Hoe doe ik… niet verliefd worden

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

salmira
Berichten: 21
Lid geworden op: di 18 januari 2005, 23:32

Berichtdoor salmira » di 03 juli 2007, 17:24

Ik wil wel even reageren op Mirthe, ik schrik van haar harde opstelling. Ik vind dat zo respectloos, zo grenzenloos en egoistisch in mijn ogen, zelfs naar haar partner toe want als die het niet met haar eens is moet hij zijn normen en waarden maar aanpassen en zich vooral niet gekwetst volen. Denk jij ook zo als het over de nabije van een nabije gaat? Denk jij dan echt dat diegene dan maar haar normen en waarden aan moet passen omdat het jou dan beter uitkomt.
Ik heb de ervaring met mijn man die grenzenloos is. Dat zei de psychologe tegen hem in mijn aanwezigheid. Hei, dacht ik, toen viel het dubbeltje bij mij. De "alles moet kunnen" mentaliteit. In principe wel tot daar waar je over de grens gaat van iemand anders.
Als jij de kick nodig hebt van de vrije val waarom ga je dan niet bungeejumpen of parachute springen om maar een voorbeeld te noemen? Waarom moet dat op kosten van andere mensen of wil je zeggen dat je alleen maar verliefd wordt op ongebonden mannen?
En nog iets, ik begreep dat Mirthe om de haverklap verliefd wordt. Waarom?Waarop? Verliefd op de liefde? Op de roze bril? Ik zou mezelf in dit soort situaties eerder afvragen waarom dat zo is, zeker als het regelmatig terugkomt. Welke leegte denk jij te vullen daarmee? Die leegte in jezelf?
In eerste instantie kwam bij je posting een beeld in mij op. Het verhaal van "het Rupsje nooit genoeg", mede omdat mijn oppaskind laatst een spreekbeurt over vlinders gehouden heeft.
Nogmaals, ik ben geen psycholoog.
Ik heb het al eerder gezegd verliefd worden/zijn op iemand anders dan je partner schept alleen maar problemen in mijn ogen. Ik zie het eerder als een vlucht. Ook de nieuwe liefde heeft nadelen zeker als de roze bril niet meer roze is na de eerste verliefdheid. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 03 juli 2007, 18:31

Salmira, je vleit me door mijn posting zo nadrukkelijk te hebben willen lezen, maar toch heb je naar mijn idee een betrekkelijk belangrijke zin over het hoofd gezien, een die gaat over verantwoordlijkheid nemen. Deze:
Ik vind, voor mijzelf, ook niet dat ik de ander hier willens en wetens plompverloren mee mag confronteren. Dat is mijn eer te na en strookt niet met mijn eigen keuze om gewetensvol en zachtaardig met een nabije ander om te gaan. In verbondenheid wordt zijn pijn de mijne - evenzo zoals zijn geluk dat is.
* Ik bedoel hier: ik heb een ander niet te dumpen, niet achteloos opzij-te schuiven, niet pijnlijk te negeren. Zo wil ik niet zijn. Bovendien komt zo'n omgaan met een ander per direct in conflict met mijn basisprincipe: heb lief en heb de liefde lief. Dat vertaalt zich als: wees mild, wees zorgzaam, heb respect voor de ander - naar vermogen, zo goed al je kunt en doe niet je zelf geweld aan door een ander te bezeren als je dat kunt voorkomen.
Natuurlijk gaat dat wel eens fout. Dat is menselijk.

Ik denk dat je nog meer zaken iets te vlot interpreteert, of dat ik (voor jouw begrip) niet duidelijk genoeg ben geweest.

Mijn ervaringen zijn geworteld in een proces dat ettelijke jaren duurde en tegen de achtergrond van een inmiddels vijfentwintigig huwelijk. Ik hoop dat een toelichting misschien wat meer licht op mijn boude uitspraken werpt en meer recht doet aan wat ik zeggen heb. Voor liefhebbers.

- mijn man moet ten aanzien van mij helemaal niets. Hij is vrij. Hij mag zijn eigen waarden en normen kiezen en toepassen. Dat doe hij dan ook. Reken maar. Ik ken ze, en ik houd er rekening mee, MAAR: over mijn gevoelens is hij geen baas. Dat wil hij niet en dat kan hij niet. Mijn gevoelens zijn iets van mij. Als hij er moeite mee heeft, moet hij kiezen hoe hij ermee omgaat. Ook daar is hij vrij in.

- mijn man mag zich best gekwetst voelen, kan niemand hem verbieden, ik ook niet, maar als hij zich gekwetst voelt omdat ik niet aan zijn verwachtingen voldoe, handelt hij wijs door zeker ook zijn eigen verwachtingen te onderzoeken. (misschien zijn die niet redelijk of niet haalbaar!). Ik kan uiteindelijk niet weten wat zijn werkelijke, diepst geheime dromen zijn. Zoals wij uit de psychologenpraktijk wel weten, is bekend dat veel mensen zich niet eens van hun eigen verwachtingen bewust zijn, laat staan dat ze er goed over communiceren met anderen. Veel mensen reageren echter wel alsof de ander zou weten wat er van ze verwacht wordt.

- met de nabije van een nabije ben ik net zo (on-)zorgvuldig als met een nabije.
Wanneer is iemand trouwens nabij ? De partner die je totaal niet begrijpen kan... is die nog een nabije? De passant in de winkel met wie ik een blik van verstandhouding over een of ander heb - is die niet nabij?

- jouw ervaringen met jouw man en zijn psycholoog zijn duidelijk anders dan mijn/onze ervaring. 'Mijn' psych verzocht de medewerking van mijn echtgenoot om mij uit een innerlijke, zelfbedachte gevangenis te helpen wegkomen. Ik denk dat je een vergissing maakt als je jouw ervaringen met jouw man rechtstreeks op die van mij en mijn partner toepast. Of op die van een willekeurige ander.

-jij maakt van mijn verliefdheid wat verliefdheid voor jou is: een kick. Dat is jouw woord, niet het mijne. Verliefdheid geeft kans tot een kick, maar is het ook een kick? Weet ik niet. Misschien, als iemand je zijn verliefdheid verklaart, maar dat gaat van de ander naar mij. Verliefdheid wordt immers niet altijd door de ander 'genoten'. Soms weet de ander het niet eens van de verliefde, de zogenaamde onbeantwoordbare liefde is dat.
Dit gelijk te stellen aan bungeejumpen vind ik tamelijk ongenuanceerd. Om het netjes te zeggen.

-je hebt over een leegte. Dat is ook jouw perceptie, jouw interpretatie.
zelf ervaar ik het, ongeveer, als een witte plek (die er misschien al was en die mijn man niet heeft gevonden, of niet heeft weten te raken, niet heeft kunnen mobiliseren, niet activeren, whatever) en die ingekleurd gaat worden. Soms gaat het om gloednieuw ontdekte levensterreinen. Ontdekken wat dans of muziek voor je betekent, bijvoorbeeld. Omdat je dit niet eerder kon ontdekken. Van mij mag je het 'leegte' noemen. Ik noem dat: groei, ontplooing, ontwikkeling.

- ik word verliefd, of kan dat worden, op datgene wat mijn intense aandacht vangt, bij wijze van spreken kan dat een muziekstuk van Bach zijn. En Bach zal dat dus nooit te weten komen, want die is al 400 jaar lang dood, en beantwoorden zal hij het zekerlijk niet.

-regelmatig terugkomen van verliefdheid? wie zegt dat? dat lees jij, maar dat schrijf ik niet, althans: het is niet de praktijk.
Er schijnen mensen te zijn die welbewust de situatie scheppen waardoor ze (niet) verliefd kunnen worden (als ik zo vrij mag zijn: Jessebel vind ik daar een helder voorbeeld van). Zo zit ik niet in elkaar. Er zijn mensen bij wie verliefdheden zich tamelijk overdonderend presenteren, en waarmee ze dan hebben 'te dealen'. Van die soort schijn ik te zijn.


Jouw oppaskind heeft een spreekbeurt gehouden over 'Rupsje nooit genoeg'.
Ik ken het boekje van lang geleden, en het is een alleraardigst verhaal.
Dan weet de jonge spreker nu dus ook dat uit een rupsje een prachtige vlinder komt.....


Mirthe :D

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » di 03 juli 2007, 18:44

En nu ben ik hoteldebotel verliefd op deze laatste posting van Mirthe.


:)



Melixande*

*blikt en bloost van verstandhouding

Louvre
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 16 maart 2007, 20:06
Locatie: België

Berichtdoor Louvre » di 03 juli 2007, 19:20

Voor mij is verliefdheid een kans om bepaalde kwaliteiten van mezelf te ontwikkelen die in de huidige relatie niet de kans krijgen om tot ontplooing te komen. Dus ik zou wel GEK zijn om daar niets mee te doen en het te laten voorbij waaien. Wat niet wil zeggen dat ik mijn huidige relatie zou opgeven maar ik zou ook de ander niet zomaar laten weglopen.

Maar daarvoor heb ik wel een openminded man nodig die erg stevig in zijn schoenen staat en niet bij het minste gaat wankelen. :? :wink:

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 03 juli 2007, 19:22

Oh, ehm, Louvre, tnx voor wat een samenvatting van mijn replies kan zijn.

Melix, gevaaaarlijk dit, of een kans natuurlijk ;) :D


Mirthe

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » di 03 juli 2007, 20:20

ow kon ik maar zo schrijven *zucht* volzinnen, en nog zinnig ook

ik vrees dat mijn reply zou zijn geweest : *je léést me verkeerd*(en het daar dan bij te laten)

en daar schiet niemand wat mee op natuurlijk :D

tgf Mirthe ;~)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 03 juli 2007, 20:53

tgf Mirthe ;~)
Gurley, ieder zijn meug :kiss: ;)
Btw, ik hoop dat tgf geen enge ziekte is of zoiets!
(ofwel: hoe vertaalt men 'tgf'?)

@Samira. Zoals ik je lees hebben jouw man/partner en jij een appeltje met elkaar te schillen en iets uit te praten. Als dat zo is wens ik jou/jullie veel sterkte en wijsheid. Teruglezend in eerdere postings van je wens ik je ook (eindelijk) vooruitgang in het 'ermee leren leven' , want het wrokkige gevoel lijkt al een tijdje te spelen. Het woord 'grenzenloos' nam je vaker in de mond, omdat een psych dat ooit over je man zei en dit verbond aan zijn chatgedrag en verliefdheden. Houd dat pls bij je man, jouw huwelijk en jouw persoonlijkheid. Dat lijkt me juister en aanmerkelijk respectabeler dan zonder meer die mensen die vanuit hun gevoel leven en bovendien uitkomen voor hun gevoelsleven tot 'grenzenloos' te bestempelen. Grenzenloos als in: eindeloos inhalig. In een aantal gevallen zal die kwalificatie best kloppen, maar niet altijd.

Hoe dan ook: ik pas ervoor om tot klakkeloos inhalig te worden bestempeld of op een simpele manier voor egoist te worden uitgemaakt, wat naar mijn smaak ook tamelijk grenzenloos is.


Mirthe
Laatst gewijzigd door Mirthe op di 03 juli 2007, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » di 03 juli 2007, 22:04

tgf
thank*god* for (nee geen enge ziektes)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » wo 04 juli 2007, 14:17

sfinxs breekt open,, :st:

dankje Mirthe


sfinxs

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » vr 13 juli 2007, 11:20

Hoe doe ik niet verliefd worden..

Eerlijk dat heb je niet geheel in eigenhand...
Wat je altijd wel in eigenhand hebt is of je iets wil doen met die verliefdheid.
Kan je er iets mee. Is er behoefte aan om er iets mee te doen.

Als je relatie goed is, wil dat niet zeggen dat je niet verliefd kan worden, pas als je de behoefte hebt om in je relatie echt iets te doen met die verliefdheid kan het zijn dat er wel iets mis is met je relatie maar ook weer niet altijd

soms moet je iemand niet vertellen dat je verliefd bent, hou je het voor je. Geniet je alleen van dat gevoel.
Leer jezelf van dat gevoel...

Maar soms moet je het vertellen... erover praten omdat het belangrijk is. OMdat je soms duidelijkheid moet verschaffen zeker wanneer een verliefdheid niet wenselijk is om aan toe te geven.

verliefdheid komt en gaat..
soms ziet iemand enthousiasme, gezelligheid en warmte die hij mag ontvangen ook alsof de ander verliefd is...
Wat voor de een duidelijk als verliefd lijkt hoeft niet per definitie verliefdheid te zijn...

Mirthe... jouw verhaal cq omschrijving is mogelijk duidelijker dan de mijne :wink:

toch voelde ik de behoefte om mijn gevoel rond verliefdheid even te ventileren. ookal lijkt het een vage omschrijving
Laatst gewijzigd door Miss B op vr 13 juli 2007, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8418
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » vr 13 juli 2007, 11:28

vir wordt altijd heel gauw verliefd



ook al heb ik een relatie,ik kan er niks aan doen

het overkomt me 8)
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Bia
Berichten: 13
Lid geworden op: za 06 mei 2006, 1:16

Berichtdoor Bia » ma 16 juli 2007, 21:53

Verliefd worden kan ik niet tegen houden, zou het ook niet willen. Het gaat er voor mij om wat je er vervolgens mee doet. Ik zou boman nooit inruilen voor verliefd, wat wij hebben is houden van en dat is zoveel belangrijker.
bo
Die laatste zin omschrijft ook mijn visie en is het belangrijkste in mijn standpunt van dit onderwerp.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Berichtdoor gurley » ma 16 juli 2007, 22:41

uehmmm ik wordt verliefd op van~alles en nog~wat (nooit!!! te verwarren met de liefde voor mijn lief)... maar goed dat ben ik :)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Gebruikersavatar
VanDalen
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 16:32
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor VanDalen » di 17 juli 2007, 9:00

Verliefd worden of zijn op verliefd zijn is 't
gevaarlijkste wat er is ...maar o zo fijn... :D
Je kan nooit genoeg oefenen.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » di 17 juli 2007, 10:45

Verliefd worden op iemand is vrij normaal. Het is de kunst om het onder controle te houden als die verliefdheid op iemand anders is dan je eigen partner.
En de mate dat je er aan toe geeft dat laat je zelf toe...
Als je verliefdheid zijn gang laat gaan dan verlies je de werkelijkheid uit het oog.
Het is een soort drug... Althans, zo kijk ik er vaak tegen aan.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten