Hoe doe ik… niet verliefd worden

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

heks
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 02 juli 2006, 22:29
Locatie: randstad

Berichtdoor heks » do 11 oktober 2007, 21:47

Mee eens. Je hebt alleen wel, en dat vind ik op dit punt cruciaal, zelf de keuze of je ernaar handelt of niet. Gevoelens zijn sowieso niet direct te beinvloeden is mijn ervaring. Als je een hekel aan iemand hebt kan de knop ook niet zomaar om meestal, dat is geen besluit wat je neemt. Bij mij althans niet. Ik kan hooguit bewust proberen me ergens meer of minder druk over te maken.
Ik weet niet of verliefd worden op een ander als je in een relatie zit altijd betekent dat er aan die relatie iets mist. Ik denk wel dat je in een wat mindere periode binnen een relatie kwetsbaarder bent om gevoelens voor anderen te ontwikkelen, en dat het in ieder geval goed is om je af te vragen wat het in die context betekent. Verliefdheid brengt namelijk nogal eens het fenomeen projectie met zich mee; de ander wordt op dat moment degene die aan alles voldoet wat je bij je vaste partner mist, voor je gevoel. Of alles wat je altijd al had willen hebben. Mijn ervaring tot nu toe is dat het meestal weer overgaat, althans bij mij. Wat niet wil zeggen dat het me in de afgelopen jaren nooit is gebeurd. In het begin voelde ik me daar altijd enorm schuldig over, ook als het puur bij seksuele aantrekkingskracht bleef. Tegenwoordig hanteer ik voor mezelf het principe van "buiten trek krijgen, thuis eten", zeg maar. Maar da's misschien iets anders. Het punt met verliefdheid is denk ik ook dat het een kick geeft, juist omdat het zo'n heftig gevoel is. Sommige mensen hebben daar meer behoefte aan dan anderen, iedereen zit in dat opzicht verschillend in elkaar. Ikzelf raak er altijd met name heel gestresst van, niet fijn. Althans, niet onverdeeld.
gr
hx
I can resist everything except temptation.
(Oscar Wilde)

lovely_blacky
Berichten: 22
Lid geworden op: za 16 februari 2008, 22:51

Berichtdoor lovely_blacky » za 16 februari 2008, 22:59

Ik herken dit ook best wel.Je wilt niet,maar het gebeurt..hoe moeilijk dit ook is.Ik heb zelf inmiddels 5 jr een relatie,maar kan toch nog best vaak verliefd worden op iemand :?

Momenteel is dat zeker het geval en dat maakt het soms best verwarrend..ben ergens ook nog wel verliefd op huidige vriend,maar heb daarnaast ook iemand anders leren kennen en helaas is het wederzijds dus nog een keer zo lastig..

liefs lovely_blacky

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » do 21 februari 2008, 12:50

We volgen "ons hart", we hebben "vlinders in de buik", of we "denken via onze grote vriend downstairs", maar hoe langer hoe meer komen we te weten dat verliefdheid, en liefde tss partners een lichamelijk proces is, dat zich in de hersens afspeelt waar specifieke hormonen vrijkomen die ons doelbewust leuke gevoelens geven. Duidelijk met die bedoeling.

O.a. in het magazine EOS stond daar een uitgebreide reportage van, en een half jaar eerder las ik er elders ook ettelijke pagina's wetenschap over. Het past wel in dit topic vind ik. Onder meer met de moderne breinscan-technologie verbeteren de inzichten in wat er zich afspeelt in onze bovenkamers. Zo ondervond men bvb. dat bij een verliefdheid eenzelfde hormoon vrijkomt als bij cocaïnegebruik. Het doet vermoeden dat de natuur het in ons heeft ingebakken dat we tijdelijk verslaafd kunnen geraken aan een ander persoon, in de verliefdheidsfase. Het is ook niet geheel toevallig wellicht dat je in die periode nauwelijks van mekaar kan afblijven: je wilt paren, de natuur wilt voortplanting. Nadien zorgt dat ingenieuse lichaam van ons voor een ander hormoon: je zorgzame alter ego komt tevoorschijn. Zodat de kinderen de eerste moeilijke jaren overleven, dankzij de zorgzaamheid van beide ouders.

We zijn dieren, we kunnen er niet omheen (zelf ben ik overigens een onweerstaanbaar lekker beest, dit geheel terzijde :mrgreen: ), dus verliefd worden op een ander, is een geheel natuurlijk proces, en ik kan me voorstellen dat de natuur niet op één paard wil wedden, maar ons, dekhengsten, voorziet van een libido om een kudde merries de nacht van hun leven te bezorgen.

Dus hoe doe ik, niet verliefd worden? Da's vechten tegen een natuurlijke drang. Da's een strijd tussen ratio en emotie, dus per definitie alleen weggelegd voor de mens. We zijn in staat om instinctieve gevoelens te temperen, als we dat willen. We kunnen bvb.
- gevoelens voor anderen weren: je focust je met lijf en leden op één partner en sluit jezelf af (je stelt je niet open) voor andere potentiële partners. Een mogelijk verliefd gevoel wordt bij de kiem onthoofd.
- gevoelens voor anderen niet cultiveren: je wordt verliefd in meerdere of mindere mate maar je -rationele- karakter is sterk genoeg om het niet te laten evolueren. Op termijn bloed het dood.
Het alternatief is jezelf wél toelaten om verliefd te worden, maar of dat een valabele oplossing is, hangt af van je persoon en je relatie.

Op google vond ik in het Nederlands niet meer dan een samenvatting van het artikel:

Liefde is ... dopamine, oxytocine en vasopressine
Volgens de Amerikaanse antropologe Helen Fisher zijn er drie soorten liefde: seksuele lust, verliefdheid (of romantische liefde) en partnerschapliefde. Elk type heeft zijn eigen scheikunde in de hersenen. Meest intrigerend is de verliefdheid, die zowat het midden houdt tussen een cocaïneverslaving en een mentale stoornis. De partnerschapliefde daarentegen biedt rust en genegenheid, dankzij de hormonen vasopressine en oxytocine.

http://www.bbc.co.uk/science/hottopics/love/

Spot the difference, in gebiedende wijs.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » do 21 februari 2008, 13:18

Wat een geruststellende inzichten zeg ! :lol:

Verder sluit ik me volledig bij het (wetenschappelijk verantwoorde) verslavend karakter van de gevoelens aan.... (zonder ze noodzakelijk uit te sluiten, af te weren en/of links te laten liggen als ze mijn pad kruisen ;) )!

guinevere (die vindt dat de wetenschap zijn nut heeft maar daarbij hoopt dat de ratio het niet altijd wint van het gevoel 8) )
Vrouwen zijn prachtige klungels - Kamagurka

Spottertje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 12 maart 2008, 15:36

Berichtdoor Spottertje » wo 12 maart 2008, 16:02

hoi allemaal.... ik heb dit op mijn gemak eens allemaal door zitten lezen, en ik ben het eigenlijk eens met diegenen die zeggen dat het je kan overkomen, dat je er alleen niet naar moet handelen.

Eigenlijk... :oops: dus in het kort mijn verhaal en misschien dat iemand er wat mee kan of aan heeft.

Een goede vriend van mij en mijn man kreeg gevoelens voor mij, en ik weerde hem af. Tot op een gegeven moment hij me opbelde. Hij wist niet meer wat hij moest doen, hij gaf meer om mij dan om zijn huidige vriendin en bedenk maar nog meer redenen waarom hij bij mij wilde zijn. Kortom, hij liet me onomwonden zien en horen dat hij smoorverliefd op me was (en nog is, maar daar kom ik later op). Bij de vereniging waar we alle vier bij zitten (mijn man, die vriend en zijn vriendin en ik) moesten we met een groep van 5 een project zomerkamp opzetten. Voor een soort "Frightnight" moesten we een bos bekijken, en een locatie voor het kamp, waar dat bos nabij lag. Hij deelde de groepen in, één groep van 3 en één van 2. (Hoe gemakkelijk....) De groep van 2 waren (natuurlijk) hij en ik de groep van 3 waren 2 vrienden en zijn vriendin. Ik had moeite om te verbergen wat mijn gevoelens voor hem waren, maar ik probeerde het zo goed mogelijk. Ik ben immers getrouwd en heb 3 kids, dus het kon gewoon niet, rationeel gezien en omdat ik van mijn man en kids hou. Maar in dat bos, alleen met hem en mijn gevoelens en met de gedachte dat hij toch niks zou proberen (zijn vriendin was immers niet al te ver weg), was ik ontspannen genoeg om niks in de gaten te hebben. Zijn zoen verraste me compleet en mijn muurtje was door het ontspannen gevoel lager dan anders. We hebben meer gedaan toen, maar dat was de enige keer. Ik heb meteen gezegd dat het nooit meer voor mocht komen.

Nadat dit gebeurd was, heb ik mijn man gebeld om me op te halen en me uit het project teruggetrokken. In alle eerlijkheid heb ik mijn man verteld wat er gebeurd was. Onze "vriend" heeft aan zijn vriendin echter het omgekeerde verhaal verteld. Ik was degene die met alles was begonnen, etc...

Hoewel mijn relatie met mijn man altijd goed is geweest, en we veel van elkaar houden, is dit toch gebeurd.
Ik denk dat ik te emotioneel ben qua karakter. Ik ben een mens die leeft op emoties bijna... Maar toch had het nooit mogen gebeuren.
En tijden daarna was ik nog steeds verliefd op hem.
Dus zelfs in een goede relatie kan dit voorkomen. Je moet alleen weten waar je eigen grens ligt denk ik....

Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze reactie, of dat jullie in ieder geval snappen wat ik bedoel...

Groeten
Spottertje

Saartje
Berichten: 24
Lid geworden op: za 21 januari 2006, 23:21

Bedankt!

Berichtdoor Saartje » ma 05 mei 2008, 23:01

Bedankt voor deze thread.
Vooral Mirthe, Jippie en Guinevere.

Ik heb veel van mezelf geleerd. Ik heb gehuild (gejankt). En ik heb de waarheid gevonden tussen de wanhoop die me al 1,5 maand bezighoudt.

Neen, ik ben niet verliefd op iemand anders. Er was wel een korte crush maar die kon ik snel plaatsen. Alleen bleef ik twijfelen aan m'n relatie.

Bedankt voor jullie getuigenissen.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten