Dilemma voor de vrouw; anticonceptie!AAAAAARGH

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

liefje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 21:23

Berichtdoor liefje » ma 19 december 2005, 22:54

Ik gebruik zelf ook het Mirena spiraal en ben matig enthousiast.

Een voordeel vind ik dat je 5 jaar lang nergens aan hoeft te denken. Ook ben ik minder hevig ongesteld. Een heel groot nadeel vind ik dat ik veel vaker een tussenbloeding heb. Heel weinig, maar het bloed is bruinig (oud bloed?). Daar baal ik van, maar de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 20 december 2005, 1:01

Elaine, ik hoop dat je het goed blijft trekken dan!

Succes! :)

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » di 20 december 2005, 12:50

geen enkele pil is goed of minder goed. De ene pil is gewoon geschikt en voor de andere niet.

In de prikpil en in de mirena zit een hormoon dat je menstruatie NIET regelt. Dus aangezien ik een onregelmatige cyclus hebt, kan ik 1 van deze 2 niet gebruiken want ik zal ook heel lang bloeden.

dus liefje, waarscheinlijk is jou cyclus heel regelmatig.

Jessie
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 07 december 2005, 1:39

Berichtdoor Jessie » di 20 december 2005, 22:04

Herkenbaar.
Ik ben nu sinds 2 jaar van de pil af, na jaren aaneen geslikt te hebben en voel me veel beter in mijn vel zitten dan voorheen.
Ik had, een aantal dagen voor mijn verwachte menstruatie, last van huilbuien. Echt, mijn wereld stortte in! Ik had ook vaak last van hoofdpijn. Mijn huid was wel beter, terwijl ik niet de dianepil slikte.
Nadat ik gestopt was met de pil, heb ik het met Mirena geprobeerd. Wat een fiasco! Het voelde vanaf het eerste moment al niet goed. Ik kreeg ontzettende pijn, ging naar de dokter en had een baarmoederinfectie. Gelukkig met medicatie nog goed te verhelpen!
Ik gebruik nu condooms, maar inderdaad; niet erg opwindend....
Laat die mannenpil maar lekker in het ziekenfonds komen!

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » wo 21 december 2005, 13:25

krijgen we dalijk mannen die last hebben van pms... :shock:

zassie1969

Berichtdoor zassie1969 » wo 21 december 2005, 15:40

Ik heb sinds juni de Mirena en vooralsnog zie ik alleen maar voordelen. De reden dat ik de spiraal genomen heb is omdat ik dacht dat ik van mijn hoofdpijnen af zou komen. Dat is niet gelukt, maar daar heb ik nu ook geweldige pilletjes voor, dus voor Zassie geen centje pijn meer (zowel menstruatie- als hoofdpijn :) )

Wisp
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 13:02
Locatie: noord nederland

Berichtdoor Wisp » za 07 januari 2006, 2:40

Vorig jaar april vroeg ik me in dit topic nog af hoe dat straks met mijn dochter moet... ze was toen 13 en ik dacht in elk geval nog een paar jaar bedenktijd te hebben.
Niet dus! Ze is intussen 14 en heeft sinds een maand of 4 een vriendje van 20 en dat is dus uit de hand gelopen...
Ondanks al hun goede voornemens :?

Ze hebben het wel allemaal zo veilig mogelijk gedaan, met condooms en dan nog voor het zingen de kerk uit, maar toch voelt het onveilig en ze is wel erg jong om zwanger te worden!

Dus ik moet nu echt een keuze maken. Ben nog steeds absoluut geen voorstander van hormonen, maar daar kan ik waarschijnlijk niet omheen.
Daarbij weet ik dat ze vrij slordig kan zijn met dingen als contactlenzen, dus een dagelijks te slikken pil lijkt me ook een fiks risico.
Blijft over een prikpil, implantaat (maar daar hoor ik veel negatiefs over) of zo'n nuvaring.

<zucht> Iemand nog goede raad????
ik heb dit topic al 3x herlezen en weet het nog steeds niet, maar volgende week wil ik toch echt met haar bij de huisarts zitten!

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » za 07 januari 2006, 13:54

Hallo Wisp,

Je zit zelf te denken over de prikpil, implantaat, en nuvaring..

Nuvaring is niet zo iets als de prikpil en implantaat.

Als je dochter een onregelmatige menstruatie heeft dan zou ik absoluut geen prikpil of implantaat, minipil, of spiraal geven.
Deze anticonceptiepillen bevatten alleen progestageen, en zeker met de prikpil zou je dochter wel extreem KUNNEN gaan bloeden..

Als haar menstruatie nog niet helemaal regelmatig raad ik je toch echt een combinatipil aan. Dokters beginnen vaak met het geven van micro.
In deze pillen zitten progestageen en oestrogeen. Nuvaring is wel de gene met de laagste dosis hormonen. Enja als ze slordig is met contactlenzen en zo ook met de pil zal de gewone combinatiepil wel niet zo super voor haar zijn en is nuvaring mischien een goeie optie.
Het moet wel goed in de agenda gezet worden dat hij er echt maar 3 weken mag zitten..

Dus mijn vraag aan jou Wisp is eigenlijk is ze wel regelmatig ongesteld? Of nog niet? Als ze dus wel regelmatig menstrueert zou het mischien kunnen dat ze door oestrogeen niet goed reageert.. Wat ik hier mee bedoel is ze heeft oestrogeen dan niet echt nodig en dan kan je lichaam daar verkeerd op reageren.

Succes groetjes Baby_19

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » za 07 januari 2006, 14:00

@ wisp,

ik weet ook niet of nuvaring zo'n goed idee is als ze zo slordig is (ik geloof dat je de nuvaring ook op vrij regelmatige moet inbrengen), datzelfde geldt ook wel voor de pil. Anderzijds als ze bv de pil slikt, moet ze zichzelf verplichten om dat op tijd te doen en dat leert ze dan ook wel ( ok, ik begrijp dat je bang bent voor een evt zwangerschap).

groet,
hadewijch

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » za 07 januari 2006, 14:22

een van mijn kotgenotes had omdat ze ook nogal vergeet achtig is een staafje laten inplanten..
we hebben een keer aan haar amr mogen voelen waar het zat, (vond het een beetje eng)
denk dat het niet zo grappig is als het er na 3 ? jaar weer uit moet, maar je bent toch een tijdje gerust

voorsts ben ik ook niet zo'n held als ik gewoon medicijnen moet nemen (dan vergeet ik het ook nogal eens) maar mijn pil ben ik nog nooit vergeten (en neem dat nu toch al drie en half jaar) denk dat het gewoon komt doordat de reden waarom ik die dingen neem er goed ingehamerd zit...

misschien kan je aan je dochter voorstellen pil + condoom, dan kan ze ook ondervinden of ze het soms zou vergeten... en het is een heel veilige combinatie.
:) Live to love, love to love, love to live! :)

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 07 januari 2006, 14:25

Misschien is het een tikkie kort door de bocht maar ik vind als een meisje denkt volwassen genoeg te zijn om sex te kunnen hebben, moet ze ook de verantwoording kunnen dragen om de daaraan verbonden anti conceptie te nemen.

Ik heb altijd begrepen dat de prikpil niet aan jonge vrouwen gegeven werd maar mss is dat ondertussen allang achterhaalt.
De pil, en dan een lichtere vorm lijkt mij dan het beste voor haar. Jij zou er dan vooral in het begin op moeten toezien dat ze deze regelmatig (dus qua tijdstip he) inneemt. Het moet een dagelijkse routine voor haar worden, net als tandenpoetsen.
Verder neem ik aan dat ze het condoom zo en zo blijven gebruiken. Ik kan me voorstellen dat haar vriend mss meerdere bedpartners heeft gehad en alleen voorkomen van een zwangerschap lijkt me dan wat naief, maar daar zul je zelf ook wel aan gedacht hebben?
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » za 07 januari 2006, 15:46

Hmm ik had al eerder gezegd dat de huisartsen in de praktijk waar ik heen ga niet meer doen aan het staafje. Laatst heb ik er zelfs een artikel over gelezen dat het van de markt wordt gehaald omdat het niet veilig en bovendien tamelijk ongezond blijkt (shit dat ik niet meer weet waar dat stond :? edit; volgens mij gewoon in de krant! ). Nu hoor ik het ook van vriendinnen; dat huisartsen die impantaat en prikpil niet meer willen geven (prikpil in bijzondere gevallen).

Tja en nuvaring. Wil de praktijk waar ik heenga nog niet aan beginnen om gewoon het zekere voor het onzekere te nemen. Een vriendin gebruikt m nu 4 maanden het het gaat wel hartstikke goed.

MAAR ik vind Nuvaring eerlijk gezegd niet iets voor pubers. Met Nuvaring moet je zelfs nog beter timen dan met een Pil.

Ik ben het met Shazz eens.. Waarom niet de Pil?
Enneh... huisartsen beginnen niet met 'micro' Baby_19 ; ik neem aan dat je dan Microgynon 30 bedoelt en dat is niet een erg lichte pil.

Op haar leeftijd zouden ze denk ik Harmonet of iig Mercilon voorschrijven (een van de lichtste pillen)..
Als je dochter een onregelmatige menstruatie heeft dan zou ik absoluut geen prikpil of implantaat, minipil, of spiraal geven.
Deze anticonceptiepillen bevatten alleen progestageen, en zeker met de prikpil zou je dochter wel extreem KUNNEN gaan bloeden..
Van progestagenen bloed je juist minder. Waarom denk je anders dat (bijv) vrouwen aan Mirena (alleen progs) in veel gevallen niet meer vloeien?
Ik zeg het maar even.

Wisp.. gewoon naar de huisarts gaan, en hem of haar de oren van het hoofd vragen . DOEN hoor!
:)

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » za 07 januari 2006, 16:51

Hoi Jessebel,

Microgynon is geen lichte pil nee maar ook weer geen loodzware, beetje er tussen in.
Ik heb het niet over alle dokters :) maar vaak geven ze microgynon i.p.v een lichtere zoals harmonet en mercilon indd omdat deze 2 pillen van de wat oudere generatie is. Vandaar dat nu vaak de nieuwere pillen gegeven worden. Ondanks dat micro iets zwaarder is.

Ja in prikpil en andere progestageen pillen ZOU je minder moeten gaan bloeden. In de meeste gevallen is dat pas het geval na 1 jaar gebruiken van deze conceptie en alleen als je eigen lichaam een regelmatige cyclus zou hebben.

Als dit meisje een onregelmatige cyclus zou hebben zou de prikpil dus echt helemaal niks voor haar zijn.. Ze zal alleen maar meer bloeden want oestrogeen regelt een schijnmenstruatie. En als dat hormoon er dus niet is zal haar bloedingen dus niet minder worden..

Dus progestageen is ideaal om minder te gaan bloeden maar dit gebeurt alleen bij vrouwen die wel een regelmatige cyclus hebben.. Oestrogeen (de regelaar) hebben hun dus ook niet nodig...


Dus het is absoluut niet zo dat je van alleen progestageen minder zal bloeden.. :wink:

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » za 07 januari 2006, 18:08

Microgynon is een 2de generatiepil, Harmonet en Mercilon een 3de generatiepil. echt waar.

Het is zo dat progestageen je cyclus niet 'regelt'. Maar in veel pillen zit het er juist bij om je menstruatie te verminderen. Ik begrijp je theorie wel. Laten we het zo zeggen; Progestageen kan maken dat je minder bloed, in sommige gevallen dat je meer bloed. :lol:
(ohja en we moeten niet vergeten dat je tig verschillende soorten progestageen hebt; die elk weer net anders werken)

Goed en dan de situatie van Wisps dochter;
Ik had al heel vroeg erg veel last van mijn menstruatie; hevige krampen en bloedingen die soms wel 7 dagen aanhielden (en veel verlies).
Ik kreeg rond mijn 13de (na allerlei andere middeltjes geprobeert te hebben al) Mercilon.
Mijn problemen waren toen weg; geen extreme pijnen meer, en een lichte mentruatie dat steeds 5 dagen duurt.

Eh.. ik was overigens ook zo'n 'vergeetachtige Jan'; bij mij hing de strip met een plakbandje vastgeplakt aan mijn spiegel. Daar kijk je iedere dag even in; zo vergeet je het (bijna) nooit :lol: (ik zou eerder aan zulke oplossingen gaan denken ipv prikpil ed)

engel
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 22:13
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor engel » za 07 januari 2006, 18:49

Het alarm van je mobiele telefoon automatisch zetten is ook een handige reminder. Wel op een tijd dat je de pil meteen kunt nemen, om 9 uur 's avonds ofzo (net voor het uitgaan, op doordeweekse dagen is ze dan vaak ook wel in de gelegenheid hem meteen te nemen, neem ik aan).
Afbeelding


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten