Onderdrukking... Dictatuur?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Onderdrukking... Dictatuur?

Berichtdoor Draak » do 25 oktober 2007, 22:04

Naar aanleiding van een ander topic dat ik had gelezen, over een vrouw die sexueel onderdrukt werd door haar man, wilde ik een topic openen over normale onderdrukking. Uiteraard mogen mannen ook reageren.

Het wil dat mijn moeder na 37 jaar van huwelijk met onderdrukking zich eindelijk heeft weten los te rukken uit de handen van mijn vader. Zoals bijna niemand op dit forum weet is mijn vader nu eenmaal niet zo'n aardig persoon. Hij is eigenlijk altijd al zo geweest, volgens mijn moeder. Mijn ouders hadden al wat met elkaar toen ze nog maar 16 en 21 jaar waren, op hun 18de trouwde ze en 19de kregen ze kinderen, en ja, ik ben een nakomer. Ik ben nog echt met de oude stempel opgegroeid, die in de ogen van mijn vader altijd golden "Een man is de baas en een vrouw is niets zonder."
Ook is mijn vader sinds ik jong ben gehandicapt geraakt, daardoor hij erg bezitterig werd. Ik ken mijn ouders alleen als ze ruzie maakte, waar ik vaak genoeg de dupe van was. Soms hadden ze zulke heftige ruzie dat mijn vader dingen door de kamer gooide en mijn moeder boos de deur uit stormde, uiteraard was het wel eens andersom ook. Het erge is nog van dit alles, dat er altijd via mij werd gestookt. Je moeder doet dit, je vader doet dat! De eeuwige strijd dus, verder zal ik daar niet teveel over uit dijen.

Even over het gedrag van mijn vader, wat hij ook altijd bij mij deed. Zo werd ik tot mijn 17de naar school gebracht met de auto en opgehaald. Ik mocht nooit ergens heen, nouja, niet zonder dat hij me bracht en haalde dan. Hij moest weten met wie ik omging, waar ik was, wanneer ik thuis kwam, mijn telefoon nummer, hun telefoon nummers, telefoon nummers van de ouders van de andere etc.
En als meneer het niet zinde als ik als antwoord gaf "ik ben even met de buurjongen wandelen" was hij in staat me te volgen met de auto. Wat ik eens merkte, niet dat ik ooit wat verkeerd deed, maar het was erg vervelend!
Ook maakte hij me zwart tegenover mijn familie, hij zei dat ik een naar kind was, dom en arrogant! Als ik dan naar familie ging, zeiden ze dat ik niet deugde en werd ik afgesloten. Een keer heeft hij zelfs beweerd dat ik hem mishandeld had... terwijl hij altijd degene was die me onderdrukte. Als ik vrienden had zei hij "je hebt geen vrienden, ze willen jou niet, wie wil jou nou?" of "dat denk je maar, daarnet zeiden ze nog tegen mij dat ze alleen maar met je omgaan, omdat ze je zielig vinden."
Dit deed hij ook bij mijn moeder, wat we slikte, omdat we niet beter wisten.
Ook werd er altijd beweerd dat we lelijk waren en het 'niet waard' waren, om ooit iemand te hebben die van ons hield. Twisted he?

Even over dat dom zijn, tot mijn 12de geloofde ik er heilig in dat ik beter naar speciaal onderwijs kon gaan, gewoon moeder worden, geen opleiding etc. Weet je wat dat veranderen deed? Een iq test!
Het klinkt misschien erg raar hoor, maar ik was zo lui geworden, omdat ik toch al geloofde dat ik niets was, dat ik toch maar die test deed. Het enige waar ik goed in was, dat waren geschiedernis, godsdienst en handarbeid, toen ik de test deed scoorde ik verre boven verwachting, zelfs 'hoogbegaafd'. Niemand geloofde het en ik moest nog meer testen afnemen. Ze hadden me er niets over verteld en ik dacht dat ik dom was, daarom zoveel testen moest nemen. Uiteindelijk kwam het nieuws bij me, na meerdere tests en ik was opgelucht. Vandaar dat ik gelijk in het harnas spring, als mensen twijfelen aan mijn inteligentie. Ik heb geen les gehad van mijn 6de tot mijn 10de jaar. Slechte school gezeten en dat alles toch in groep 8 ingehaald. Mijn vader schepte altijd op, dat hij zo slim was en dat alle vrouwen dom waren. Doet hij nog wel, maar dan overbluf ik hem met kennis en dan houdt hij wel even zen mond dicht...

Nu is mijn moeder dus eindelijk bij hem weg gegaan, ik voel me opgelucht en beter sindsdien. Hij woonde al een tijdje in een tehuis, maar zou terug naar huis toe komen, om hier weer te wonen... ik denk dat ik me dan van de flat had gegooit, samen met men moeder! We zijn minder gestrest en hebben sindsdien niet meer elkaar verrot gescholden, al hoewel geld een probleem is, laten we dat ons niet de nek omdoen. Onze gezondheid gaat erop vooruit. En ik kan eindelijk zeggen dat ik sinds deze week geen hartkloppingen, extreem haar uitval of tintelende lichaamsdelen heb gehad. Wat stress niet allemaal met je kan doen he?
Overigens is dit besluit niet na een nacht gekomen, na ongeveer 10x in en uit huis te zijn geweest van mijn vader was het genoeg. Eerst dachten we, hij kan veranderen zoals hij zegt, maar na een tijdje werd hij hetzelfde.
Daarom ben ik misschien wel erg feministisch ingesteld geworden, maar ik kan gewoon niet leven met een man die dominanter is dan ik. Dat gaat gewoon niet goed, vooral als ze de baas willen spelen.

Waarom ik dit allemaal schrijf? Om te laten zien hoe ver geestelijke manipulatie gaat! Mishandeling van de geest en de innerlijke pijn die je hebt, als iemand over jouw leven heerst. Soms voel je geen pijn nog emoties, maar dat komt omdat je ze diep van binnen verstopt, zodat je minder pijn hebt en naief wordt voor jezelf.

Daarom mijn vraag, tot hoe ver laat jij manipulatie, onderdrukking en het dicteren komen van iemand in je omgeving?

Liefs,
Draak

nightcreature
Berichten: 865
Lid geworden op: do 02 november 2006, 1:59
Locatie: stormcity

Berichtdoor nightcreature » do 25 oktober 2007, 22:16

night word maar door een man gedomineerd :D en dat is alleen omdat het lekker is :lol: voor de rest noway 8)
Women need a reason to have sex. Men just need a place

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » do 25 oktober 2007, 22:25

Bewuste en plezierige onderdrukking is hier natuurlijk niet aan bod. Wat nou als je man een hersenbloeding zou krijgen, waardoor hij ineens heeeel anders wordt, dominant en niet de plezierige manier, zou je weg gaan?

Fuzz
Berichten: 643
Lid geworden op: wo 08 augustus 2007, 19:06

Berichtdoor Fuzz » do 25 oktober 2007, 22:38

Je ziet vaker bij vrouwen, die in hun jeugd een stabiel gezin met een corrigerende vader missen, dat ze zich aangetrokken voelen tot dominante manipulatieve mannen.

Ik heb een vriendin gehad in zo'n situatie. Slechte jeugd met vader die er nooit was. Haar vriendje voor mij was ook erg dominant en had losse handjes. Ondanks dat ze eigenlijk van hem af wilde zijn kon ze hem niet loslaten. Een band die twee mensen in zo'n situatie opbouwen gaat met heel sterke (negatieve en positieve) emoties gepaard. Het ene moment dreigt hij met zelfmoord, het andere moment barst hij in janken uit en zegt hij dat hij niet zonder haar kan en zal veranderen. Mijn ex-vriendin kon die man daardoor niet emotioneel loslaten, ook niet toen wij een relatie hadden.

Om je vraag te beantwoorden: het komt over alsof het een rationele keuze is, en het lijkt zo voor de hand liggend om een manipulatief iemand de rug toe te keren, maar het is vaak een complexe situatie met emoties die je de baas zijn.

Damsel
Berichten: 533
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 14:34
Locatie: Rotterdam's rook

Re: Onderdrukking... Dictatuur?

Berichtdoor Damsel » do 25 oktober 2007, 22:40

Daarom mijn vraag, tot hoe ver laat jij manipulatie, onderdrukking en het dicteren komen van iemand in je omgeving?
Nu laat ik het niet meer gebeuren, maar dat is niet altijd zo geweest.

Het sluipt soms traag en ongemerkt in een relatie, zoals bij de mijne gebeurde. Steeds een stapje verder, steeds een beetje meer, maar zo langzaam dat het een natuurlijk proces lijkt. Ik wist van mezelf dat ik niet dom was, dus daar kon hij me niet op pakken. Maar er blijft nog zoveel over wat je een mens kan verwijten, en hij heeft het me allemaal verweten. Op zo'n manier dat het nog leek of hij gelijk had ook. Leek, want het wás natuurlijk niet zo... Langzaam maar zeker word je dan steeds kleiner, steeds kwetsbaarder, raak je steeds een beetje meer jezelf kwijt. Je protesten worden steeds zwakker, want je weet dat het toch geen zin heeft: als hij op één gebied zijn gelijk niet kan krijgen, switcht hij toch moeiteloos naar een volgend gebied over. Vruchteloze discussies worden het dan.

Het duurde heel lang voordat ik de zaken voor mezelf op een rijtje kon zetten. Een dagboek heeft me goed geholpen, alles van me af geschreven, haarscherpe analyses op papier gezet. Het duurde nog veel langer voordat ik besloot dat mijn huwelijk écht gefaald had en ik er een punt achter zette.

Vanaf dat moment ging alles de goede kant op. Mijn ex besefte dat ik niet meer te manipuleren was, niet meer onderdrukt kon worden en me de wet voorschrijven was al helemaal van de baan. En uiteindelijk bleek het hele gedoe zuiver en alleen voort te zijn gekomen uit zijn eigen onzekerheid. Door mij succesvol te manipuleren, krikte hij zijn zelfvertrouwen op. Door mij met allemaal taken op te zadelen die hij zelf niet kon uitvoeren, kon hij de sterke man blijven spelen. Door mij voor laks, onzorgvuldig en verspillend uit te maken, kon hij de boventoon blijven voeren. En nu dat niet meer lukte, was hij gewoon weer wat hij altijd geweest was: een onzekere man met maar weinig talenten.

Ik vind jouw verhaal een stuk schrijnender dan het mijne, Draak, en ik schrik er ook van. Ik ben blij dat jij en je moeder een grote stap in de goede richting hebben gezet, en ik wil jullie er veel sterkte bij wensen!

Groetjes,
Damsel

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » do 25 oktober 2007, 22:43

Klopt helemaal, Fuzz.
Ik heb in het verleden wel een vriendje gehad die me sloeg, maar hij verwachtte niet dat ik hem terug sloeg. Oke, ik doe vechtsporten, dus meneer was er niet zo goed aan toe. Alleen daar gaat het niet om, je blijft je toch terug trekken naar het 'no good' soort van mannen. Ik merk zelf dat ik die cirkel heb verbroken, door een jongen op te zoeken, die wel lief en zorgzaam is. Net als ik die rol miste, hij dan zijn moeder en ik mijn vader. Mijn moeder kwam soms voor me op, anders had mijn vader me waarschijnlijk allang wat aangedaan. Met mijn verhaal probeer ik wel een beetje te zeggen, dat het niet al te makkelijk is, verre van. En dat er bij sommige mensen een lampje gaat branden.

Damsel, bedankt voor je openhartelijke en duidelijke uitleg. Het is inderdaad zo dat het erin sluipt. Ik wist niet beter, kende het vanaf dat ik klein was. Alles werd gelijmd met spullen en eten. Had hij me uitgescholden, kreeg ik toch een nieuwe barbie. Dat soort dingen, dan heb je het niet eens door. Uiteindelijk, neem je het nog op voor hem ook!

Liefs,
Draakje

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » do 25 oktober 2007, 23:24

Ik herken veel in het verhaal van Damsel...en ook ik zeg.. nooit weer maar het is gebeurd.

Ook bij mij sloop het in de relatie, te bedenken dat zelfs mijn ouders hem in het begin een leuke gozer vonden ( ze zeiden achteraf.. wij hadden het ook niet voorzien) Langzaam stap voor stap werd mijn stem minder. Tot het punt dat als ik iets zei.. het was van .. dat zeg je nou wel maar dat vind je niet... Alles was zoals hij het zag.. en ik moest maar blij zijn met hem want iemand anders zou het nooit met me uithouden. In een periode van 7 jaar heeft hij het voor elkaar gekregen dat ik van mezelf alleen nog maar dacht dat ik kon liegen, dat ik niet mooi was en dat ik niet maar dan ook niets kon zonder zijn hulp. Ik was niets anders dan een hoopje ellende op het einde en kon normaal niet meer van abnormaal onderscheiden.

Uiteindelijk zijn een trainer en wat collega`s van het werk de reden geweest dat ik langzaam begon te zoeken wat normaal was. In eerste instantie heb ik het op de nette manier proberen te beindigen. Ik zei m doodleuk.. " Ik denk niet dat onze relatie een toekomst heeft.. ik maak het uit en ik wil dat je MIJN huis verlaat." Zijn repliek .. dat meen je toch niet ... ik zie in je ogen dat je mij nog steeds wil en dat je van me houdt.
In de weken daarna ben ik bewust vreemd gegaan in de hoop dat dat hem zou doen beseffen dat ik m niet meer wilde. Verkeerde beslissing.. Er kwam weer een heleboel bij wat ik niet allemaal wel was in zijn ogen.

Uiteindelijk heeft de politie een einde kunnen maken aan zijn weigering te vertrekken.....

Als ik er op terug kijk kan ik bijna niet geloven dat ik dit zo heb kunnen laten gebeuren.. en het enige wat ik me nu voor ogen kan houden is dat ik kan leren van deze periode.. En wat mij betreft ( dan met het risico dat ik doorsla naar de andere kant..) dit gebeurd me NOOIT weer.......

sav ( die nog dagelijks de invloeden van toen kan voelen)
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

nightcreature
Berichten: 865
Lid geworden op: do 02 november 2006, 1:59
Locatie: stormcity

Berichtdoor nightcreature » vr 26 oktober 2007, 3:11

Bewuste en plezierige onderdrukking is hier natuurlijk niet aan bod. Wat nou als je man een hersenbloeding zou krijgen, waardoor hij ineens heeeel anders wordt, dominant en niet de plezierige manier, zou je weg gaan?
mijn man heeft twee jaar geleden 3 infarcten en een hartstilstand gehad en dat heeft hem veranderd in een heel ander mens
van een ingetogen mens naar iemand die aanwezig is en zich uit,vooral in het begin erg negatief
maar onze relatie was stabiel genoeg om die klap op te vangen gelukkig
dus uit mijn ervaring zeg ik NEE,ik zou niet bij hem weg gaan
Women need a reason to have sex. Men just need a place

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » vr 26 oktober 2007, 12:04

Vooral gefeliciteerd, Draak en Draakmoeder.....

en sterkte met de 'wederopbouw'.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Berichtdoor Aphrodites' zoon » vr 26 oktober 2007, 20:00

Dominante mensen...

Heb een dominante vader gehad en vervolgens een dominante vrouw gehad... het gekke is dat je dat soort mensen aantrekt of dat zij jou aantrekken.

Ik ben nooit lichamelijk mishandeld maar de geestelijke mishandeling is mij wel duidelijk.

In de relatie met mijn ex-vrouw was zij dominant en ik schikte me. Ik was een goedzak zonder ruggegraat. Dat werkt prima zolang niemand erover nadenkt.

Het werkte niet meer prima toen ik me begon te beseffen dat ik mijn rol niet leuk meer vond. Ik ging me om te overleven verzetten, langzamerhand ging het verzet over in pure dominantie van mijn kant. Dominant tegen dominant... En kille hardheid tegen kille hardheid.

Ik schrik soms van mijn eigen hardheid nu en dat is maar goed ook...

Hoe dan ook de relatie heeft mijn ontwikkeling van meegaand naar dominant niet overleefd.

Az die nu een goedzak met ruggegraat is.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » vr 26 oktober 2007, 21:18

Ik denk dat je in een relatie 'gelijkwaardig' moet zijn. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je beide zowel over dominantie als onderdanig moet beschikken, om het goed te houden. Wat ik bij mezelf merk is dat ik erg agressief kan reageren op bepaalde prikkels. Vooral de prikkels die met vroeger te maken hebben. Dit is een proces dat langzaamaan moet vervagen, wat ook het geval is. Sinds een jaar ben ik een compleet ander persoon geworden.
Minder agressie en ik kan nu ook gewoon met kinderen overweg, wat ik dus eerst niet kon. Dieren is nooit een probleem geweest, maar als kinderen in mijn buurt waren, ging ik altijd een blokje om voordat ik ze tussen de melkpakken in de supermarkt wilde zetten. (Draak die nog steeds een hekel heeft aan kids in de supermarkt, vooral als ze hun zin niet krijgen)
Ik heb wel een neefje en een nichtje, waar tante vaak als paard wordt gebruikt of gevangene... wat in de mode is. Vorige keer was ik een leeuwin en kreeg een kussen tegen men hoofd gegooit, omdat de leeuwin hem niet op mocht eten :P
Men eigen nichtje en neefje gaat prima, kan er nu goed mee opschieten. Alleen vinden ze me soms streng, omdat ik niet wil dat ze gillen of drijnen, maar ja kids hebben regels nodig, dat is de basis voor later :wink:

liefs,
draak

Overigens komt het bij kinderen er vanaf dat vroeger altijd werd gegilt bij ons thuis. En aangezien veel kinderen gillen.

oud geleerd
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 22 oktober 2007, 15:09
Locatie: geband

Berichtdoor oud geleerd » zo 28 oktober 2007, 1:01

@ draak.
Nu pas lees ik je achtergrond en begrijp je reacties—daarom bied mijn excuses aan de manier waarop ik je heb beantwoord .
Relativeer het en bekijk het als humoristisch bedoeld.
Je verhaal raakt me .het laatste wat ik wil is met oprechte menselijke gevoelens spotten.
En-hoe voel je.je nu ,gaat het weer wat beter ?
Laatst gewijzigd door oud geleerd op zo 28 oktober 2007, 1:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » zo 28 oktober 2007, 1:07

dank je Oud geleerd voor deze post...
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » zo 28 oktober 2007, 21:07

Meneer 'oud geleerd', ik zou eigenlijk niet weten waar je je excuses voor moet aanbieden... is er iets voorgevallen dan? Of is de post geedit?

Ja, het gaat redelijk met me. Dank je voor het vragen ernaar. Vandaag even met mijn moeder naar een gothic en fantasy beurs geweest, waar ik het erg naar mijn zin heb gehad. wat leuke dingen gekocht, we moeten het ervan nemen, zolang het nog financiel kan.

liefs,
draak

oud geleerd
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 22 oktober 2007, 15:09
Locatie: geband

Berichtdoor oud geleerd » ma 29 oktober 2007, 0:17

Meneer 'oud geleerd', ik zou eigenlijk niet weten waar je je excuses voor moet aanbieden... is er iets voorgevallen dan? Of is de post geedit?
Dan heb ik waarschijnlijk het bovenstaande beginverhaal verkeerd begrepen .
Ik ging er van uit dat het e.a.over je eigen vader en moeder ging.
Des te beter- gelukkig niet- ik was echt onder de indruk van het verhaal-vreselijk,[edit] je zal hun kind maar wezen.
Laatst gewijzigd door oud geleerd op ma 29 oktober 2007, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 14 gasten