Noem één goede reden om te trouwen...

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

kalinda
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 13 februari 2008, 12:16

Berichtdoor kalinda » za 16 februari 2008, 0:27

Hier een reactie van een ouwe rot in het huwelijk.Wij trouwden redelijk jong en al best lang geleden. Misschien was het toen nog wel heel gewoon dat je trouwde voordat er kinderen kwamen.In ieder geval hebben wij allebei met hart en ziel "ja"gezegd op de aloude vragen van de burgelijke stand. Nu,27 jaar later hebben we heus wel moeilijke jaren gehad. Jaren waarin we dachten"is dit het nou?" Perioden waarin we elkaar nagenoeg kwijt waren,weinig gemeen hadden en elkaar niets te vertellen hadden.Ook heus wel eens gedacht "bekijk het maar, ik schei ermee uit" En toch....hebben we steeds geweten dat we die beloftes destijds niet voor niks hadden gedaan,dat we twee gezonde kinderen hebben waar we samen verantwoordelijk voor waren/zijn.En bij ons is de wetenschap dat er dat boterbriefje was, altijd doorslag gevend geweest. Want we hielden van elkaar,toen al en nu nog steeds.En zie....inmiddels zijn de kinderen volwassen en is er voor ons een nieuw tijdperk aangebroken.Een tijdperk waarin we weer dol verliefd zijn op elkaar,en we de sterren van de hemel vrijen en weten dat het allemaal niet voor niets is geweest.Dat we toen goed gekozen hebben en dat het tussen ons nog steeds helemaal klopt. En daar heeft in ons geval de trouw belofte van lang geleden wel degelijk aan mee gewerkt.

Waarschijnlijk gaan er nu een aantal van jullie zeggen dat het hopeloos ouderwets is en dat dit allemaal ook had gekunt zonder huwelijk en dat mogen jullie allemaal zeggen. Voor ons heeft het zo gewerkt en dat was dus reden genoeg om te trouwen.
I found the greatest love of all inside of me

verdwaaltje
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 20 december 2006, 21:29
Locatie: wachtend in dromenland

Berichtdoor verdwaaltje » za 16 februari 2008, 0:54

Kalinda,

Chapeau, alleen dit al doet de mens weer warm worden (deze iig wel).

verdwaaltje, die met alle kennis nu toentertijd waarschijnlijk precies dezelfde stap weer zou hebben genomen.
Niets is zo veranderlijk als de waarheid

Mateo
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 16 juni 2006, 12:34
Locatie: Vlaanderen

Berichtdoor Mateo » za 16 februari 2008, 9:29

Hier een reactie van een ouwe rot in het huwelijk.Wij trouwden redelijk jong en al best lang geleden. Misschien was het toen nog wel heel gewoon dat je trouwde voordat er kinderen kwamen.In ieder geval hebben wij allebei met hart en ziel "ja"gezegd op de aloude vragen van de burgelijke stand. Nu,27 jaar later hebben we heus wel moeilijke jaren gehad. Jaren waarin we dachten"is dit het nou?" Perioden waarin we elkaar nagenoeg kwijt waren,weinig gemeen hadden en elkaar niets te vertellen hadden.Ook heus wel eens gedacht "bekijk het maar, ik schei ermee uit" En toch....hebben we steeds geweten dat we die beloftes destijds niet voor niks hadden gedaan,dat we twee gezonde kinderen hebben waar we samen verantwoordelijk voor waren/zijn.En bij ons is de wetenschap dat er dat boterbriefje was, altijd doorslag gevend geweest. Want we hielden van elkaar,toen al en nu nog steeds.En zie....inmiddels zijn de kinderen volwassen en is er voor ons een nieuw tijdperk aangebroken.Een tijdperk waarin we weer dol verliefd zijn op elkaar,en we de sterren van de hemel vrijen en weten dat het allemaal niet voor niets is geweest.Dat we toen goed gekozen hebben en dat het tussen ons nog steeds helemaal klopt. En daar heeft in ons geval de trouw belofte van lang geleden wel degelijk aan mee gewerkt.

Waarschijnlijk gaan er nu een aantal van jullie zeggen dat het hopeloos ouderwets is en dat dit allemaal ook had gekunt zonder huwelijk en dat mogen jullie allemaal zeggen. Voor ons heeft het zo gewerkt en dat was dus reden genoeg om te trouwen.
Kalinda ... totaal niet ouderwets , maar wel uitzonderlijk .
Meet de grootte van je succes aan wat je ervoor op hebt moeten geven

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Berichtdoor deco » za 16 februari 2008, 10:50

Kalinda...hier zijn we met jaar 16 van ons huwelijk gestart en hebben ok al een moeilijke periode gehad.
Wat ik hoop is dat we het ook zover en zo goed als jullie zullen kunnen doen.

Hoedje af voor jullie beide ... :wink:
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » za 16 februari 2008, 10:53

Kalinda ... totaal niet ouderwets , maar wel uitzonderlijk .
Wat vind je uitzonderlijk, dat je vecht voor je huwelijk?
Ik vind dat vrij normaal.
Voor de problemen weglopen is nooit ergens een oplossing geweest.

De reden dat mijn ex wegliep was omdat ze verliefd werd op een ander.
Als argument voerde ze toen aan: Ik denk dat er meer uit het leven valt te halen, het leven is maar zo kort, straks kan het niet meer.

Dat je verliefd wordt op een ander, dat overkomt je.
Dat deze liefde je blijft achtervolgen en zo sterk is dat je uiteindelijk bij je partner weg wil, dat kan ik eventueel accepteren.
Maar het argument wat ze aanvoerde vond ik beneden alle peil en een aanfluiting voor de trouwbelofte.. In voor en tegenspoed..do you remember!

Ik was laatst bij een man van 81 jaar op visite.
Zijn zoon kende ik nog van vroeger, die was vier jaar ouder als mij.
Hij vertelde over zijn zoon, ze hadden drie kinderen. De oudste van de kinderen had echter een spierziekte. De jongen had een hoog IQ maar lichamelijk kon hij niets. Hij moest elke nacht door zijn ouders een aantal keren worden gedraaid om doorliggen te voorkomen. De jongen is nu in een tehuis vertelde de man. En nu voor het eerst na 25 jaar kon zijn zoon met zijn vrouw een keer op vakantie en een keer samen fietsen. Voorheen heeft men alles opgeofferd voor hun gehandicapte kind.
Ik vroeg mij af hoe mensen dat klaar spelen en Ik heb daar maar 1 antwoord op.
En dat is gedreven door liefde en verantwoording. En die elementen horen in een huwelijk ook aanwezig te zijn. Liefde overwint alles zegt men, alleen wordt er niet bij gezegd ten koste van wat. Je moet blijven geloven in wat je doet, voor elkaar en met elkaar, en er feitelijk blindelings voor gaan.
Er zijn maar weinigen die in hun leven van voor tot achter een gemakkelijk geasfalteerde straat hebben waar ze over wandelen.
Het zou dus uitzonderlijk moeten zijn dat mensen gelijk de handdoek in de ring gooien.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mateo
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 16 juni 2006, 12:34
Locatie: Vlaanderen

Berichtdoor Mateo » za 16 februari 2008, 11:25

Kalinda ... totaal niet ouderwets , maar wel uitzonderlijk .
Wat vind je uitzonderlijk, dat je vecht voor je huwelijk?
Ik vind dat vrij normaal.
Voor de problemen weglopen is nooit ergens een oplossing geweest.

De reden dat mijn ex wegliep was omdat ze verliefd werd op een ander.
Als argument voerde ze toen aan: Ik denk dat er meer uit het leven valt te halen, het leven is maar zo kort, straks kan het niet meer.

Dat je verliefd wordt op een ander, dat overkomt je.
Dat deze liefde je blijft achtervolgen en zo sterk is dat je uiteindelijk bij je partner weg wil, dat kan ik eventueel accepteren.
Maar het argument wat ze aanvoerde vond ik beneden alle peil en een aanfluiting voor de trouwbelofte.. In voor en tegenspoed..do you remember!

Ik was laatst bij een man van 81 jaar op visite.
Zijn zoon kende ik nog van vroeger, die was vier jaar ouder als mij.
Hij vertelde over zijn zoon, ze hadden drie kinderen. De oudste van de kinderen had echter een spierziekte. De jongen had een hoog IQ maar lichamelijk kon hij niets. Hij moest elke nacht door zijn ouders een aantal keren worden gedraaid om doorliggen te voorkomen. De jongen is nu in een tehuis vertelde de man. En nu voor het eerst na 25 jaar kon zijn zoon met zijn vrouw een keer op vakantie en een keer samen fietsen. Voorheen heeft men alles opgeofferd voor hun gehandicapte kind.
Ik vroeg mij af hoe mensen dat klaar spelen en Ik heb daar maar 1 antwoord op.
En dat is gedreven door liefde en verantwoording. En die elementen horen in een huwelijk ook aanwezig te zijn. Liefde overwint alles zegt men, alleen wordt er niet bij gezegd ten koste van wat. Je moet blijven geloven in wat je doet, voor elkaar en met elkaar, en er feitelijk blindelings voor gaan.
Er zijn maar weinigen die in hun leven van voor tot achter een gemakkelijk geasfalteerde straat hebben waar ze over wandelen.
Het zou dus uitzonderlijk moeten zijn dat mensen gelijk de handdoek in de ring gooien.
Kijk... jippie ik heb ook gevochten voor mijn voorgaande huwelijk . Maar ... alleen vechten gaat moeilijk (hier ging het meer om depressie weigeren van hulp , zoektocht , etc )
En .. wij waren gehuwd ! daarom ook dat ik persoonlijk vind dat het huwelijk niet echt een meerwaarde bied . ALs koppel .... (niet gehuwd) ben je perfect in staat om ook te vechten voor een relatie . Huwelijk is een blaadje die je verbind (en veel woorden ) .
Vroeger was het anders , de periode dat ze je konden betrappen op overspel .Dan kon je daarvoor boeten de rest van uw leven .Nu niet meer
Meet de grootte van je succes aan wat je ervoor op hebt moeten geven

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » za 16 februari 2008, 11:43

Mateo,

Je hebt gelijk.. in je eentje vechten..
het schip vlot trekken kan niet
en werkt uiteindelijk niet..
maar dat is niet was Jippie met zijn post wilde zeggen denk ik

Ik lees een verhaal van Ultiem houden van ..
mensen die ervoor gingen ,
gestreden hebben en nu eindelijk mogen genieten van elkaar,
wat niet wil zeggen dat ze dat in de jaren ervoor niet deden.

Jij koos voor jouw gevoel niet de weg van de minste weerstand
dat deed ik ook niet.
maar uit dit soort verhalen put ik kracht..
bedenk ik me het kan echt wel.. ALS JE SAMEN WIL VECHTEN

maar dat zijn mijn 2 centen :wink:

liefs

Miss B
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » za 16 februari 2008, 12:20

Ik vroeg me alleen af waarom het predikaat -uitzonderlijk- wordt toegekend aan mensen die hun huwelijk door dik en dun overeind weten te houden.

Het is niet ouderwets maar uitzonderlijk, lees ik.
Hiermee krijg ik het idee dat we het tegenwoordig nog net zo goed proberen maar dat het bijna niet meer mogelijk is. En dat zet mij aan het denken, want wat is er nu dan anders als vroeger?

En verder is het geen veroordeling ten opzichte mensen wiens huwelijk is gestrand.
Ik hoor zelf ook bij die club, als je niet alle twee deze inzet toont dan is het trekken aan een dood paard.

Maar waarom wordt het uitzonderlijk genoemd als mensen -tot de dood ons scheidt- samen blijven?
Is de mentaliteit van de mensen tegenwoordig anders?
Is sinds de emancipatie van de vrouw de vorm van huwelijk zo veranderd dat het niet meer vol te houden is?
Komt het omdat we van ons geloof zijn gevallen? (vroeger beloofde je trouw voor het altaar en God ziet alles, dus je had een beste stok achter de deur)
Invloed van de media?

Ook Jippie heeft 2 centen...
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » za 16 februari 2008, 12:56

ik denk dat men het uitzonderlijk noemt omdat zoveel huwelijken wel stranden...
zelfs na 25 jaar of langer...

tot de dood ons scheidt.... nu een andere betekenis!!
ik hoop het eigenlijk niet.
maar soms denk ook ik wel eens dat scheiden
nog wel makkelijker is dan trouwen

wat is er anders dan vroeger.. jeetje.. !!
lastig om uit te leggen.
ik heb geen echte verklaringen.. (misschien ben ik daar te jong voor)
maar de openheid waarin we nu leven, het soms doorslaan in onze eigen weg willen volgen... misschien zelfs wel 1 schaap over de dam (in het openbaar) en er volgen er makkelijk meer... dus gedeeltelijk de invloed van de media.

ik denk er verder overna....

Miss B, getriggert door het waarom !!
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Benno
Berichten: 334
Lid geworden op: za 24 november 2001, 2:01

Berichtdoor Benno » za 16 februari 2008, 13:00

De reden dat mijn ex wegliep was omdat ze verliefd werd op een ander.
Als argument voerde ze toen aan: Ik denk dat er meer uit het leven valt te halen, het leven is maar zo kort, straks kan het niet meer.

Dat je verliefd wordt op een ander, dat overkomt je.
Dat deze liefde je blijft achtervolgen en zo sterk is dat je uiteindelijk bij je partner weg wil, dat kan ik eventueel accepteren.
Maar het argument wat ze aanvoerde vond ik beneden alle peil en een aanfluiting voor de trouwbelofte.. In voor en tegenspoed...
Ik ken je geval niet, en kan me over de grond van de zaak uiteraard niet uitspreken. Ik weet ook niet wat je ex bedoelde, toen ze zei dat er zoveel meer uit het leven te halen was? Ondermeer uit eigen ervaring weet ik echter dat mensen buitenechtelijke seks wel eens met verliefdheid of erger nog, met liefde verwarren. Wat jammer genoeg tot buitenproportionele gevolgen kan leiden.

In de loop van een huwelijk ervaren we allemaal de aantrekkingskracht van een ander, en dan is het niet zo gek dat we - als het even meezit - daar een seksuele relatie mee aanknopen. Mensen voor wie zoiets voldoende reden is om een goed huwelijk op te blazen, vergissen zich heel erg. Want hoe waardevol en plezierig ook, toch is en blijft die buitenechtelijke seks slechts een vorm van lichamelijk contact die nooit kan optornen tegen de emotionele band die twee mensen in een langdurige (huwelijks)relatie met elkaar verbindt... in voor- en tegenspoed, inderdaad!

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » za 16 februari 2008, 13:17

Tja, er was ook spijt en onzekerheid van haar nadat ze weg was gegaan.
Maar daar heb je dan weer vrienden en familie voor die als demagogen weten te vertellen dat je voor jezelf moet kiezen, dat je even door de zure appel heen moet, dat je niet voor niets verliefd wordt op een ander, at je naar je hart moet luisteren en niet naar je verstand....etc...etc...

En verder.. ik denk dat niet wat je uitdelen kunt je groot en sterk maakt maar dat wat je incasseren kunt. En hiermee bedoel; hoe sterk is je liefde om de verloren zoon/dochter weer in huis te nemen en het vertrouwen te herstellen.
In de liefde moet je jezelf kunnen opofferen. En dat is iets wat veel mensen niet meer willen. Egoisme isl een grote boosdoener zijn in en relatie.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mateo
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 16 juni 2006, 12:34
Locatie: Vlaanderen

Berichtdoor Mateo » za 16 februari 2008, 13:38

weet ge ... de consumptie maatschappij overheerst ons leven .Zelfs relaties .......
Een gsm gaat mee voor mij tot hij stuk is .Bij vele willen ze na enkel maanden , een jaar terug eennieuwe .Ik heb het gevoel dat ook deze gedachtengang in relaties overgaat .Na zoveel jaren wil men eens " iets nieuws "
Meet de grootte van je succes aan wat je ervoor op hebt moeten geven

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » za 16 februari 2008, 13:49

Jippie, ik denk dat je in je eerste alinea iets heel belangrijk aanhaald, nl. de invloed van derden en de maatschappij.
We worden rond de oren geslagen met wat hoort en niet hoort deels door de media, maar immens door de mensen rond ons.
Het zou wel eens kunnen dat een heel aantal relaties inderdaad ten einde loopt doordat één van de partijen niet de kracht/inzicht/wil heeft om naar zichzelf, de ander en de relatie op zich te kijken.
Rationeel én emotioneel.
Zonder zich te laten beïnvloeden door verwachtingen en normen opgelegd door omgeving en maatschappij.
Om het erg zwart/ wit te stellen : ik denk dat er veel mannen buitengezet zjn omdat de echtgenotes hoorden : bij mij zou't niet waar zijn!

Het stukje dat Miss B schrijft volg ik ook heel erg.
We willen onszelf ontplooien, onze eigenheid zoeken en bewaren, onszelf niet verloochenen.
En persoonlijk vind ik dat een hele moeilijke.
De combinatie voor jezelf én voor de anderen zorgen.

Een kus voor jullie allen.


@matheo : ja ... moet zeker een rol spelen.

kalinda
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 13 februari 2008, 12:16

Berichtdoor kalinda » za 16 februari 2008, 14:00

Kalinda ... totaal niet ouderwets , maar wel uitzonderlijk .
Wat vind je uitzonderlijk, dat je vecht voor je huwelijk?
Ik vind dat vrij normaal.
Voor de problemen weglopen is nooit ergens een oplossing geweest.

De reden dat mijn ex wegliep was omdat ze verliefd werd op een ander.
Als argument voerde ze toen aan: Ik denk dat er meer uit het leven valt te halen, het leven is maar zo kort, straks kan het niet meer.

Dat je verliefd wordt op een ander, dat overkomt je.
Dat deze liefde je blijft achtervolgen en zo sterk is dat je uiteindelijk bij je partner weg wil, dat kan ik eventueel accepteren.
Maar het argument wat ze aanvoerde vond ik beneden alle peil en een aanfluiting voor de trouwbelofte.. In voor en tegenspoed..do you remember!

Ik was laatst bij een man van 81 jaar op visite.
Zijn zoon kende ik nog van vroeger, die was vier jaar ouder als mij.
Hij vertelde over zijn zoon, ze hadden drie kinderen. De oudste van de kinderen had echter een spierziekte. De jongen had een hoog IQ maar lichamelijk kon hij niets. Hij moest elke nacht door zijn ouders een aantal keren worden gedraaid om doorliggen te voorkomen. De jongen is nu in een tehuis vertelde de man. En nu voor het eerst na 25 jaar kon zijn zoon met zijn vrouw een keer op vakantie en een keer samen fietsen. Voorheen heeft men alles opgeofferd voor hun gehandicapte kind.
Ik vroeg mij af hoe mensen dat klaar spelen en Ik heb daar maar 1 antwoord op.
En dat is gedreven door liefde en verantwoording. En die elementen horen in een huwelijk ook aanwezig te zijn. Liefde overwint alles zegt men, alleen wordt er niet bij gezegd ten koste van wat. Je moet blijven geloven in wat je doet, voor elkaar en met elkaar, en er feitelijk blindelings voor gaan.
Er zijn maar weinigen die in hun leven van voor tot achter een gemakkelijk geasfalteerde straat hebben waar ze over wandelen.
Het zou dus uitzonderlijk moeten zijn dat mensen gelijk de handdoek in de ring gooien.
En zo is het, Jippie!!
I found the greatest love of all inside of me

vlinder32
Berichten: 522
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 19:56
Locatie: gelderland en ben huismama

Berichtdoor vlinder32 » za 16 februari 2008, 14:07

wauw wat een mooie huwelijken zijn er al beschreven!!

Mijn ouders hebben ook zo'n mooi huwelijk, ondanks heel veel zware tegenslagen zijn ze nu na bijna 32 jaar nog steeds bij elkaar. En ik weet dat ze het echt niet makkelijk hebben gehad en nog soms, maar toch vechten ze steeds voor en met elkaar.

Vind hun huwelijk zo mooi dat dat voor mij echt een voorbeeld is.

En liefde is ook een werkwoord, net als huwen. En een werkwoord betekent dat altijd dat er wat aan gedaan moet worden. Het gaat niet vanzelf goed, of vanzelf leuk lief of aardig.

liefs Vlinder, met fantastische husband
vertrouw op je eigen instinct, die vertelt je heel vaak wat goed voor je is


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten