De schaamte en het masker

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Laat je je tegenhouden door schaamte?

-nee, niets waar ik me voor schaam dat me tegenhoudt
6
17%
-er zijn wel kleine dingetjes, maar die zijn niet zo belangrijk
10
29%
-ik zou eigenlijk veel meer willen durven dan ik doe
14
40%
-geef me zo'n masker, en mijn leven had er totaal anders uitgezien
5
14%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 24 maart 2006, 3:41

Ja, en hoe creeer je dan zo'n masker om verder te komen he?

Omwille van een concept (voor mijn studie) dat hier een verlengde van is ben ik gaan denken hoe we maskers 'maken'...

Voor een hoop mensen is een 'masker maken' iets makkelijks; een soort karaktertrek misschien zelfs wel.. (let wel; ik heb het dus over zowel positieve als negatieve maskers. Met de een geef je een schijn, met de ander kan je de schijn weghalen!)

Anderen gebruiken middelen.. fysiek en/of mentaal;
Mentaal bijvoorbeeld de stimulans van alcohol, drugs en aanverwanten..

Fysiek; kleding, make-up, materialistische zaken (verdergaand; voor sommigen chirurgie?)

Het omtoveren van de woonkamer tot een kaarsverlicht liefdesparadijsje is wat dat betreft ook zo'n middel waardoor je een soort knopje om kan schakelen..

Ik weet het; ik ga nu even verder de 'breedte' in...

Het onderwerp is hier vaak genoeg ter sprake gekomen.. over lingerie , wat de partner leuk vindt te zien, het verkennen van grenzen, drugs...
Zijn dat voor een groot deel geen uitwijdingen van wat we hier bespreken, als je het dus breed wilt zien?

Het 'masker' dus als metafoor voor alle mogelijke hulpmiddelen om verder te komen tot de verwerkelijking van onze verlangens, passies, fantasieen?

Mee eens? Misschien vergezocht, maar valt het zo te benaderen?

PS; maf eigenlijk.. virtuele communicatie is ook een masker, ook in beide opzichten; het kwetsbare openleggen of juist het anders voordoen dan wie je bent :wink:

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » vr 24 maart 2006, 11:30

Jessebel, wat vraag je je nu eigenlijk af? je laatste posting verschuift het onderwerp.
vraag je je de functie/ het doel van het masker af? of de echtheid van het masker?

hoe verhoudt een masker zich tot authenticiteit?

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 24 maart 2006, 22:05

Ja sorry als ik wat wazig overkom :roll: :lol:

Ik las ook reacties van mensen die wel zo'n masker, of meerderen, zouden willen.. om meer te kunnen durven..

Waardoor ik probeerde te bedenken hoe het metafoor van het masker zich verhoudt tot de werkelijkheid; hoe kan je zo'n masker dan concreet 'creeeren'?

Maar dat zou je dus op zoveel verschillende manieren kunnen interpreteren..

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » vr 24 maart 2006, 22:25

Ik heb gestemd voor het eerste..
Het verbaast me eigenlijk nogal dat er zoveel mensen zijn die graag een masker willen of dragen..

Ik weet niet waardoor het komt, of nouwja eigenlijk weet ik dat wel heel erg goed.

Maar er zijn dingen in mijn leven gebeurd waardoor ik me echt niets meer aantrek wat mensen van mij vinden.. Ik vind de mening van andere over mij totaal onbelangrijk omdat het er omgaat dat IK lekker in me vel zit.

Bij mijn vriendinnen, familie, en exvriendje, ben ik altijd de grappenmaker. Mensen kennen mij niet anders, en zelfs in me eentje kan ik om mezelf lachen :D .

Als mensen mij vragen hoe gaat het? En ik wil er niets over kwijt omdat die mensen het niet aangaat, en het gaat klote dan zeg ik dat ook gewoon. Natuurlijk krijg je waarom maar dan is mijn antwoord gewoon van daar wil ik niets over kwijt. Maar ik speel geen mooi weer.

De dingen die ik in het leven wil doen doe ik gewoon. De dingen die ik op sexueel vlak wil uitproberen, probeer ik ook uit. Heb nog niet alles gedaan maar als ik dat zou willen zou ik het heus wel doen.

Niet iedereen praat graag en veel en makkelijk over seks. Ja ik heb zondag nadat het uit was met mijn vriend nog even mijn vibrator opgehaald. Ik vertelde dit tegen mijn stiefmoeder zei moest keihard lachen en voelde zich een piepklein beetje genant denk ik ja :D Iedereen mag weten dat ik een vibo heb. Nou en!

Er zijn maar weinig dingen die ik weet waarvan ik ze niet zou doen..
Ik heb absoluut niet het gevoel dat het masker je beschermt..
Het enige wat je beschermt is het muurtje om je heen. Wij laten zelf toe hoever we mensen ons laten kwetsen of laten schamen..

Dat ik mij niet bekend wil maken op dit shespot forum is vooral omdat dit ook anoniem is. Dit is een bewuste keuze. Ik heb ooit een profiel gehad op internet, dan laat ik ook weten wie ik ben. Maar dat ik anoniem ben op shespot is niet omdat ik mij schaam maar ik zie het nut er niet van in. En ik hoef hier geen nieuwe mensen te leren kennen..

Voor mij geen masker zover ik weet.

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » za 25 maart 2006, 9:37

****Het enige wat je beschermt is het muurtje om je heen. Wij laten zelf toe hoever we mensen ons laten kwetsen of laten schamen.. ***

even gekopieerd baby

maskers en muurtjes

hoever laat je iemand dicht dicht bij komen, denk dat we ieder zo ons eigen maniertjes en mechanisme hebben om daar mee te dealen

maskers en muurtjes hoeven wat mij betreft niet altijd de neg kant op te gaan...

breed maken van maskers

wat je schetst van de kaarsverlichte kamer met roze blaadjes en al,,
kan een werkelijke illusie scheppen die op dat moment werkelijk is en waar je tot het diepst van je kern zou kunnen komen .. om in de entourage je zelf te leren .. kennen... maar dan zeg je nix je voelt.. wat dat met je doet.. je ruikt van alles dat kan diep binnen komen...

de andere kant is als je dan eenmaal weerweg bent uit die kamer, het dagelijkse leven bezit van je kan nemen en je nix terug voelt van wat er zich in die kamer bevond...

schijn of werkelijkheid

maskers of jezelf.. muurtjes of juist niet

sfinxs doet mee met wazig en vage postingss
of juist niet????

Ladyxxx
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 0:21

ik moest er ineens aan denken ...

Berichtdoor Ladyxxx » za 25 maart 2006, 10:50

Voor jou zet ik mijn masker af

met jou speel ik geen spel

Je mag me zien zoals ik ben

maar bang maakt het me wel


Voor jou zet ik mijn masker af

en hoop dat je dan ziet

dat ik gewoon een joker ben

die lacht om zijn verdriet


Voor jou zet ik mijn masker af

ik heb geen muren meer

omdat jij net zo kwetsbaar bent

leg ik mijn wapens neer


Voor jou zet ik mijn masker af

aan jou geef ik mij bloot

ik werp mijn ziel en zaligheid

uit liefde in je schoot


Want niemand hoeft te weten

hoe kwetsbaar en hoe klein

hoe angstig en verlegen

ik af en toe kan zijn


Mijn sterkte en mijn zwakte

je krijgt ze allebei

Ik wil ze met je delen

wil jij dat ook met mij


Geen leuven die bescherming biedt

bij mensen zoals jij

Jij hebt mijn masker nooit gezien

Je zag alleen maar mij

Maskers af - Marco Borsato
I am just me...

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » za 25 maart 2006, 12:06

hoever laat je iemand dicht dicht bij komen, denk dat we ieder zo ons eigen maniertjes en mechanisme hebben om daar mee te dealen

maskers en muurtjes hoeven wat mij betreft niet altijd de neg kant op te gaan...

Ik geef je helemaa; gelijk. Het hoeft absoluut niet negatief te zijn. Het is maar hoe je ermee omgaat.

Alleen ik vertel niet tegen mensen dat het goed gaat als het niet zo is. Ik heb me lang geschaamd om me rot te voelen bij een ander. Ik zei dat gewoon ja hoor het gaat goed.
Nu als ik zeg nee het gaat vreselijk klote de laatste tijd..
Ja het is eng om te zeggen je stelt je kwetsbaar op. Maar ik hoef niet te zeggen wat natuurlijk. Ik vind het nu fijn om te laten zien aan mensen dat het niet altijd perfect gaat. Het is moeilijk maar het voelt vrij.

Dus nee er zijn echt nog maar weinig dingen waar ik mij voor schaam dat ik graag mijn masker opzet.

Ik ben ook maar een mens, en iedereen is hetzelfde voor mij.

Miss*P
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 mei 2005, 17:32
Locatie: Student

Berichtdoor Miss*P » za 25 maart 2006, 12:24

@baby_19 Ik begrijp je wel. Want hoevaak vragen mensen niet van "hé hoe is het met jou?" en vaak zeg je dan "Prima joh en met jou?"

Terwijl het vaakt helemaal niet goed met je gaat. Bewondering voor je eerlijkheid Baby, wat dat betreft hou ik nog veels te vaak mn masker op en gaat het áltijd "goed" met me... :?
Want niemand hoeft te weten

hoe kwetsbaar en hoe klein

hoe angstig en verlegen

ik af en toe kan zijn
Het masker als metafoor om dingen te bereiken, dat je dan meer durft. Maar leven wij ook niet in een maatschappij waarin je je eigenlijk niet meer kwestbaar kán opstellen? Het gaat allemaal steeds sneller en zodra je een zwak moment hebt tel je dan nog wel mee? Is dat masker juist in deze tijd niet ontzettend handig? Je doet wat je moet doen en zodra je thuis bent kan je masker af, mocht je thuissituatie dat toelaten of zet je je "positieve masker" op...

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » za 25 maart 2006, 17:52

Ik heb te vaak meegemaakt dat ik mijn masker droeg en merkte dat mijn gevoelens op een gegeven moment niet meer meetellen. Want het gaat toch altijd goed met me..

Ook kon ik erg gekwest zijn dat als ik vertelde dat het wat slechter ging dat niet geaccepteerd werd en meer van ja verdriet gaat wel over..

Ik zou hiervan geleerd kunnen hebben lekker altijd je masker op te houden. Maar ik ben een mens. En niemand heeft een perfect en gelukkig leven. Ik praat veel en open. Toch ben ik niet meer bang dat mensen mij kunnen kwetsen omdat ze teveel weten..
Het zijn woorden, het is hoe je ermee om gaat.. Ook al is het van je eigen familie.

Ook al kwetsen woorden je, ja soms doet het zo gigantisch zeer. Maar als je in de spiegel kijkt sta je nog steeds overeind..


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 4 gasten