Hoe doe ik… niet verliefd worden

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » za 21 juli 2007, 13:02

Verliefd zijn overkomt je.
Er wordt wel eens gezegd.. je moet er wel voor open staan.
Maar kun je jezelf ook afsluiten om verliefd te worden
?

Het zou....wonderlijk zijn mocht je met de rede het gevoel steeds onder controle krijgen.
Het zou....zoveel tranen, verdriet, zoveel schuldgevoelens, zoveel onzekerheid en zoveel vragen maar ook...zoveel mooie, soms intense gevoelens voorgoed aan de kant zetten.
Het zou....de mensensoort, voor het eerst sinds haar emotionele en intellectuele bestaan, voorgoed veranderen.

guinevere (die nooit de intentie had om verliefd te worden maar die het, desondanks, toch vaker overkwam dan ze zelf wel wou en die zich daarbij - nu, achteraf - heel menselijk vindt)

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » zo 22 juli 2007, 0:55

of je niet verliefd kan worden? Nou ik ben verliefd geweest. En ik heb er voor gekozen om er niets mee te doen ( in zoverre: ik heb besloten degene waar ik verliefd op was niet erin te betrekken). Het heeft me een hoop pijn gedaan. Vol zitten van verlangen naar iemand, maar besluiten het bij verlangen te laten. Daarnaast heb ik ook wel mensen leuk of erg leuk gevonden, maar niet op zo’n doordringende manier.
Sommige reacties luiden: dan mis je wat.
Natuurlijk.
Deze persoon wist zeker mijn manco’s voor een deel te vullen. Me uit te dagen en te prikkelen waar mijn partner dat niet kan/kon. Maar het is te flauw om iemand te reduceren als opvulling van je gemis. Het was gewoon een erg leuk persoon.
De reden waarom ik er verder afstand van heb gedaan is min of meer toevallig zo gegaan. Om duistere redenen zijn onze wegen uit een gegaan. Het is erg jammer dat we momenteel geen contact hebben.
Ik kan niet zeggen dat ik mn best heb gedaan om niet verliefd te worden. Misschien een tijdje. Maar na een tijdje was het toch een welhaast logisch gevolg van een heel intens contact. En al knaagt dat (nu niet meer zo), ik geloof niet dat ik me voor een dergelijk contact hoef af te schermen, uit angst verliefd te worden.
ik heb niet het hele topic gelezen, mss zeg ik iets dubbel...

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » zo 22 juli 2007, 8:56

ik heb niet het hele topic gelezen, mss zeg ik iets dubbel...
Nee hadewijch, exact on topic.
Lana en Jessebel vroegen al wat precies mijn insteek was met deze topic.
Het is een onderwerp wat je op verschillende manieren kunt interpreteren.
Verliefd worden overkomt ons allemaal.. gelukkig wel. Maar het overkomt ons ook op momenten of in situaties waarin het erg pijnlijk kan zijn.
Hoe ga je daar mee om?
Toegeven, genieten, relativeren, ontlopen...
Is het een teken dat je huidige relatie een stevige boost nodig heeft.. of misschien wel voorbij is?
Vertel je het aan je partner?... En hoe gaat die er mee om?
Of, hoe zou je het zelf vinden als je partner verliefd werd op een ander?

Dit had er gisteren eigenlijk neer moeten zetten toen Lana en Jes vroegen wat mijn punt eigenlijk was :oops: :oops: maar toen kon ik niet even de woorden vinden om het op te schrijven. :roll:

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » zo 22 juli 2007, 22:09

Hoe ga je daar mee om?
Toegeven, genieten, relativeren, ontlopen...
Is het een teken dat je huidige relatie een stevige boost nodig heeft.. of misschien wel voorbij is?
Vertel je het aan je partner?... En hoe gaat die er mee om?
Of, hoe zou je het zelf vinden als je partner verliefd werd op een ander?

Dit had er gisteren eigenlijk neer moeten zetten toen Lana en Jes vroegen wat mijn punt eigenlijk was :oops: :oops: maar toen kon ik niet even de woorden vinden om het op te schrijven. :roll:
Alleen voor mezelf, hoe ik er mee omging: ik heb het mn partner verteld. Het is niet zo dat hij de vlag uithangt als ik zoiets vertel. Hij was blij dat ik het vertelde, ik was blij dat ik het kon delen. Wat hij er precies van vond, ik weet het niet ook niet of hij het echt bedreigend vond ofzo. Hoe ik zou reageren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik genoeg vertrouwen heb in onze relatie om te weten dat het er tegen kan :)

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » ma 23 juli 2007, 10:03

Alleen voor mezelf, hoe ik er mee omging: ik heb het mn partner verteld. Het is niet zo dat hij de vlag uithangt als ik zoiets vertel. Hij was blij dat ik het vertelde, ik was blij dat ik het kon delen. Wat hij er precies van vond, ik weet het niet ook niet of hij het echt bedreigend vond ofzo. Hoe ik zou reageren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik genoeg vertrouwen heb in onze relatie om te weten dat het er tegen kan

De beproefde methode... niet voor jezelf houden, delen met je partner. Ook ik vond dat dat moest/moet kunnen. Eén keer, twee keer. Het WILLEN vertellen dat je verliefd bent op een ander en er WILLEN de vinger op leggen waarom dat misschien gebeurt en of dat wat met je relatie te maken heeft of met jezelf. Met als gevolg een jaloerse, zich-bedreigd voelende partner en zelf een berg aan schuldgevoelens omdat ik "niet echt van hem hield".
Dus,.... maar proberen niet meer verliefd te worden..... jaren tussen, waarna het weer gebeurd en nog een keer, tot wanneer ik mezelf ziekelijk begon te voelen. En vertellen... neen, zoveel wijzer was ik wel geworden.
Gek genoeg, nu pas, als ik terugkijk, ben ook ik "gegroeid" door deze verliefdheden. Ze leerden me veel over mezelf én ook over de anderen, partner incluis.
Had ik het verliefd-worden willen missen? Ja, toch wel, het was allemaal zoveel makkelijker geweest. In eerste instantie voor mezelf. En neen, ergens ook weer niet want dan had ik een heel scala aan gevoelens niet leren kennen en ook niet een paar fantastisch "mooie" mannen.
Verder zocht ik het echt niet op, geen flirterstype etc. Het "overkwam" me maar ik zie nu, beter dan toen, waarom het gebeurde en ook, waarom ik me er niet voor afsluiten kon.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » vr 27 juli 2007, 9:26

Het lijkt wel of de hele discussie plots stil is gevallen. Toch niet omwille van mijn laatste posting ?

guinevere (voor wie het moeite kostte om het op te schrijven maar die het moeiteloos weer kan verwijderen)

J.E.
Berichten: 244
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 12:02

Berichtdoor J.E. » vr 27 juli 2007, 9:40

Nee hoor guinevere ik weet zeker dat het niet door jouw posting komt. Het is wat stiller op shespot, vakantieperiode en mensen gaan nu wat minder in op onderwerpen (tenminste dat is mijn vakantiebevinding :wink: ).
Dus lekker laten staan!

x
Op unieke momenten van volmaakte openheid kun je je geest ervaren als ruimte.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » vr 27 juli 2007, 10:53

niet weghalen guinevere !

het kon mijn verhaal zijn (+ de zelfvergiffenis) :kiss:
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » vr 27 juli 2007, 23:15

J.E. .... gurley.....bedankt voor jullie (geruststellende) reactie !

yanni
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 06 juli 2005, 14:17
Locatie: dromenland

Berichtdoor yanni » za 28 juli 2007, 21:45

Nee guinevere, niet weghalen. Jouw posting verwoordt precies mijn gevoel en ik zou het nooit zo mooi kunnen omschrijven ! :)
A heart that hurts, is a heart that beats. Bono.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » zo 29 juli 2007, 22:05

Het lijkt wel of de hele discussie plots stil is gevallen. Toch niet omwille van mijn laatste posting ?
Het is eigenlijk niet als discussie gestart.
Verliefd worden in een relatie op een ander overkomt ons allemaal vroeg of laat. Hoe ga je er mee om?
Het leek mij wel leuk om, voor wie het durft, zijn of haar ervaring te delen met anderen.
Het kan je relatie kosten maar het hoeft niet persé.

Jou bijdrage guineverre is een heel zinvolle bijdrage. Niet iedereen reageert bij het lezen van een topic maar daarom kunnen ze er wel veel steun aan hebben.
Maar een beetje Feed-back op een posting die toch eigenlijk vrij privé is dat is wel zo charmant :wink:

Toen mijn ex verliefd werd op een ander vroeg ze aan mij; zie je niets aan mij?
Ik zat me suf te zoeken, kapsel, kleding, sieraden, nagellak.... nee, ik zag niets.
Ik ben verliefd; zei ze. En toen begon langzaam door te dringen dat het waarschijnlijk niet op mij was. Bij mij ging het uiteindelijk wel ten koste van mijn relatie.
Er ging een behoorlijk onzekere periode aan vooraf. Bij mijn weg gaan.. of blijven.. toch de koffers gepakt..daarna terug willen komen.
Erg moeilijk, mijn verstand zei toen kappen met die handel maar mijn gevoel kon haar niet loslaten en wilde dat ze bleef of terug kwam..
Het heeft denk ik drie jaar geduurd voordat ik er echt los van was.

Zelf was ze al jaren aan het twijfelen zei ze later. Ik heb daar nooit iets van gemerkt. Of wilde het niet zien. Haar verliefdheid op een ander was voor haar toen de doorslag om weg te gaan.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

zou mijn verhaal hebben kunnen zijn *me heeft knipt en plakt

Berichtdoor gurley » ma 30 juli 2007, 0:21

Zelf was ze al jaren aan het twijfelen zei ze later. Ik heb daar nooit iets van gemerkt. Of wilde het niet zien. Haar verliefdheid op een ander was voor haar toen de doorslag om weg te gaan.
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » ma 30 juli 2007, 17:09

Is het een teken dat je huidige relatie een stevige boost nodig heeft.. of misschien wel voorbij is?
Vertel je het aan je partner?... En hoe gaat die er mee om?
Of, hoe zou je het zelf vinden als je partner verliefd werd op een ander
?

Het woord discussie was allicht een beetje ongelukkig gekozen. :wink:
Dit topic is idd niet als discussie gestart, wel met veel vragen, vele inzichten én...met een aantal (levens)ervaringen die de inzichten staven.

Blijft de basisvraag …. “hoe DOE ik…niet verliefd worden?” terwijl de vraag evengoed zou kunnen zijn “hoe KAN ik….niet verliefd worden?” of “hoe WIL ik….niet verliefd worden?”
Is er een zinvol antwoord te bedenken?
Kan je met genoeg redeneren je gevoelens onder controle houden?

Misschien is wat voor de éne bijna louter onder een verstandelijk hokje kan worden geplaatst en afgehandeld (leve de rede!), voor de andere door de emotionele deur moet.

Beiden dienen (hopelijk) hetzelfde doel : het leven, alleen, of met twee maar altijd veranderlijk want vandaag is (soms) niet meer als gisteren en morgen is weer anders dan vandaag....

Nog even (en voor het laatst) verder op de persoonlijke toer….ik ben nooit verliefd geworden omdat ik daarmee een boost wou geven aan mijn relatie of persé iets anders uit wou gaan zoeken. Als dat het geval zou zijn geweest, dán pas had ik mezelf zielig gevonden.

Wel gaf het verliefd-worden vaak ook een boost aan de basis-relatie. Tenminste, bij mij dan. Het was geen of/of-gevoel, wel een en/en-gevoel. Er vormde zich een gelukspakket, een overvloed die ik “gewoon” delen wou. En dat in eerste instantie met mijn partner. Terwijl net hij er niks van begreep en het afwees, gekwetst als hij zich voelde.

Het verliefd worden an sich had (aanvankelijk) eigenlijk zelfs nooit iets te maken met die relatie want daar wou ik niet uit weg. Er was gewoon een wereld en een stuk leven naast die relatie. En daar liepen mensen tussen met – blijkbaar – de invulling van iets wat ik miste, bij mezelf en later dan wel weer in mijn relatie. Het feit dat ik die mensen en de bijbehorende invullingen vond (zonder het bewust op te gaan zoeken) vind ik – nu – rijkdom. Maar ik heb er jaren over gedaan om daar vrede mee te hebben.

In hoofdzaak heb ik me heel erg schuldig gevonden, voor mijn eigen gevoelens en voor het feit dat ik daarmee degene kwetste die me het dierbaarste was. Dat het allemaal zo uit zou gaan draaien, dat stond niet zo in het draaiboek van mijn leven en van het huwelijk waar ik aan begon en zeker ook niet in het zijne.

En wat als hij verliefd zou zijn geworden? Dan had ik me allicht net hetzelfde als hij gevoeld en voorgedaan.
En wat als hij nu verliefd zou worden? Dan zou ik kijken, luisteren en wachten. En respecteren wat zijn hart hem vertelt.

guinevere (die vindt dat hij en ik stilaan beginnen lijken op het paar dat zo mooi wordt omschreven in “Les vieux amants” van Jacques Brel. :) )

Kitty
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 26 maart 2006, 8:32
Locatie: Stadje in zuidholland

Berichtdoor Kitty » ma 30 juli 2007, 17:13

Verliefdheid en vlinders, daar heb ik altijd heel makkelijk mee om kunnen gaan, genieten van het gevoel maar er verder niets mee doen
Mijn man en ik hoorden bij elkaar en we zouden samen oud worden
Dan ontmoet je iemand die helemaal je type niet is
Maar iemand waar je heel goed mij blijkt te kunnen praten over van alles en nog wat
Ik had er ook helemaal geen idee van dat ik gevoelens voor hem had en omgekeerd ook niet
Tot de vonk oversloeg, zo overweldigend, zo allesomvattend...
Ik heb geprobeerd het van me af te zetten, maar dat ging niet meer
Elke vezel in mijn lichaam, mijn hart, mijn ziel, ik moest bij die ander zijn

Sindsdien weet ik dat het niet simpelweg het omdraaien van een knopje is.....
Heb jij vandaag ook zo'n zin?
Jazeker, onzin

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » ma 30 juli 2007, 19:25

Verliefdheid is een projectiel wat ongecontroleerd afgevuurd wordt en wat niet meer te sturen is.
Ik probeer de ratio vaak in te zien. Verliefdheid, hoe heftig ook, blijft aan de oppervlakte. Echte liefde zit dieper.
Maar iemand die verliefd kijkt met andere ogen en wil dat ook niet zien.
Je kunt iemand niet de verliefdheid uit het hoofd praten... dat lukt je nooit.
En als jezelf tot over de oren verliefd wordt op een ander dan moet je rationeel dingen afwegen. domweg gevoelens en belangen tegen elkaar wegstrepen. Gebeurt het je partner dan mag je hooguit hopen dat de ander afwegingen gaat maken die in jouw voordeel uitvallen. Op den duur verdwijnt de verliefdheid toch weer.

Ik heb destijds wel de fout gemaakt door te denken dat ik het probleem "de verliefdheid van mijn vrouw" op kon lossen door het te bespreken met de zogenaamde deskundigen. (waarschijnlijk deed ik het ook omdat je een uitlaatklep nodig bent)
Totaal verspilde energie die ik in mijn relatie had moeten steken.
Je kunt je misschien in de situatie beter inleven als je ervaringen van anderen hoort. Er is echter maar 1 met wie je dit kunt bespreken en dat is met je eigen partner.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten