Drie 'wat is het verschil' vragen...

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Drie 'wat is het verschil' vragen...

Berichtdoor Alison » di 03 oktober 2006, 23:43

Ik heb drie vragen waar ik zelf over aan het nadenken ben.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

1) Wat is voor jou het verschil tussen aanhankelijkheid en afhankelijkheid?
2) Wat is voor jou het verschil tussen weggaan en vluchten?
3) Wat is voor jou het verschil tussen aantrekkingskracht en verliefdheid?

Groetjes, Alison.

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » wo 04 oktober 2006, 9:32

mmmmmmmmmmmm.....wat een uitdaging na een korte nacht.... :)

Uit de losse hand (en zonder al te veel bij stil te staan) :

Aanhankelijk = remmenloos genegenheid tonen aan en/of voelen voor iemand die je “graag ziet” (ik vind graag zien zo’n mooie uitdrukking en het draagt naar mijn gevoel breder dan “houden van”)

Afhankelijk = niet meer of nauwelijks nog (zelf) kunnen functioneren zonder de invulling van een gevoel en/of een persoon.

Weggaan = eigen, goed overdachte keuze die inhoudt dat er geen weg meer terug is

Vluchten = een impulsieve daad en is weggaan in de hoop dat je kan vergeten wat je achterlaat…meestal vlucht je vooral voor jezelf.

Aantrekkingskracht = een blik, een woord, handen, mond, manier van lachen, van spreken,……(een mooie rug en een lekker kontje kan ook :wink: )

Verliefdheid = ’s ochtends wakker worden met vlinders in je buik als je aan die éne speciale mens denkt, de rest vd dag doorbrengen in dromen en verlangens en ’s avonds slapen gaan met dat nog even fijne gevoel doorheen je lichaam (vooral als je die éne mens dan ook nog ’s hebt ontmoet, gekust, gestreeld etc)

Ben superbenieuwd naar andere antwoorden !

guinevere

Baldlover
Berichten: 318
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 14:25
Locatie: Omgeving Rotterdam

Berichtdoor Baldlover » wo 04 oktober 2006, 10:53

Wat een moeilijke dingen worden er nu weer gevraagd. Vinden jullie het erg dat ik even pas.

Juan
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 07 juli 2006, 22:55
Locatie: Vlaanderen

Berichtdoor Juan » wo 04 oktober 2006, 11:22

bij aanhankelijk : dan denk ik aan het graag bij iemand zijn, graag iets horen van die persoon, de mond vol hebben van deze...

afhankelijk : echt niet meer zonder deze persoon kunnen functioneren op een gepaste, gewilde wijze

weggaan : het tijdelijk of definitief verlaten van iemand of een situatie. Om escalatie te vermijden of om een streep onder de zaak te trekken. Op een overwogen wijze.

vluchten : in nood de persoon of stituatie ontvluchten. Met de bedoeling zo weinig mogelijk schade op te lopen. Angstig, omdat bijvoorbeeld de moed ontbreekt, persoon of situatie verlaten. Vaak impulsief en zonder nadenken. Of soms ook systematisch als men moeilijkheden voorziet en uit de weg wil gaan. Ik denk ook aan gebrek aan verantwoordelijkeheid durven nemen. Een beetje struisvogelpolitiek.

aantrekkingskracht : is door de natuur ingegeven. Het is een kracht, net als zwaartekracht, magnetische kracht...

verliefdheid : iets wat een mens overvalt. Dat meestal zalig aanvoelt. Waar men niet voor kiest. Kan iemand behoorlijk van de kaart brengen. Het handelen van de verliefde wordt danig beïnvloed. Na het schokkend begin, kan verliefdheid lang aanhouden. Wordt opgeroepen door het denken aan de persoon waar men verliefd op is, het zien, het horen, het dromen, het horen praten over,... Durf daar zeker geen houdbaarheidstermijn opkleven (zoals sommigen doen) :wink:

Juan
Juan...One of the Princes of the Universe

Meermin
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 06 oktober 2006, 1:27
Locatie: Brabant

Berichtdoor Meermin » za 07 oktober 2006, 7:36

Alison,
mag ik vragen waarom je deze vraag stelt?
ben benieuwd...
Meermin ;)

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » za 07 oktober 2006, 10:37

Als ik me aanhankelijk opstel, dan heb ik er behoefte aan vastgehouden te worden. Dan wil ik geknuffeld worden. Dan heb ik lichamelijke behoefte naar genegenheid.
Als ik me afhankelijk opstel, dan kan ik even niet meer voor mezelf zorgen, dan lukt me dat, lichamelijk of mentaal niet en heb ik de ander nodig.

Als ik weg ga, sluit ik af. Letterlijk en figuurlijk. Dan ben ik klaar in een bepaalde situatie en ga weg. Streep eronder.
Als ik vlucht, wil ik even weg van wat er gebeurt, even weg van een situatie. Vaak overzie ik dan een situatie niet of wordt het me teveel. Als ik vlucht, keer ik altijd weer terug.

Aantrekkingskracht voel ik tussen mij en iemand die me raakt. Iemand die me triggert. Aantrekkingskracht kan zomaar ontstaan tussen mij en iemand in de supermarkt, op d snelweg of op een meeting ;) Aantrekkingskracht is voornamelijk lichamelijk van aard.
Verliefdheid maakt dat ik zweef. Dat is blijf lachen. Dat mijn buik kriebelt. Dat mijn hele dag en mijn hele nacht in het teken staat van die ene persoon. Verliefdheid is voor mij tijdelijk. Het is vluchtig. Het gaat in de meeste gevallen over in een dieper gevoel van houden van.

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » za 07 oktober 2006, 12:38

Alison,
mag ik vragen waarom je deze vraag stelt?
ben benieuwd...
Zie mijn andere topic.....


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 63 gasten