Vrouwen en zelfverdediging

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Ruud
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 januari 2006, 17:47

Berichtdoor Ruud » ma 23 januari 2006, 19:51

hmm ik ben zelf wel tevreden over judo...die regels zijn na te leven voor zover je wilt, en ik denk niet dat veel mensen me wat kunnen maken, ook al zijn ze tigste kyu/dan in hardere sporten als karate. de verschillende manieren om iemand (ook staande) armen en zo te breken (nou moet ik wel zeggen dat mij technieken daarvoor een gecombineerde vorm van aikido en judo zijn), zijn behoorlijk effectief

thisWaltz
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 25 juli 2001, 1:01
Locatie: in heaven and hell.
Contacteer:

Veilig voelen

Berichtdoor thisWaltz » di 24 januari 2006, 14:27

Je kan in maar 1 van deze takken een hoog niveau halen. Dat vergt een volledige inzet. Je kan in het begin wel eens dit en dat proberen, maar slechts in 1 tak doorgaan....
Destijds vond ik dat eerst vastpakken en werpen maar niets. Bij karate kwam het er op aan zo snel mogelijk te maken zodanig dat je ze niet meer zag, maar enkel nog voelde. Ik was jong en daarom die keuze.
Nu (middelbare leeftijd) gaat de voorkeur uit naar aikido en de als ik tijd heb, de stijl van Bruce Lee, die in dit dorpje wordt onderwezen. Dat is amalgaam van de efficienste technieken van alle gevechtssporten.
--
Maar dat was topic maar half. Het ging over vrouwen en gevechtsport. Bij vrouwen is het "zich veilig voelen" en het aspect "voelen" in het leven net iets belangrijker als bij de man. Het uitgangspunt was dat als je vrouw en gevorderde beoefenaarster (er zijn ook dames die 7de dan aikido of jiu-jutsu en in mijn dorpje is er eentje tweede dan jiu-jitsu en eentje derde dan karate) zijn, je je net iets veiliger voelt bij mannelijke aggressie met de bagage en ervaring die je in de loop der jaren hebt opgedaan en dat je normaal gezien de niet getrainde man best de baas kan.

deFine
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 maart 2003, 2:01
Locatie: oost-nederland

Berichtdoor deFine » di 24 januari 2006, 19:29

Het eerste wat men vrouwen leert op een zelfverdedigingscursus is , schreeuwen, geluid maken zo hard als je kan.

Maar zoals al eerder vermeld je weet niet hoe je reageert in zo'n situatie. Zelfs vrouwen met een rijke ervaring aan gevechts- verdedigingssporten kunnen geintimeeerd zijn door het moment en zo mak zijn als een schaap.

Tuurlijk is het zo dat als je gewend bent randoori's te trainen met mannen en intens fysiek contact hebt (met name in Judo) je iets minder snel onder de indruk bent.

Mooi als men er zelfverzekerder van wordt, maar alles staat en valt bij omstandigheden en het aantal personen.

groetjes deFine
"After thirty, a body has a mind of its own"
Bette Midler


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 15 gasten