* De virtuele kroeg voor slapelozen

Boekentips, mooie verhalen en gedichten.

Moderators: Oceann, JanWbr

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Amada » di 06 september 2011, 0:32

Krijg het warm van dat tango-filpje van Mar.
Wil ik ook!

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

It takes two to tango.

Berichtdoor Mar » di 06 september 2011, 12:09

Amada - de gevoelens, het temperament, de vaardigheid, het vuur, de belofte - ja!

It takes two to tango.

Voor de rest vind ik de tango absoluut niet mooi om te zien en de muziek drie keer niks. Zo houterig, zo schokkerig, zo opgaand in de gespeelde weerzin om in elkaar op te gaan. Controle houden. Versmelten met het niet-versmelten. Elkaar vasthouden om te doen alsof je elkaar loslaat, loslaten zonder afstand te nemen. Niet kiezen of je versmelt of dat je twee individuen met elkaar bent. Lustvol spelen met de lust in een eenparige, hartstochtelijke verwijzing naar de ultieme overgave. Dat is wat ik zie en ik weet niet of ik het moedig of laf vind. Het is beide.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, en 'dus' weet ik het wel: ik vind het op den duur niet prettig. Ik vind het een masker, hoe echt en waarachtig dat masker ook mag wezen. Ik doe het op enig moment liever zonder dat spel. Dat vind ik minder omslachtig, minder vermoeiend en geeft mij veel meer ruimte voor mij en meer voor het onvermijdelijke.



Enkel verdriet


Enkel verdriet is van de ziel het wezen.
Een zelfde eenzaamheid sluit allen in.
De grootste liefde heeft geen andre zin
dan in elkanders oog het leed te lezen.
Gelijk het was in ‘s werelds oerbegin,
gelijk het is en altijd weer zal wezen;
de grootste liefde kan ons niet genezen:
een zelfde eenzaamheid sluit allen in.

(E. Hoornik)
Samen lopen door omstandigheden

Martin1973
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 19 juli 2010, 15:06

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Martin1973 » di 06 september 2011, 14:29

Hallo Mar, Annne en Amada,

De tango is, ondanks bepaalde pretenties van dansers en de dans zelf, niet bedoeld om soelaas te bieden voor het oerverdriet. Hoogstens ontloop je even je verdriet en armoede en eenzaamheid, en daarvoor is de tango dan ook mede ontstaan. Een omhelzing, een blik, een enkel woord misschien, of een kus, heeft voor het grote verdriet meer troost te bieden.

In gezamenlijk bewegen, dansen, kan echter ook kortstondige schoonheid en plezier ontstaan, zonder dat het meer pretendeert te zijn dan het is: een dansje. Om die schoonheid en plezier is het mij te doen, zonder de pretentieuze lading. Er is daarvoor wel een en ander aan techniek nodig, dus simpel is het niet en zo oogt het ook niet.

De eerder gekozen clip met o.a. Jennifer Lopez en Richard Gere toont acteerwerk; tango zoals je die soms in tangoshows ziet, op het podium, met alle elementen die Mar beschrijft, maar nooit op dansavonden of zelfs niet echt tijdens demonstraties van vaklui. Die clip toont inderdaad houterig en aanstellerig. Het kan ook soepeler en subtieler, speelser en lichter. Spelen, maar zonder acteerwerk. Echt spelen dus! Dit is meer representatief voor hoe Argentijnse tango eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=7W5hbx1yG28" onclick="window.open(this.href);return false;.

En ja, mijn muziek is het ook niet. Het is iets om op te bewegen, niet om naar te luisteren, maar dat geldt voor meer dansmuziek. Als er gezongen wordt, weet je het na driehonderd keer het woord 'corazon' ook wel.

Maar Mar, wat mag ik je leren (als ik jou al iets kan leren), als je dit theater en onechte op den duur niet prettig vindt? En wat mag ik je nu te drinken aanbieden?

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Mar » di 06 september 2011, 18:02

Weer wat geleerd :D11

Geef mij maar mijn kopje thee :D
Samen lopen door omstandigheden

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Amada » wo 07 september 2011, 23:32

Ik denk dat ik in de tango mijn lief herken. Een soort ingehouden passie, sensuele spanning. Het is de verwachting. Altijd die zelfbeheersing.

Martin1973
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 19 juli 2010, 15:06

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Martin1973 » ma 12 september 2011, 20:30

Aaah, Liesbeth, jemig wat een wind. Ik stapte op mijn fiets en voordat ik de trappers nog maar had aangeraakt, was ik al naar het volgende dorp geblazen, achteruit de brug over. Rechtop in de wind ben ik uiteindelijk tegen al dat geblaas in opgetornd naar mijn bestemming.

Wie maakt eigenlijk het weer? Wie bedenkt het? Is de bedenker op meer vlakken wispelturig? Leuk hoor, een beetje blazen hier, wat regen daar laten vallen en op andere plekken weer opmerkelijk veel zon laten stralen. Is het weer net zo'n samenloop van omstandigheden als de liefde? Ach, vragen, vragen.... Je weet wat een gek daarmee kan. In plaats van antwoorden te krijgen ga ik liever tango dansen met al die wijzen hier; daar frissen ze meer van op. En je kunt het nog binnenshuis doen ook.

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor fuutje » do 15 september 2011, 15:23

Tango Martin'73? Op een doordeweekse dag?
Pffffffuuut, zo 'passievol' voel ik me momenteel niet. Ik werk hard, produceer veel te veel (als ik mijn collega's mag geloven), maar Liesbeth, werken helpt, wist je dat?
En vooral mijn werk, Liesje, helpt me om dingen weer in perspectief te zien. Of juist niet...?
Ik weet het niet meer, al die slapeloosheid maakt me besluiteloos. Hebben jullie me de afgelopen nachten trouwens niet opgemerkt medekroeggangers?
Ik zat te contempleren in mijn nestje, met uitzicht op de hangmat en de paal, naast de open haard.

Vind jij het daarom zonder werk dan zo erg Anne? Ben je daarom aan de Strongbow (al een fust besteld Liesbeth?)? Omdat niet werken je dwingt tot contempleren? En omdat contempleren wellicht (tijdelijk) pijnlijk is?

Ik wil in ieder geval even niet. En als het even kan wil ik even helemaal niets.
Ik kom thuis en zie het grote bord 'te koop' aan mijn huis hangen en weet dat het nog een poos kan duren. Ook al woon ik in het liefste fuutenhuisje van Oost Nederland. Je moet er maar willen wonen..... :wink:

Gelukkig zijn er ook nog dingen om me op te verheugen. Een lang weekeinde naar Lochem, paps en mams die even langs komen, een zaterdag heerlijk met een vriendin. En last but not least mijn hoogst persoonlijke eigen vogelliefhebber, die tegenwoordig mijn poppenhuisje deelt.

Ach Liesbeth, ondanks alles is het leven zo slecht nog niet. Zolang je je zegeningen maar blijft tellen. En van 'die' heb ik er velen.
Doe mijn collegakroeggangers een drankje van mij. Doe vooral Mar wat sterk(er)s. Zij moet nog even bekomen van de studieperikelen van dochterlief.
Het komt wel goed Mar......

Fuut
lekker aan de Chardonnay :D7
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Mar » do 15 september 2011, 16:13

Indeed. Doe mij een Schout.

Oh, heet het anders. Moet op z'n Frysk. Sry, wist ik niet. Als het maar plaatselijk is, van hier. Ik hou van hier, hier waar ik nu ben, hier waar ik woon. In het groen in alle variaties. Als je ze maar ziet, en ik zie ze.

Ja, Lies. Zomaar om vier uur 's middags. Geef nou maar. Fuut vindt het ook een goed idee.

Of het goed is voor een tango zien we daarna wel, maar ik vertrouw op de sterke arm van Martin, en anders op de brede schouders van Anne. Ze dansen graag. Dat weet ik.

Zullen we behalve dat fust ook 'mens erger je niet' voor hem aanschaffen? Of moet het een kwartetspel worden? Ganzenbord met die put doen we niet hoor. Geen putten meer voor mij. En ook geen Stratego. Dat is niet populair.

Ja, om de tijd te doden. Naja, tijd doden... is ook leven he. Ja, als je het maar ziet.

Chinees schaken, zeg je?
Dat noemen wij Halma, maar China-schaken? Ja, kan. Kan. Met z'n zessen wordt het een chaos op het speelveld, soort Peking in het spitsuur, maar gezellig om te doen is het wel. Met z'n zessen, wel te verstaan.

Jaaawel Lies! Dat is heel belangijk.

Klopt. Gruwelijk ouderwets allemaal, maar je hoopt dat goed voorbeeld goed doet volgen he, en ik vind het goed. Dus....

Monopoly? Om een huis te verkopen- okay, maar ik weet niet zeker of de kroeggangers er verder zo van gecharmeerd zijn. Banken en zo he. Ligt gevoelig. Erg gevoelig, tegenwoordig. De Erwt van het gevoelige liggen heet Euro, zeggen ze.

Eh, nee, Grieks doen we niet. Niet hier. Hier blijft het netjes. Zeker weten. :wink: :D

Eeh...dansen...?


Mar, (be)kent kleuren
Samen lopen door omstandigheden

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor fuutje » do 15 september 2011, 22:22

Proost Mar.....
Wat heb jij heerlijk veel spellen om de tijd te 'doden'.
Dank daarvoor, ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten.....
:D11 :D11 :D11 :D11 :D11
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Mar » vr 16 september 2011, 0:07

Schenk me nog maar eens in, en laten we nog wat spelen !
(jeminee, wat is er veeeel op dit gebied! eerste keus was toch een zoveelste.)

:wink:

:st:
Samen lopen door omstandigheden

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Mar » vr 16 september 2011, 13:13

Lies! Die gozers zijn echt goed.

Als je hier niet van houdt, heb ik deze nog voor je.

Omdat 'De tiende van Tijl' deze week zo nodig moest vervallen voor :D3 ... foedtballeh.
Samen lopen door omstandigheden

annne
Berichten: 914
Lid geworden op: do 20 juni 2002, 1:01
Locatie: nl

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor annne » ma 19 september 2011, 21:58

Let ik even niet op, dan passert de tango dit etablissement. Wat doet dat oude herinneringen oproepen. Ooit liep ik door Buenos Aires en werd bekoord door de klanken van de tango. Nu moet ik het doen met de klanken van mijn oude vriend Matthew. Toen was ik mooi en vol energie. Het was mooi om in deze kroeg te zijn: Tortoni. Een smerig keldertje, maar zo mooi.http://www.youtube.com/watch?v=bXhQNRsH3uc" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heerlijk om eens je te laten gaan Liesbeth. Het is meer dan verrukkeluk om je uit te leven in zo een sensuele dans.

Kom meid, gewoon weer ter zake. Het verleden komt niet meer terug. Laten we ons beperken tot het hier en nu. Je kent mijn lijfspreuk toch: "Het verleden is een illusie, je weet niet of er nog een morgen is, dus leef nu"

Jazeker ik ben even van de Hoegaarden af. In Finland leerden ze me de Strongbow drinken. Ik geniet ervan. Heb je dat in huis. Natuurlijk want ik heb het zelf ingekocht.http://www.youtube.com/watch?v=IjW3u-ECQEE" onclick="window.open(this.href);return false; Bijzonder? Nee gewoon Heineken, maar ik vind het lekker.

Heerlijk om weer te klinken met de oude makkers in de kroeg. Even weg is wel goed om de kop vrij te maken, maar de kroeg trekt als een magneet weer. Met als heerlijk middelpunt jij Liesbeth.

Annne, weer terug op aarde :D8

annne
Berichten: 914
Lid geworden op: do 20 juni 2002, 1:01
Locatie: nl

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor annne » ma 19 september 2011, 23:12

En wat vinden jullie hiervan? Zo wil ik nog eens te keer gaan met fuutje en Mar en Laars.http://www.youtube.com/watch?v=ZYB7Gbp9AUk" onclick="window.open(this.href);return false;

Annne :D11 :D11 :D11 :D11

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Laars » wo 21 september 2011, 12:28

Te keer gaan? Annne? :wink:
Dat is toch die hele rustige bezadigde barkeeper i.o.?
Liesbeth en jij hebt al die jaren het decowlothee voor hem 'op de pronk' gehad en nu vergeet hij jou te vragen voor de tango..
Die verdomde tango, was dat niet die dans waarbij je je moet laten leiden? Volgen? Overgeven? Eehh...

Hoe zie je dat Annne? Je hebt twee armen, dus ééntje voor fuut, ééntje voor Mar enneh.. dan doe ik een paar pieroe-etten ter opluistering.. :D

Liesbeth, ... nóg een knoopje los? Tsss....
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: * De virtuele kroeg voor slapelozen

Berichtdoor Mar » zo 25 september 2011, 13:18

Leuk gevonden, Annne en Laars, maar ik dans liever solo.
Mijn bewegingen zijn onnavolgbaar, en die van een ander versta ik niet.
Ik ben namelijk bewegingsblind.


Terug naar “Lezen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten