Het 'voor wat hoort wat' principe

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Dragana
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 september 2004, 16:56

Het 'voor wat hoort wat' principe

Berichtdoor Dragana » zo 03 april 2005, 7:56

Morgen allen,

Ik vroeg me af in hoeverre degene met een relatie onder ons binnen hun relatie te maken hebben met het 'voor wat hoort wat principe'.

Een voorbeeld: als je je partner een massage geeft, verwacht je dat hij/zij een volgende keer dat ook voor je zal doen? Of als je je partner eens oraal verwent (zonder zelf verwend te worden) verwacht je een volgende keer hetzelfde?
Of nog verder: als je een minnaars/minnares hebt, vind je dat je partner ook het recht heeft op dezelfde vrijheid?
Etc. Etc. Etc.

In hoeverre kan dit principe, volgens jou, doorgevoerd worden?
Doe je ook ooit zomaar dingen zonder dat je daar iets voor terug vraagt/verwacht (of misschien waardering dan)?

En waar heeft het principe, volgens jou, mee te maken: gevoel van eerlijkheid, egoisme, voor je behoeftes opkomen of iets anders?

Ben benieuwd naar jullie mijmeringen in deze...

Dragana

Glu
Berichten: 142
Lid geworden op: do 08 mei 2003, 22:32
Locatie: Almere

Berichtdoor Glu » zo 03 april 2005, 9:54

Leuk thema......

Volgens mij ligt het wat minder in de letterlijke zin, m.a.w. geen één op één verhaal. Volgens mij is er wel zoiets als een huishoudboekje zoals Zee al in een ander topic opmerkte. Basis is namelijk in een relatie geven en nemen. Je geeft omdat je je partner graag iets gunt en je neemt omdat je ook een behoefte in iets hebt.

In de situatie dat je het gevoel hebt meer te geven, altijd een persoonlijke perceptie en hoeft dus objectief niet juist te zijn, dan te ontvangen,dan voel je een onbalans. Dan is het iig tijd om je gevoelens op dat punt bespreekbaar te maken. Alles heeft dus met balans te maken, de zoektocht naar evenwicht...... Hoe graag je elkaar ook fundamenteel graag ziet of vertrouwt. Maar niet in de letterlijke zin zoals jij dat beschrijft.

8) Glu

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » zo 03 april 2005, 12:18

mmmmm het roept enigszins een weerstand bij me op, maar aan de andere kant zie ik in een relatie ook wel de redelijkheid er van in.
Ik denk dat de mens van uit zijn tekortkomingen in dit leven geneigd is van uit zijn tekortkomingen het gemis te gaan projekteren op zijn partner en er een simpele logica op na te houden als:"ik geef jou wat dus wil ik ook wat terug"
Je vervalt dan al gauw in een soort van vecht verhouding.
Alles wat niet als zodanig beleeft of erkent wordt bij jezelf als een gemis, kan zijn toevlucht vinden in dit soort eisen of dan wel verwachtingen.
Veel wordt dan op die verwachting geprojekteerd!
Natuurlijk valt er wat te zeggen voor een goed evenwicht.
Tuurlijk zie ik ook de logica hier van in!
Maar het is allereerst goed om zelfreflectie toe te passen , en je ook af te vragen waarom je iets verlangd, en of er omdat verlangen ook een frustratie of tevergeefs gevoel van onbehagen schuilt.
Je loopt het gevaar dat je dan dit soort dingen als onderwerp hanteert voor andere gevoelens die niet bewust beleefd of gevoeld of uitgesproken worden.
Vaak worden dit langdurige gesprekken met de nodige verwijten, over en weer!
IK persoonlijk heb daar mijn buik van vol.
IK stap nog liever uit een relatie dan dat ik me ga inspannen voor iets wat er niets is.
Daarnaast kan het ook natuurlijk een klein aspect zijn, wat met een eenvoudig gesprekje beholpen kan worden.
Maar dat zie ik helaas zelden in mijn nabije omgeving.
Lana

maan
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 maart 2005, 13:44

Berichtdoor maan » zo 03 april 2005, 12:37

Als je om elkaar geeft, hoeft niets en mag alles. Natuurlijk heb je er soms zin in dat je partner bepaalde handelingen verricht, natuurlijk vind je het op bepaalde momenten leuk om je partner op jouw manier te verwennen. Dat kan zelfs samenvallen of na elkaar gebeuren... En ik denk dat het goed is om dat ook te zeggen.

En er zijn momenten dat je niets wilt. Niets ontvangen en niets geven. Dat moet ook goed zijn. In beide gevallen kan dat niet met de zin of de behoefte van je partner overeenstemmen, maar daar kun je uitkomen. Als dit te vaak gebeurt, is het tijd om je andere dingen af te vragen. Dan heeft het niets met voor wat hoort wat te maken, maar met dingen die je voor elkaar voelt.

Praten helpt overigens bijna altijd. Verwoorden wat je voelt, waar je mee bezig bent, geeft lucht en schept ruimte...

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » zo 03 april 2005, 19:24

Het voor wat hoort wat principe..... nee daar heb ik niets mee... althans, niet op die manier...

Ik hecht wel heel veel belang in het 'gelijkheidsprincipe' in een relatie :)
De mate van on/afhankelijk 'moet' wel nagenoeg gelijk zijn (voor mij)... mensen moeten elkaar niet gaan overschaduwen, je moet elkaar laten groeien op zijn/haar eigen manier.... De relatie moet niet steeds van 1 kant komen... je doet het samen...

Ja en dat 'samen' wil ik benadrukken... je doet pas werkelijk iets samen als het van beide kanten komt... maar dan ook niet geforceerd...

'Voor wat hoort wat' klinkt geforceerd... dan doe je iets voor de ander omdat je voelt dat het zo moet, of dat je je anders schuldig voelt.. "Bef je mij, dan moet ik jou pijpen" -zo gaat dat niet.. althans niet bij ons...het moet wel spontaan blijven he :wink:

Het gaat wel vaak 'onbewust' zo; "Oh mmmmmm je hebt mij zo laten genieten... mag ik jou nu even laten genieten liefie?" Maar als je daar even geen zin in hebt... nou dan niet :)

Als er veel liefde in een relatie is, gaat zoiets vanzelf geloof ik.. en is er geen sprake van zo'n soort principe.... tenminste, niet bewust...
Laatst gewijzigd door Jessebel op ma 04 april 2005, 1:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Q
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 maart 2005, 0:35
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Q » ma 04 april 2005, 1:07

Heel kort en beknopt samengevat:
Je geeft om het geven, uit liefde
en niet om er iets voor terug te krijgen.


Dus nee, ik hanteer hem ook niet :)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » ma 04 april 2005, 1:53

Mooi kort gezegd Q.... (maar behalve als het om liefde gaat dan wel.... want je kan zoveel liefde geven, maar als dat onbeantwoord wordt/blijft... dan kap ik er toch mee hoor :wink: )

Ik wilde nog wat schrijven... aangezien je ook vraagt naar hoe dat dan gaat met een minnaar/minnares....

Wat ik zeg over dat 'samen' .... daarbij komt inlevingsvermogen en wederzijds begrip...
Dus.... als hij met een ander wil... en ik ook... begrijp ik het des te makkelijker, want ik kan me inleven (doe sowieso al moeite hem altijd te begrijpen, maar in zo'n situatie hoef je er minder moeite voor te doen -als jij hetzelfde gevoel/mentaliteit hebt bedoel ik).

Als je zelf leeft met een minnaar... ja dan vind ik dat je het je partner ook moet geven... niet om het 'voor wat hoort wat', maar om het wederzijds begrip. Als je er zelf achter staat, maar niet bij je partner, ja dan denk ik wel snel aan egoisme....

Aan de andere kant... theoretisch gezien (maar niet helemaal, want ik heb er zelf ook bij stilgestaan en er gesprekken over gehad); hoe zeer je ook 'samen' bent en een eenheid vormt met je partner, blijf je toch verschillen... de een kan beter relativeren dan de ander bijv. Ja de een kan sneller het hoofd verliezen dan de ander. Dat kan een reden zijn waardoor je toch twijfels hebt of je partner wel op dezelfde manier kan omgaan met een extra relatie dan jijzelf (of andersom).

Maar dan kom je weer terug op communicatie... twijfels en onzekerheden moeten altijd besproken worden... je kan niet alles invullen voor de ander, je moet elkaar de kans kunnen geven...

En dan, als het niet goed blijkt te gaan (moet je op tijd inzien, nog een reden om niet onverschillig te worden/zijn)... zal je compromissen moeten stellen... en dán kan het 'voor wat hoort wat' naar boven komen; lever jij wat in? als je het dan niet van mij trekt lever ik ook wel in voor jou...

Maar ook dan behoort het mijns inziens niet om principe te gaan maar om liefde... :)

Nyck
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 27 september 2004, 17:32
Locatie: Haarlem

Berichtdoor Nyck » ma 04 april 2005, 9:03

Kijk naar jezelf. Denk je dat je onredelijk bent in het geven of nemen moet idd de balans weer recht getrokken worden.

Daarnaast maak ik me er niet zo druk over. Ik denk dat mijn partner het zal aangeven. Heb daar alle vertrouwen in.

Nyck....
Afbeelding

Baldlover
Berichten: 318
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 14:25
Locatie: Omgeving Rotterdam

Voor wat hoort wat

Berichtdoor Baldlover » ma 04 april 2005, 11:24

Hai,
Ik vind dit absoluut niet belangrijk. Ik een keer en jij een keer. Dat gaat voor mij nergens over. Ik shave mijn vrouw elke week een keer. Na een lekker bad en shaven wordt zij oraal door mij verwend. Ze vind dit meer dan prettig maar zelf houd ze totaal niet van orale sex (om te doen dan).
Ik vind dit geen probleem, als zij geniet heb ik het ook naar mijn zin. Soms vraagt ze of ik ook wil klaarkomen en als dat zo is wordt ik lekker geholpen maar soms wil ik zelfs helemaal niet. Dan vind ik haar genot veel belangrijker dan het mijne.
Voor wat hoort wat is een beetje eng voor mij, dan kan er nooit meer iets zomaar en spontaan gebeuren want dan moet er altijd wat tegenover staan.
Moet je zelf niet willen denk ik.
Baldlover

lila
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 06 juni 2004, 14:36
Locatie: zuiden

Berichtdoor lila » di 05 april 2005, 16:19

ik sluit me volledig aan bij "Q" en "Jessebel"

liefs, Lila
live and enjoy

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » do 07 april 2005, 13:24

Waar is dragana nu?

mila21
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 15:42

Berichtdoor mila21 » do 07 april 2005, 13:33

Nope, ben hier ook geen voorstander van, van voor wat hoort wat. Het wordt nep om zo'n manier, je weet altijd wat je te wachten staat. Waar blijft de spontaniteit dan?? Volgens mij komt de sleur dan wel heel snel in je relatie!
Kus Mila

Dragana
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 september 2004, 16:56

Berichtdoor Dragana » zo 10 april 2005, 17:13

Hier ben ik weer. We zitten midden in een verhuizing dus helaas niet veel tijd om alles te volgen, even snel!

Ik vind het een moeilijk iets, dit principe. Een wederzijdse gelijkwaardigheid zoals hierboven genoemd, vind ik wel belangrijk.
Merk bij mezelf dat ik bijv. vaak genoeg een pijpbeurt geef zonder iets voor terug te willen (dan blijft het ook bij), maar omkeerd zelden het geval is (mijn schuld trouwens: vind het veel te lekker om daarna verder te gaan hihihi)

Ik heb soms de neiging om mezelf weg te cijferen en hoop soms teveel op een soort 'gedachten-lezen' (dat ik niet zelf hoef te vragen ergens om maar dat het spontaan aangeboden wordt). Soms ben ik dan boos op mezelf. Ik zou dus vaker voor mijn behoeftes willen opkomen. Daar is zo'n principe soms handig in, vind ik.

En als het gaat om gelijke vrijheden: ja, daar ben ik een voorstaander van. Ik vind wel dat het ook gaat om een soort emotioneel aankunnen: de een zou makkelijker om kunnen gaan met een vrijheid van die ander dan omgekeerd. Dan denk ik dat je het beste de regel van 'de langzaamste neemt initiatief' te handhaven.

De balans tussen geven en nemen is theoretisch mooi, maar soms sluipt er een disbalans in als de een het heel fijn vindt om steeds te geven en op een gegeven moment uitgeput/gefrusteerd van raakt.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op assertiviteit en communicatie. En dat is geen mooie theorie, maar harde praktijk: elke dag weer opnieuw aan werken!

Diva
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 april 2005, 16:28

Berichtdoor Diva » zo 10 april 2005, 21:03

Sorry, maar ik vind het 'voor-wat-hoort-wat-principe' maar niks..
Het is niet spannend en spontaan.. Als je je vriend een avondje helemaal verwent en je helemaal aan hem overgeeft, dan moet je niet de eerstvolgende week hetzelfde verwachten.. Het is leuker als hij er zelf eens mee komt.. En bij een goed sexleven is dat ook leuk om te doen..
Believe Me! Diva :o


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten