depressiviteit/binnen vetter

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Sam
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 04 december 2002, 2:01
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Sam » do 04 december 2003, 16:29

@ Motorman:
Ja, ik weet dat sporten een goed middel tegen depressie is. (Ik wil later gymlerares worden.....) Ik merk dan dat ik me beter voel. Ik dans 2 uur in de week salsa en ik ski 1,5 uur in de week. Verder valt het sporten wel tegen. Vroeger had ik heel veel geturnd. Mijn conditie is helaas ook achteruit gegaan en daar baal ik wel van. Hardlopen zou goed voor me zijn, maar het probleem is dat ik dit echt het ergste vind om aan te beginnen, want wanneer je geen conditie hebt dan voel je na 5 minuten al zoiets van 'nee, please stop'. Wanneer mijn skilessen zijn afgelopen wil ik elke week gaan banen zwemmen voor 1,5 uur. Dat schijnt ook erg goed te zijn (en vind ik ook erg leuk).

Verder geef ik eerlijk toe dat ik nog niet bij de huisarts ben geweest. Ik zit me eigenlijk net te bedenken wat ik dan moet zeggen, raar eigenlijk. Ik zal maar gewoon zeggen dat ik me tegen depressiviteit aan voel.
Groetjes, Samantha.

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » do 04 december 2003, 17:05

Verder geef ik eerlijk toe dat ik nog niet bij de huisarts ben geweest. Ik zit me eigenlijk net te bedenken wat ik dan moet zeggen, raar eigenlijk. Ik zal maar gewoon zeggen dat ik me tegen depressiviteit aan voel.

Ik zat vanochtend bij de huisarts in de wachtkamer en toen vroeg ik me ook af: "wat doe ik hier, ik ga weer naar mijn werk"
Ik heb de afspraak al op maandag gemaakt en hoefde vandaag pas te komen en ik heb iedere dag getwijfeld.
Dit heb ik ook aan de huisarts verteld en hij was blij dat ik er mee voor de dag kwam. Want een depressie kan ook leiden tot lichamelijke klachten en als je huisarts niet weet dat het psychisch niet helemaal jofel is dan is het moeilijker de oorzaak te vinden.

Als ik jou was zou ik toch de stap zetten ook al vind je het lastig en weet je niet wat je moet zeggen. En je kunt prima tegen die man/vrouw zeggen dat je denkt dat je depressief bent want dan heb je het gelijk helder.

Succes en de mazzel
LeAvEr DeA aS sLeAf

Sam
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 04 december 2002, 2:01
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Sam » do 04 december 2003, 21:46

@ Mazzeltovv: Ik vond het op zich wel grappig wat je vertelde. Dat je ook niet meer wist wat je moest gaan zeggen en wat je daar deed. Zelf zat ik vandaag ook te denken: heb ik het wel nodig???? Maar ik moet van mezelf die stap naar de huisarts zetten (vroeger ging ik altijd naar de huisarts wanneer ik lichamelijk ziek was, dit ligt toch gevoeliger en dat gooi je niet zomaar een twee drie bloot, ok hier wel, maar dat is toch iets anoniemer en dus ook makkelijker vind ik). Morgen dus maar een afspraak maken voor volgende week waarschijnlijk.....

P.s: Ik voel me al weer ietsje beter.
Groetjes, Samantha.

Sam
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 04 december 2002, 2:01
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Sam » do 04 december 2003, 21:55

Wat ik ook nog vergeten was te vertellen is dat ik afgelopen weekend mijn vriend toch gelijk heb verteld wat er gebeurd was. Een geheim heb je niet zomaar voor elkaar. En het liefst natuurlijk helemaal geen geheimen, vooral niet als je er zelf heel erg mee zit en hij me er mee kan helpen.
Het praten zelf al heeft veel geholpen. Hij gelooft niet wat die paranormale vrouw vertelde, maar we hebben er zelf goed over gepraat en zijn toen tot de conclusie gekomen dat ik te veel en te vaak aan hem denk en dat dat niet goed voor me is (kijk bijvoorbeeld naar de meivakantie in 2003, toen zou ik gaan studeren voor mijn examens maar dat lukte niet omdat ik alleen aan hem kon denken). Dit wil ik dus proberen te vermijden/minderen. We gaan binnenkort elkaar een paar weken niet zien (dat kan onze relatie misschien wel goed doen) en we proberen minder te bellen (scheelt ook weer in de telefoonkosten van onze ouders!). Vroeger belde we namelijk maar 2 keer in de week en dan hooguit 15 minuten per dag. Nu doen we dat elke dag en dan vaal minstens 30 minuten. We gaan gewoon proberen om er samen uit te komen. Door veel erover te praten helpt dat denk ik. En verder gewoon doorgaan met de faalangsttraining, op zoek gaan naar een plek voor de yogalessen (bijna alles is vol) en natuurlijk die afspraak met de huisarts maken.
Groetjes, Samantha.

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » do 04 december 2003, 22:10

Succes Sam!

en goed van je dat je met je vriend bent gaat praten!

:D

Groet!
Selene

garry
Berichten: 176
Lid geworden op: za 04 januari 2003, 2:01
Locatie: westelijk utrecht

Berichtdoor garry » zo 07 december 2003, 20:57

Mijn dochter van 14 kon een lichtbak lenen van de dokter, maar ik denk dat ik er maar een koop. Het lijkt te helpen.
Buiten dat Sam, heb ik de indruk dat je in elk uur twee uur wilt leven. Studie, sport, vriend, muziek. Daar vanuit de verte tegenaan kijkend denk ik: dat bestaat inderdaad niet, dat je dan ook alles goed doet. Zou het je niet helpen om dat beter te organiseren zodat je de dingen die op dat moment moeten, ook goed de aandacht krijgen? Examen... geen vriend. Vriend... geen sport. Etc.
En van contacten met 'paranormaal begaafden' heb ik nog nooit opwekkende resultaten gehoord, dus als je op je telefoonkosten wilt bezuinigen....

garry

Sam
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 04 december 2002, 2:01
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Sam » di 09 december 2003, 15:08

's Ochtends ben ik bij de huisarts geweest. Ik had haar verteld dat ik me een beetje tegen depressief aan voelde en dat lichttherapie misschien iets voor mij zou zijn. Ik heb daar dus ook een verwijskaart voor gekregen. Alleen is nu het probleem dat ik daar maanden op moet wachten voordat ik geholpen kan worden, er is zo'n grote wachtlijst. Ik heb dus een beetje verder gekeken op de sites die jullie me hadden verteld. Het is redelijk prijzig zo'n lamp voor iets waarvan je niet weet of het je ook gaat helpen. Een stukje fietsen hiervandaan is een welzijnswinkel waar je er een kan huren (deze wordt niet deels vergoed). Ik denk dat ik daar maar een week het ga uitproberen en als ik merk dat ik er heel erg van opknap, dan zal ik overwegen om er een voor mezelf aan te schaffen (ook deze word door mijn verzekering niet deels vergoed). Als ik er een ga aanschaffen, welke raden jullie mij aan (een goede maar niet al te duur). Ik heb een 'Philips Bright Light Energy' (10.000 lux) voor 189 euro gezien, ook heb ik een 'light therapy lamp' op de site van de Bijenkorf gezien voor 169 euro, maar er staat niet bij hoeveel lux deze is, is dit wel een goeie (hij ziet er in ieder geval wel mooi uit)???
Groetjes, Samantha.

Sam
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 04 december 2002, 2:01
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Sam » di 09 december 2003, 15:10

Groetjes, Samantha.

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » di 09 december 2003, 15:48

VOORDAT je met lichttherpaie begint zou ik in ieder geval de diagnose laten stellen, zodat je zeker weet dat het gaat om winterdepressie. En dan is het zaak uit te proberen of lichttherapie bij jou helpt voordat je een lamp koopt. Laat je ook goed begeleiden bij het gebruik van de lamp. Niet alleen het aantal lux en de tijdsduur die je voor de lamp zit, spelen een rol. ook de afstand van je ogen tot de lamp is van belang bij hoeveel lux je "binnenkrijgt". Dus ik raad je zowiezo aan een deskundige begeleiding te zoeken. Overigens lijkt € 189,- me niet te duur. Ik heb zes jaar geleden bijna 1000 gulden betaald voor mijn 10.000 lux lamp. Maar ze zullen allicht in de loop der tijd goedkoper zijn geworden.
Succes.

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » zo 28 december 2003, 2:38

En nu wordt het tijd voor een lichtbak. Ik maak er nog dit jaar werk van een hopenlijk heb ik begin volgend jaar een lichtbak in huis en ga ik er iedere ochtend een half uur achter zitten.

En daar sta ik graag een half uurtje eerder voor op.
LeAvEr DeA aS sLeAf

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » zo 28 december 2003, 12:42

Mazzel, dat vind ik nog eens een goed voornemen!! Chapeau!! :kiss:

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » di 30 december 2003, 17:50

YES!!!

Vandaag de lichtbak gekocht.

Een Philips Bright Light

:D
LeAvEr DeA aS sLeAf

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » di 30 december 2003, 19:14

Proficiat en veel plezier ermee :lol:

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » di 30 december 2003, 21:11

Ik heb er op mijn gemakje een half uur achter gezeten met een tijdschrift. Volgens de voorschriften af en toe in het licht kijken.
Het licht is heel aangenaam maar je moet er niet te lang direct in kijken.

Na afloop had ik wel wat last van steken in mijn hoofd maar dat stond ook in de gebruiksaanwijzing. Nu, twee uur later heb ik nergens last van.
Pas na een dag of vijf zou ik er al wat van moeten gaan merken. We zullen zien...
:D
LeAvEr DeA aS sLeAf

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » di 30 december 2003, 23:03

Je bent er om 6 uur 's avonds voor gaan zitten? Ik zou het liever 'sochtends doen. Als je laat op de dag begint kan je 's avonds misschein niet slapen.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten