* Wat betekent 'houden van'?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

mereltje
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 december 2003, 20:54

* Wat betekent 'houden van'?

Berichtdoor mereltje » vr 11 maart 2005, 15:37

Naar aanleiding van een ander topic, wat betekent voor jou 'houden van'? Waarom hebben sommige mensen er moeite mee om die woorden uit te spreken? Betekent dit voor jou dat ze waarschijnlijk niet echt van die persoon houden, of kan dit ook betekenen dat ze niet weten wat 'houden van' nu eenmaal inhoudt? Hoe weet je van jezelf dat je van een persoon houdt? (ik heb het over houden van je partner, niet over familie). Ik persoonlijk heb het heel moeilijk om die woorden uit te spreken, waarschijnlijk omdat ik ook niet goed weet hoe ik juist 'houden van' moet invullen. Voor mijn huidige vriend ben ik enkel verliefd geweest op personen, en nooit zo een lange relatie gehad dat het 'houden van' geworden is. Dus nu groeit bij mij dit rare gevoel van, is dit het nu dat 'houden van'? Ik heb er nooit eerder bij stil gestaan, maar dit gevoel is deze maand gegroeid door een enorme ruzie en afwezigheid van 1 maand van mijn vriend.

M.
kwiet kwiet

Joepie
Berichten: 406
Lid geworden op: za 10 juli 2004, 11:35
Locatie: Zuidelijk

Berichtdoor Joepie » vr 11 maart 2005, 16:32

Pfew he - een moeilijk! Wat is 'houden van'? Ik hou van indonesisch is van een ander kaliber dan 'ik hou van jou'. Dat laatste zeg ik niet snel - omdat het vind ik heel groot is. Iets dat ik niet zomaar zeg tegen een persoon met wie ik een relatie aan het opzetten ben. Het betekent daarvoor te veel voor me, en maakt beloftes. Als ik 'ik hou van je' hoor, kijk ik waarschijnlijk erg onderzoekend naar de vrouw die het zegt. Wat bedoelt ze er namelijk mee? Wat zijn de gevolgen? Meent ze het, en begrijpt ze zelf de implicaties eigenlijk wel? Of gooit ze het er zo maar uit, en betekent het eigenlijk niet zo bijster veel?
Houden van in de romantiek betekent dat je niet het bijltje erbij neergooit als het even tegenzit. Dat je werkelijk communiceert, en vraagt waar de ander staat. Dat je de ander ruimte geeft in de beslissingen die je zelf neemt, zonder jezelf weg te cijferen. Ik vind dat houden van zich niet goed laat beschrijven - houden van laat zich zien, door handelen.
Sommigen zeggen "ik hou van je" maar bedoelen "ik heb je nodig". Een ander zegt "ik hou van je" en wil vooral het programma op tv kijken om er maar vanaf te zijn.

Als ik jou zo lees, denk ik dat jouw 'houden van' betekent "ik mis hem zo". Of dat 'houden van' is? Dat kan alleen jij zeggen.

TinkerBell
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 19 januari 2005, 12:29
Locatie: Neverland

Berichtdoor TinkerBell » vr 11 maart 2005, 17:32

Ik weet nog dat ik lang geleden een artikel las in de Yes (of zo'n soort blad) waarin uitvoerig de fases beschreven stonden van een relatie... wat ik me er altijd van heb herinnerd is dat de verliefdheid vaak over gaat... en er dan niets overblijft, of juist het 'houden van' werkelijk begint. Ik weet nog dat er stond dat er in deze tussenfase (he wat clinisch sorry) heel wat relaties breken, vaak ook omdat het houden van niet direct als zodanig herkent wordt en velen daardoor gaan 'stressen'; de verliefdheid is weg; en... nu?

Nou dit las ik dus toen ik een jaar of 15 was... en ik vond het boeiend blijkbaar... toen wist ik echt niet waar ze het over hadden (lol), maar later heb ik zeker herkend (ook bij anderen).

toen bij ons de verliefdheid wegebte wist ik het ook even niet meer... en dacht ik ook; oh shit! Maar ik was dat artikel niet vergeten :wink: Toch, ik ben een maler en in die periode hebben we het even moeilijk gehad.. we hadden voor het eerst ruzie en beiden twijfelden we of we verder moesten... het was toen even uit....

Voor 24 uur! :lol:

Want hierna vielen we in elkaars armen en voelden we het; shit, we houden van elkaar!!! (ja... 'als ze er niet is' he :wink: ). Dit zijn sindsdien vaak terugkerende momenten... ja ik voel het altijd maar soms heb je ineens dat gigantische besef; Mén wat HOU ik van hem!!

Maargoed... wat is dat??

Joepie heeft het goed beschreven vind ik... het gevoel zelf is bij mij dat ik mijn zielsmaatje gevonden heb... iemand die een deel van me is geworden, een deel van mijn hart waarvoor ik door het vuur zou gaan..
Als hij pijn heeft, of teleurgesteld is of juist vrolijk en gelukkig, voel ik dat alles met hem mee...

Ben ik euforisch?? Nee eigenlijk niet :D

Ik moet wel zeggen dat dit groeit, dit gevoel had ik niet gelijk... :wink:
"All you need is trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

TinkerBell
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 19 januari 2005, 12:29
Locatie: Neverland

Berichtdoor TinkerBell » vr 11 maart 2005, 20:19

Oke, nog even en ik ga wel zweven op euforische wolkjes hahahaha

Maar Mereltje, ik wil nog wel even duidelijk toevoegen dat zo'n gevoel groeit... dat heb je niet ineens uit het niets... Dus als je dit soort dingen niet voelt is er niet gelijk een man overboord :wink:

Ik denk wel dat je er even bij moet stilstaan wat je precies voelt op de eerste momenten dat je hem ziet (of liever achteraf bekeken dan). Je hebt hem een tijd niet gezien en je eerste gevoel zegt wat dan morgen.
Het kan zijn dat je ineens denkt; wie is dit eigenlijk? leuk dat hij terug is hoor, maar het doet me niet zoveel... -tja dat zegt heel veel natuurlijk.

Maar het kan ook zijn dat je hem ziet en ineens, al is het maar voor heel kort, alles even vergeet van de afgelopen weken. Hem het liefst wil knuffelen, aanraken, en weer eens heel goed naar zijn gezicht wil staren *zwijmel*. In dat geval.... Ja dan is er zeker sprake van 'houden van' :)
"All you need is trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

mereltje
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 december 2003, 20:54

Berichtdoor mereltje » vr 11 maart 2005, 21:10

Ja dat denk ik ook, ik wil hem eerst zien en te weten komen wat ik juist voel voor hem. Ik kijk er zo naar uit! Er zijn nu ook van die momenten dat als ik aan hem denk, mijn hart toch een klein sprongetje maakt, maar dan als ik blijf doordenken komen al die nare gedachten er ook weer... Ja morgen wordt een belangrijke dag voor ons allebei!

Maar mensen blijf gerust schrijven wat 'houden van' voor jullie betekent, is altijd interessant om eens van andere mensen te horen hoe zij dit juist invullen...
kwiet kwiet

annaxx
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 juli 2004, 9:25
Locatie: Provincie Groningen

Berichtdoor annaxx » vr 11 maart 2005, 21:42

Houden van is zo'n diep en intens gevoel wat ik niet kan omschrijven.
Het voelt als met jou wil ik oud worden, je je hele leven volgen, onze levens delen, het verlangen naar elkaar als je elkaar een tijd niet gezien hebt, elkaar missen, ook al is ie net vijf minuten weg.
Idd dat plekje in mijn hart veroveren. Het groeit en groeit met de dag.
De jubel van binnen voelen als je elkaar ziet, hoort of alleen maar aan hem denkt.............

Anna
Raak me waar ik voelen kan.......

Jasha
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 19 februari 2003, 2:01
Locatie: antwerpen, vlaanderen, bedrijfsleider op pensioen

Berichtdoor Jasha » vr 11 maart 2005, 23:21

Houden van is het het besef hebben dat je de andere niet meer kan missen.
Zo eenvoudig, denk ik, kan dat uitgedrukt worden.
Wij zijn engelen met slechts één vleugel kunnen enkel maar vliegen wanneer we elkaar omhelzen.

kike
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 22:46
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor kike » za 12 maart 2005, 1:00

Houden van ??? Voor wie het geldt zal het weten, voor wie twijfelt geldt het niet !

TinkerBell
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 19 januari 2005, 12:29
Locatie: Neverland

Berichtdoor TinkerBell » za 12 maart 2005, 2:23

ben ik het niet mee eens kike..

Onder meerdere omstandigheden kan je wel eens twijfelen.. maar vooral aan het begin wanneer het houden van nog niet zo ontwikkeld is zeg maar... Er wordt zoveel aandacht besteed aan liefde (media) dat mensen die het nog niet kennen, verwachten dat je er plotsklaps door overweldigd wordt... zoals met verliefdheid.. en zo werkt het niet... als je ergens wel zo'n verwachting hebt kan je gaan twijfelen...

denk ik
"All you need is trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

kike
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 22:46
Locatie: Den Bosch

Berichtdoor kike » za 12 maart 2005, 12:57

"houden van" is voor mij iets waar een proces aan vooraf is gegaan. Het is moeilijk precies vast te stellen wanneer je dat punt bereikt hebt. Voor mij is een criterium dat wanneer ik me niet meer af hoef te vragen of ik van iemand hou, maar het weet, ik waarlijk van iemand hou. Het heeft iets onvoorwaardelijks en de zekerheid van het houden van impliceert ook dat het niet afhankelijk is van zomaar een periode of een gemoedstoestand of wat ook. Het is er, en wanneer het voor me geldt, zal ik het weten !
Definitie hiervan is iets persoonlijks denk ik, en dit is die van mij.

beertjeJohan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 18 juli 2004, 17:37
Locatie: Heemskerk

Houden van "Ik hou van je"

Berichtdoor beertjeJohan » za 12 maart 2005, 14:04

Om “ Ik hou van je ” :oops: tegen elkaar zeggen is ook wat je leert van je op voeders. Als je dit niet leert van je “ouders” om dat te zeggen zal je daar later ook moeite mee kunnen hebben.
Maar houden van is elkaar ook heel goed kunnen vertrouwen, maar ook elkaar los kunne laten.
Zelf zeg ik heel makkelijk “ik hou van je” maar dan meen ik het ook, maar vind het zelf jammer dat het dan niet wederzijds is maar dat kan ook gebeuren. Daar ben ik me ook van bewust en dat respecteer ik ook.

Maar omdat te zeggen gaat er wel eerst heel veel water door de rivier,
Voor mijn is “houden van” is elkaar mogen begrijpen zonder dat je woorden zal hoeven te gebruiken.
Maar ook dat je elkaar die liefde mag geven en delen die je ook weer graag van elkaar wil verlangen.
Ook dat je zonder wat zal vragen die dingen zal doen waar de ander ‘moeite” mee zal hebben.
Het begrip heeft en tonen dat je elkaar wil begrijpen zonder dat hij/zij precies hoeft uit te leggen wat het probleem is.
Maar zelf vind ik ook dat je echt van elkaar houd elkaar ook die liefde wil delen dat je elkaar ook wil geven, maar ook van elkaar verlangd.

Ook al is het heel moeilijk om te begrijpen wat is “ik hou van je” houden van. Maar zeg dan alleen “Ik hou van je” als je “echt van elkaar houd.” Houd anders gewoon je mond als je dat niet doet en zeg het niet als je dit ook niet meent.

Want echt houden van elkaar is dat je ook alles van elkaar zal kunne hebben . Je zou bij wijzen van spreken elkaars “stront” moeten kunne eten. :oops:
Maar je moet ook niet “vies” van elkaar zijn, maar je zult ook begrip moeten hebben dat wat de ander niet leuk vind.

Maar ook dat je respect heb en accepteert wat de ander niet wil dat jij zou doen om je zelf naar beneden te halen.
Met andere woorden dat je elkaar zal behoeden voor die fouten die jij denk dat jij die niet maakt. Maar de ander wel zal zien omdat hij/zij zo van je houd, dat je niet wil dat hij/zij zich daarmee in de problemen zal brengen.
Maar heeft ook eens het begrip dat je elkaar geen pijn wil doen als de ander iets zegt wat je niet leuk zal vinden, maar hij/zij graag wil dat je dit niet zal doen. Dit omdat het misschien jou wel zal kunne schaden en hij/zij jou hier voor wil behoeden.
Probeer eerst eens te begrijpen waarom hij/zij dit zegt en word niet gelijk boos, ook als is dit niet zo makkelijk maar dat is echt “ik hou van je”
Maar probeer het zelf altijd beter de doen en bespreek zo veel mogelijk liefs alles en help elkaar en doe die dingen niet wat jij niet zou willen dat wat jou relatie zal doen.
Maar houden van is je partner is heel anders dan van je kits, dat is heel anders maar dat kan je niet vergelijken.

Johan

Maar als mens zeg ik, “ik hou van jullie” :wink:
"Liefde is mooi, mits het wordt gedeeld"

gedeeld met een d en geen t

Ladyxxx
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 0:21

Berichtdoor Ladyxxx » za 12 maart 2005, 17:15

Houden van is niet uit te leggen, en al helemaal niet te verwoorden, houden van is gewoon dat wat het is een fantastische emotie die je ervaart elke dag weer. In verschillende gradaties welliswaar, zoals al eerder aangehaald is, je kunt ook van lekker eten houden.

Zou je vraag niet eerder kunnen zijn ... is deze vorm van liefde wel voldoende om een leven lang mee te gaan? En alleen jij die werkelijk kan communiceren met je hart kan die vraag beantwoorden.....
I am just me...

Nyck
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 27 september 2004, 17:32
Locatie: Haarlem

Berichtdoor Nyck » za 12 maart 2005, 17:27

Pff wat een vraag.....

Houden van is:

dat je veel hebt om voor te leven...

Nyck... die ook maar een poging doet om te omschrijven
Afbeelding

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » di 15 maart 2005, 23:55

HOUDEN VAN....................................

Er iedere dag mee op te staan en
er iedere dag mee naar bed te gaan

HOUDEN VAN..................................
dat nooit op willen geven
dat altijd vast willen houden

en het mooiste is
te weten dat er mensen zijn die zeggen
IK HOU VAN JOU

en dat hoor ik iedere dag van mijn zonen
en dat hoor ik iedere dag van mijn man

Wat ben ik een rijk mens en zo gelukkig!!!!!!!!!!

Knipoog :D

Die nu even heel erg geniet
Laatst gewijzigd door knipoog op zo 03 juli 2005, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Snooch_m

Berichtdoor Snooch_m » wo 16 maart 2005, 20:44

Hmmm....

Echt Houden van is elkaar op een bepaald moment voor 100% vertrouwen en ook durven los te laten in een relatie. Elkaar alles gunnen en alles met elkaar delen. Weten dat wat er ook gebeurt die persoon er altijd zal zijn en je je in je waarde laat. Ook als dat betekent dat je vrij gelaten wordt in een relatie, omdat je toch weet dat je zoiets speciaals hebt opgebouwd dat No-Matter-What-Happens.... hij/zij altijd weer terugkomt naar jou...

Als je dat oprecht kan zeggen (net zoals ik..) dan ben je pas een gelukkig mens......

CHEERS!!!

S.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten