Dilemma voor de vrouw; anticonceptie!AAAAAARGH

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

havand
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 10 juli 2006, 20:21
Locatie: Dordrecht -

Berichtdoor havand » za 15 juli 2006, 13:30

Gezien de problemen met anticonceptie vind ik sterilisatie (bij de man) de beste oplossing, dan moet ie maar even doorbijten hoor, zoveel stelt het echt niet voor.

Wij zijn er in elk geval al een paar jaar erg happy mee!
Bij mij is het dertig jaar geleden toegepast. Geen centje pijn en een verademing voor mijn vrouw, hoefde ze die hormonen niet te slikken.
Kom ik van Mars?

Ezoko
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 09 juni 2006, 22:30
Locatie: Bilthoven, webmaster, programmeur, lexicograaf

Berichtdoor Ezoko » za 15 juli 2006, 19:53

Daarom zijn testen met mannenpillen enigszins effectiever; ze hoeven maar op 1 ding te letten)
Dat is wat kort door de bocht. Het zou volgens mij ook wel fijn zijn als ze erop zouden letten dat de gebruiker er niet dood van gaan, om maar eens iets te noemen (Okee, een lijk kan geen vrouwen bezwangeren, maar dat lijkt me wel een erg drastische methode van anticonceptie ;-)).

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » zo 16 juli 2006, 1:35

Ja hehe...

Denk dat je best begrijpt wat ik wil zeggen :wink:

Evelyn
Berichten: 1
Lid geworden op: do 31 augustus 2006, 18:03
Locatie: Brugge, student

Berichtdoor Evelyn » do 31 augustus 2006, 18:32

Ik zet hier even mijn ervaringen met anticonceptie bij, kwestie van Mirena ook wat positieve kritiek te geven; ik ben er namelijk heel tevreden over.

Van de 'gewone' combinatiepil heb ik een relatief zware hersentrombose (sinustrombose) gekregen (blijkbaar had ik ook wat erfelijke aanleg voor tromboses...) Die pil was voor mij dus alvast uitgesloten.
De pil met puur progestageen was voor mij een tijdelijke oplossing, maar met enorme nadelen: 't is niet één van de veiligste pillen, de helft van de tijd had ik bloedingen, ik had best veel buikpijn, en ik nam het pilletje regelmatig ook niet op tijd in waardoor ik weer es 14 dagen onveilig was. Progestageenpillen moet je namelijk op hetzelfde tijdstip innemen, elke dag: 2uur te laat is te laat. Ik ben student, trek regelmatig nachtjes door, slaap dan weer 14 uur aan een stuk, eet volledig onregelmatig... nee, dan vind je echt niet makkelijk een tijdstip waarop je je pilletje dagelijks kan innemen.

Nu heb ik sinds drie maanden Mirena, en ik heb geen noemenswaardige klachten. Doordat ik nog erg jong ben (nog nooit zwanger geweest dus ook) werd het onder verdoving ingebracht, en heb ik wel een tijdje met een erg pijnlijk gevoel rondgelopen, maar het heeft zich allemaal langzaam gesettled en nu heb ik van pijn geen last meer. M'n maandstonden zijn zo goed als verdwenen, mijn libido heeft geen problemen met 't ding, en ik hoef met niets meer in te zitten... zalig.
(Ben wel blij dat 'k hier nog niet ben komen lezen voor dat ding in m'n buik zat, ik ging er vast niet meer aan durven beginnen zijn... :wink: )

brunetteke
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 06 augustus 2004, 10:11

Berichtdoor brunetteke » zo 10 december 2006, 11:52

ff omhoogschoppen dit topic omdat ik er niks heb gelezen (of heb ik e rnu overgelezen) over nog een mogelijkheid de minipil
cerazette (75 microgram levonorgestrel)
microlut (30 microgram levonorgestrel)
die je constant doorneemt

alsook de lichtste combinatiepil (minesse/mirelle) met een stopweek van 4 dagen,
maar microlut is volgens mij wel de allerlichtste / voor vrouwen die niet goed tegen hormonen kunnen

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 14 december 2006, 16:07

Op pag 6 heb ik ooit een hele lijst neergekalkt met alle 'ingredienten' :)

Ik zie de pillen die je noemt hier niet bij staan, wel weet ik dat Yasmin bijvoorbeeld ook een (derde generatie) 'minipil' is.

Of het is dat deze pillen er in de laatste twee jaar bijgekomen zijn (de lijst is van 2 jaar geleden), of ze hebben een andere naam (zoals marvelon in mercilon is veranderd... dit jaar zijn meerdere pillen onder een andere merknaam uitgebracht, om de een of andere reden)

Hoop dat je er wat aan hebt....

Ikzelf heb uiteindelijk wel mirena in huis gehaald (zie post pag 2), en vorige week zou ik m laten plaatsen. Net als Mona Lisa heb ik het toch op het laatst afgezegd :roll: ... Ik probeer eerst Nuvaring. Als DAT niet oke is ga ik aan Mirena... en anders wordt het toch de Donna (net als Persona maar betrouwbaarder, schijnt). Tsssssssssssssk tis wat :lol:

brunetteke
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 06 augustus 2004, 10:11

Berichtdoor brunetteke » do 14 december 2006, 17:45

volgens de werelgezondheidsorganisatie kan je net zo goed, de onveilige dagen houden op vanaf dag 8 tot dag 19 (te tellen vanaf eerste dag van de menstruatie), plus een condoom dacht ik zo ....
en gynefix ? (koperspiraaltje even veilig als mirena)

Annemiek
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 05 januari 2007, 23:28
Locatie: Nederland

Berichtdoor Annemiek » za 06 januari 2007, 23:18

Sterilisatie? Geweldig! Ik heb het laten doen na de geboorte van ons zoontje. Waarom ik? Mijn man is jonger, en ik ben chronisch ziek, dus ik wist niet of ik nog een zwangerschap aan kon, en ik ga waarschijnlijk als eerste dood, en dan kan mijn man met een nieuwe partner eventueel nòg een kindje maken. Het enige nadeel is dat mijn PMS weer helemaal terug is, dus de eerste 2 dagen rond het begin van mijn menstruatie zijn niet echt gezellig...Maar wel blij dat ik eindelijk (na 15 jaar!) geen drukte meer hoef te maken over strips en zo...Ik ben er erg tevreden mee!
|Oh lord, help me to keep my big mouth shut until I know what I'm talking about...

heks
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 02 juli 2006, 22:29
Locatie: randstad

Berichtdoor heks » zo 07 januari 2007, 16:32

@ Brunetteke: Nadeel van de minipil is dat hij erg strikt moet worden ingenomen (max 3 uur speling rondom tijdstip van inname) en dat je er erg "droog" van kan worden, wat niet bevorderlijk is voor je seksuele plezier. Las eerder iets over migraine; dit hangt met name samen met oestrogenen; dan is een combinatiepil sowieso af te raden. Minipil kan dan wer wel.
Voordeel van mirena en Nuvaring is dat je nauwelijks hormonen in je bloedbaan krijgt en dus vermoedelijk ook minder last hebt van de bijwerkingen. Maar ook dat is per vrouw verschillend. Tellen of periodieke onthouding zou ik persoonlijk niet doen; heb ik al eerder over gepost.
I can resist everything except temptation.
(Oscar Wilde)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 27 november 2007, 12:35

Up voor Badeendje!

En ik lees mijn laatste post hier. Hmmm nou Nuvaring heb ik na 3 maanden dus ook afgekapt. :roll:

Kiana
Berichten: 211
Lid geworden op: do 28 juni 2007, 20:34
Locatie: Brabant

Berichtdoor Kiana » wo 28 november 2007, 22:47

Ik heb na dubben toch de Mirena spiraal in laten brengen. Inderdaad meiden; het klinkt enger dan het is. Geen greintje pijn!!!!!! Alleen maar voordelen. Bijna niet meer ongesteld, maar dat heeft ook een beetje te maken met je lichaamsbouw. Het heeft bij mij ongeveer 5 maanden geduurd voordat ik stopte met ongesteld worden. Af en toe wordt ik het nog wel eens, maar klachten heb ik helemaal niet!!!! Ideaal!


Kiana

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

koperspiraaltje

Berichtdoor Sol » do 29 november 2007, 14:59

Ik heb 10 jaar lang de pil genomen. In het begin zonder enig probleem, na een tijdje kreeg ik altijd stekende hoofdpijn vlak voor ik mijn regels kreeg én was ik een chagrijnige bitch. Je kon er je klok op gelijk zetten. :oops:

Ik was de hormonen beu en gestopt met de pil. Maar condooms bleken toch ook niet gezellig te zijn, dan misschien eens de nuvaring proberen omdat die veel minder hormoon zou bevatten dan de pil. Nog nooit zooooo'n hoofdpijn gehad! Dus maar snel gestopt met de Nuva ring.

Ondertussen bevallen en heb nu een koperspiraaltje laten plaatsen, nu zo'n 3 maanden geleden en tot nu toe bevalt het prima.

Sol

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 29 november 2007, 19:10

Koperspiraal twijfel ik nu over... maar het schijnt dat je dan heviger ongesteld wordt (meer krampen). En hoewel ik na het stoppen met de pil geen enkel last meer heb van pms en hoofdpijnen :!: , zijn de krampen wel weer veel erger (reden waarom ik in eerste instantie al zo vroeg aan de Pil ging).

Heb je daar wat van gemerkt Sol?

Ik ben daar namelijk wel erg bang voor.. heb wel eens dat ik nauwelijks meer kan lopen van de pijn. Als ik dan moet werken 'sta' ik met een 'overdosis' pijnstillers (met codeine).. niet echt handig.. Maar anders ben ik helemaal van de wereld (al duurt dat maar een paar uurtjes; je kan niet zeggen; "Hey doei! Ik ga maar even in mijn nest draaien met 3000 kruiken!"

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

Berichtdoor Sol » do 29 november 2007, 21:33

Ja, dat mogelijk heviger ongesteld zijn, daar kan ik nog niet over meepraten. ik geef borstvoeding en mijn regels moeten nog terug op gang komen sinds mijn bevalling. Bij sommige vrouwen kan dit zelfs duren totdat ze gestopt zijn met borstvoeding, dus ik kan je er momenteel nog niks over vertellen hoe dat evolueert. Iemand anders ervaring met het koperspiraal?

Sol

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » do 29 november 2007, 22:36

Van de week door mij gepost in het topic rond anticonceptie-staafje...
Ik heb de koperspiraal laten vervangen door een mirena, omdat die koperspiraal niet deed wat ie moest doen (mij beschermen tegen zwangerschap). Mijn ervaring met de mirena is heel positief: ik was al blij dat ik van de pil af was, maar vind de mirena echt een heel stuk prettiger dan de koperspiraal: met die laatste had ik vaak last van hevige hormale rugpijnen. Die zijn nu volledig weg. Ik had met de koperspiraal gelukkig geen last van zware menstruaties (1 à 2 dagen moest ik super-tampons gebruiken), maar nu heb ik vrijwel geen menstruatie meer (1 à 2 dagen gebruik ik 2 mini-tampons).

Omdat ik ooit een trombose heb gehad, is het mij sterk afgeraden de gewone pil of de nuvaring nog te gebruiken. De mirena geeft zo'n lage dosis hormonen af, dat zelfs mensen die heel hoog risico lopen op trombose tóch de mirena kunnen laten plaatsen.

Als ik jaren geleden had geweten wat ik nu weet, was ik veel eerder met de mirena begonnen!
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten