ILLUSIES ?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

ILLUSIES ?

Berichtdoor Dimpf » za 05 juni 2004, 12:34

Alles is illusie?

Op enig moment wees iemand me erop dat ik eigenlijk wel erg disrespectvol bezig was toen ik mijn eigen bijdragen wistte. Hij had gelijk, maar ik wilde even niet hebben bestaan ... "Maakt het nog wat uit trouwens?" dacht ik erbij, en zo is dit een merkwaardig topic geworden. Dat heb je, als je de pijn van het moeten accepteren van een illusie niet meer onder woorden weet te brengen. Dan ga je rare dingen doen, maar och, het is maar een virtuele bulldozer, die edit-knop, en de materiele schade is nul euri.

De illusie was in dit geval vooral: de hoop om begrepen te worden, de hoop op respect, op begrip. Hah, jammer dat mijn weergave van gevoeld disrespect en onbegrip werkelijk alle kanten opflakkert :?

Misschien is dit voer voor een ander, nieuw, waardig topic? Hoe beheers je je spiegelbeeld? Of moet het zijn: Hoe beheers je je zelfbeeld? Hoe ken je eigenlijk jezelf? Via een ander? Welke ander? Een minnaar...? Hoe betrouwbaar is dat? Als je in zijn ogen kijkt....wie of wat zie je dan? Die ander of jezelf?

Is alles illusie- omdat alles vergaat in de tijd, vroeger of later, en geldt dat ook voor de liefde, voor de compassie, de vergeving, de tweede kans die je jezelf en je medemens kunt geven?

Minnaars (waar deze posting aanvankelijk ook over ging) zijn trouwens volgens de vaklui bij voorbaat al erg illusionair. Jammer, maar we hoeven ons er niet door te laten ontmoedigen!

Ik wens iedereen veel succes in de liefde, en dat ze geen illusie mag blijken.


Dimpf


PS De beginsituatie, versie 1 van deze posting, was samengevat deze:
Gehuwde vrouw van midden veertig beseft dat de stormachtige verhouding die ze met haar minnaar heeft tot een grondig onderzoek zal gaan leiden. Deze relatie is virtueel, dat wil zeggen: via internet en telefoon.
Ze, ikdimpf dus, stelde me als eerste vraag:
Wat ga ik doen met de ontdekking dat ik 'ietsen' in mijn leven mis? Wat staat me te wachten?
Laatst gewijzigd door Dimpf op zo 19 februari 2006, 15:32, 13 keer totaal gewijzigd.
Vaak met woorden, een enkele keer zonder.

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Berichtdoor If then... » za 05 juni 2004, 12:54

Jee, wat moeilijk Dimpf! Midlife crisis? Het "is dit alles?"-gevoel? Herkenbaar...

2 Mogelijkheden: het korte termijn werk/denken en het lange termijn werk/denken. Wat wil je echt? Ander werk? Andere hobbies? Andere liefde? Andere omgeving? Ander leefpatroon? Andere vrienden? Wil je reizen? Of van iets meer dan je nu hebt? Wat zet je op het spel als je iets gaat veranderen? Is dat het je waard? Wil je oud worden met je man? Hebben jullie gezamelijke dromen? Is de basis goed genoeg om met hem verder te gaan? Probeer je prioriteiten te stellen hoe moeilijk dat ook is.

Wat ik heb gedaan (en nog steeds doe): alles heel goed afwegen/overdenken; iets meer voor mezelf kiezen dan vroeger (wordt ook makkelijker nu de kinderen wat ouder zijn); veel praten met mijn man over wat we nog aan elkaar waarderen; wat we missen bij elkaar en wat we samen nog willen bereiken (en hoe!). Compromissen vinden; afspraken maken.

Ik vrees dat niemand je een pasklaar antwoord kan geven; je moet het zelf ontdekken.

Sterkte,
IF :!:
(midlife crisis of toch 2de jeugd?)

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 09 januari 2004, 13:34

Berichtdoor Shadow » za 05 juni 2004, 15:14

Ik heb min of meer in datzelfde schuitje gezeten, moest voor mezelf toen een keuze maken. Of doorgaan, met de kans dat het evengoed over een tijdje stuk zou lopen op mijn onbevredigde verlangens. Of er een punt achter zetten en me daarmee in een nieuwe wereld te storten die ik niet kende.
Lang heb ik hier mee getobt. Bij mij waren er geen "nieuwe liefdes" in het spel, dat maakte het makkelijker voor mijn gevoel. Verliefdheid (als je het zo mag noemen) maakt toch andere dingen bij je los en maakt dat je meer voor iets durft te gaan op dat moment. Bij mij waren het nieuwe dingen die ik meemaakte, mensen die ik ontmoette die me lieten zien dat het toch echt veel leuker kon.
Ik moest toen voor mezelf een keuze gaan maken; wat wil ik ? Wil ik alles uit het leven halen wat er in zit ? met alle ups en downs die daarbij komen kijken ? of wil ik voor de veilige weg gaan en kijken wat daar nog uit te halen valt.
Ik ben uiteindelijk voor het eerste gegaan. Het is nog steeds niet makkelijk, ik blijf mezelf in situaties terugvinden waar ik met verbazing naar kan kijken. Het heeft inderdaad zijn ups en downs.

Ik hoor altijd om me heen: 15 jaar (mijn geval) gooi je niet zomaar weg..Dat is ook niet zo, het is een leerproces geweest, en een waardevol leerproces.. Ik geloof ook niet dat je zoiets zomaar weggooit. Als je deze keuze maakt is het vaak een zeer weloverwogen keuze. Of het de goede is ? Gelukkig kan niemand in de toekomst kijken, maar ik sta er nog steeds 100% achter.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Dimpf, ik ben niet goed in adviezen, maar misschien haal je er net iets uit waarvan je zegt: ja.. ( of nee natuurlijk ;) )

Shadow

Moni
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 april 2002, 1:01

Berichtdoor Moni » za 05 juni 2004, 23:09

Hoi

Dit schreef ik zo ongeveer 2 jaar geleden..

verder

wat ik verder met mijn leven wil
geen idee, ik sta stil
de wereld draait door
geen idee, waar ga ik voor
alles gaat snel
geen idee, wil ik dat wel?

nieuwe keuzes maken
die mensen nabij kunnen raken
de deuren openen of sluiten
stap ik naar buiten?

de wereld opnieuw ontdekken
nieuwe en spannende plekken
wordt het later weer een sleur
en sluit ik dan ook die deur?

dit is een vraag aan mijn eigen
terwijl de dagen verder aan elkaar rijgen
er aan denken doe ik veel
maar is niet iets wat ik met me naaste deel

zal het ooit zover komen
of blijven het dromen?

ik heb die stap gemaakt, na een relatie van 20 jaar
nu single, met inderdaad up en downs, maar best wel happy en geen spijt

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 09 januari 2004, 13:34

Berichtdoor Shadow » zo 06 juni 2004, 0:35

Heel herkenbaar, mooi geschreven Moni.

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 06 juni 2004, 1:48

:?
Laatst gewijzigd door Dimpf op do 08 september 2005, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 09 januari 2004, 13:34

Berichtdoor Shadow » zo 06 juni 2004, 2:25

Sterkte Dimpf..

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 06 juni 2004, 12:08

:?
Laatst gewijzigd door Dimpf op do 08 september 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » ma 07 juni 2004, 19:56

Tja, Dimpf,

Het zit er aan te komen en dat voelen jullie beiden toch wel.

Enerzijds het nastreven van behoud van de goede waarden in jullie relatie. Anderzijds de groeiende onrust van : "Was dat nou alles?" en "Het kan alleen maar meer uit elkaar gaan" Een vorm van paniek, als je zelf nog een nieuw leven zou kunnen beginnen.

Hoevelen zullen niet deze afweging maken. Hoevelen zullen achteraf zeggen, dat het goed voor ze was, welke beslissing en richting ook gekozen werd. Maar ook, hoevelen zouden op hun blote knieeen weer terug willen naar de oude situatie.
Want met alle dapperheid van degenen, die voor zichzelf kozen en zeggen hier blij mee te zijn: Zij hebben ook momenten van veel weemoed naar vroeger. Spijt, dat niet de juiste beslissingen genomen werden om te relatie te behouden. Niet uit je eigen eergevoel kruipen op het moment, dat het nog kan. En later spijt hebben, dat het wel had gekund.

Eén ding is wel zeker. Welke keuzes ook gemaakt worden, je weet niet en zult nooit weten wat er gebeurd zou zijn als je de andere keuzen had gemaakt. En daarmede zijn we altijd weer op onszelf aangewezen.

Ik persoonlijk geloof niet in dappere woorden als :”Je moet voor jezelf kiezen”.
Zeker na vele jaren samen is het samenzijn ook een stukje gezamenlijke identiteit. Sluit je die ander buiten, dan sluit je ook een stukje van jezelf buiten. Een stukje, dat je lief had. Maar ook een stukje, dat je kon missen als kiespijn.

Wat nu te doen?

Voor mezelf heb ik gekozen voor een combinatie van blijven samengaan met eigen vrijheden voor beiden.
Waarom scheiden om de vrijheid te krijgen, terwijl je slechts een stukje meer vrijheid wilt hebben. Dat stukje meer vrijheid wordt blijkbaar niet vrijwillig gegeven door de partner. Dus zullen we dat stukje vrijheid zelf vorm moeten gaan geven. Gedeeltelijk tegen de zin van de partner in.
En DAT is dan het beleid. Je eigen persoonlijkheid weer vorm geven, en de ander zal moeten begrijpen, dat je daar recht op hebt, om jezelf vorm te geven. Wat dat ook betekenen mag.
Dat geeft natuurlijk een risico, dat de partner het niet trekken wil of kan en zelf stopt. Maar ook in dat geval ben je er zelf niet anders aan toe als dat je had besloten de partner te verlaten voor je vrijheidsgevoel.

Maar dat houdt ook in, dat de partner de gelegenheid moet krijgen daar langzaam aan te wennen, dat je je meer onafhankelijk ontwikkelt. Want het heeft ook voor de partner een verandering in petto, die hij/zij liever niet wilde. Dat onzekerheid geeft en angst of een inboeting aan exclusiviteit.
Er moet dus een duidelijke verschuiving komen in de richting van meer eigen ontwikkeling, los van de partner. Maar het tempo wordt toch mede bepaald, van wat de partner daarbij echt aan kan. Dat niet de handdoek wordt gegooid. En dat is dan ook bij jezelf steeds weer onderzoeken, welke vrijheid nu werkelijk belangrijk is.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » ma 07 juni 2004, 20:43

maaar zolang je hart zingt en je bloed stroomt ben je in beweging....zijn jullie in beweging
Liefs!
Selene
erg mooi!!! erg mooi gezegd!

Femme
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 05 november 2003, 15:54

Berichtdoor Femme » ma 07 juni 2004, 21:02


Ik persoonlijk geloof niet in dappere woorden als :”Je moet voor jezelf kiezen”.
Zeker na vele jaren samen is het samenzijn ook een stukje gezamenlijke identiteit. Sluit je die ander buiten, dan sluit je ook een stukje van jezelf buiten. Een stukje, dat je lief had. Maar ook een stukje, dat je kon missen als kiespijn.
Ryan,
ik moet even reageren...
ik moest voor mezelf kiezen
om er niet aan onderdoor te gaan
letterlijk bijna uitgemergeld
niks stukje gezamenlijke identiteit
zijn identiteit
geen eigen stuk

door te kiezen voor mezelf
mezelf gevonden
en nu hopen dat een nieuwe relatie
die ruimte heeft
ieders eigen identiteit
en een stukje samen
mooier kan niet
en weet je
ik weet dat ik het kan en
dat ik het mag ervaren
maar dat kan alleen maar
vanwege niet alleen dappere woorden
ik kies voor mezelf
maar het ook echt doen,
met alle consequenties van dien
tot op de dag van vandaag

het raakte me even
beetje off topic,


lieve dimpf
hoe het ook komt
het komt goed
je gaat het niet uit de weg
en dat is bewonderenswaardig

liefs femme

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » ma 07 juni 2004, 23:02

:?
Laatst gewijzigd door Dimpf op do 08 september 2005, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Femme
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 05 november 2003, 15:54

Berichtdoor Femme » di 08 juni 2004, 0:02

lieve Dimpf

na 10 jaar samenzijn
vechten om het te redden
maar daar heb je echt 2 voor nodig

alles nu ruim een jaar geleden
het leven is doorgegaan
weer wat liefdes langsgekomen
en gegaan

uiteindelijk heeft het me gebracht waar ik ben
met een gezamenlijke geschiedenis
maar niet samen
en dat is goed
in mijn geval

ik ben gelukkig
met hoe het nu gaat
te meer omdat ik ervaar
hoe de liefde ook kan zijn
volledig jezelf kunnen zijn
elkaar gunnen jezelf te zijn
en genieten als de ander geniet
ook al ben je er zelf niet bij
heel bijzonder
die vrijheid
in de breedste zin des woords

ik hoop oprecht dat jullie er samen uitkomen
ik ben niet meer solo
het is in tijd nog pril
maar in het gevoel
intens en bijzonder
heel bijzonder
we wonen nog apart..
-nog wel-
maar ik weet nu al
dat ik precies hetzelfde zal doen
je gaat niet zomaar uit elkaar
als het moeilijker gaat
als de sporen even niet parrallel lopen
maar soms is het onvermijdelijk
in het uiterste geval
en garanties zijn er niet

gekwetst voel ik me niet
maar het raakte me
omdat ik tot het laatst toe
ook overtuigd was
dat uit elkaar gaan geen optie was
nu weet ik beter
ik kon niet anders
en het heeft me een beter mens gemaakt

liefs femme

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » di 08 juni 2004, 0:18

:?
Laatst gewijzigd door Dimpf op do 08 september 2005, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » di 08 juni 2004, 7:53

@Femme,

Ik geloof niet dat ik iets gezegd heb, dat eigenlijk ook niet door jou gedeeld wordt.

Ik heb ook niet gezegd, dat een relatie niet kan eindigen doordat uiteindelijk die minimale eigen vrijheid verkregen moet worden. De partner speelt daarbij ook een grote rol. Die moet die vrijheid wel kunnen en willen geven.

In het geval van Dimpf en ook in mijn geval willen de partners die vrijheid niet vrijwillig geven, ze kunnen of willen niet. Dan moet je zelf je vrijheid creeeren. Net zoals jij deed. En dan kun je de partner verliezen.

Maar Dimpf en ik en vele anderen houden van hun partner en vrijen er regelmatig mee. Toch is er een gemis in ontwikkeling. En daar moet een manier gevonden worden om je zelf te kunnen zijn.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten