NFP

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Lux

NFP

Berichtdoor Lux » vr 23 oktober 2009, 13:03

Heeft iemand van jullie ervaring met de methode NFP (Natural Family Planning)?

Het is een natuurlijke manier van geboorteregeling waarbij je let op 3 factoren gedurende je cyclus: de temperatuur, de verandering van het slijm, de verandering van de baarmoedermond.

Het is niet hetzelfde als periodieke onthouding - op de juiste manier toegepast schijnt dit zo betrouwbaar te zijn als de pil. Om dit goed onder de knie te krijgen moet je een cursus volgen bij een NFP-consulent.

http://www.nfp-nederland.nl/

Ik ben nog altijd zoekende naar anticonceptie die én betrouwbaar is én natuurlijk. Ik wil geen hormonen en geen spiraaltje in mijn lijf. Ik heb altijd alleen maar condooms gebruikt, maar in een vaste relatie geeft vrijen zonder condoom zo veel meerwaarde.

Het lijkt me interessant om deze cursus te volgen en met deze methode aan de slag te gaan. Niet slechts als anticonceptie, maar vooral ook om een nog betere kennis van m'n eigen lijf te krijgen, om m'n cyclus goed te leren kennen. Ik voel bijv. nooit mijn eisprong, zou niet weten wanneer die plaatsvindt, omdat ik ook vaak een cyclus van 5 weken heb.

Iemand eens zo'n cursus gevolgd? Was het waardevol?

Enola
Berichten: 675
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 1:05

Berichtdoor Enola » vr 23 oktober 2009, 13:29

ik ken het niet NFP, ik gebruik Persona en dat is volgens mij vergelijkbaar alleen heb je dan de hulp van een digitale monitor. Eigenlijk om dezelfde redenen als die jij aanvoert.

www.persona.info
a dirty mind is a toy forever

@NNa
Berichten: 1252
Lid geworden op: do 28 september 2006, 8:37
Locatie: brabant

Berichtdoor @NNa » vr 23 oktober 2009, 13:51

Ik ken het wel en heb er ervaring mee. In de opleiding die ik heb gevolgd kregen we deze cursus aangeboden aangezien het een vrij nieuwe methode is en zoals je al aan geeft: het is betrouwbaar en je leert als vrouw je lijf goed kennen.

Ik heb zelf ook een tijdje deze methode gebruikt omdat ik ook niet aan hormonale anticonceptie wilde. Voor mij werkte het goed. Ik vond het zelf interessant om mijn lijf zo te volgen en het was duidelijk wanneer je wel en niet veilig seks kon hebben. Op de dagen dat het niet veilig was gebruikten we wel condoom. Dit werkte bij ons goed.

Wij vonden de "geaarlijke" periode wel vrij lang, ongeveer een week bij ons, maar om daar mee de andere anticonceptie te om zeilen had ik het er graag voor over. Ook de verdere dingen zoals dagelijks temperaturen vond ik geen probleem.

Je moet wel erg allert zijn. Voor mensen die bijv al snel de pil een dag vergeten is dit geen veilige optie. De eesrte 3 maanden heb je wel nodig om je lijf te leren kennen en de veranderingen goed waar te nemen. Na die 3 maanden ging het bij mij vrij automatisch en voelde ik zelf ook sneller wanneer het wel en niet veilig was.

Ik vind het wel een aanrader. Alleen al om de reden dat je echt bezig bent met je lijf, je cyclus. Of je het vervolgens ook echt als anticonceptie gaat gebruiken is denk ik per persoon echt verschillend. Het moet wel bij je passen, je moet de moeite er wel voor willen nemen.
Leven is het Zijn in jezelf durven toelaten.

Lux

Berichtdoor Lux » vr 23 oktober 2009, 16:42

Mooi om te lezen, @NNa! Dat is dus ook mijn gevoel hierbij. Ik denk dat het heel goed bij me past.

Ik ga me opgeven (zodra ik zeker weet dat ik niet al zwanger ben :roll: ) en zal mijn ervaringen hier delen.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » vr 23 oktober 2009, 18:06

Ik denk dat Persona je erg kan helpen, al was het maar omje eigen lijf te herkennen
Vraag me wel af waarom je geen spiraal wilt, volgens mij zijn daar veel fabels over in omloop namelijk.

Lux

Berichtdoor Lux » vr 23 oktober 2009, 18:19

Het idee alleen al van een metalen spiraaltje in m'n baarmoeder, brrr. Ik wil niks tegennatuurlijks in m'n lijf. Bovendien vind ik het in de buurt komen van abortus, omdat je meteen alles kapot schraapt wat er zich eventueel nestelt.

Ik heb het niet over de Persona, maar over NFP. Moet je voor Persona niet een duur computertje aanschaffen? Volgens mij test die slechts de urine. Nee, NFP gaat voor mij nog een stap verder in je bewust worden van je lichaam en je cyclus, omdat je je vagina/baarmoederslijm in de gaten moet houden, omdat je de ligging van de baarmoedermond zelf moet gaan voelen en omdat je dagelijks je temperatuur opneemt. En al helemaal mooi dat die handelingen allemaal gratis zijn.

@NNa
Berichten: 1252
Lid geworden op: do 28 september 2006, 8:37
Locatie: brabant

Berichtdoor @NNa » vr 23 oktober 2009, 19:35

He Lux,

Ik vind het mooi om te lezen dat je enthousiast bent en dat je zo met je lijf bezig wilt zijn. Als je nu al het gevoel hebt dat het bij je past dan zal de cursus en het NFP op zich zeker van waarde zijn!

Heel veel succes en als je vragen hebt, pm gerust.
Leven is het Zijn in jezelf durven toelaten.

Searcher
Berichten: 579
Lid geworden op: wo 21 december 2005, 6:43
Locatie: Leiden, ondernemer

Berichtdoor Searcher » za 24 oktober 2009, 5:11

Wij hebben ook iets aan Natural Family Planning gedaan (in de jaren 80 heette het alleen nog niet zo) en hadden in no time vier kinderen.

Misschien deden we iets fout... :roll: :wink: ?
http://www.zzada.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

@NNa
Berichten: 1252
Lid geworden op: do 28 september 2006, 8:37
Locatie: brabant

Berichtdoor @NNa » za 24 oktober 2009, 9:58

Grijns... waarschijnlijk wel ;-)

In de jaren 80 werd het volgens mij periodieke onthouding genoemd als ik het goed heb. Werd de periode alleen met temperaturen gemeten of was het ook toen al dat je de baarmoedermond moest voelen en slijm en dergelijke in de gaten hield?
Leven is het Zijn in jezelf durven toelaten.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » za 24 oktober 2009, 10:38

:?:
Laatst gewijzigd door Mirthe op za 24 oktober 2009, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » za 24 oktober 2009, 10:41

Wij hebben ook iets aan Natural Family Planning gedaan (in de jaren 80 heette het alleen nog niet zo) en hadden in no time vier kinderen.

Misschien deden we iets fout... :roll: :wink: ?
Als het doel was om subiet geen zwangerschap te starten was hebben jullie het hartstikke fout gedaan. Als die kinderen in principe toch wel welkom waren is het geen ramp. In alle andere gevallen wel.

Lux

Berichtdoor Lux » za 24 oktober 2009, 10:42

Zo stom ben jij dus als vrouw.
pardon? :?

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » za 24 oktober 2009, 10:46

8)
Laatst gewijzigd door Mirthe op za 24 oktober 2009, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lux

Berichtdoor Lux » za 24 oktober 2009, 10:50

Ik quote uit het topic 'Dilemma voor de vrouw' en ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt:
koperspiraal; zeggen huisartsen OOk niet expliciet (heb ik gemerkt); is gewoon pre-abortus want het maakt alles kapot op je opperste slijnvlies (vd baarmoeder) dUs de bevruchte eicellen worden zo weggeschraapt (en als je last had van ongestelsheidspijnen - ik ben nu al 2 uren PLAT zonder overdrijving ik ben UIT de roulatie, waar ik ook ben moet ik liggen en om de minuut draaien en ik overdrijf niet, dus dit is zowieso geen optie- met dit spiraaltje is dat dus alleen erger) ehh kort samen; vervroegde abortus iedere maand en PIJN (als je er al gevoelig voor was)
Om mij een stomme vrouw te noemen, omdat je het er niet mee eens bent, vind ik nogal ver gaan.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » za 24 oktober 2009, 11:13

Ik heb juist de indruk dan Lux hier heel goed over nadenkt!


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten