Polyamorie

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Elfri

Re: polyamorie

Berichtdoor Elfri » zo 14 oktober 2012, 17:55

:st:
Laatst gewijzigd door Elfri op di 09 april 2013, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » zo 14 oktober 2012, 19:59

Heel begrijpelijke en zinvolle reactie Elfri.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken. In ons geval is het al meermalen voorgevallen dat de echtgenote van mijn partner mij samen met hem bijstond in geval van ziekenhuisverblijf.


Ik weet ook dat zij mij een plaats zal geven wanneer er hem iets overkomt . Wij hebben een diepgaand dialoog over dit soort dingen en nog meer omdat zij in de verpleegkunde werkt .Concreet lijkt het me logisch dat zij in de ambulance stapt. Je post roept bij mij wel de behoefte op dit nog eens met ze te bespreken, het leven kan soms zo snel onverwachte wendingen nemen.

Wel vaker denk ik aan een eventueel verdwijnen van hem of haar .
Zeer pijnlijke bedenkingen, wie blijft erover en hoe zal dit zijn? Schrijnend zeker.

Maar ik weet dat we op elkaars steun zullen kunnen rekenen.En ook dat er misschien zeer verrassende reacties uit de hoek zouden kunnen komen.
Ik denk ook dat ik voor mezelf de verantwoordelijkheid neem van wat ik misschien zal moeten voelen, maar dat zal dan gevolg van mijn keuzes zijn.

Polyamorie is volgens mij niet iets dat voor iedereen werkt en zeker ook niet een ideale situatie, wat is trouwens ideaal?
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: polyamorie

Berichtdoor Nymph » zo 14 oktober 2012, 20:15

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Gebruikersavatar
koklikoo
Berichten: 332
Lid geworden op: di 21 december 2010, 20:39

Re: polyamorie

Berichtdoor koklikoo » zo 14 oktober 2012, 20:26

:? Niara : "Gewoon eens antwoord geven op een vraag, zonder al dat hypothetisch gekul, kan je dat?"
Wie ben jij om het antwoord van iemand anders zo te bejegenen.

En wat voorstellen op kerstdiners en feestjes betreft , als je voor een polyamorische manier van leven kiest omdat je van iemand of meerdere personen houd , dan kan je ook alleen naar een feestje .Het lijkt me echt niet zo nodig MIJN partners aan iedereen voor te stellen.
Wij vieren trouwens nieuwjaarsavond met z'n drietjes.


Neen het is niet nodig dat je al je partners aan iedereen voorstelt...maar als ik het goed begrijp dan ga je meestal alleen als je uitgenodigd bent ergens...zolang het geen feestje is van mensen die weten dat je aan polyarmorie doet.

Neem nu aan dat je een lezing....opening van je eigen zaak....je broer is overleden.......wie heb je dan naast je op die dag.....of vier je dit dan ook alleen?

Wat betreft de nr1 of anderen ....je hebt toch altijd 1 waar je een diepere band mee hebt dan met de andere.
Je kan toch (denk ik) niet met iedereen een even diepgaand een relatie hebben.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » zo 14 oktober 2012, 21:48

Koklikoo, ik ga inderdaad vaak alleen naar feestjes die trouwens voor mijn partner weinig betekenen.
Voor belangrijke belevenissen in mijn leven zal de
de partner naast me zijn diegene die ook samen met mijn broer mijn verhuis deed, die ook met mij naar een lezing van een van mijn kinderen ging...of zullen andere partners er als vrienden bij zijn.

Ik heb niet zo'n behoefte om als partners naar buiten te treden.

Het is niet omdat je van meerdere partners houdt dat deze daarom behoefte voelen om erkend te worden door je directe vrienden en omgeving.Bovendien zijn niet alle mensen waar je van houdt vaak aanwezig in je leven, soms zie je ze maar 1 of 2 x par jaar en heb je toch een bijzondere liefdesband.
Polyamorie houdt volgens mij niet in dat iedereen op dezelfde manier dient "aanwezig" te zijn.
Ik weet het, het is onhandig en moeilijk om uit te leggen, en vaak schept het zelfs onbehagen bij sommige mensen in de zin van " oei hopelijk krijgt mijn partner ook niet zo'n ideeen "

Wij zijn ook al veel ouder, wat inhoudt dat de kinderen hun eigen leven hebben en ook dat wij vaak met een glimlach als kinderen van de sixties worden bestempeld.

Maar alles wat met gevoelens te maken heeft blijft moeilijk uit te leggen en vaak ook moeilijk te beleven hoeveel enthousiaste kreten er ook mogen zijn.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
junglelife
Berichten: 7571
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 20:25
Locatie: het zuiden

Re: polyamorie

Berichtdoor junglelife » zo 14 oktober 2012, 22:13

Wat is dan het verschil tussen Polyamorie en een open relatie ?

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » zo 14 oktober 2012, 22:33

In een open relatie laat je je partner vrij ook met anderen sex te hebben, maar niet altijd ook iemand anders lief te hebben.Sommige partners maken afspraken in de zin van sex ok maar onder die en die voorwaarden en vooral geen vlinders.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
junglelife
Berichten: 7571
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 20:25
Locatie: het zuiden

Re: polyamorie

Berichtdoor junglelife » zo 14 oktober 2012, 22:37

Maar ik lees ook velen die zeggen een open relatie te hebben waarbij het wel mag om vlinders te hebben voor anderen of anderen lief te hebben, gebruiken ze dan de term open relatie verkeerd ?

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: polyamorie

Berichtdoor Mar » ma 15 oktober 2012, 9:37

:st:
Laatst gewijzigd door Mar op zo 17 maart 2013, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: polyamorie

Berichtdoor Laars » ma 15 oktober 2012, 10:11

@Lief Laarske, ik denk dat jij denkt dat veel mensen lijden onder het 'geven', zoals ze (volgens ons beiden) mogelijkerwijs zich laten leiden door het idee dat geven een verplichting is en dit juist daardoor niet meer (voldoende) als geven wordt ervaren: het moet nl. persé ontvangen worden. En dat werkt niet, of niet helemaal, want te weinig vrijheid, waardoor het geleid worden (door dat idee) leidt tot lijden. [ bent u nog mee?]
Is dat goed of fout gedacht?


@Scherpe Mar'ke :D1 wááát een lullige 'fout' inderdaad! Ik bedoel natuurlijk daar het 'lijden'! Welk brood zou Freud daar van bakken :wink:
Ik ga zeker mee in jouw prachtige uitleg, de symbiose in een paar regels. Daar ligt de crux denk ik, het niet willen ontvangen omdat het geven 'moet' volgen. De 'strijd' is geboren de intimiteit spoelt weg door het afvoerputje en het ware liefhebben ligt in de voorrraadkelder naast een mud aardappels te wachten ... ect ect ect... Bloed, zweet en tranen op de nuchtere maandagochtend =):

Laars, bijna tembaar?
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: polyamorie

Berichtdoor Mar » ma 15 oktober 2012, 10:31

.
Laatst gewijzigd door Mar op zo 17 maart 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Elfri

Re: polyamorie

Berichtdoor Elfri » ma 15 oktober 2012, 15:44

:st:
Laatst gewijzigd door Elfri op di 09 april 2013, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: polyamorie

Berichtdoor Suzette » ma 15 oktober 2012, 19:52

En hoe werkt dat dan? Je kan toch maar met 1 persoon samenleven, 1 persoon die moeder/vader is van kids?

Is die ander niet per definitie dan de 2e, de mindere?

Waarom kun je maar met 1 persoon samenleven?
Ja ok, je kunt met 1 iemand maar gehuwd zijn maar samenleven is iets anders.
Dat kun je met meerdere mensen, en nog volledig legaal ook ;)

Kun je alleen samenwonen met de andere ouder van je kinderen?
Dan ga je toch voorbij aan alle gescheiden mensen (en dat zijn er nog al wat tegenwoordig) die een nieuw leven opbouwen. En mensen die weduwe/weduwnaar zijn geworden?

Ik ben zelf niet polyamoreus maar denk (weet) dat liefde zich kan vermeningvuldigen.
Ooit had ik 1 kind waar ik 100% van hield. En daar kwam kind 2 en nee, ik hield niet 50-50 % van ze maar 2x100%
\En ik kreeg nog meer kinderen, jeeeeeeee hoop liefde hoor en voor allemaal anders maar net zo intens.

Polyamorie is maar voor weinig mensen mogelijk denk ik. Ik vermoed dat jaloezie toch een menselijk iets is dat snel om de hoek komt kijken.
Mensen die dit kunnen en gelukkig zijn vind ik bijzonder en het kan maar zo verrijkend zijn.

Staat los van hoe ik een relatie zie en wil.

Gebruikersavatar
junglelife
Berichten: 7571
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 20:25
Locatie: het zuiden

Re: polyamorie

Berichtdoor junglelife » di 16 oktober 2012, 21:08

Heb er nog eens goed mijn gedachten over laten gaan wat ik me daar nu bij voorstellen moet bij dat woord.
Wat mij betreft lijden we allemaal een polya-----weet ik veel hoe het heet ..leven
We zijn allemaal geschikt om van meerdere personen te houden tegelijkertijd, denk aan ouders, broers en zussen, kinderen, vrienden,partners..
Waar jullie het over hebben is dan ook weer de sex die erbij komt kijken, zo zie ik het, een gewone (beste ) vriendin kan net zo dicht bij me staan als een partner i.v.m overlijden of andere zaken wat betreft gevoelens.

Ik zie iets in wat hier gevraagd wordt als dat je meerdere partners hebt die op gelijke hoogte staan.

Ja sorry misschien begrijp ik het nog steeds niet.
Misschien dat iemand het me nog duidelijker kan maken dan. ?

Glenn Uisge Beatha
Berichten: 475
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 15:51
Locatie: Brabantiae Nostrae

Re: polyamorie

Berichtdoor Glenn Uisge Beatha » di 16 oktober 2012, 21:37

Ik zie iets in wat hier gevraagd wordt als dat je meerdere partners hebt die op gelijke hoogte staan.
Dit komt al een aardig eind in de goede richting, wellicht dat deze uitzending van Metropolis je verder kan helpen: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1149723 (doorspoelen naar 07:58) Succes met uitzoeken!!
Heeft geen LandRover nodig om te compenseren, wel een Austin Mini ;)


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten