierop aansluit. Ik ben van m'n 15e tot m'n 27e in een relatie geweest. We zijn ook getrouwd geweest. Op m'n 27e heb ik deze relatie beëindigd. Op één persoon na, zijn al mijn huidige vrienden van na die tijd. Alle mensen die nu een belangrijke rol in mijn leven spelen kennen mijn ex-man niet.
Ergens vind ik dat jammer. Omdat dat natuurlijk zo'n belangrijk en bepalend stuk van mijn leven is geweest, maar het is zoals het is.

Het is mij dus wel degelijk gelukt om nieuwe vrienden te maken. Al moet ik wel zeggen dat internet daar tegenwoordig m'n belangrijkste leverancier voor is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn verjaardag. Behalve mijn moeder en broer, waren er alleen maar shespotters aanwezig.
De meeste She-vrienden ken ik ook alweer een aantal jaren, maar toch komt er af en toe weer een nieuwe bij die ik tot mijn vrienden reken.
Dream it. Wish it. Do it!

Gebruikersavatar
Vaudeville
Berichten: 2406
Lid geworden op: ma 04 juni 2012, 11:17
Contacteer:

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor Vaudeville » ma 06 april 2015, 13:20

Het is mij ook wel gelukt om vrienden te maken. Ik was alleen niet op zoek naar.., en toen gebeurde het. Het is ook een kwestie van je kwetsbaar durven op te stellen zoals het artikel zegt. Eerlijkheid, oprechtheid.., of zijn we dat als volwassenen te veel verleerd?

Gebruikersavatar
amaretto
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 19:34
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor amaretto » ma 06 april 2015, 22:43

ik weet het niet: na mijn scheiding toch best wel wat vrienden verloren... en nieuwe maken, vind ik toch niet makkelijk. het is natuurlijk ook een kwestie wat je onder 'vrienden' verstaat.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor droomvlinder » di 07 april 2015, 17:53

Ik ben het helemaal eens met Esther en Amaretto : na een scheiding verlies je vaak heel wat vrienden.Ze voelen zich misschien ongemakkelijk? Een enkel vriendenpaar bleef zowel bevriend met mij als met m'n ex-echtgenoot.Werken in de streek waar je woont kan ook meespelen. Ik werkte ver van huis , weinig echte vrienden heb ik daarvan overgehouden.
En ja Amaretto , echte vrienden heb je eigenlijk weinig , tenminste als je de lat in vriendschap hoog plaatst (iemand waar je echt voeling mee hebt en op kan blijven rekenen als je in een minder leuke situatie zit bv )
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8421
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor vir40 » wo 08 april 2015, 7:47

na mijn scheiding verloor ik al mijn vrienden op 1 na..maar die werd verliefd op mij in een kwetsbare periode...dat moest ik niet hebben.
daarom heb ik liever mensen om me heen die ik hele goede kennissen noem....is gemakkelijker om dan afstand te nemen..
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor droomvlinder » do 09 april 2015, 8:34

Hier getuigen vooral vrouwen van het feit dat ze na hun scheiding veel vrienden verloren, zou dit alleen voor vrouwen zo zijn? Zou de man onder de beschermende vleugels van het vriendschapsnet van het stel worden gesloten?
Ik vraag het mij soms af.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor Peter50 » do 09 april 2015, 11:26

Ik werd er eens op geattendeerd dat alle mensen die gaan scheiden, geen gemeenschappelijke vrienden hebben. In ieder geval was dit zo in de kring van degene die dit zei. Voor mij klopte dat. Wij hadden: mijn familie, haar familie, mijn vrienden, haar vrienden. Ooit hadden we wel gemeenschappelijke kennissen, maar die waren jaren voor de scheiding al verdwenen. De enigen die na de scheiding nog contact met allebei hadden, waren de kinderen.
Dus ja, dan heb je het probleem niet, want dan verlies je geen van beiden vrienden.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor droomvlinder » do 09 april 2015, 15:07

In het geval dat mensen die gaan scheiden geen gemeenschappelijke vrienden hebben ligt het anders inderdaad, maar dat is lang niet zo voor "alle " mensen die gaan scheiden zoals men je zei .En natuurlijk zijn de gemeenschappelijke vrienden die je laten vallen na een scheiding geen echte vrienden, ik begrijp Vir tenvolle die het uiteindelijk liever over kennissen heeft. Dit vermijdt diepe teleurstellingen die gelukkig niet blijvend zijn.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Moeilijk vrienden te maken als volwassene?

Berichtdoor Peter50 » do 09 april 2015, 15:47

Ik begrijp wat vir40 schrijft, maar bij mij werkt dat niet. Ik heb niet in de hand of mensen vrienden worden of kennissen blijven, dat gaat vanzelf. En om iemand kennis te noemen in plaats van vriend helpt natuurlijk niet, want dat is maar een woord. Het gaat er dan om of iemand vriend of kennis is, niet hoe je hem of haar noemt.
  Echte liefde is niet blind.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten