Wat als je partner geen kinderen wil...

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Sannetje » do 11 april 2013, 22:10

... En je het zelf eigenlijk nog niet weet?

Ik had er wel al veel over nagedacht, en er waren voor mij een aantal dingen duidelijk. In mijn eentje zou ik er niet aan gaan beginnen. Na een aantal jaar als vrijgezel door het leven te zijn gegaan, kon ik concluderen dat t weliswaar vrij goed lukte om mezelf recht te houden, maar zag ik me nog niet in mijn eentje een kind opvoeden. Ik kon mezelf er nog niet eens toe zetten om een hond aan te schaffen omdat ik opzag tegen de verantwoordelijkheid. En die kun je zonder problemen een middag alleen thuis laten of 's avonds mee nemen de kroeg in. Nee, als het al zou gaan gebeuren, zou t in een stabiele relatie zijn. We zouden er samen over praten, en als t onverhoopt niet zou lukken zou dat geen grote ramp zijn want de mallemolen van IVF zag ik niet echt zitten, dus dan zouden we gewoon gelukkig zijn met ons twee.

En toen kwam ik lief tegen. En toen bleek dat het voor hem eigenlijk allemaal heel duidelijk was. Voor hem geen kinderen. Nooit gewild ook. En als ik dan toch kinderen wil, zou dat dus het einde van onze relatie betekenen. Daar had ik dus niet op gerekend...

En nu merk ik dat ik met periodes heel hard heen en weer geslingerd word. Het is duidelijk dat ik geen grote drang heb tot het voortplanten van mezelf. En in alle eerlijkheid kan ik ook wel zeggen dat ik me regelmatig erger aan kinderen en/of hun ouders. Maar als ik dan toch eerlijk ben, moet ik ook wel toegeven dat ik het mij niet kan voorstellen dat ik nooit kinderen zal hebben... Het liefst de volwassen versie, dat wel dan.

Maar ja, wat zijn mijn opties? Als ik bij lief wegga, betekent dat dat ik iemand achter laat die een belangrijk deel van mijn leven is geworden, die mij mee maakt tot wie ik ben en met wie ik mij echt wel kan voorstellen dat ik er ooit mee in het bejaardentehuis achter de geraniums zit. En daarbij, als ik bij hem wegga, zit ik weer in mijn vrijgezelle situatie en zal ik dus geen kinderen krijgen, want alleen begin ik er echt niet aan. En wie zegt mij dat ik in mijn vruchtbare periode ooit nog een man tegen kom met wie ik mijn leven wil delen? Aan de andere kant ben ik ook wel heel bang voor het moment dat ik 45 ben of zo, niet meer vruchtbaar, en dan ongelofelijk veel spijt krijg van de kinderen die er nooit geweest zullen zijn. En het feit dat ik nu heel blij ben met lief, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik dat over 10 jaar ook nog ben...

Voorlopig steek ik mijn kop in het zand. En af en toe heb ik gesprekken. Met ouders, met gewenst kinderloze mensen, met ongewenst kinderloze mensen, en iedere keer krijg ik weer andere inzichten en ideeën. En blijf ik in mijn zelfde kringetje ronddraaien.

Ik verwacht dan ook niet dat ik het antwoord hier zal vinden. Ik zou het wel fijn vinden om meningen, ervaringen, bedenkingen te horen...

Sannetje
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

Gebruikersavatar
230volt
Berichten: 4030
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 18:17

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor 230volt » do 11 april 2013, 22:25

Ik heb voor jou niet dé oplossing Sannetje, maar ik wil toch mijn verhaal met je delen.
Ik was al als tiener samen met mijn huidige vrouw en over kinderen krijgen spraken we toen (nog) niet. Toen we trouwden hadden we er nog nooit uitgebreid over gesproken. Maar toen mijn vrouw na een aantal jaren huwelijk, aangaf eigenlijk geen kinderen te willen, schrok ik daar wel van. Ik wilde ze namelijk wel graag. We hebben daar veel en uitgebreid over gesproken. Maar uiteindelijk zag ze het toch niet zitten om kinderen te krijgen, ze had daar gewoonweg de gevoelens niet voor. Na daar een tijdje (ik denk toch wel een jaar of twee) het wel moeilijk mee gehad te hebben, kon ik me er bij neerleggen, dat er in dit huwelijk geen kinderen zouden komen. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik erg veel van haar hield en dat ook zou blijven doen, zonder kinderen.
Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is ons leven zodanig ingericht dat daar geen kinderen bijpassen. Natuurlijk is het zo dat wanneer er wel kinderen gekomen waren, we ons leven daar op aangepast hadden.
Zo zie je maar dat niet alles te plannen is, zeker niet het krijgen van kinderen. Het moet je gegund zijn, zonder daar zweverig over te willen doen.
Ik wens je veel sterkte met deze 'strijd' en hopelijk vind je daar ooit rust bij.
'Gezondheid is het mooiste bezit, tevredenheid is de grootste schat, vertrouwen is de beste vriend'

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 09 januari 2004, 13:34

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Shadow » do 11 april 2013, 22:32

lastige situatie waar je in zit, kan me heel goed voorstellen dat je heen en weer geslingerd wordt.

Als ik naar mezelf kijk, bewust kinderloos en ook geen wens. Ik heb een kat die ik al lastig vindt, laat staan een kind. Heb een rottig lijf en daar zie ik een kind ook niet bij.
Mijn ex wilde ze wel, maar heeft zijn wens voor mij opzij gezet (bleek bij het uit elkaar gaan, toen was hij ineens eerlijk. Niet om mij te kwetsen, maar gewoon om het te vertellen). Hij heeft nu een kind in een relatie waarin hij niet gelukkig is. Hij zegt daar ook over; Ik wil "kind" nooit kwijt, dus blijf ik bij haar, maar gelukkig? Nee, dat niet.

Ik vind dat een dingetje.. Is een kinderwens uit laten komen inderdaad voldoende om je eigen geluk opzij te schuiven? Ik denk daar veel over en praat er ook met mensen over. Ik krijg vaak het antwoord: Ja.

Ik, als bewust kinderloze, begrijp daar dus niets van. Maar aan de andere kant snap ik het.
Van een kind krijg je onvoorwaardelijke liefde, die maakt alles goed denk ik..

Ik weet dat ik alleen oud zal worden, ik weet dat mijn moeder geen tweede kleinkind krijgt. Maar ik weet ook dat een kind voor mij niet de allesvervangende "rijkdom" zal zijn voor mij.

Je zult aan mij niet veel hebben, maar wilde toch even reageren..

Sterkte met deze puzzel..
How do you spell 'love'?" - Piglet
"You don't spell it...you feel it." - Pooh

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Sannetje » vr 12 april 2013, 20:15

Dank jullie wel voor de reacties. Jullie geven me alletwee weer wat nieuwe dingetjes waar ik nog niet direct aan gedacht had. Ik ben ook niet op zoek naar een mooie, kant-en-klare oplossing. Ik besef heel goed dat dat een utopie is.

Bij het nadenken realiseerde ik mij vandaag dat het nog steeds een sterk maatschappelijk gegeven is. Men krijgt kinderen. En als je die niet krijgt is dat heel zielig want dan kun je ze niet krijgen. Maar als je ze niet wil, of je staat er onverschillig tegenover, dan wordt daar toch nog even raar van op gekeken.
Ik merk ook dat mijn hobby's geregeld worden door het schoolsysteem. Zangles: geen les tijdens schoolvakanties. Zwemles (voor volwassenen nota bene!): niet tijdens schoolvakanties. Je wordt als het ware vanzelf in een systeem geduwd waar een groot deel van de maatschappij in zit, willen of niet willen.

En daar zit 't 'm ook wel in, willen of niet willen? Ik blijf nog even in mijn kringetje ronddraaien denk ik...
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Mar » za 13 april 2013, 11:54

Dag Sannetje,

Je zit in een serieus dilemma (je bent tegen de dertig...?) en ik heb geen idee van een oplossing voor je.

Bij ons ging het evenmin zonder slag of stoot, maar ik heb nu toch drie volwassen kinderen. Dat had ik geen dag zonder een aanwezige vader willen doen, maar ja, mijn partner wist al vanaf zijn zestiende dat hij kinderen wilde.
Bij mij kwam 'ineens' de wens, al vond ik ouderschap een hachelijke onderneming, en dit vind ik eigenlijk nog steeds, toen ik zag hoe een vriendin naar haar drie dagen oude baby keek. Die verwondering was onnavolgbaar en ik wilde die óók van binnenuit leren kennen. Dat is gebeurd en ik kan me er geen enkele voorstelling van maken hoe mijn leven zou zijn verlopen als die vonk níét was gaan branden, want dan had, op enig moment, mijn partner de relatie beëindigd. Geen kinderen wíllen was een no-go voor hem.

Dat de maatschappij hier en daar draait om ouderschap vind ik logisch en terecht. Een maatschappij die zichzelf wil móét de reproductie faciliteren, een kans geven. Zonder kinderen gaat, zeker symbolisch gesproken, het licht uit. In de praktijk betekent het jammer genoeg vaak dat vrouwen te vaak met te veel kinderen worden opgezadeld.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Suzette » zo 14 april 2013, 22:58

Tja, ik wilde ook nooit kinderen in mijn eentje maar voed ze nu toch grotendeels alleen op. Soms loopt het zo

Ik heb geen idee Sannetje. Hij is nu duidelijk, soms is dat blijvend, soms gaan mannen mee in de wens van een vrouw of veranderen oiv de rammelende eierstokken van een vrouw.
Jij hebt nu nog geen duidelijke wens, je weet niet wat er komen gaat

Zijn het hebben van kinderen zo overrulend zijn? Kan zijn dat die wens nooit komt, kan zijn dat over x tijd die wens er wel komt.

Lastig, uiterst lastig.
Laatst gewijzigd door Suzette op zo 14 april 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Sannetje » zo 14 april 2013, 23:01

Merci voor de reacties. Ik ga er later op terug komen, 't wordt nu vooral tijd dat ik mijn bedje ga opzoeken...
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Hotje » ma 15 april 2013, 17:38

Ik heb nooit een kinderwens gehad.
Ik heb er niks tegen,wou ze alleen niet graag genoeg.
En idd,de maatschappij zegt je dat je ze wel hoort te krijgen.
En ja,de wenkbrauwen gaan wel degelijk de lucht in als je zegt dat je er geen behoefte aan hebt.
Want dat kan niet,in tegendeel,dat komt nog wel Hotje......later......

Niet dus.

Het dichtste dat ik ooit bij een kinderwens kwam,was toen af en toe bij mezelf de vraag opkwam of ik er nooit spijt van zou krijgen.
Maar das amper een kinderwens te noemen.
En nu,nu ik er echt wel te oud voor ben :mrgreen: ,denk ik heel af en toe,een volwassen kind hebben,lijkt me wel tof,soms,heel af en toe.....
Het is zelden zwart-wit.

Ik bedoel maar,ik geloof dat een kinderwens,een échte dan,gewoon al de rest in de schaduw zet.
En dat je dan idd de keuze zou maken,kind of partner.
En wanneer je die keuze niet kan maken,voor je kind en dan tegen je partner..........
Voor mij,VOOR MIJ,lijkt het dan duidelijk.
Voor mij dan he.

Ik vind dat de maatschappij daar erg ver in gaat,kinderen worden je soms als het ware opgedrongen,men gaat jou uitleggen waarom je dit moet willen,waarom je voelt wat je voelt,dat je dat niet echt meent,enz....
En dan gaat zelf de "meest overtuigde niet-ouder" aan zichzelf twijfelen.....
Maar is dat dan je eigen kinderwens?
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor katarine » ma 15 april 2013, 20:42

Hey Sannetje, een moeilijk en geladen topic vind ik dit. Ik lees jouw tekst, de reacties erop en probeer neer te schrijven voor jou wat het teweeg brengt in mij.
De gedachtegang dat alles in je leven omruilbaar, verwisselbaar, inleverbaar is behalve kinderen.
Ik kan verhuizen, van job veranderen, van partner, een hond wegdoen, ... maar mama ben ik.
En die verantwoordelijkheid, dat engagement zal ik, moet ik, willes nilles, dragen. Een verantwoordelijkheid en engagement dat wegens het menselijk zijn van het onderwerp verwacht wordt van het allerhoogste niveau te zijn.
Een engagement waarvan ik twijfelde of ik dat wel zou kunnen dragen, angst dat het me zou verstikken, dat ik niet zou kunnen doen wat ik wou doen.
Mijn partner was 36 en gaf de beker door aan mij. Kinderen hoefde niet voor hem, ik mocht kiezen.
Ik was 30, hield van kinderen, werkte ermee, maar had geen kinderwens. Ik keek verbaasd naar vriendinnen rond me die droomden van kinderen, die keken naar kinderkledij, over namen spraken, ...
Onverwacht werd ik zwanger. Een zwangerschap vol onzekerheid over de relatie tussen mij en mijn partner en angst dat ik het niet zou kunnen opbrengen ouder te zijn. Maar oudste werd geboren en ik was mama. Weg was alle onzekerheid en angst, het vroeg en vergt niets van me. Of tenminste niets dat ik niet wil of kan geven. Ik vind het voor mezelf werkelijk het grootste geschenk in mijn leven om vanop de eerste lijn 3 kinderen rond me te mogen hebben en hen te zien evolueren van baby tot ...
Wat ik eigenlijk wil zeggen ... rationeel kan je het ouderschap afwegen.Maar wat het ouderschap of niet-ouderschap emotioneel teweeg zal brengen, dat weet je niet en kan je je ook geen beeld van vormen.
En voor mezelf gesproken was dit het gegeven dat de beslissing onmogelijk maakte; het onomkeerbare eraan en het niet op voorhand kunnen inschatten wat een ouder worden emotioneel me zou bieden.
Of kosten.
Just my 2 cents ...
Liefs en zoen, k.

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Sannetje » ma 15 april 2013, 21:16

Dank jullie wel voor de open en eerlijke reacties!

Ik ben inmiddels 35. Een jaar geleden leerde ik mijn lief kennen: voor die tijd ben ik (met wat gerommel tussendoor) ongeveer 7 jaar alleen geweest. Met 7 jaar om na te denken en te dromen over hoe het allemaal zou kunnen zijn als... En de realiteit is uiteraard anders 8)
Mar, je hebt een punt als je schrijft dat de mensheid kinderen nodig heeft om te kunnen overleven. Maar toch steekt het mij wel een beetje dat er daardoor op bepaalde punten geen rekening gehouden wordt met kinderloze mensen. In de tijd dat ik nog vrijgezel was, werd ik ook heel verdrietig vanwege het feit dat de maatschappij is ingericht naar koppels. Boek maar eens in je eentje een hotelkamer, je bent meestal meer kwijt dan met 2.

Ik heb gisteren ook nog eens erover gesproken met mijn eigen moeder, die probeert objectief mee te denken, mijn strubbelingen in het leven vaak mee krijgt en uiteindelijk gewoon het beste voor haar dochter wil, wát dat dan ook moge zijn. Ook zij gaf aan dat het niet zo zwart-wit is zoals ik het wellicht zelf zie, maar dat het hebben van kinderen een heel andere dimensie geeft dan het hebben van een hond (wat ik dan als voorbeeld neem... Waarbij ik hopelijk niemand voor het hoofd stoot!). Volgens mijn moeder zou ik niet in deze worsteling zitten als het andersom geweest zou zijn: als mijn partner wel kinderen zou willen. Dan zou ik daar volgens haar gewoon in mee gaan.

Ik geloof direct dat het hebben van kinderen een enorme voldoening kan geven aan je leven. En ik kan me zelfs nog wel voorstellen dat ikzelf, ondanks alles wat ik er niet aan zie zitten, een goede en gelukkige moeder zou kunnen zijn. Maar het is mij ook duidelijk dat het hebben van kinderen geen voorwaarde is tot het hebben van een boeiend, rijk, gelukkig leven.

Op dit moment is het voor mij in ieder geval wel duidelijk dat ik ze nú niet wil. Enerzijds omdat hij ze niet wil en ik hem nu niet kwijt wil (dus idd Hotje, ik kies nu vóór hem en daarmee dus eigenlijk tégen kinderen), anderzijds ook omdat ik me er helemaal niet klaar voor voel. Alsof ik daar ooit klaar voor zou kunnen zijn...
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor katarine » ma 15 april 2013, 22:14

Maar het is mij ook duidelijk dat het hebben van kinderen geen voorwaarde is tot het hebben van een boeiend, rijk, gelukkig leven.
Ja, precies. Was het maar zo eensluidend, dan zaten er niet zoveel mensen verwrongen met kinderen/geen kinderen en hun (on)gelukkig zijn dat daaraan gekoppeld wordt.

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Hotje » di 16 april 2013, 8:21

Eigenlijk zomaar een bedenking,
die vrijheid,emancipatie die er door de pil kwam,dwong ons erover na te denken........
Vroeger werd je gewoon zwanger als je een sexueel leven had.....
Makkelijk eigenlijk.
Niks tobben,niks overwegen.
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor vir40 » di 16 april 2013, 11:32

toen ik mijn huidige man tegen het virtuele lijf liep had ik al 2 twee kinderen..en hij wilde dolgraag vader worden..hij had in vorige relaties altijd de kinderen opgevoed van zijn toenmalige vriendin..dus hij wilde er 1 die van zichzelf was...
ik wilde eerst wel een kind van hem en toen weer niet...ik heb hem ontiegelijk pijn gedaan door te zeggen dat ik geen kind meer van hem wilde..
hij had daar begrip voor maar hij kon het niet verbloemen dat mijn beslissing heel erg pijn deed bij hem


en nu heb ik spijt als haar op mn hoofd dat ik nooit aan zijn wens heb toegegeven...
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Spot the difference » di 16 april 2013, 14:37

Dag Sannetje,

Jij en ik hebben in een lang vervlogen Shespottijd al eens gecommuniceerd over kinderwensen, alleen wentelde ik toen in een bad van twijfels.

Niemand kan in jouw plaats voelen, maar ik durf je nu, een kleine 10 jaar later en als ervaren papa, toch het volgende meegeven: laat je keuze niet afhangen van de biologische klok. Paniek en angst om iets te missen zijn slechte raadgevers.

Zouden jouw huidige twijfels niet voortspruiten uit het feit dat je vriend zo duidelijk is? Voorheen had je je hoofd vrij en onbekommerd, en kon je in alle vrijheid denken en voelen. In dat scenario voelde je een "nee, hoeft niet". Nu is je keuzevrijheid ernstig ingeperkt: nee of ja-maar-iemand-dierbaar-opgeven. Minder vrijheid = grotere zenuwachtigheid, zeker als de tijd in je nadeel speelt. Je kan minder onbekommerd denken. Stel dat het zo is, dan doe je er goed aan om dat te beseffen. Misschien ken je dan best vertrouwen op je conclusie van je ongeremde denken en voelen.

Afgelopen weekend nog een artikel gelezen in de krant, waarin een actrice over haar moeder vertelde. Die moeder zei: "ik heb er nooit wat aan gevonden, aan moeder zijn. Oma zijn is veel leuker".

Je leven met kinderen wordt rijker en armer tegelijk. Rijker, omdat je ze ontieglijk graag ziet. Armer, omdat je eigen culturele, sociale leven drastisch achteruit gaat, je minder grenzen kunt verleggen, je veel meer gebonden bent. Evalueer voor jezelf of je daar goed tegen kunt. En ga daarbij niet vanuit dat je "dat later niet meer zo belangrijk vindt". Bullocks, dat zit in je karakter ingebakken.

Ik vind: een kinderwens moet "pur sang" zijn, moet vanuit je binnenste gevoel komen, en liefst nog weloverwogen ook. Een foute reden vind ik omdat je zou vrezen dat je in een leven zonder kinderen iets zou missen.

Spot

Gebruikersavatar
Tdid
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 08 februari 2013, 10:58
Locatie: Rotterdam

Re: Wat als je partner geen kinderen wil...

Berichtdoor Tdid » za 20 april 2013, 10:09

Sannetje, hier is. " spot" .. Zo " spot onn".. Quote
Ik vind: een kinderwens moet "pur sang" zijn, moet vanuit je binnenste gevoel komen, en liefst nog weloverwogen ook. Een foute reden vind ik omdat je zou vrezen dat je in een leven zonder kinderen iets zou missen. Unquote.

Kinderen" krijgen" (je neemt geen kinderen, je krijgt ze! Het is een geschenk)is iets waar je samen 100% achter moet staan, ze zijn het mooiste geschenk wat je samen kan krijgen. Maar ook de grootste verantwoordelijkheid die je op je neemt. Want je hebt ze niet voor even, maar voor het leven! Als jij twijfelt en je vrind wil niet zou IK de stap NIET nemen.
Want zoals spot ook reeds aangeeft, kinderen veranderen alles in jullie/je leven zowel sociaal als ook financieel. Bij twijfel .."dinki" blijven. ( double income no kids) en ook dan kan je van het leven genieten en het op een andere manier een invulling geven. Dus ga je er wel voor doe dit dan wel overwogen en niet omdat je denkt, dat je wat mist.
" Houden van " alleen is niet genoeg


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 14 gasten