Sexloos huwelijk

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

panter
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 22 januari 2003, 2:01
Locatie: rotterdam
Contacteer:

leuk geprobeerd

Berichtdoor panter » do 04 september 2003, 16:12

Tja, Ryan - aardige opmerking, maar dat is dus het probleem echt niet. Als er iets gebeurt geniet ze er zeker van, geloof me. (soms zo dat ze na afloop zowat knock out is).
Heb nu ff geen zin een psychoanalyse te geven van wat er wel aan t handje is. Ik wilde vooral MIJN gevoel beschrijven.

Katja; ook zinnig, praten is belangrijk, maar lost niet alles op als was het haarlemmer wonderolie "als je erover praat komt het altijd goed".

Buck
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 september 2003, 18:38

Berichtdoor Buck » do 04 september 2003, 18:46

Ikzelf heb geen sexloos leven maar er is wel een zwaar tekort eraan.
Mensen zeggen altijd maar dat je erover moet praten, maar als je partner nooit zin heeft helpt praten ook niet.Soms raakte ik er gewoon gefrustreerd van, maar ik heb gewoon een minares gezocht, en voor mij werkt het perfect.De sex is een soort zakelijke overeenkomst met haar, maar mijn gevoelens blijven bij mijn vrouw.
Ik weet dat ik nu een hoop negatieve reakties uitlok, maar een minares is altijd beter nog dan scheiden, want voor mij is sex en integriteit (want dat is er ook niet meer) wel belangrijk.

Sire
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 september 2002, 1:01
Locatie: Centre, France

Berichtdoor Sire » do 04 september 2003, 21:53

Ik denk Buck dat ik het wél met je eens ben! :(sad enough!)
Nu lag het in mijn relatie ff niet voor de hand om je sex-wensen maar eens ergens anders te gaan zoeken, maar het idee komt gewoon op!
IK BEN HET OOK MET JE EENS DAT, het huwelijk vanuit de wet een aanzienlijk aantal plichten inhoudt...mestal voor de man...haar onerhouden etc., maar weinig conreets voor de vrouwelijke contractant.
Ff het wordt als het al doorgedrongen zou zijn fijn ff vergeten!
De wet zegt allesbehalve hoe vaak je seks moet hebben per week, -lijkt me ook redelijk-, maar geen sex gedurende weken lijkt me wezenlijk voorbij te gaan over waarom je à priori een huwelijk zou sluiten! :oops:

Maar als één van beide een probleem maakt van die relatie, heb jij wel een duidelijk probleem! Nl deze; je moet dan altijd nog maar eens zien te bewijzen het v/m, dat het niet aan jou lag!
Hetgeen erg moeilijk is voor een hof, want zij zijn er dus niet bij!!!

De laatste statement van Buck ben ik evenzeer mee eens, maar JIJ legt het af als jouw partner 'verkeerd' wil!!!
Sire :roll:

basmar
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 september 2003, 22:05

Berichtdoor basmar » do 04 september 2003, 22:15

Wat ik mis in het hele verhaal is de vraag: "houden we van elkaar en willen we samen oud worden? Kan dat zonder sexualiteit maar met intimiteit? Hoe lossen we dit samen op?"
mijn partner en ik zijn 17 jaar samen hebben ongeveer 10 jaar geen sex samen gehad. Vorig jaar maakten we de keuze om te trouwen en meteen kwam toen het punt sexualiteit om de hoek. We hebben onszelf een jaartraining als huwelijkscadeau gedaan. Liefde, sexualiteit en essentie. Deze training bestaat uit tantra-oefeningen, meditatie, dansen, veel lachen, allerlei ademhalingsoefeningen, erotische massages uit verschillende culturen enz. Dit in 5 weekenden en een zomer5-daagse in de zomer. Voor ons is het het mooiste wat ons is overkomen de laatste jaren. En zeg nou zelf, met elkaar oefenen in deze is geen straf. :lol:
lieve groeten, Basmar
Je bent zo mooi anders
dan ik, niet meer of minder maar zo mooi anders

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 05 september 2003, 22:10

@Basnar , wat een mooi antwoord , waarschijnlijk is deze optie niet voor iedereen mogelijk maar het kan sommige mensen misschien helpen uit het slop te raken.


IK BEN HET OOK MET JE EENS DAT, het huwelijk vanuit de wet een aanzienlijk aantal plichten inhoudt...mestal voor de man...haar onerhouden etc., maar weinig conreets voor de vrouwelijke contractant.

@sire een beetje kort door de bocht vind ik , maar ja is het realistisch liefde te willen mengen met een "contract".

@Chixio , ik ben het er niet mee eens dat je je partner altijd van sex en liefdevolle sensuele aandacht moet beroven als je zelf geen zin hebt . Je kan nu eenmaal een ander rithme hebben maar dat belet niet dat je iemand heerlijk kan verwennen zonder daarom zelf echt "sex" te hebben , dat kan erotische massage zijn , warm tegen iemand aanliggen die van zichzelf geniet en zeker nog andere vormen van intimiteit . Je kan gewoon laten blijken dat je blij bent dat de ander geniet .

@Anacha , wat mij in korte periodes van minder zin opviel was dat ze samenvielen zoals bij jou met hormonale problemen . Een kuur met vitamine B en magnesium had heel veel positief effect . Ik zeg kort want het gaat om periodes van een week of zo , ik zou ook niet kunnen leven met een relatie die langdurig zonder sex en intimiteit blijft, voor mij maken erotisme en sexualiteit en vooral intimiteit een onmisbaar deel uit van een relatie .Ik benadruk wel intimiteit , want sex in de meest gebruikelijke betekenis is helaas niet altijd mogelijk omwille van gezondheidsredenen.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

basmar
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 september 2003, 22:05

Berichtdoor basmar » za 06 september 2003, 0:32

Mijn gevoel zegt me, droomvlinder, dat we hetzelfde bedoelen maar dat jij het met andere woorden zegt.
Voor mezelf geldt dat ik langer zonder platte sex kan dan zonder warme intimiteit.
lieve groet, Basmar :)
Je bent zo mooi anders
dan ik, niet meer of minder maar zo mooi anders

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 06 september 2003, 6:05

platte sex Basnar is een consumptieproduct , ik zou het eerder instinctieve sex noemen.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Sire
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 september 2002, 1:01
Locatie: Centre, France

Berichtdoor Sire » za 06 september 2003, 13:40

@ basmar, ik vind dat jullie het heel mooi hebben opgelost en is de intimiteit in julle relatie verzekerd. Daar gaat het dus ook in wezen om, samen gelukkig oud worden

@ droomvlinder, ik vind dat ook niet realistisch hoor, maar als partners structureel van mening verschillen over een aantal essentiële zaken en sex blijkt er dan één van te zijn, dan heb je toch je 'trouwbelofte' ergens niet nageleeft. De moderne denkwijze én het recht zijn bv. ook anders gaan denken over verkrachting binnen huwelijk en dat is maar goed ook dat het strafbaar is gesteld!
Eigenlijk is het huwelijk het meest onzekere 'contract', wat je kunt afsluiten heb ik wel eens gelezen.

Groeten,
Sire

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » za 06 september 2003, 20:14

Ik kan me niet herinneren dat er in de wet iets staat over de heoveelheid seks die je gehouden bent je partner te verschaffen :roll: En dat lijkt me maar goed ook. Er staat immers ook niks over de liefde en intimiteit. Zoals sommigen hier spreken over het huwelijk klinkt het meer als ruilhandel. :x

Sire
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 september 2002, 1:01
Locatie: Centre, France

Berichtdoor Sire » za 06 september 2003, 22:26

Ik ben ook dat met je eens Jeanne.
Echter, als je voor de ambtenaar van de BG staat als aanstaande gehuwden, krijg je dus in veel gevallen het verhaaltje: Bent u bereid XX de huwelijkse staat te aanvaarden met alle 'plichten en lusten' die vanuit de wet daarop rusten?
Je zegt volmondig ja...beiden dus!
Maar hadden jullie nu echt die impliciete wetsteksten, vooraf bestudeerd???
Nee dus, want dat doet bijna geen hond.

Of Jeanne je het in de huidige tijd nog als 'ruilhandel' moet beschouwen, daar verschillen jij en ik én vele anderen niet over van mening!
Toch is die wetstekst uit een ver -en vaak religieus verleden-, nog wel degelijk maatgevend én dus zou je er kennis van genomen moeten hebben.
Méér zeg ik in feite niet, want ik ga er dus ook niet vanuit, dat je voor dit speciale contract uitgaat van wat je gelooft én wat je bovendien nog eens bindt tot 'de dood' je scheidt. In mijn optiek is er dus toch van een niet meer van deze tijd bestaande realiteit sprake!
Nl.; Je kunt slechts verplichtingen wederzijds aangaan, dsie je binden voor 'the time being'...alleen de wet houdt daar geen rekening mee én ook niet dat individuen in de tijd evoleren, zowel afzonderlijk als naar elkaar toe.
:( but true!
Sire

Sire
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 september 2002, 1:01
Locatie: Centre, France

Berichtdoor Sire » zo 07 september 2003, 15:09

Hahaha Missselene,
Leuke opmerking van je, maar wil je wel ff bijspijkeren hoor!
'Lusten' betekenen in wetsteksten gewoonlijk baten.
Bv. als je bij het kopen van een huis bij de notaris zit, zal je ook dit soort formuleringen worden voorgelezen.
Het was in dit verband dus beter geweest dat ik de term 'elkaar in voor- of tegenspoed ondersteunen' had gebruikt. :wink:

Toch waarnaar jij refereert past in héél andere wetsteksten:
nl. die waarin wordt gesproken over 'vleselijke' lusten én de HEREN wetgevers, waren zowel experts in het genieten van die, als in het camoefleren dat ze dat uit hoofde van functie nu juist moesten afkeuren (dat gedrag!). :lol:
Groetjes,
Sire

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » zo 07 september 2003, 22:56

...................Maar hadden jullie nu echt die impliciete wetsteksten, vooraf bestudeerd???
Nee dus, want dat doet bijna geen hond..........

Sire
Maar ik wel :P

Boek 1 Burgerlijk Wetboek

TITEL 5 Het huwelijk

Art. 67.

1. De aanstaande echtgenoten moeten ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand en in tegenwoordigheid van de getuigen verklaren, dat zij elkander aannemen tot echtgenoten en dat zij getrouw alle plichten zullen vervullen, die door de wet aan de huwelijkse staat worden verbonden.



TITEL 6 Rechten en verplichtingen van echtgenoten


Art. 81.

Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.



Art. 82.

Echtgenoten zijn jegens elkander verplicht hun kinderen te verzorgen en op te voeden.



Art. 83.

1. Echtgenoten zijn jegens elkander tot samenwoning verplicht, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De verplichting vervalt eveneens, indien een verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed is gedaan dan wel een beschikking betreffende een of meer voorlopige voorzieningen van kracht is.

2. De plaats van de samenwoning wordt in onderling overleg vastgesteld. Indien een der echtgenoten onder curatele staat, of zich omtrent de plaats van samenwoning niet kan of wil verklaren, bepaalt de andere echtgenoot deze.

3. Geschillen omtrent het in het vorige lid bepaalde worden door de kantonrechter op verzoek van beiden of een van hen beslist.



Art. 84.

1. De kosten der huishouding, daaronder begrepen de kosten der verzorging en opvoeding van de kinderen, komen ten laste van het gemene inkomen der echtgenoten en, voor zover dit ontoereikend is, ten laste van hun eigen inkomens in evenredigheid daarvan; voor zover de inkomens ontoereikend zijn, komen deze kosten ten laste van het gemene vermogen en, voor zover ook dit ontoereikend is, ten laste van de eigen vermogens naar evenredigheid daarvan. Een en ander geldt niet, voor zover bijzondere omstandigheden zich er tegen verzetten.

2. De echtgenoten zijn jegens elkander verplicht dienovereenkomstig tot de bestrijding van de in het eerste lid bedoelde uitgaven bij te dragen uit de onder hun bestuur staande goederen, voor zover niet bijzondere omstandigheden zich daartegen verzetten.

3. Bij huwelijkse voorwaarden kan een van de vorige leden afwijkende regeling worden getroffen.

4. Geschillen tussen de echtgenoten omtrent de toepassing van de vorige leden worden door de rechtbank op verzoek van beiden of een van hen beslist.

5. Op verzoek van beide of van een der echtgenoten kan de rechtbank een gegeven beschikking of een bij huwelijkse voorwaarden getroffen regeling wijzigen op grond van veranderde omstandigheden.

6. Wanneer de echtgenoten niet samenwonen en dit te wijten is aan onredelijk gedrag van een der echtgenoten, treedt voor de in het tweede lid omschreven verplichtingen in de plaats de verplichting van die echtgenoot om aan de andere echtgenoot een bedrag voor diens levensonderhoud uit te keren, onverminderd beider verplichting om bij te dragen in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen. Bij het vaststellen van de uitkering wordt het bestaan van een regeling als in het derde lid bedoeld mede in aanmerking genomen.



Art. 85.

1. De ene echtgenoot is naast de andere voor het geheel aansprakelijk voor de door deze ten behoeve van de gewone gang van de huishouding aangegane verbintenissen, met inbegrip van die welke voortvloeien uit de door hem als werkgever ten behoeve van de huishouding aangegane arbeidsovereenkomsten.

2. De ene echtgenoot is verplicht aan de andere die met hem samenwoont, ten behoeve van de gewone gang van de huishouding voldoende gelden ter beschikking te stellen; wonen echtgenoten in onderling overleg niet samen, dan is de ene echtgenoot verplicht aan de andere voldoende gelden ter beschikking te stellen ten behoeve van de gewone gang van diens huishouding.

3. Hij mag daarbij rekening houden met het bedrag, dat de andere echtgenoot uit de onder diens bestuur staande goederen voor dit doel dient te bestemmen.

4. Geschillen tussen de echtgenoten omtrent een en ander worden door de rechtbank op verzoek van beiden of een van hen beslist. Op gelijke wijze als zij is tot stand gekomen, kan bij veranderde omstandigheden een gegeven beschikking worden gewijzigd.



Art. 86.

1. De rechtbank kan, wanneer daartoe gegronde redenen bestaan, op verzoek van een echtgenoot bepalen dat deze niet aansprakelijk zal zijn voor de door de andere echtgenoot in het vervolg aangegane verbintenissen als bedoeld in het eerste lid van het vorige artikel. Wordt een zodanig verzoek toegewezen, dan kan de rechtbank tevens bepalen dat die echtgenoot niet meer verplicht is aan de andere echtgenoot overeenkomstig het tweede lid van het vorige artikel gelden ter beschikking te stellen.

2. Een overeenkomstig dit artikel gegeven rechterlijke beschikking kan bij veranderde omstandigheden op gelijke wijze als zij is tot stand gekomen, worden gewijzigd of opgeheven.

3. De beschikking kan aan derden die van haar bestaan onkundig waren, slechts worden tegengeworpen, indien zij ingeschreven was in het huwelijksgoederenregister, aangewezen in artikel 116 van dit boek, en na de inschrijving veertien dagen waren verlopen.

4. In de beschikking kan worden bepaald dat zij bovendien moet worden bekendgemaakt in een of meer door de rechter aangewezen dagbladen. In dat geval werkt de beschikking ten nadele van derden die daarvan onkundig waren, ook niet vóór deze bekendmaking.



Art. 87.

Vervallen.



Art. 88.

1. Een echtgenoot behoeft de toestemming van de andere echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:

a. overeenkomsten strekkende tot vervreemding, bezwaring of ingebruikgeving en rechtshandelingen strekkende tot beëindiging van het gebruik van een door de echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning of van zaken die bij een zodanige woning of tot de inboedel daarvan behoren;

b. giften, met uitzondering van de gebruikelijke, van de niet bovenmatige en van die waarvoor tijdens zijn leven niets aan zijn vermogen wordt onttrokken;

c. overeenkomsten die ertoe strekken dat hij, anders dan in de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf, zich als borg of hoofdelijke medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt, of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van de derde verbindt;

d. overeenkomsten van koop op afbetaling, behalve van zaken welke kennelijk uitsluitend of hoofdzakelijk ten behoeve van de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf strekken.

2. De echtgenoot behoeft de toestemming niet, indien hij tot het verrichten der rechtshandeling is verplicht op grond van de wet of op grond van een voorafgaande rechtshandeling waarvoor die toestemming is verleend of niet was vereist.

3. De toestemming moet schriftelijk worden verleend, indien de wet voor het verrichten van de rechtshandeling een vorm voorschrijft.

4. Toestemming voor een rechtshandeling als bedoeld in lid 1 onder c, is niet vereist, indien zij wordt verricht door een bestuurder van een naamloze vennootschap of van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die daarvan alleen of met zijn medebestuurders de meerderheid der aandelen houdt en mits zij geschiedt ten behoeve van de normale uitoefening van het bedrijf van die vennootschap.

5. Indien de andere echtgenoot door afwezigheid of een andere oorzaak in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te verklaren of zijn toestemming niet verleent, kan de beslissing van de kantonrechter worden ingeroepen.



Art. 89.

1. Een rechtshandeling die een echtgenoot in strijd met het vorige artikel heeft verricht, is vernietigbaar; slechts de andere echtgenoot kan een beroep op de vernietigingsgrond doen.

2. Het vorige lid geldt niet voor een andere handeling dan een gift, indien de wederpartij te goeder trouw was.

3. Het einde van het huwelijk en scheiding van tafel en bed hebben geen invloed op de bevoegdheid om ter vernietiging van een rechtshandeling van een echtgenoot een beroep op de vernietigingsgrond te doen, die voordien was ontstaan. Indien de andere echtgenoot dientengevolge schuldenaar uit die rechtshandeling wordt, geldt artikel 51 lid 3 van Boek 3 voor hem slechts, zolang de termijn van artikel 52 lid 1 van Boek 3 niet is verstreken.

4. De verklaring of rechtsvordering tot vernietiging behoeft in afwijking van de artikelen 50 lid 1 en 51 lid 2 van Boek 3 niet mede te worden gericht tot de echtgenoot die de handeling heeft verricht.

5. De echtgenoot die een beroep op de vernietigingsgrond heeft gedaan, kan tevens alle uit de nietigheid voortvloeiende rechtsvorderingen instellen.



Art. 90.

1. Een echtgenoot is bevoegd tot het bestuur van zijn eigen goederen en, volgens de regels van artikel 97, tot het bestuur van goederen van een gemeenschap.

2. Het bestuur van een echtgenoot over een goed omvat de uitoefening, met uitsluiting van de andere echtgenoot, van de daaraan verbonden bevoegdheden, daaronder begrepen de bevoegdheid tot beschikking en de bevoegdheid om ten aanzien van dat goed feitelijke handelingen te verrichten en toe te laten, onverminderd de bevoegdheden tot genot en gebruik die de andere echtgenoot overeenkomstig de huwelijksverhouding toekomen.

3. Tussen de echtgenoot die het hem toekomend bestuur overlaat aan de andere echtgenoot, en deze laatste zijn de bepalingen omtrent opdracht van overeenkomstige toepassing, met inachtneming van de aard van de huwelijksverhouding en de aard der goederen.

4. De echtgenoot die een goed bestuurt, kan als partij naast de andere echtgenoot toetreden tot een rechtshandeling die deze laatste met betrekking tot dat goed heeft verricht. De verklaring van toetreding wordt gericht tot hen die partij bij de rechtshandeling zijn; artikel 56 van Boek 3 is van overeenkomstige toepassing. Is voor het verrichten van de rechtshandeling een bepaalde vorm voorgeschreven, dan geldt voor de toetreding hetzelfde vereiste. De echtgenoot kan toetreding tot bijkomstige en tot reeds opeisbare rechten en verplichtingen uitsluiten; hij wordt geacht zich slechts te hebben verbonden onder eerbiediging van tevoren aan derden verleende rechten.



Art. 91.

1. Indien een echtgenoot door afwezigheid of een andere oorzaak in de onmogelijkheid verkeert zijn goederen of de goederen der gemeenschap te besturen, of in ernstige mate tekortschiet in het bestuur van de goederen der gemeenschap, kan de rechtbank op verzoek van de andere echtgenoot aan deze het bestuur over die goederen of een deel daarvan met uitsluiting van de eerstgenoemde echtgenoot opdragen. De rechter kan bij de opdracht nadere regelen stellen omtrent het bestuur en de vertegenwoordiging in de zin van lid 4.

2. Artikel 86 leden 2-4 en 90 lid 3 zijn van overeenkomstige toepassing.

3. De rechter gelast de oproeping van beide echtgenoten en, zo de in lid 1 eerstgenoemde echtgenoot een vertegenwoordiger heeft aangesteld, ook deze.

4. De echtgenoot aan wie het bestuur over goederen wordt opgedragen, is bevoegd tot vertegenwoordiging van de echtgenoot aan wie het wordt onttrokken, bij andere dan bestuurshandelingen met betrekking tot die goederen.



Art. 92.

1. Is aan een derde niet kenbaar wie van de echtgenoten bevoegd is tot het bestuur over een roerende zaak die geen registergoed is, of een recht aan toonder, dan mag hij de echtgenoot die de zaak of het papier aan toonder onder zich heeft, bevoegd achten.

Verzet tegen stoornis binnen redelijke termijn

2. De echtgenoot die ten gevolge van een rechtshandeling van de andere echtgenoot door een derde te goeder trouw in het bestuur van een goed is gestoord, verliest het recht tot beëindiging van de stoornis, indien hij zich tegen de stoornis niet heeft verzet binnen een redelijke termijn nadat zij te zijner kennis is gekomen. De bevoegdheid van de echtgenoot tot beëindiging van de stoornis vervalt eveneens indien de derde hem een redelijke termijn heeft gesteld ter uitoefening van die bevoegdheid en hij daarvan geen gebruik heeft gemaakt.

3. Aan een derde kan niet worden tegengeworpen dat een vordering tot vergoeding welke tijdens het huwelijk is ontstaan wegens vermogensverschuiving tussen de echtgenoten onderling of tussen een der echtgenoten en een tussen hen bestaande gemeenschap, niet opeisbaar is.



Art. 92a.

Deze titel is niet van toepassing op van tafel en bed gescheiden echtgenoten.

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » zo 07 september 2003, 22:58

Dus ik typ me een RSI om je te informeren :wink: :roll:

Sire
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 september 2002, 1:01
Locatie: Centre, France

Berichtdoor Sire » zo 07 september 2003, 23:50

Jeanne,
Je verbaast me in vele opzichten...ik heb nog niet alles doorgelezen, maar toch herken ik die formuleringen, want ik wou wel vooraf weten toendertijd (ruim 25 j. geleden) waaraan ik begon!
Mijn verbazing geldt juist vanwege het 'vrouw' zijn en misschien is het vanwege je prof. omg. wel helemaal niet verbazingwekkend.
Sorry als dat niet zo is, en je dus een gwoon intelligente vrouw blijkt te zijn die zich voluit rekenschap geeft. Van mijn kant is dit dus echt gemeend, dat v/m geen ongelijke partijen zijn.

Heb het nog niet allemaal doorgelezen, maar er was oorspronkelijk ook een artikel dat vrouwen niet officieel een (nieuw) huwelijk kunnen aangaan binnen 9 mnd. na een vorige verbintenis.
Lijkt me niet helemaal uit de tijd, want als je kind dus in feite is verwekt door de vorige partner, moet hij zo'n kind dan toch als van hem erkennen.
Of anders draait de oorspronkelijke vader er voor op, hetgeen toch ook weer redelijk is als die conceptie nog net in vorige verbintenis heeft plaatsgevonden.
Tegewoordig met DNA tests lijkt het niet zo moeilijk dat te bewijzen, maar de donor moet daar dan toch mee instemmen....dat was toen de wet ingesteld werd dus ook niet aan de orde!
En zo zit de wet en juridische weg altijd vol voetangels en klemmen...het is goedkoper en meer rewaording om daar helemaal geen beroep op te hoeven doen en het scheelt dus ook nog eens 3 jaar procederen op z'n minst. :wink:
Maar goed jouw bijdrage Jeanne wordt nu nog gewaardeerd, zelf al heb ik hier geen belang meer bij.
Liefs en xxxjes,
Sire

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » ma 08 september 2003, 0:01

TITEL 5 Het huwelijk


Algemene bepaling


Art. 30.

De wet beschouwt het huwelijk alleen in zijn burgerlijke betrekkingen.



AFDELING 1 Vereisten tot het aangaan van een huwelijk



Art. 34.

1. De vrouw wier huwelijk door de dood is ontbonden mag niet binnen 306 dagen daarna een nieuw huwelijk aangaan.

2. Het in het voorgaande lid vermelde huwelijksbeletsel bestaat niet:

a. wanneer de vrouw de leeftijd van 52 jaren heeft bereikt;

b. wanneer zij na de dood van haar echtgenoot een kind ter wereld heeft gebracht;

c. wanneer zij een, ten minste dertig dagen na de dood van haar echtgenoot afgegeven, verklaring van een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen deskundige overlegt, dat zij op enig tijdstip na zijn dood niet zwanger was;

d. wanneer zij en haar overleden echtgenoot waren gescheiden van tafel en bed of gedurende de laatste 306 dagen van het huwelijk gescheiden hebben geleefd.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten