besnijdenis bij meisjes

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » zo 22 maart 2009, 0:20

Daarbij moet ik bekennen dat ik niet weet wat het achterliggende idee is van het Joodse en Islamitische gebruik.
Heel simpel. Een teken van een verbond met God.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » zo 22 maart 2009, 4:24

Ja oke, maar ik doelde op een antwoord als 'reinheid' (scheiding tussen verhevene en dierlijk/barbaarse vroeger). volgens mij is dat ook zo, maar wist het niet zeker...

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » zo 22 maart 2009, 9:05

De besnijdenis bij het volk dat van zijn stam [J]iesjmaël afstamt, de arabieren is van voor het ontstaan van de leer van Mohammed (6e eeuw, de Islam). Zij besnijden hun zonen sinds dat het Avraham/Ibrahim (Abraham, 18e eeuw voor de gangbare jaartelling) geboden werd door God alle mannen in zijn huis te besnijden en vanaf dan ook alle mannen uit zijn nakomelingen, voor altijd; en dus zo ook zijn zoon Jiesjmaël besneed op 13 jarige leeftijd. De andere zoon van Avraham werd ook besneden, 8 dagen oud zijnde. Die heette Jietschak (Isaäk), diens zoon was Jaakkov (Jakob), die later Jiesraël (Israël) genoemd werd. Vandaar dat de arabieren en israelieten nu nog besnijden. Het is geen legende dat zij van dezelfde voorouder afstammen. Het in het einde van de vorige eeuw genetisch bewezen.
Het besnijden gold als een verbond dat werd ingesteld tussen God en Avraham en zijn nageslacht. Er zit naar, zover ik het heb kunnen begrijpen, ook een diepere betekenis aan vast, die te maken heeft met dat een mens niet op eigen inzicht zou moet handelen (niet uit zijn eigen vleeskracht), wanneer God iets belooft heeft te zullen doen voor hem. Ten teken daarvan wordt de voorhuid besneden. Dit is een uiterlijk teken - wat staat voor een nog belangrijker besnijdenis, die van het hart (zodat een mens zuiver handelt en niet enkel uit zijn egoïsme en driften, en daarmee anderen benadeld). Aldus de door mij geraadpleegde oudste bronnen hieromtrent.
Dus lijken jullie antwoorden ij hier wel bij aan te sluiten.

Esjuh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 26 april 2007, 17:59
Locatie: Spanje
Contacteer:

Berichtdoor Esjuh » di 07 april 2009, 14:18

Wat de achterliggende gedachten ook zijn, het blijft een gruwelijk iets
Zeker omdat zij of hij hier niet zelf een keuze in kunnen maken
Iets wat verplicht is of je opgedrongen wordt klopt sowiezo al niet
Leven en Laten Leven !!
Niets Moet, Maar Mag !!

Quibus
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 09 augustus 2002, 1:01
Locatie: 't Brabantse Land

Berichtdoor Quibus » di 07 april 2009, 18:33

Wat de achterliggende gedachten ook zijn, het blijft een gruwelijk iets
Zeker omdat zij of hij hier niet zelf een keuze in kunnen maken
Iets wat verplicht is of je opgedrongen wordt klopt sowiezo al niet
Prima verwoord! Ben ik het helemaal mee eens!
Concentreer je vooral op de mogelijkheden, niet alleen op de beperkingen.

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » di 07 april 2009, 18:56

En jullie hebben er ook niet voor gekozen gemaakt te worden. En dat je navelstreng werd doorgesneden. En dat je eten kreeg. En dat je ingeent werd tegen polio, etc, etc. Vrouwen besnudenis is verminking met gruwelijk marteling. mannen besnijdenis is een fluitje ( :lol: ) van een cent, en neukt nog steeds lekker.
Geen appels met peren vergelijken a.u.b.

Quibus
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 09 augustus 2002, 1:01
Locatie: 't Brabantse Land

Berichtdoor Quibus » di 07 april 2009, 21:46

En jullie hebben er ook niet voor gekozen gemaakt te worden. En dat je navelstreng werd doorgesneden. En dat je eten kreeg. En dat je ingeent werd tegen polio, etc, etc. Vrouwen besnudenis is verminking met gruwelijk marteling. mannen besnijdenis is een fluitje ( :lol: ) van een cent, en neukt nog steeds lekker.
Geen appels met peren vergelijken a.u.b.
Wat is dat nou weer voor een reactie waarin je appels en peren aan het vergelijken bent?

Nee, je bent niet gevraagd en je hebt geen keuze gemaakt om geboren te worden.
Wat heeft dat met seksuele verminking te maken?

Je navelstreng is weliswaar doorgesneden, maar die was anders vanzelf afgestorven, dus wat heeft dat nou weer met (seksuele) verminking te maken?

Inenten tegen polio was ook echt geen verminking, en ik ben dan ook erg blij dat mijn ouders niet op basis van onzinnige religieuze gronden mijn inenting daar tegen hebben geblokkeerd. Maar wederom is dat geen kwestie van verminking!

Mannenbesnijdenis is net zo'n gruwelijke verminking, die net zoals vrouwenbesnijdenis nergens goed voor is.

Als het dan nog op basis van religieuze of culturele redenen goed gepraat wordt, wat zo mogelijk nog stommer is (iets zo stoms als jezelf verminken doen om ergens bij te horen!), dan gaan mijn handen jeuken! Als het dan ook nog kinderen aangedaan wordt die geen inspraak hebben of die nog niet oud genoeg zijn om hun eigen wensen kenbaar te maken, dan wordt ik echt giftig.

Fijn dat jij er blij mee bent dat je seksueel verminkt bent, en dat je het een fluitje vond om te ondergaan. Maar ga vooral geen anderen wijs maken dat dat iets positiefs is of dat het ook anderen aangedaan moet worden, en al helemaal niet als het kinderen aan wordt gedaan!

Als je als volwassene delen van je lichaam wilt amputeren of laten verminken, dan moet je dat vooral zelf weten. Ik weet toevallig dat zulke gevallen vaak in de psychiatrie terecht komen... Want er zit echt iets helemaal niet goed tussen je oren als je dat normaal vindt!
Concentreer je vooral op de mogelijkheden, niet alleen op de beperkingen.

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » di 07 april 2009, 23:30

Allemaal veel te grote woordenn voor zo'n klein stukje huid. Niet erger dan gaatjes voor oorbellen prikken. Bij vrouwenbesnijdenis gaat men door zenuwbundels en spieren heen snijden en en zijn de vrouwen verstoord, disfunctioneel of zelfs voortdurend gepijnigd in hun geslachtsorgaan. Met een besneden voorhuid is dat absoluut niet het geval. Bij erectie ziet de uitgeschoven penis er nagenoeg hetzelfde uit. Het woord verminking hoort bij iets in disfunctie brengen of het ontsieren door het een totaal ander uiterlijk te geven. Dat is nabenijdenis geenzinshet geval. Blijft staandat er ook recente onderzoeken zijn die de samenhang dus overdracht van ziektes wel degelijk benadrukken. En als zo'n marginale ingreep ellende voorkomt bij eeen x-aantal vrouwen, is dat het reeds waard.

Quibus
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 09 augustus 2002, 1:01
Locatie: 't Brabantse Land

Berichtdoor Quibus » wo 08 april 2009, 0:06

Allemaal veel te grote woordenn voor zo'n klein stukje huid. Niet erger dan gaatjes voor oorbellen prikken. Bij vrouwenbesnijdenis gaat men door zenuwbundels en spieren heen snijden en en zijn de vrouwen verstoord, disfunctioneel of zelfs voortdurend gepijnigd in hun geslachtsorgaan. Met een besneden voorhuid is dat absoluut niet het geval. Bij erectie ziet de uitgeschoven penis er nagenoeg hetzelfde uit. Het woord verminking hoort bij iets in disfunctie brengen of het ontsieren door het een totaal ander uiterlijk te geven. Dat is nabenijdenis geenzinshet geval. Blijft staandat er ook recente onderzoeken zijn die de samenhang dus overdracht van ziektes wel degelijk benadrukken. En als zo'n marginale ingreep ellende voorkomt bij eeen x-aantal vrouwen, is dat het reeds waard.
Er zijn *enkele* behoorlijk omstreden recente onderzoeken waarin wordt gesteld dat er een verband zou kunnen zijn tussen enkele seksueel overdraagbare ziekten en besnijdenis van mannen.

Er is echter geen medisch voordeel van besnijdenis, omdat zo nog steeds massa's seksueel overdraagbare aandoeningen net zo makkelijk overgedragen kunnen worden als voor de besnijding. Een vele malen betere bescherming tegen dat soort van ziekten kan worden bereikt met een condoom!

Suggereren dat onbeschermde seks de overdracht van seksueel overdraagbare ziekten zou beperken is ongeveer van dezelfde strekking als de paus zijn opmerking dat er geen condooms moeten worden gebruikt omdat onthouding al AIDS voorkomt. Dat soort van medisch onverantwoorde onzin is niet relevant in de realiteit!

Die voorhuid heeft wel degelijk een doel, en dat is het beschermen van de eikel in niet erecte toestand. Bij een besneden penis is die eikel niet meer beschermd. Dus dat verwijderen is wel degelijk de penis in disfunctie brengen en ook zeker het ontsieren er van! En nee, een besneden penis ziet er niet "vrijwel hetzelfde" uit als een onbesneden penis, ook niet in erectie. Je kunt dat wel geloven maar dat maakt het nog niet waar! Het verschil zit hem juist in die verminking. En ja, dat is wat het is. Niet meer en niet minder. Niet te vergelijken met gaatjes in oren maken, maar meer met de hele oorlellen er af snijden. En dat omdat de een of andere bizarre reiligieuze of culturele groep dat als eis stelt om lid van hun clubje te worden! Dat is echt te gek voor woorden!

Bij het besnijden van een man gaat men ook door zenuwen heen, waar denk jij anders dat de gevoeligheid van de voorhuid vandaan komt? Bij de "mindere" vormen van vrouwenbesnijdenis snijdt men overigens ook niet door spieren heen, dus die vergelijking snijdt ook geen hout...
Concentreer je vooral op de mogelijkheden, niet alleen op de beperkingen.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » wo 08 april 2009, 9:11

En jullie hebben er ook niet voor gekozen gemaakt te worden. En dat je navelstreng werd doorgesneden. En dat je eten kreeg. En dat je ingeent werd tegen polio, etc, etc. Vrouwen besnudenis is verminking met gruwelijk marteling. mannen besnijdenis is een fluitje ( :lol: ) van een cent, en neukt nog steeds lekker.
Geen appels met peren vergelijken a.u.b.
Wat is dat nou weer voor een reactie waarin je appels en peren aan het vergelijken bent?

Nee, je bent niet gevraagd en je hebt geen keuze gemaakt om geboren te worden.
Wat heeft dat met seksuele verminking te maken?

Je navelstreng is weliswaar doorgesneden, maar die was anders vanzelf afgestorven, dus wat heeft dat nou weer met (seksuele) verminking te maken?

Inenten tegen polio was ook echt geen verminking, en ik ben dan ook erg blij dat mijn ouders niet op basis van onzinnige religieuze gronden mijn inenting daar tegen hebben geblokkeerd. Maar wederom is dat geen kwestie van verminking!

Mannenbesnijdenis is net zo'n gruwelijke verminking, die net zoals vrouwenbesnijdenis nergens goed voor is.

Als het dan nog op basis van religieuze of culturele redenen goed gepraat wordt, wat zo mogelijk nog stommer is (iets zo stoms als jezelf verminken doen om ergens bij te horen!), dan gaan mijn handen jeuken! Als het dan ook nog kinderen aangedaan wordt die geen inspraak hebben of die nog niet oud genoeg zijn om hun eigen wensen kenbaar te maken, dan wordt ik echt giftig.

Fijn dat jij er blij mee bent dat je seksueel verminkt bent, en dat je het een fluitje vond om te ondergaan. Maar ga vooral geen anderen wijs maken dat dat iets positiefs is of dat het ook anderen aangedaan moet worden, en al helemaal niet als het kinderen aan wordt gedaan!

Als je als volwassene delen van je lichaam wilt amputeren of laten verminken, dan moet je dat vooral zelf weten. Ik weet toevallig dat zulke gevallen vaak in de psychiatrie terecht komen... Want er zit echt iets helemaal niet goed tussen je oren als je dat normaal vindt!
ppfftt @Quibus...
ik snap wel wat je wil zeggen...
(grondrecht op onschendbaarheid van je lichaam)
maar je laat je erg leiden door je emotie hier..
kan hoor...is mij ook niet vreemd..
zo word ik ook emotioneel van jou reactie..
ik vind hem erg hard.

"Mannenbesnijdenis is net zo'n gruwelijke verminking, die net zoals vrouwenbesnijdenis nergens goed voor is."

Hier ben ik het dus absoluut NIET mee eens..
Vrouwenbesnijdenis is barbaars..om redenen die eerder door anderen al genoemd zijn.
Mannenbesnijdenis kan soms noodzakelijk zijn...en heeft geen tot nauwelijks gevolgen voor de mannelijke sexualiteit.

"Maar ga vooral geen anderen wijs maken dat dat iets positiefs is of dat het ook anderen aangedaan moet worden"

Ik lees nergens dat @Maurice ervoor pleit dat anderen het ook moeten laten doen.
Ik lees alleen maar argumenten waarom het niet te vergelijken is met vrouwenbesnijdenis.

"Fijn dat jij er blij mee bent dat je seksueel verminkt bent"

Een besneden man is niet sexueel verminkt.
Een besneden man ziet er in erectie toestand nagenoeg hetzelfde uit als een niet besneden man.
Een besneden man beleeft net zo veel genot aan sex als een niet besneden man.
@Quibus...je reactie raakt me..
Mijn zoon is besneden omdat zijn voorhuid te nauw was..
De uroloog verzekerde ons dat het geen gevolgen heeft voor zijn sexualiteit.

Hij ziet er prachtig uit!!!!!
The music is all around us...you only have to listen..

Quibus
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 09 augustus 2002, 1:01
Locatie: 't Brabantse Land

Berichtdoor Quibus » wo 08 april 2009, 12:24

ppfftt @Quibus...
ik snap wel wat je wil zeggen...
(grondrecht op onschendbaarheid van je lichaam)
maar je laat je erg leiden door je emotie hier..
kan hoor...is mij ook niet vreemd..
zo word ik ook emotioneel van jou reactie..
ik vind hem erg hard.

"Mannenbesnijdenis is net zo'n gruwelijke verminking, die net zoals vrouwenbesnijdenis nergens goed voor is."

Hier ben ik het dus absoluut NIET mee eens..
Vrouwenbesnijdenis is barbaars..om redenen die eerder door anderen al genoemd zijn.
Mannenbesnijdenis kan soms noodzakelijk zijn...en heeft geen tot nauwelijks gevolgen voor de mannelijke sexualiteit.

"Maar ga vooral geen anderen wijs maken dat dat iets positiefs is of dat het ook anderen aangedaan moet worden"

Ik lees nergens dat @Maurice ervoor pleit dat anderen het ook moeten laten doen.
Ik lees alleen maar argumenten waarom het niet te vergelijken is met vrouwenbesnijdenis.

"Fijn dat jij er blij mee bent dat je seksueel verminkt bent"

Een besneden man is niet sexueel verminkt.
Een besneden man ziet er in erectie toestand nagenoeg hetzelfde uit als een niet besneden man.
Een besneden man beleeft net zo veel genot aan sex als een niet besneden man.
@Quibus...je reactie raakt me..
Mijn zoon is besneden omdat zijn voorhuid te nauw was..
De uroloog verzekerde ons dat het geen gevolgen heeft voor zijn sexualiteit.

Hij ziet er prachtig uit!!!!!
Inderdaad Madeliefje, ik laat mij leiden door mijn emoties, omdat ik deze verminking niet goedgepraat wil laten worden. Jammer dat je zoon een operatie nodig had (ik had hetzelfde probleem, maar ik vond dat idee van laten besijden onzin: dat is namelijk vaak ook te verhelpen door het langzaam aan op te rekken), maar ik maak uit je reactie op dat je zelf ook niet helemaal duidelijk hebt wat de invloed van besnijdenis op seksualiteit is. Eerst heb je het over "heeft geen tot nauwelijks gevolgen voor de mannelijke sexualiteit", en daarna haal je de opmerking van de uroloog aan die zegt dat het geen gevolgen heeft, om vervolgens te stellen "Een besneden man beleeft net zo veel genot aan sex als een niet besneden man.". Ik kan me voorstellen dat zo'n arts je gerust wil stellen, maar dat is gewoon niet waar!

Het verandert de gevoeligheid van de eikel, en het maakt het lastiger om te masturberen. Dat laatste is volgens mij de belangrijkste reden dat allerlei religies en culturen voor besnijden zijn. Dan wordt er alleen maar sex gehad op zo'n manier dat het voor meer zieltjes voor het geloof of de cultuur zorgt. Daar is niks positiefs aan!

In sommige culturen wordt zo'n schijf door je lippen of zo'n stel ringen om je nek die je schouders naar beneden drukken ook als mooi gezien, maar dat maakt het nog steeds een verminking die nooit mee goed komt. Dat is niet anders met besnijden. Je haalt iets weg dat daar om een hele goede reden zit, en dat is voor het overgrote deel van de mannen zeker niet medisch noodzakelijk!
Concentreer je vooral op de mogelijkheden, niet alleen op de beperkingen.

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » wo 08 april 2009, 12:37

Blijft het feit dat er wel mannen zijn die blij zijn met hun besnijdenis, maar ik heb nog nooit een vrouw gehoord die er blij mee is.

Ik vind het een beetje vreemd dat het leed wat de meisjes aangedaan wordt, vergeleken wordt met dat van de man. Het zal best dat er mannen zijn die er psychisch onder leiden, maar om dat nou te vergelijken met de hel die een meisje/vrouw doormaakt. Dat vind ik erg ver gaan.

Een beetje jammer van dit topic ook.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

walraven
Berichten: 153
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 18:03
Locatie: noorden v/h land

besnijdenis

Berichtdoor walraven » wo 08 april 2009, 13:33

Ben het voor 100 % met Quibus eens. Ook ik ben als kind besneden - uit religieuze overwegingen. Schande en onzin, het is nergens voor nodig, maar ik heb er geen last van (voorzover ik dat kan beoordelen natuurlijk)en ik weet niet beter. Ook mijn vriendin heeft geen klachten. Een feit blijft dat besnijdenis pure verminking is, zeker bij meisjes.

Waar ik moeite mee heb is de pseudo-wetenschappelijk benadering van Maurice en het naïeve gebabbel van Madeliefje hierover. Van de hak op de tak en zichzelf ook nog tegensprekend. Schoenmaker, hou je bij je leest.

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » wo 08 april 2009, 14:37

Ik ben het met je eens Carina, (en indirect ook FrankPolder in een ander topic).
Doordat er nu doorgegaan wordt op besnijdenis bij mannen wordt deze topic een beetje verkloot vind ik zelf...
@ allemaal: lees de boeken van Waris Dirie eens.. :)
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

redrose
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 14 januari 2009, 11:18

Berichtdoor redrose » wo 08 april 2009, 17:21

Toch even off-topic...

Ik heb zowel een besneden als een onbesneden partner gehad en wat Quibus zegt moet ik hem gelijk in geven. De gevoeligheid van de eikel is vele malen minder indien besneden en maakt het dus ook voor een vrouw (als ik) moeilijker om een man op andere manieren te "behagen". (iets wat ik persoonlijk heel leuk vind).

Aan de andere kant kan een besneden man gewoon klaar komen en zeker als het op jongere leeftijd gebeurt heeft hij geen vergelijkingsmateriaal en zal hij er dus geen erg in hebben.

Een besnijdenis op medische gronden vind ik sowieso een ander verhaal als op religieuze gronden en de besnijdenis van een meisje vind ik erger omdat die besneden worden met de achterliggende gedachte dat zij zelf niet meer zijn als een gebruikmiddel voor de man....
You are alive
when live doesn't dictate you
You are in love
when love
makes you feel alive


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 24 gasten