* Worden forumvrienden altijd irl vrienden?

Moderators: Oceann, JanWbr

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

* Worden forumvrienden altijd irl vrienden?

Berichtdoor millie » vr 25 april 2003, 20:44

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met vriendschappen die op het forum begonnen zijn. Zijn die uiteindelijk hetzelfde of toch anders dan relaties die irl begonnen zijn?

cavia11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 08 januari 2003, 2:01
Locatie: suburbia

Berichtdoor cavia11 » vr 25 april 2003, 21:03

Via een ander forum heb ik een aantal vriendinnen leren kennen. Irl is het vaak veel moeilijker om mensen te leren kennen met dezelfde achtergrond en interesses. Als je elkaar eenmaal ontmoet hebt dan is het hetzelfde wel is het makkelijker om contact te blijven houden via het net. Ik heb vriendinnen die ik vroeger al irl heb leren kennen maar die niet internetten en dan kost het toch wat meer moeite om het kontakt te blijven onderhouden, maar dat komt ook omdat ik niet zo'n beller ben. Mailtje is zo gestuurd maar bellen blahh! haat ik.

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » vr 25 april 2003, 22:14

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm... illie???
Met 1 zin en met 1 vraag?
Ik val van mijn stoel terwijl ik me afgrijselijk verslik in een slok van mijn -eindelijk weekeind- rode wijn... dank je.. der zit een mooie verrassing-kiekeboe-millievlek op de muur nu.

Hey hallo!!!

Bloemen(stijl achterover -buil op het voorhoofd én op het achterhoofd-en té perplex om er een normale reactie uit te tikkelen at this moment)

Ikkuh
Berichten: 58
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 2:01
Locatie: Breda Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Ikkuh » vr 25 april 2003, 22:23

Mijn ontmoetingen zijn begonnen via de chat.
Ik heb daar enkele vriendinnen en 1 hele close vriendin (we zijn mekaars zusjes) gevonden.

Toen ik zwanger raakte ben ik op een forum beginnen te schrijven decembermoeders 2001.
We schrijven nu nog steeds (hebben nu een prive forum gemaakt door een van de decembervaders) en 2 keer per jaar hebben we een meeting. Heel erg leuk allemaal koters van de zelfde geboorte maand.

1 december moeder heb ik heel veel contact via msn en nu ook steeds meer in het irl.

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » vr 25 april 2003, 23:25

Tjonge... Bloemen,

Kom ik weer eens een kijkje nemen, heb ik meteen al weer een bijna fatale impact op je gezondheid en interieur.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar je antwoord.
Hadden wij trouwens niet nog een intentie afspraak staan? ;}

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » za 26 april 2003, 0:36

Na het derde hunnebed rechts en dan bij de tweede terp links.

Het aanbod is nog steeds geldig :-))

Ik ga me voorbereiden op een serieus antwoord in je topic!

Bloemen(nog lichtelijk knock out deur heur eigen interieur)

[This message has been edited by Bloemen (edited 26-04-2003).]

myspot
Berichten: 1139
Lid geworden op: zo 28 oktober 2001, 1:01

Berichtdoor myspot » za 26 april 2003, 11:13

Hey Millie! :-)

Ik heb niet zozeer antwoord op je vraag. De mensen die ik inmiddels irl ken, zie ik zelden..is vaak bij een ontmoeting met bedoeling tot vervolg gebleven. Wel ga ik binnenkort lekker een lenteterrasje pikken met zo iemand!

Wat ik wel merk is dat ik email nu anders gebruik. Ook mn irl vrienden wil ik zo nu en dan wel eens een emailtje sturen. Soms met een handige verwijzing, soms met een na-groet (feestje gehad of zo). Ik merk dan toch dat niet iedereen email als communicatievorm op prive-gebied beschouwt. Maar goed, ieder zn manier - als t maar overkomt!

Pobla_Santelia

Berichtdoor Pobla_Santelia » za 26 april 2003, 20:17

Ik kan niet wachten Myspot!!!! Afbeelding


Pobla_Santelia

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » za 26 april 2003, 21:06

.............
Laatst gewijzigd door Lichtje op do 06 oktober 2005, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » ma 28 april 2003, 16:10

Voorzichtige eindconclusie... forumvrienden/vriendinnen blijven overwegend virtuele contacten blijkbaar.

Misschien is dit onderwerp al een paar keer langsgeweest. Zo ja, waar moet ik dan zoeken?

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » ma 28 april 2003, 17:56

Forumvrienden kunnen irl vrienden worden, zeker.
Hangt een beetje van de intentie af in hoeverre het een echte vriendschap wordt of een (overigens prettige) uitbreiding van de kennissenkring.
Maar als de vriendschap er eenmaal is, blijkt er eigenlijk geen verschil tussen irl of ivl hebben leren kennen.

Zee

p.s. Welkom terug Millie, ltns!

murielleke

Berichtdoor murielleke » ma 28 april 2003, 18:17

Zee heeft gelijk vind ik, en Selene breekt me ook de bek open. Internet is in vele opzichten vreemd, gelukkig vaak heerlijk vreemd. Joepie!!!

mir
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 27 februari 2002, 2:01

Berichtdoor mir » ma 28 april 2003, 23:35

Hai Millie!
Volgens mij kun je elkaar hooguit leren kennen via een forum als dit, maar geen vriendschap beginnen; dat zul je toch irl moeten doen. Dat je op de hoogte bent gekomen van elkaars bestaan en of een aanleiding hebt gevonden elkaar te ontmoeten via een forum, maakt m.i. voor de op te bouwen vriendschap niets uit.
Ik heb een tijdje geleden een vrouw leren kennen via mijn werk en toevallig woonde ze bij mij in de straat. Dat was de aanleiding voor onze vriendschap. Het feit dat we in de periode die volgde op onze kennismaking allebei veel meemaakten en ons zeer herkenden in elkaar, heeft de vriendschap gemaakt, niet het werk of het feit dat we zo dicht bij elkaar woonden.
Zij verloor haar relatie, haar moeder, haar baan en raakte zwanger (ja, we maakten de grap dat ze nu zo'n beetje alles wel gehad had...) en ik bewonderde haar om de manier waarop ze daar mee om ging. Maar de vriendschap is veel meer dan de gesprekken daarover. Het is ook even langswippen bij elkaar als je denkt dat de ander het wel kan gebruiken, boodschappen doen, eens lekker koken voor de ander of je samen vervelen. Niet boos worden als de ander niet terugbelt of als je drie keer voor een gesloten deur komt. Ruimte geven maar ook nemen. Een sexy behaatje cadeau doen als je vind dat de ander zich weleens meer mag laten zien, elkaar mee naar huis slepen uit de kroeg en op de bank leggen en oude plaatjes voor haar draaien.
KORTOM: allerlei dingen die je echt alleen maar irl kunt doen. Want echte vrienden heb je mijns inziens alleen maar in het echte leven.

[Zonder fora als dit te kort te willen doen, want ik vind het heel zinvol om op deze manier met anderen van gedachten te wisselen of elkaar steun te bieden, maar toch: niks zo vrijblijvend als een forum-vriendschap. Je logt alleen in als je daar zin in hebt, je reply't alleen als je daar zin in hebt, niemand ziet het als je tijden lang alleen maar meeleest. Vriendschap is niet vrijblijvend; het gaat er juist om dat je er ook eens bent voor die ander als je daar geen zin in hebt. Het mooist is het als het niet eens in je op komt om je af te vragen of je er zin in hebt...]
gr. Mir

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » di 29 april 2003, 0:23

Leuk om nog wat meer antwoorden gekregen te hebben.

Kirsten ik zal je vraag morgen beantwoorden.

Zee, ik heb geen idee wat die afkorting betekent...dat krijg je als je lange tijd afwezig bent Afbeelding

Mir, ik ben het volledig met je eens dat een irl vriendschap niet vrijblijvend is. Het is meer dat ik me afvroeg of vriendschappen die op het internet begonnen zijn en vervolgens irl voortgezet worden toch op de een of andere manier een speciale status houden. Bijvoorbeeld dat je jezelf toch meer bloot durft te geven, omdat je dat virtueel ook al deed.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » di 29 april 2003, 0:24

ltns: long time not seen :-)


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten