Coming out: hoe vertel je het je kinderen?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Coming out: hoe vertel je het je kinderen?

Berichtdoor Jeanne » wo 07 september 2005, 23:32

Een van mijn dierbaarste vriendinnen is lesbisch. Nu ze voor het eerst een vriendin (geliefde) heeft, komt de vraag op: hoe vertel ik aan mijn kinderen dat ik lesbisch ben en wat dan inhoudt?

We hadden het er vandaag over; of er boeken bestaan bijv. die je kan gebruiken bij het uitleggen, etc. Weet iemand van jullie of zo'n boek er is? En dan gericht op jonge kinderen.

(de online catalogus van de bieb alhier ligt nog steeds plat. ben dus blij met suggesties)

Jeanne

en ja.... het gaat echt om een vriendin :mrgreen:

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 07 september 2005, 23:45

Ikzelf kan je geen antwoord geven.. maar ik stel me zo dat de leeftijd ook meespeelt met de manier waarop je het 'introduceert'. Dus, hoe oud zijn ze?

amazone10
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 05 april 2004, 16:39
Locatie: overal...en nergens

Berichtdoor amazone10 » do 08 september 2005, 8:39

Beste Jeanne,

Er zijn zeer zeker boeken te vindenhttp://www.vrolijk.nu/boeken/jeugd.html dat is een boekwinkel in amsterdam, kan daar ook online bestellen.

Wat voor een kind belangrijk is is niet zozeer dat moeder lesbisch is als wel dat moeder moeder blijft! Dat ze daarnaast verliefd wordt op vrouwen is bijzaak(als kinderen klein zijn). Voor kleine kinders hou je het dus simpel en een gegeven, net zoals dat je vriendin verliefd was geweest en een nieuwe relatie aan was gegaan met een man.

Bij oudere kinderen vanaf een jaar of 11 is het meer richting pubertijd...en is er al meer wereldbeeld gevormd. Ook dan blijft het gegeven van moeder blijft moeder zeer belangrijk want het is voor een kind vaak lastig om een ouder met een nieuwe partner te zien. Daarnaast is het ruimte geven voor vragen naar de persoon van de ander belangrijk maar dat heeft niet zozeer met het lesbische gebeuren te maken. Kinderen wandelen hun eigen weg in het omgaan hiermee en belangrijk is niks op te dringen maar jezelf ook niet teveel te verklaren :)

hoop dat je hier wat mee kan....


groeten,

amazone

Hansje
Berichten: 725
Lid geworden op: vr 19 oktober 2001, 1:01
Locatie: West-Brabant

Berichtdoor Hansje » do 08 september 2005, 10:02

Ik heb in het verleden t.a.v. relaties ook wat norm-afwijkende zaken moeten vertellen aan mijn kinderen (dus toen ze nog klein waren) en laatst ook weer bij de introductie van mijn huidige vriendin. (zijn groot nu)

Ik denk dat kinderen veel meer aankunnen dan we denken (of mss zouden willen?). Naar mijn idee moet je dit soort zaken gewoon vertellen zoals je andere, voor jou minder 'zware' zaken zou vertellen en er zeker niet te 'big a deal' van maken.

Hans.

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » do 08 september 2005, 23:00

Dankjewel allemaal.

Het was ook zeker niet de bedoeling er een beladen verhaal of een "big deal" van te maken. De oudste had zelf al in de gaten wat er speelde dus dat liep eigenlijk vanzelf. Maar met kleuters pak je dat toch ietsje anders aan.

Dankje voor de link en je uitleg, Amazone, maar bij mij werkt de link niet, helaas. Ik dacht aan een boekje net zoals het boekje over echtscheiding dat ik kocht toen ik ging scheiden aan de hand waarvan je kinderen e.e.a. kan verduidelijken.

lila
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 06 juni 2004, 14:36
Locatie: zuiden

Berichtdoor lila » vr 09 september 2005, 10:15

De laatste tijd heb ik alleen relaties met vrouwen gehad, mijn kinderen zijn 7 en 10 jaar en vinden t de gewoonste zaak van de wereld.
Laatst haalde mn vriendin mn kinderen mee van school en zei de oudste trots tegen zn vriendjes; " kijk, dat is nou t liefje van mn moeder!".

Ik heb t idee (en de ervaring) dat wanneer je dr zelf geen 'problemen' mee hebt, je kinderen dat ook niet hebben.

Lila
live and enjoy

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » vr 09 september 2005, 10:20

De laatste tijd heb ik alleen relaties met vrouwen gehad, mijn kinderen zijn 7 en 10 jaar en vinden t de gewoonste zaak van de wereld.
Laatst haalde mn vriendin mn kinderen mee van school en zei de oudste trots tegen zn vriendjes; " kijk, dat is nou t liefje van mn moeder!".

Ik heb t idee (en de ervaring) dat wanneer je dr zelf geen 'problemen' mee hebt, je kinderen dat ook niet hebben.

Lila
Precies Lila!
Maak het niet zwaar, daarmee bevstig je hun twijfel!
Niet ingewikkeld doen, en zware gesprekken voeren!
Gewoon zeggen dit is mijn vriendin!
Dan sta jij in je kracht!
vooroordelen krijgen ze al voldoende van de vriendjes en mensen wellicht om hun heen!
En als ze zien dat mamma het normaal vind, lijkt me beter dan dat je teveel en te gewichtig gaat uitleggen!


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten