straf voor verkrachting

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Flechaza
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 22:36

straf voor verkrachting

Berichtdoor Flechaza » do 13 september 2007, 0:32

Hier in België wordt verkrachtig niet echt zwaar gestraft. 5 jaar, waarvan 3 jaar effectief, en 5000 € schadevergoeding, als je 'geluk' hebt.
Goed, eerlijk, ik weet niet hoe het is om in de gevangenis te zitten, ik weet niet wat het met je doet, en wat de gevolgen zijn. Ik weet wel dat verkrachting voor de rest van je leven in je blijft zitten. Niet altijd even duidelijk aanwezig (gelukkig) maar toch..

Soms denk ik dan, ik vind dat de enige goede straf zou zijn, castratie voor de verkrachter (indien het een man was..),
indien castratie de straf zou zijn, zou het dan minder voorkomen? Dat vraag ik me af..

Ik zag eens een film, naam ontglipt me nu even, met Kate Winslet, waarin in haar buurt een vrijgelaten pedofiel komt wonen. Vele bewoners leven met de schrik dat hun kinderen zullen verkracht worden, en uiteindelijk castreert de man zichzelf..

Als een ziekte gedefinieerd kan worden als iets geneesbaar is verkrachting dan een ziekte? Kan men verlost/genezen worden van die drang?

*

Searcher
Berichten: 579
Lid geworden op: wo 21 december 2005, 6:43
Locatie: Leiden, ondernemer

Berichtdoor Searcher » do 13 september 2007, 4:33

Ik denk dat verkrachting een combinatie is van: gefrustreerdheid / gestoordheid en primitieve geslachtsdrift.

Levenslang is dan een optie of idd een ingreep die één van beide bovengenoemde factoren elimineert.

Ik ben niet voldoende medisch onderlegd om er een zinnig en sluitend antwoord op te geven. Mocht de kans op herhaling groot zijn bij zo iemand dan wordt hier in Nederland TBS opgelegd. Na de gevangenisstraf wordt zo iemand dan net zo lang (afgesloten) behandeld tot men van mening is dat hij weer vrij los kan lopen. Met andere woorden, men tracht de geestesgesteldheid te verbeteren.

Maar het gaat met enige regelmaat fout tijdens proefverlof etc. dus het systeem staat hier wel ter discussie.


greetz
searcher

nightcreature
Berichten: 865
Lid geworden op: do 02 november 2006, 1:59
Locatie: stormcity

Berichtdoor nightcreature » do 13 september 2007, 8:06

Bij dit seksueel binnendringen (seksuele penetratie) gaat het niet alleen om het gedwongen ondergaan van een geslachtsgemeenschap. Een verkrachting kan ook het ongewenst binnendringen zijn in anus of mond. De penetratie hoeft niet per se met de penis te worden uitgevoerd: binnendringen met vingers, voorwerpen of tong (tongzoenen) kan verkrachting opleveren

bron : wikepedia

ook mensen zonder geslachtsdrift kunnen verkrachten,zelfs mannen die impotent zijn verkrachten vrouwen
juist om deze redenen
de verkrachting geeft hun een gevoel van macht wat hun onvermogen compenseerd
,een soort geestelijk orgasme
dus wat bij pedofilie een oplossing lijkt te zijn nl castratie is niet het geval bij verkrachters
Women need a reason to have sex. Men just need a place

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » do 13 september 2007, 10:00

Sorry maar ik spot hier een instelling die weinig met beschaving te maken heeft. Net zoals hand eraf bij stelen en stenigen of dicht naaien van vrouwen als ze vreemd gaan.

Iemand die verkracht verdiend straf en eventueel behandeling. Die straf moet propotioneel zijn. Dus komt er flink wat geweld aan te pas en heeft de dader het eerder gedaan zeer hoog straffen. 5 jaar vind ook ik dan veel te mager.

Komt nog bij dat jammer genoeg regelmatig verkrachtingen worden verzonnen. Wat als dat (veel) later uitkomt. Ballen er weer aan naaien?

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 13 september 2007, 10:11

Dit zijn de strafmaten in nederland... het beroerde alleen is dat de bewijslast nogal moeilijk is


Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 243
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 246 (J)
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 247 (J)
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijk [Tekstcorrectie: "lichamelijk" moet zijn "lichamelijke".] onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 248b
Hij die ontucht pleegt met iemand die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een derde tegen betaling en die de leeftijd van zestien jaren maar nog niet de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » do 13 september 2007, 10:16

Gevangenisstraf voor verkrachting en ontucht

Arnhem, 25 april - De rechtbank Arnhem heeft een 34-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van drie jaar waarvan zes maanden voorwaardelijk voor het verkrachten van een 68-jarige vrouw. Daarnaast is de man veroordeeld voor drie pogingen tot het plegen van ontuchtige handelingen met vrouwen in de leeftijd van 60 tot 80 jaar.

De officier van justitie had drie jaar gevangenisstraf geëist en TBS met bevel tot verpleging. De verdachte heeft echter geweigerd mee te werken aan het onderzoek in het Pieter Baan Centrum. Daarom konden deskundigen geen uitspraak doen over de relatie tussen een waarschijnlijke persoonlijkheidsstoornis en de tenlastegelegde feiten en ook niet over de mate van toerekeningsvatbaarheid, de kans op recidive (herhaling) en de mogelijkheid van behandeling. Onder die omstandigheden diende verdachte volgens de rechtbank niet ter beschikking te worden gesteld.


LJ Nummer
BA3672




Bron: Rechtbank Arnhem
Datum actualiteit: 25 april 2007


www.rechtspraak.nl
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Florian
Berichten: 345
Lid geworden op: do 10 juni 2004, 2:03
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Florian » do 13 september 2007, 10:49

*
Laatst gewijzigd door Florian op zo 08 september 2013, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 13 september 2007, 11:21

Heb een daderprofiel gevonden die naar mijn mening redelijk klopt...
Inderdaad recidive staat nergens vermeld

Wat ik overigens weet en misschien ( afhankelijk van het waarom ) ook voor verkrachters gebruikt kan worden is een sexdrive remmend middel dat nu aan verstokte pedofielen wordt toegediend

Daderprofiel



Seksueel misbruik komt voor in alle milieus, dus niet alleen in de 'probleemgezinnen'. De religieuze of etnische achtergrond van een gezin is geen zekerheid dat misbruik niet voorkomt. Bijna de helft van de plegers van seksueel misbruik, zo'n 40% tot 50%, is zelf misbruikt.

De plegers van seksueel misbruik zijn vrijwel altijd mannen. Slechts 1% tot 3% van de delicten wordt door vrouwen gepleegd. Vaak zijn deze vrouwen in hun jeugd zelf misbruikt, verwaarloosd of mishandeld. De helft tot driekwart van de vrouwen pleegt het misbruik onder invloed van een man.

In 80% tot 95% van de gevallen is de dader een familielid of een bekende van het slachtoffer. De kinderen vertrouwen de pleger vaak, of ze zijn afhankelijk van hem (of haar).

Meisjes zijn vaker dan jongens slachtoffer van misbruik door een familielid, terwijl jongens vaker door iemand buiten de familie worden misbruikt.

Volwassen daders
Sommige daders voelen zich veelal aangetrokken tot kinderen. Deze daders worden pedoseksuelen genoemt. Pedoseksuelen van buiten de familie leggen vaak contact met het kind door ze aan te spreken op plaatsen waar kinderen zich vaak ophouden, zoals speeltuintjes. Pedoseksuelen in dezelfde familie als het kind, het potentieel slachtoffer, hebben al contact met het kind - zij zullen het vertrouwen dat het kind in hun heeft versterken. Vaak wordt het vertrouwen van het kind vergroot door cadeautjes, zoals computerspelletjes etc. Ook gedragen zij zich vaker als een leeftijdgenoot van het kind, door mee te spelen met spelletjes. Deze spelletjes worden steeds seksueler van aard. Zo worden de seksuele grenzen van het kind verbreedt.
Bij 20% van de jongens, en 40% van de meisjes was sprake van dwang. Veel van de seksuele contacten tussen volwassenen en kinderen bestaan uit wederzijdse masturbatie en strelingen. In 40% van de gevallen is er sprake van (poging tot) vaginale of anale penetratie en/of orale seks.
De seksuele contacten worden aan het kind voorgesteld als voorlichting of als een spelletje. Soms wordt het kind verteld dat dit "ons geheimpje" is. Door de vertrouwelijke en vriendschappelijke band die ontstaan lijkt te zijn durft het kind niet over het misbruik te praten.

Minderjarige daders
Deze daders zijn veelal jongens; minderjarige meisjes worden vaker verdacht van medeplichtigheid aan het misbruik, dan aan het feitelijk plegen van misbruik zelf. Er zijn twee manieren waarop misbruik door een minderjarige gepleegd kan worden, bij minderjarige leeftijdgenoten, of bij kinderen die een stuk jonger zijn.
Jongens die iemand van hun eigen leeftijd aanranden komen vaak uit probleemgezinnen, zij zijn opgevoed met emotionele verwaarlozing en/of lichamelijke mishandeling. Deze jongeren hebben vaak ook een verkeerd beeld van de wereld om zich heen. Deze zedendelicten worden vaak gepleegd als anderen erbij zijn, het liefst vrienden van de dader. Er zijn verschillende redenen die kunnen verklaren waarom een jongere zoiets doet. De eerste reden is onzekerheid, omdat de dader zich minderwaardig voelt en tegenover anderen wil bewijzen dat hij macht heeft en sterk is. De tweede reden is emotionele ontlading. Deze emoties hoeven niets met seks of relaties te maken te hebben, maar kunnen zijn ontstaan door problemen op school of in de thuissituatie. Deze daders kunnen ook vaak andere delicten plegen.
Jongeren die kleine, jongere kinderen misbruiken hebben te kampen met een persoonlijkheids- of seksuele stoornis. Het wordt gesteld dat deze jongeren in hun jeugd geen band met hun ouders hebben gehad. Deze jongeren hebben weinig vrienden waardoor zij moeite hebben met sociale omgang en sociale contacten. Zij zitten in een soort sociaal isolement. Over kleine kinderen kunnen zij makkelijk de baas spelen, kleine kinderen zullen hen ook minder snel afwijzen. Deze daders zijn in hun vroegere jeugd vaak ook zelf slachtoffer van seksueel geweld geweest.[/b]
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Adnil
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 27 augustus 2007, 15:51
Locatie: eindhoven

Berichtdoor Adnil » do 13 september 2007, 16:57

Ik weet wel dat de straf voor de daders niet hoog genoeg kan zijn.

Ik heb levenslang, dus waarom de daders niet. Het maakt niet uit of je ze kent of niet, familie of vreemde. Ook zij verdienen levenslang. Castereren, wat bij een vrouw helaas niet eens kan, is echt niet genoeg.
Zet ze maar bij Bokito in zijn hok en laat hem maar met hen "spelen" en hen "verwennen"


Linda

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 13 september 2007, 17:33

Het blijft een moeilijke kwestie dit omdat het vaak het ene woord tegen het andere is ... Levenslang.. neuh dat is zinloos... zitten heeft vaak een erg grote impact op mensen en daarbij is de kans groot dat deze persoon al levenslang zijn eigen misbruik met zich mee draagt ( zie dader profiel) of een psychisch probleem heeft...

In Amerika loopt een mooi programma voor dit soort daders .. zal straks even kijken of mijn man nog weer hoe dat precies zat.. Maar daar moeten ze luisteren en kijken naar wat ze het slachtoffer hebben aangedaan .. ( via video beeld enzo) en worden ze daar over doorgezaagd...

De cijfers die ik ooit gehoord heb waren positief voor deze insteek...

maar goed manlief weet hier meer van dus zal hem eens vragen...

Ben er nog niet helemaal over uit.. maar goed bij kon ook niets bewezen worden dus .....had al niet echt vertrouwen in het rechtsysteem ( sorry)
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » do 13 september 2007, 19:23

in amerika loopt er momenteel ook een vreemde zaak: in een verkrachtingszaak mogen woorden als verkrachting, aanranding en slachtoffer niet genoemd worden :? Ik heb er gisteren toevallig nog een stukje over geschreven op de zindermijblog

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » do 13 september 2007, 20:50

Misschien een hele stomme opmerking..
Als je iemand castreert en ALS hij dan weer iemand verkracht waarbij een penetratie plaats vind heb je minder kans op bewijzen aangezien er geen sperma is.... hij laat letterlijk geen streepjescode meer achter (wat zaadcellen betreft)
En wat ik verder hierboven ook las.... sommige zijn gewoon gefrustreerd, zouden ze niet nog meer een wandelende tijdbom worden als ze gecastreerd zijn?? maw wordt de kans dan niet juist groter dat ze het weer gaan doen???
Groetjes Badeendje...
Wat is het leven mooi

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » do 13 september 2007, 20:56

@ Adnil....
Nou vrouwen niet castreren....
Bij mannen haal je de balzak dus teelballen en bijballen weg....
vergelijkbaar deel van het geslachtsorgaan is bij de vrouw de eierstokken... dus je KUNT ze wel weghalen. Of je dit nog castreren mag noemen tja das een andere vraag...
Maar dat deze vrouw net zoveel hormoonproblemen krijgt als de man (geen oestrgeen meer voor haar, geen testosteron meer voor hem)
Dus de frustratie zou even groot zijn, want ze kan geen kinderen meer krijgen...
Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

Adnil
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 27 augustus 2007, 15:51
Locatie: eindhoven

Berichtdoor Adnil » do 13 september 2007, 22:10

Ik ben niet voor hulpprogramma's voor daders maar utsluitend strafexercitie. Laat ze maar doodvriezen op de zuidpool.
Ik heb toch ook levenslang.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 13 september 2007, 23:04

Linda?

Wat bereik je met straffen van de daders?

Heb je daar wel eens bij stil gestaan?
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 32 gasten