de dag "zonder"

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

de dag "zonder"

Berichtdoor guinevere » di 19 juni 2007, 16:01

Het is al een paar keer “dichtbij” geweest, in mijn familie, in mijn buurt, bij collega’s. Vandaag is het weer zover.
De moeder van mijn collega gaat onder het mes.
Deze ochtend werd ze, na een week van vele vervelende onderzoeken, opgenomen in het ziekenhuis. Het ging allemaal snel, heel snel.
Van het voelen van dat kleine knobbeltje in het oksel tot vandaag.
Alle goede zorgen en het “opbeurende” nieuws dat er geen uitzaaiingen zijn, vermogen niks aan het intense verdriet dat ze nu al voelde omdat ze weet dat ze straks wakker wordt met slechts 1 borst.

Ze is …één van de zovelen.
En toch, telkens raakt het me weer intens.
Al die verhalen en al die realiteit van het verder moeten leven met een halve borst of met het litteken van waar ooit die malse ronding heeft gezeten.
Weten dat je nooit meer op dezelfde manier in de spiegel zult kijken.
Je bent…. “uit evenwicht”.
Niet alleen uiterlijk, evengoed diep van binnen.
Nooit meer dezelfde, nooit meer het zelfde, niet voor jezelf en niet voor degene waar je intiem mee bent.
Honderden tegenargumenten ten spijt dat je als vrouw méér bent dan “borsten” wordt je voorgoed verminkt.

Ik heb geen vraag met dit kleine verhaaltje en ook niet echt een boodschap tenzij dat zulke verhalen – dichtbij – vaak zo relativerend werken kunnen.

guinevere (die meer is dan haar borsten maar desondanks hoopt ze altijd te mogen behouden)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 19 juni 2007, 16:25

Ik kende haar niet goed, maar mijn achternicht, moeder van 2 kids, is 2 weken geleden overleden aan borstkanker (wij kregen een telefoontje; of het soms aan onze kant van de familie zit :? ).

Het lijkt me echt vreselijk, de emotionele en fysieke consequenties.. maar een kleine (?) troost; er is nog leven als je er op tijd bij bent...

:( sterkte aan iedereen die hiermee te maken heeft, ver of dichtbij...

Mermaid38
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 juni 2007, 15:20
Locatie: Brunssum

Berichtdoor Mermaid38 » di 19 juni 2007, 19:19

Heb het zelf meegemaakt, maar volgens mij hoort dit topic elders thuis :shock:
als genieten niet meer mag, ben ik ongenietbaar

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » di 19 juni 2007, 21:26

Dag Mermaid,

Ja, ik heb er over getwijfeld om dit te posten maar het ging me niet meteen om de ziekte, wel over het feit dat een "aantasting" van je borsten - zo typisch bij de vrouw en haar seksualiteit horend - toch behoorlijk ingrijpend moet zijn voor je vrouw-zijn.
In die zin vond ik het hier wél thuishoren (tenzij de beheerders van het forum daar anders over denken, het verplaatsen of weghalen).

Het is heel dapper van je om te vertellen het zelf mee te hebben gemaakt. Voor zover je er iets over vertellen wilt is het misschien net dank zij jou dat er ook een ander licht op dit beladen onderwerp kan gaan schijnen?

lieve groet,
guinevere

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » do 21 juni 2007, 20:30

Een heel goede vriendin maakte het ook mee. Ze heeft vorig jaar een borstherstelling laten doen , en is er heel blij mee. Het was echt belangrijk voor haar weer haar lichaam terug te vinden. Het is een heel pijnlijke operatie geweest en dit heeft haar veel energie gevraagd maar ze voelt zich nu heel goed en heeft bovendien door wat ze beleefde zoveel levenswijsheid .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8421
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » vr 22 juni 2007, 8:09

is misschien raar,en misschien niet te begrijpen,maar ik heb tegen al mijn dierbaren gezegt dat als ik ooit borstkanker krijg (hoop het niet) dan laat ik preventief alle 2 mn borsten verwijderen,

is misschien makkelijk praten nou omdat er niks aan de hand is,maar dan nog,

als je 10 vrouwen op een rij zet en er 9 ervan borstkanker krijgt dan begin ik er al over te denken.



vir die elke maand trouw dr borsten onderzoekt.
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Baldlover
Berichten: 318
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 14:25
Locatie: Omgeving Rotterdam

Berichtdoor Baldlover » vr 22 juni 2007, 8:49

is misschien raar,en misschien niet te begrijpen,maar ik heb tegen al mijn dierbaren gezegt dat als ik ooit borstkanker krijg (hoop het niet) dan laat ik preventief alle 2 mn borsten verwijderen,

is misschien makkelijk praten nou omdat er niks aan de hand is,maar dan nog,

als je 10 vrouwen op een rij zet en er 9 ervan borstkanker krijgt dan begin ik er al over te denken.



vir die elke maand trouw dr borsten onderzoekt.
Erg impulsief gezegt Vir, God moge verhoede dat het ooit zover komt maar dan heb je er heel andere ideeen over. Wees voorzichtig met dit soort uitspraken a.u.b.

Lux

Berichtdoor Lux » vr 22 juni 2007, 9:03

n.v.t

:!:
Laatst gewijzigd door Lux op za 23 juni 2007, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

Berichtdoor Sol » vr 22 juni 2007, 11:23

How, how, how, Lux, effe héél kort door de bocht hoor. :?

Inderdaad, borstvoeding biedt een hogere bescherming tegen borst- en baarmoederkanker, maar om dan gelijk de pil gelijk te schakelen met dé oorzaak van borstkanker, dat gaat me effe te snel. En huishouden doen=minder kans op borstkanker, sorry, maar daar gaat mijn haar helemaal van recht staan.

Niks is zwart/wit in deze wereld. Pilgebruik kán aan de kans op kanker bijdragen, net als geen kinderen krijgen, geen borstvoeding geven, genetische factoren, milieu-invloeden en waarschijnlijk nog een rist factoren kúnnen bijdragen tot de KANS op kanker.

Ik vind het persoonlijk ook vreselijk beangstigend hoeveel vrouwen borstkanker krijgen. En ook hoeveel mensen kanker in het algemeen krijgen. Maar als er zo'n rechtstreeks, eenduidig verband zou zijn tussen pilgebruik en borstkanker dan zou het toch simpel opgelost zijn, niet? Dus ik denk dat je het iets te zwart/wit ziet.

Sol

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 22 juni 2007, 14:40

Wat heeft de Pil overigens met het huishouden te maken, vraag ik mij af...

Tot pakweg 100 jaar terug overleden juist heel veel vrouwen door de vrouwelijke taak van het 'baren'. Hoeveel bejaarden ik wel niet ben tegengekomen die hun moeder niet gekend hebben omdat die was gestorven in het kraambed. Maargoed, dan ga ik helemaal off-topic..

(ben zelf niet aan de Pil, ook om oa gezondheidsredenen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet gewoon ga werken en hoop dat mijn kinderwens pas over jaren in vervulling kan/mag gaan)

Kansen op kanker zijn haast onnoemelijk. Het lijkt toe te nemen. Gelukkig komen er ook steeds meer ontwikkelingen in de medische wereld...

Heb overigens deze week het bericht gehad dat een goede vriend kanker heeft. Verschikkelijk. Kan er niets meer op zeggen... :?

Baldlover
Berichten: 318
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 14:25
Locatie: Omgeving Rotterdam

Berichtdoor Baldlover » vr 22 juni 2007, 16:03

Gaan we eens nadenken waarom we continu onze vrouwelijkheid laten onderdrukken door de pil en dergelijke rotzooi?

Kinderen krijgen= minder kans op borstkanker
Borstvoeding= minder kans op borstkanker
Huishouden doen= minder kans op borstkanker

Allemaal taken van de vrouw.

Dan kunnen we wel zo blij zijn met ons lichaam, onze borsten, onze baarmoeder, onze vagina... Maar als je je complete natuurlijke vrouwelijke cyclus uit handen geeft aan een pilletje, dan kan je je voorstellen dat dat lichaam een keer gaat protesteren. Op díe plekken waar het het meest lijdt: de typisch vrouwelijke organen.


(verband tussen pil en borstkanker is bewezen)
Er bestaan gelukkig geen vrouwen die kinderen hebben, borstvoeding gegeven hebben, elke dag het huishouden doen, nooit, gerookt, gedronken, pil gebruikt en toch kanker gekregen hebben. Dat is alleen maar weggelegd voor de vrouwen die geen kinderen hebben, pil gebruiken, roken, en alle andere slechte dingen doen.

Ik had je wijzer geacht.

Lux

Berichtdoor Lux » za 23 juni 2007, 0:54

***
Laatst gewijzigd door Lux op di 23 maart 2010, 1:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Zij
Berichten: 930
Lid geworden op: do 25 oktober 2001, 1:01
Locatie: Gelderland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Zij » za 23 juni 2007, 2:19

Ik heb veel vrouwen om me heen met borstkanker. Een aantal zijn voorlopig kanker vrij verklaard een aantal zijn stervende en zitten al een hele tijd in dat proces want ze kunnen zo lang rekken. Overigens allemaal vrouwen die kinderen hebben gehad, hard gewerkt hebben binnens en buitenshuis maar destijds helaas geen keus hadden en wel de pil hebben geslikt dus hebben ze net dat laatste verkeerd gedaan.

Borstkanker is overigens niet meer iets wat alleen bij vrouwen voorkomt. Ook mannen kunnen het krijgen maar ja dan hadden ze maar kinderen moeten krijgen, [meer] het huishouden moeten doen en niet de pil moeten slikken.

:?

Anyway: risico factoren zijn geen garanties c.q. conclusies. Daarnaast is het leven niet altijd zo zwart - wit als meneer Lux denkt.

Ben je nu nog niet overtuigd dat wens ik je een verantwoord leven toe en hopen dat je geen "fouten" maakt want je weet het; alleen jij bent verantwoordelijk voor alles wat jou overkomt. Had je maar een andere keuze moeten maken!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Saar
Berichten: 1220
Lid geworden op: di 03 oktober 2006, 21:01
Locatie: crazy happy town
Contacteer:

Berichtdoor Saar » za 23 juni 2007, 7:51

Kinderen krijgen= minder kans op borstkanker
Borstvoeding= minder kans op borstkanker
Huishouden doen= minder kans op borstkanker

(verband tussen pil en borstkanker is bewezen)
Dus Lux, als ik jouw korte redenering ff volg en samenvat dan hebben vrouwen die natuurlijk (ongeacht het aan man of vrouw ligt) geen kinderen kunnen krijgen en desgevolg full-time werken meer kans op bortskanker en hebben ze hier een stuk zelf voor gekozen??? :shock:
Sorry, dit gaat me net te ver....

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » za 23 juni 2007, 9:02

euh ... zou het niet kunnen dat Lux enkel zich luidop afvroeg hoe het komt dat er nu procentueel zoveel meer borstkanker voorkomt dan decenia geleden?
Ik vind het niet nodig dat ze daarom op deze manier Shespot over haar krijgt. Jee, ik lees hier soms dingen waarvan ik denk... en daar wordt dan niet op gereageerd ...
Ok, on -topic:
Ik denk ook dat het milieu en alle invloeden die wij ondergaan daar een immense impact op heeft.
Ik denk bijvoorbeeld aan de hormonen die wij als pil-slikkende vrouw uitplassen en die via het drinkwater bij alle bewoners terecht komt.
Een vriendin-gynaecoloog van me zegt dat er steeds meer baby's en kinderen zijn met borstvorming door deze 'besmetting'. En door dan weer andere hormonen toe te dienen gaan de borstjes weg.
Als ik dit hoor, dan denk ik toch ook : jezus, waar zijn we mee bezig?


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten