Overgang en Orgasme

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

stel4542
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 0:31

Overgang en Orgasme

Berichtdoor stel4542 » ma 11 februari 2008, 10:58

Ik ben 45 en zit midden in mijn overgang. De ene opvlieger naar de andere. Lastig maar leefbaar. :oops:
Sinds enige tijd is er echter een probleem bijgekomen. Mijn schaamlippen zijn vrij ongevoelig geworden. Mijn vagina blijft droog. Ik raak moeilijk opgewonden en ik krijg geen orgasme meer. Ook niet als ik masturbeer.

Als ik informatie zoek dan vind ik vaak van die antwoorden als; "Tja dat hoort erbij, knuffelen is ook fijn."
Knuffelen is ook fijn maar...

Ik wordt er zo verdrietig van dat mijn lijf niet meer wil. :cry: Kan ik dan echt niet meer klaarkomen? Is dat voorbij of is het even een fase?

Welke vrouwen hebben ervaring hiermee? Help!

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » ma 11 februari 2008, 11:12

Ook ik ben in de overgang geweest. Gelukkig heb ik er weinig last van gehad. Maar ik kan gewoon een orgasme krijgen. Beter zelfs, ik voel me veel vrijer en heb meer zin in sex.
Een droge vagina, ja daar heb ik enigzins wel last van. Een glijmiddel is daarvoor DE oplossing.

Het is een vervelend probleem dat je geen orgasme meer kunt krijgen. Ik zou in jou geval toch naar de dokter gaan. Misschien kan die je hormonen voorschrijven.
Laatst gewijzigd door Dragonlady op wo 27 februari 2008, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » ma 11 februari 2008, 12:20

Er is veel te doen geweest rond hormonen in de overgang omdat die de kans op borstkanker zouden verhogen. Daar stond echter tegenover dan andere kankersoorten (oa darmkanker) weer minder voorkwamen.
Ik zou een verwijzing vragen naar een goede gynacoloog die de voor en nadelen goed kan afwegen.
Het kan zijn dat libidoverlies tijdelijk is.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » ma 11 februari 2008, 13:45

Hier :

Al 4 jaar geen baarmoeder meer en ook geen eierstokken.
Na de ingreep, pats boem, in de overgang : op korte tijd 2 maatjes meer (nu gelukkig stabiel), hevige opvliegers (maar dat is met periodes) en nog wat andere klachten.
Droge(re) vagina is herkenbaar maar, idd, glijmiddel helpt.
De orgasmes zijn nog altijd haalbaar alhoewel... vaak minder intens dan vroeger.
Schaamlippen zijn nog steeds gevoelig en het opgewonden raken hangt dan weer meer af van de omstandigheden dan van mijn lijf (heb ik zo de indruk).

Bij jou :

- Zou ik zeker geen genoegen nemen met alleen het "knuffelen".
- Zou ik zeker langsgaan bij de dokter/gynaecoloog om dit te bespreken.
- Lijkt het me niet verkeerd gedacht dat het wel 's tijdelijk zou kunnen zijn ... de verminderde erotische verlangens ervaar ik bij momenten ook wel maar het gaat vaak gepaard met een periode van heel veel intense opvliegers. Net of mijn lijf voorrang geeft aan het verwerken van die opvliegers om daarna, in een "kalmere" periode weer meer en intens(er) van het vrijen te kunnen genieten.
- is begrip voor je zelf, voor je lijf en van je partner (minstens) even belangrijk
- Is het misschien verstandig om niet kwaad te worden op je lijf ;) en het even de tijd te laten alles op een "rijtje" te zetten en te wennen aan de nieuwe omstandigheden.
- krijg je er, naast alle vervelende lichamelijke klachten, misschien wel andere dingen voor in de plaats...meer "rust" bijv., meer evenwicht in je gevoelsleven

Alle sterkte enne...je bent niet alleen ! ;)
Vrouwen zijn prachtige klungels - Kamagurka

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 11 februari 2008, 13:56

Hier nog een ;)

Nee, volgens mij hoeft dat echt niet voorbij te zijn.
Misschien is het een fase, mss niet. Bij mij niet, ondanks veranderingen (ik heb geen baarmoeder meer).

ken je www.vrouwenovergang.nl?
mss vind je daar ook nuttige info.

Als je het medische circuit ingaat, probeer eventueel bij een arts-sexuoloog terecht te komen. Die praat tig keer makkelijker over jouw sexueel beleven dan de traditionele gynaecoloog. Dat is iig mijn ervaring. Voor je het weet zit hij, meestal een hij, met rodere oortjes dan jij. De goeden niet te na gesproken uiteraard.

Succes.

aja
Berichten: 55
Lid geworden op: di 06 februari 2007, 22:30

Berichtdoor aja » wo 13 februari 2008, 22:20

ook ik zit in de overgang en heb soms ook dat ik niet klaarkom,maar ach ik maak er geen punt van t moet niet
om t vrijen wat makkelijker te maken gebruik ik glijmiddel en af en toe een wietje.
door dat wietje word ik beregeil en kletsnat en kan uren vrijen.
het lijkt dan m,n verkeringstijd wel :lol:

een tip voor je als je veel last hebt van opfladders zou je aan de bach-bloesem druppels kunnen gaan.
ik gebruik ze en heb nergens geen last meer van
ik bedoel niet de resqu remedie maar n mixje door iemand gemaakt.
niet alleen goed tegen de fladders maar ook tegen al de psychische dingen die bij de overgang horen
live is to short to live slow

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » vr 15 februari 2008, 15:50

Hier ook geen problemen.
Maar het is maar hoe je de 'overgang' ervaart. Voor mij voelt het als een bevrijding en ik denk dat dit scheelt.
En die 'opfladders' die houd ik erin.
Is eens wat anders....
Fuut
(zo nu en dan aan het fladderen)
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

aja
Berichten: 55
Lid geworden op: di 06 februari 2007, 22:30

Berichtdoor aja » zo 24 februari 2008, 22:49

het is vreemd maar tijdens de sex heb ik geen opfladders.te druk misschien?
live is to short to live slow

pril
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 februari 2007, 18:34

Berichtdoor pril » ma 25 februari 2008, 0:36

Stel, ik had hetzelfde probleem. Wat echt helpt is een oestrogeenzalf voor in de schede. Dat kun je krijgen via de huisarts. Het wordt veel minder opgenomen in het lichaam dan oestrogeenpillen en mag ook nog na de overgang langdurig gebruikt worden.
Verder bestaan er nog vaginale capsules, die geen oestrogeen bevatten maar wel een stofje, dat voor de overgang natuurlijk in de vagina aanwezig is en voor zorgt, dat het slijmvlies meer vocht kan bevatten. Je kunt het hier vinden: www.cicatridina.nl. De schaamlippen worden weer gevoelig en het orgasme komt terug, wat zeker prettig is.
Het is trouwens bij veel vrouwen een fase, die ook weer over kan gaan. Maar wachten en niets doen, met het idee misschien gaat het ooit over had ikzelf geen zin in.
groetjes van Pril


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast