sterilisatie

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

sterilisatie

Berichtdoor mykittens » vr 22 augustus 2003, 13:21

uh... ik zit n.a.v. topic "sex na sterilisatie met een vraag: bij een stel, meestal van boven de 40, meestal met "voltooide kinderwens" onstaat het idee dat het handig is als er -meestal- met de pil gestopt kan worden -want die is al zo lang gebruikt-.
Nu zijn er voor sterilisatie twee opties: man of vrouw. De vrouw is boven de 40 waarbij zijzelf vast wel de overtuiging zal hebben: "ik-zèlf geen kinderen meer" (er zijn er immers al de 2,5...) en de leeftijd >40 is statistisch ook niet goed om dat nog al te veel te vervolgen etc.. Natuurlijk heeft het stel ook samen de mening "wij geen kinderen meer"....
MIjn vraag:
Waarom laat de man zich dan vaak steriliseren?
Is dat alleen omdat de ingreep zoveel eenvoudiger is?
Is het omdat de man het gevoel heeft dat ie "wat terug kan doen" voor al die jaren dat de vrouw de pil gebruikte?
Of is er meer aan de hand?

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » vr 22 augustus 2003, 13:40

Ik heb ergens een beetje mijn bedenkingen bij sterilisatie vanwege het onomkeerbare karakter ervan. Tuurlijk, als je kinderwens binnen je relatie voltooid is lijkt het de perfecte oplossing. In één keer van alle gezeur van de pil, spiraaltje, condooms, etc. verlost. En daarbij, bij de man een ingreep van "niks".

Maar..... Stel nou dat die relatie ophoudt te bestaan (door wat voor oorzaak dan ook) en de gesteriliseerde persoon krijgt een nieuwe relatie, waarin dan (vaak) een nieuwe kinderwens ontstaat. Dan zit je dus mooi met een probleem opgelost (ervan uitgaande de je een kind "van jezelf" wil en adoptie, een spermadonor, etc. niet aan de orde zijn).

Ik vindt sterilisatie toch iets hebben van iets weggooien dat misschien ooit nog eens van pas kan komen.
Terug van (nooit echt) weggeweest

definest

Berichtdoor definest » vr 22 augustus 2003, 13:52

Misschien geld dat voor de mannen, scorp.. die kunnen redelijk lang "produceren" vrouwen lopen echter er meer risiko's bij het krijgen van kinderen op latere leeftijd. Ik heb mij 3 jaar geleden laten steriliseren omdat ik 2 kinderen heb.. waarvan ik er 1 ongezond (is goed afgelopen) op de wereld heb gezet en daarna 1 gezond.. meisje/jongen.. dus been there done that. Pil kan ik niet tegen en gezien nieuwe relatie en niet alles wil laten afhangen van een condoom heb ik besloten de ingreep te doen.. zodat het me niet kan overkomen een zwangerschap.. ik heb de verantwoording voor kinderen die afhankelijk zijn van mij op het moment dat ik daar nog een kind bij krijg brengt mij dat in een afhankelijker postitie tov de partner.. ik denk dat ik mijn kinderen dat niet kan "aandoen". Vandaar dus een bewuste keuze mijnderzijds.. by the way. * kinderen zijn 11 en 12.. ik ben 36

Groetjes van *steriele* deFine

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » vr 22 augustus 2003, 13:58

Ik ben zelf kinderloos. Mijn vrouw heeft uit haar eerste huwelijk 2 kinderen. Zij heeft zichzelf destijds laten steriliseren wegens voltooide kinderwens én overmatige klachten tijdens de menstruatie. Haar relatie liep op een scheiding uit. Nieuwe relatie begonnen (inmiddels gehuwd) met mij. Hierdoor opnieuw kinderwens (bij haar en zeer zeker ook bij mij), maar we kunnen t dus vergeten.

Gelukkig heb ik 2 schatten van stiefkinderen, maar soms doet t toch verdomde pijn dat ik nooit kinderen van mezelf zal hebben en doet t ook pijn dat we een fantastische relatie niet met de geboorte van "ons" kind kunnen bekronen (ik weet ik t: ik klink nu heel romantisch, naïef en idealistisch, maar t doet gewoon pijn).
Terug van (nooit echt) weggeweest

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » vr 22 augustus 2003, 13:59

Met mijn vriendin zitten we er ook tegenaan, en wij zijn nu tot de conclusie gekoen dat zij het toch het beste kan laten doen: zij kan en wil haar lichaam geen zwangerschappen meer aandoen op leeftijd van 45. Ik kan het voor mij nog rustig en nog heel lang....

definest

Berichtdoor definest » vr 22 augustus 2003, 14:36

Het spijt me dat horen scorp :( het is bij eventueel herstelbaar gezien er ringetjes geplaatst zijn.. maar het is niet mijn keuze.

Veel sterkte.. lieve scorp :)

Liefs deFine

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » vr 22 augustus 2003, 14:44

Neuh, tis onherstelbaar: baarmoederslijmvlies afgebroken d.m.v. laser.

Overigens, het is nu ook weer niet zo dat t een drama is dat ons hele leven beïnvloedt hoor. Maar soms overvalt t je wel eens (heb een keertje staan grienen bij t kopen van babykleertjes voor vrienden die net een kindje gekregen hadden).

Thanks Def :)
Terug van (nooit echt) weggeweest

droomvlinder.

Berichtdoor droomvlinder. » vr 22 augustus 2003, 17:04

Zelf liet ik me rond m'n 38 ste sterilizeren na 4 moeilijke en vrij riskante zwangerschappen . Heb gelukkig 3 gezonde nakomelingen .
Ik wou dus voor het voorkomen van zwangerschappen niet van iemand anders afhangen want mijn probleem was blijvend en ik vond dat ik al heel veel geluk had gehad .

Het is wat zwaarder dan voor een man , maar achteraf bekeken was ik er heel blij mee . Bij mij was het wel onomkeerbaar .

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » vr 22 augustus 2003, 17:11

Mijn lief wil geen kinderen... maar zoals ik al eerder las bij schorpioen: stel dat de relatie beëindigd wordt (het kan zomaar gebeuren, toch?) en ik kom een jongere deerne tegen, die met me kinderen zou willen, dan moet het toch nog kunnen?
BTW: ik heb twee lekkere knullen van 9 en 11
Laedere facile, mederi difficile

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » vr 22 augustus 2003, 17:49

nee, Seleen, ik begrijp je vraag en ik kan me wel voorstellen waar dat vandaan zou kunnen komen. Het heeft niks te maken met MIJN voortplanten. Ik heb twee opgroeiende lieve lekkere knullen en voor mij HOEFT het niet.
Maar ik kan me voorstellen dat als ik een relatie zou hebben met een lieve vrouw van 25, dat ZIJ samen met mij kinderen zou willen.
Als ze het NIET zou willen zou me dat geen fuk uitmaken.
Dus schaar me niet onder de mannen die er alleen maar op uit zijn om kinderen te fokken!

mark, die hier toch wel een beetje triest van wordt...

martin

sterilisatie

Berichtdoor martin » vr 22 augustus 2003, 18:18

34 jaar geleden laten doen en tot op heden nog steeds geen spijt hiervan gehad

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » vr 22 augustus 2003, 19:54

I 've been there...

Maar zoals Schorpioen het zonde vindt dat hij geen eigen kiddies heeft, waar ik me heel wat bij kan voorstellen, zo zou een eventuele jonge deerne misschien van mij kiddies willen hebben. Van zichzelf! Ik bezie dit dus vanuit haar positie.

Voor mij hoeven die luiers niet meer zo. Ik ben nu al blij dat ze n beetje zelfstandig gaan worden.

M


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 3 gasten