Wastips gezocht

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

thisWaltz
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 25 juli 2001, 1:01
Locatie: in heaven and hell.
Contacteer:

Wastips gezocht

Berichtdoor thisWaltz » za 02 februari 2008, 13:25

Ik post hem bij mannenzaken, maar de was in vele huishoudens is eigenlijk een vrouwenzaak... Tot nogtoe liet ik mijn was bij een der buurvrouwen doen. Maar die haar prijs ligt me wat hoog. Dus ga ik het maar zelf doen. :)
Het enige dat ik weet van was is dat je een driedeling witte, lichtgekleurde en donkere stoffen moet maken,deel de spullen in volgens temperatuur: 30, 40, 60 of 90°.
Wat ik niet weet is wat je moet indelen in 30,40,60,90°.
Ook welke types of merken poeder er zijn... voor- en nadelen.
Welke hoeveelheid in de was doen. Voor mezelf heb ik nooit meer als 5 kg.
Dus wastips gezocht. Een lijstje met wat 30, 40, 60, 90 alhier gepost of per pm zou welkom zijn.
Alvast bedankt dames (en heren).

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 02 februari 2008, 13:35

:lol: TW, ik had nooit gedacht dat deze vraag ooit op het forum zou komen.
Maar goed, ik wil je gerust vertellen hoe ik de was doe:

Bonte was ( spijkerbroeken, donkere broeken, donkere handdoeken, truien, dus zo'n beetje alles wat donker is) doe ik op 30 graden. De hoeveelheid wasgoed hangt een beetje af van de machine. Ik stamp de machine altijd vrij vol. Een goed advies is dat je nog een goeie hand bóven het wasgoed moet kunnen steken.
Ik gebruik altijd vloeibare wasmiddel. Vind ik gewoon prettig in gebruik. Op de fles staat precies hoeveel je moet gebruiken.
Let wel op of de kleding in de wasmachine mag, of het gecentrifugeerd mag worden enzo!

Witte was (spreekt voor zich, alles wat wit of heel licht van kleur is én wat op een hogere temperatuur gewassen mag worden) doe ik op 60 graden. Er zijn huishoudens waar het op 30 graden gedaan wordt, maar das toch een beetje persoonlijk denk ik.
Ook hier geldt dezelfde hoeveelheid en ook hiervoor gebruik ik vloeibare wasmiddel.

Beddengoed doe ik overigens op 40 graden. Is ook vaak bonte was hier maar doe ik dus net even wat warmer wassen.

De was die niet echt onder bont of wit valt doe ik ook op 30 graden. Met een bontwasmiddel overigens.

90 graden was doe ik nooit. Er is geen meerwaarde aan de kookwas vind ik.
En ik gebruik hier respectievelijk bonte en witte reus. Ruikt lekker en is niet te duur.

Kun je hier wat mee? Ik sta namelijk niet echt bekend als de perfecte huisvrouw. :lol:
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » za 02 februari 2008, 14:34

Hier gaat het net als bij Shazia, dus ik denk dat het goede tips zijn.. :wink:
Ik gebruik ook nog wasverzachter na, maar dat is geen must.
En voor de echt witte was gebruik ik Robijn stralend wit, wel duurder, maar ik vind het echt aanmerkelijk schelen.
Zwarte was, Robijn zwart, het is toch beter voor je zwart.

thisWaltz
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 25 juli 2001, 1:01
Locatie: in heaven and hell.
Contacteer:

Lingerie....

Berichtdoor thisWaltz » za 02 februari 2008, 16:39

@Shazia : Was heeft toch ook iets "erotisch" vb. : als je fijne lingerie wast.:)....
Ja, dank je. Ik laat je woensdag-of donderdag weten of het gelukt is.
Als alleengaande moet ik mijn plan trekken. Er staat hier al jaren een strijkijzer, dat nog nooit is gebruikt. Niet ver van hier is een wasserette, die 7/7 dagen open is.
Eens vergelijken wat duurder is, de vergoeding voor de buurvrouw (€40-50 voor een mand waar minder dan 5 kg inzit) of het zelf doen en droogzwieren Bij de buurvrouw steekt er de factor Arbeid, poeder, electriciteit en strijken in. Bij mezelf: arbeid, poeder, wasserette en droogzwieren....
--
Om de discussie wat levendiger te maken, had ik de vraag kunnen stellen wie van de mannen hier de was doet???
Of wie in het huishouden de was doet?? Wat zouden we zonder de vrouwen??? :wink:

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » za 02 februari 2008, 16:58

whahaha TW :lol:

Ik moet zeggen dat ik nooit les heb gehad in huishouden; mijn ma kon er helemaal niets van; ALS ze het ooit deed verpestte ze bijna altijd wel iets.
Mijn vader zal het vast beter kunnen maar heb hier nooit een *serieus gesprek* met hem over gehad. Verder hadden wij, toen ik jonger was, een huishoudster.. maar die had ook eens iets te heet gestreken; dus ik stond al op jonge leeftijd mijn eigen strijk te doen (don't touch my stuff -lekker puberaal, grin).

Maar lieve TW, wat ik eigenlijk wil zeggen; ik heb het zelf uit 'moeten' vogelen; en als je labeltjes checkt op kleding, indicatie leest op wasmiddel en verzachter, en het rebusje inschakelt op de machine, kan er toch echt weinig fout gaan (en kleur bij kleur idd)? It aint rocketscience :)

Beddegoed (wit) doe ik op (eco) 95 graden
de bonte op 60 graden

kleding altijd op 30 graden

en hand was doe ik ook zeker met de hand

Robijn is wat duurder maar die gebruik ik altijd. Ook de verzachters..:)


Maar TW, mijn vraag; wie heeft ervoor dan altijd je was gedaan joh :shock: ;)

Mijn vorige vriendje was een ware keuken en huishoud prins... wat heb ik toch genietend staan kijken in de supermarkt toen hij een voor een de flessen verzachters openmaakte om te checken welke hij het lekkerst vond ruiken, en met wat voor een oog voor detail hij kon stofzuigen en met welke preciesie hij de was ophing :lol: verder echt een typische 'macho' :lol:
Nee, het huishouden vind ik vooral sindsdien niet meer een typisch vrouwelijke aangelegenheid... helaas voor mijn toekomstige vriendjes :lol: :twisted:

verdwaaltje
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 20 december 2006, 21:29
Locatie: wachtend in dromenland

Berichtdoor verdwaaltje » za 02 februari 2008, 18:20

ben in limburgse begrippen de "potsfiemel", ook toen ik getrouwd was. Moet eerlijk bekennen dat het niet mijn meest favo werkje is, maar heb er geen problemen mee... Gold ook voor de inkopen. Vandaag nog een discussie gehad, dat men dat maar vreemd vond aangezien ik werkte en zij het huishouden zgenzkahg deed.

Alles gaat bij mij op 40%, alleen wel gesplitst wit/bont... Verder op aanraden van de witgoed verkoper, waar ik nadat mijn ex de wasmachine meekreeg een nwe mocht halen een nwe tweedehands had aangeschaft, één keer in de maand ongeveer een handdoekenwas op 90 graden. Dit omdat dan de algjes en overige kleine beestjes (waardoor was viezig gaat ruiken) kapot worden gemaakt.

En TW: € 40.- voor 5kg vind ik zwaar overtrokken.... Maar goed ben nu eenmaal een hollènjer. Weet uit mijn studententijd dat we voor een was bij de huisbaas op obg € 5.- moesten rekenen.
Niets is zo veranderlijk als de waarheid

Searcher
Berichten: 579
Lid geworden op: wo 21 december 2005, 6:43
Locatie: Leiden, ondernemer

Berichtdoor Searcher » zo 03 februari 2008, 8:58

Ik ben een man en ik doe (ook) de was.
Laatst gewijzigd door Searcher op zo 08 juni 2008, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » zo 03 februari 2008, 9:59

.Ik heb een wasmachine met ong 30 programm's en gebruik er maar één. De machine heb ik net een maand of twee en tegenwoordig kan je alleen machines kopen met zoveel programma's :P

Ik sorteer de was in donker, licht en handdoeken. Donker en licht gaan op 30 graden mét wasverzachter, en handdoeken op 40 graden zonder wasverzachter. De handdoeken zonder omdat deze anders geen water meer opnemen bij het afdrogen.
Alles doe ik met vloeibare wasmiddel van het huismerk. Daarna gaat alles in de droger, behalve als het in het etiket staat dat het niet mag.
Hele delicate spullen was ik met de hand.

Ik vind vloeibaar fijner want dan heb je nooit zeepresten. Ik doe het in een bolletje bovenop de was.
Mocht je geen zin hebben in het uitzoeken van de was, er zijn tegenwoordig doekjes (kleurvangers) die je bij de was doet,. Dat schijnt verkleuren te voorkomen. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Misschien iemand anders die daar ervaring mee heeft??

Trouwens ik was alleen in het weekend of s'nachts. Ik heb een "dubbele" stroom meter. De "lage" stroom gaat om 23 uur in. En mijn nieuwe wasmachine heeft een "Uitsteltijd". Heerlijk.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8414
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » zo 03 februari 2008, 12:10

ik was sindskort alle was op 30 graden op advies van ariel :)


ARIEL RULES



8)


voor mij niks anders dan ariel

had ik al gezegt dat ik met ariel was
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » zo 03 februari 2008, 12:34

Hee, Vir, was jij toevallig met Ariel :?: :?: :?: :twisted:

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8414
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » zo 03 februari 2008, 12:37

neuh hoe kom je daar nou weer bij



:twisted:
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » zo 03 februari 2008, 12:51

Geen idee, zomaar een gedachte :idea:

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » zo 03 februari 2008, 15:21

Jee, er gaat een wereld me open :D Geregeld vraag ik mij af wat die witte zoemende kast met al die knopjes toch moet in de badkamer, maar ik vergat het steeds te vragen. Vermoedelijk is dat dus zo'n machine met meer programma's dan men ooit in een mensenleven zal uitproberen...

Ik beken. Ik ben nog van het uitstervende soort dat eerder naast het huishouden staat dan er middenin. Het wasgebeuren is mij ooit verklaard door Marian, maar tevergeefs; zodra ik de wasmand zie en al die knopjes op dat witte apparaat schiet ik weer in de paniekstand. Wat hoort bij wat? Mag dit in de droger of niet? Valt dit nog onder 'wit' of is het al 'bont'? Een berg aan complexe vragen rijst voor me op, de twijfel maakt me machteloos.. en dan komt Marian of mijn dochter thuis om mijn zorgen weg te wassen. Ja, het is echt erg, ik weet het.

Altijd huishoudsters gehad thuis, en oma natuurlijk :oops: Hoe ik het al die jaren als student 'op kot' heb gered, kan ik mij niet helder voor de geest halen. Altijd wel hulpvaardige mensen in de buurt kennelijk, op mijn etage of in de wasserette.

Zal ik ter opluchting - voor mijzelf althans - erbij vertellen dat ik wel boodschappen doe, kook en stofzuig? Anders sta ik wel erg te kijk als foute man :D

Overigens, Shaz, erg bedankt voor je heldere uitleg. Wie weet, ga ik het binnenkort eens proberen. Marian kan zich geen verrassender Valentijndag voorstellen :lol:
Amor vincit omnia

PingWim
Berichten: 553
Lid geworden op: vr 28 mei 2004, 22:42
Locatie: UHR
Contacteer:

Berichtdoor PingWim » zo 03 februari 2008, 15:30

Ik heb een heel simpel was-systeem (bèta man):

1. bedde(n)goed op 60 graden;
2. de rest op 40 graden.

Nee ik sorteer verder niets, heb geen lingerie-met-kant.
Kleuren die "doorlopen" is blijkbaar van vroeger :shock:

Liefde is: samen de was doen
What's a world without Wimmen ? Afbeelding

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » zo 03 februari 2008, 15:38

Wij doen alles op 30 graden hierzo. Maar dan wel zwart en wit gescheiden en kleur. En als je een nieuw rood truitje hebt even appart wassen met de rest van het rood.

groetjes,
draak
On the end of the rainbow, there will you find it.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 37 gasten