vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » wo 19 november 2003, 19:17

oke, dank voor jullie uitleg!

Groet!
Selene, heeft geen ervaring met zwarte kousen e.d en mischien wel een simplistische kijk daarop, mischien kan het vergelijken met een soort sekte? die creeren ook een eigen werkelijkheid wat moeilijk te doorbreken is, helemaal als je er van jongs af aan in op groeit...

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » do 20 november 2003, 2:30

Van mij mag je het absoluut zo bekijken Selene! De Nederlands Hervormde gemeenschap waar ik uit kom heeft hier en daar al sektarische trekjes, maar de Gereformeerde Gemeente gaat daar nog veel en veel verder in.

Moonie
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 april 2003, 1:01
Locatie: Miami

Berichtdoor Moonie » do 20 november 2003, 2:54

Wat ik niet snap is waarom de mannen besnijdenis erbij gehaald wordt, bij de mannen wordt er geen gedeelte van het genot van sex weggenomen, bij vrouwen wel. Al de vormen van besnijdenis in vrouwen kosten het genot van sex, want een g-spot is niet altijd te vinden (zou niet weten waar die van mij zit) Bij mannen is het vaak een kwestie van hygien, mijn vriend heeft zichzelf laten besnijden op 22 jarige leeftijd, opdat hij het idee van smegma (kopkaas) onder zijn voorhuid zo smerig vond. Ik ben het er mee eens dat je niemand tegen zijn zin/ zonder toestemming mag besnijden, maar over het algemeen vind ik het geen stijl de twee met elkaar te vergelijken.
Heb overigens ook het boek van Waris Diri gelezen, van voor naar achter, en ben erg onder de indruk van haar moed en overtuigingskracht.

Moon,

misschien een beetje fel, maar goed bedoelt

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » do 20 november 2003, 14:59

Ik vind dat je dit wel kan en mag vergelijken.

Het gaat m.i. niet om de sexuele betekenis van een ingreep, maar vóór alles om de mutilatie van iemands lijf waar deze persoon niet om gevraagd heeft. In dat opzicht is het besnijden van een jongetje en het besnijden van een jonge vrouw wel vergelijkbaar, omdat beiden onder druk van religie, traditie, volksgebruik of sociale context worden uitgevoerd op mensen die daar niet onderuit kunnen, al zouden ze het willen.
Al kan ik me voorstellen dat het effect van de ingreep op een vrouw dramatischer is, wegens blijvende schade aan het lichaam.


Zee

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » wo 26 november 2003, 1:59

vanavond op ned 3 gekeken naar een programma over besnijdenissen van Somalische meisjes
ik ben ervan weggelopen
ik zal hier niet neerzetten wat ik heb geuit
WEERZINWEKKEND WEERZINWEKKEND WEERZINWEKKEND WEERZINWEKKEND
dat was wat ik zag
onschuldige onbedorven meisjes zag ik voor mijn ogen verworden tot vrouwen in de dop met een levenslang complex
een echtgenoot die weigerde zijn dichtgenaaide (op 8 jarige leeftijd) vrouw operatief onder verdoving te laten verlossen van de eeuwige pijn bij het plassen en bij haar menstruatie, omdat hij dit zelf wel zou "oplossen" jaja...
het kijken van een zusje naar de besnijdenis op absoluut niet zachtzinnige wijze van haar oudere zusje die erbarmelijk piepte als een jong hondje die pijn wordt gedaan
en daarna was zij aan de beurt
GG die hiervan ff behoorlijk de weg kwijt is ( en dat is vrij uitzonderlijk btw) Afbeelding

Lemonbyte
Berichten: 65
Lid geworden op: za 22 november 2003, 1:44
Locatie: zuid, oost en zuidoost

Berichtdoor Lemonbyte » wo 26 november 2003, 21:28

Leuk he, religie....... :twisted: :evil: !!!!!!

Zo zie je maar hoe weerzinwekkend het volgen van een zgn religie zijn uitspattingen kent.
Ik ben nog steeds blij me niet gehinderd door enige vorm van 'brainwash' te mogen leven.

be free of mind..... and feel free!! :D
Think happy and smile

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » wo 26 november 2003, 23:03

Das niet de fout van "religie", maar van "de mens" die met die religie omgaat. (Meestal niet op de juiste manier dus, jammer genoeg)

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » do 27 november 2003, 13:22

De documentaire waarover Golden Girl schreef heb ik (gelukkig!) niet gezien, maar haar beschrijving maakt mij wel duidelijk hoe verschrikkelijk, mensonterend en onderdrukkend deze afgrijselijke ingreep is. Net als Vampiertje ben ik academisch gevormd en heb ik geleerd zo veel mogelijk te relativeren. Toch zijn er grenzen aan dat relativisme, hoor! Ik ben het dan ook volledig met Zee eens: je kunt, nee je moet toch als westerling-met-hersens je afkeuring hierover uitspreken? Hoe kun je met goed fatsoen blijven toekijken en mompelen dat het nu eenmaal bij die waardevolle cultuur hoort?

Bij deze 'tradities' is gewoon sprake van keihard en onverhuld mannelijk machtsmisbruik. Ik weet ook wel dat het moeilijk uit te roeien is, maar elk protest zou kunnen helpen. Je mag - vind ik - niet aan de zijlijn blijven staan onder het motto 'ach, zo heeft elke cultuur wel iets eigenaardigs, laat die mensen toch behouden wat zij hebben'. Vrouwen worden hier behandeld en verhandeld als roerende goederen. Alsjeblieft zeg, laten wij dat niet goedvinden!

Frank, voegt niet veel toe aan de discussie maar wil gewoon zijn standpunt laten horen

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » vr 28 november 2003, 12:58

@Frank
Volgens mij heb je toch iets gemist, het zijn vrouwen die dit elkaar aandoen.

Het enige wat in mijn ogen (het is al eerder opgemerkt) werkt is voorlichting en, liefst voorafgaand, scholing. Dit moet heel omzichtig gebeuren omdat extreme zaken het best doorbroeien in besloten gemeenschappen die weer als kenmerk hebben dat ze juist de geledingen sluiten als ze worden aangevallen. Tot die tijd zorgen dat de zaken op zijn minst hygiënisch en zonder pijn uitgevoerd kunnen worden.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » za 29 november 2003, 11:07

de vrouwen doen dit elkaar aan binkie, dat klopt
maar de vrouw die in de documentaire deze "handelingen" verichtte gebruikte dit als argument: " mannen vinden dat vies als "dat" er blijft zitten"

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » za 29 november 2003, 12:55

hygienisch en zonder pijn...jaja

volgens mij mis jij iets binkie
de pijn is blijvend: zoals Golden Girl al zei: mannen weigeren dat hun vrouw onder narcose wordt opengesneden, zodat ze minder pijn heeft: dat doen ze liever zelf: het liefst met een of ander mes.

de pijn is een blijvende want nadien ben je verminkt, je kunt niet fatsoenlijk naar de wc, menstrueren is een crime, laat staan een bevalling, maar het doel is bereikt, want genot zal je niet meer hebben...never.

en dat is de crux, daar gaat het om: de vrouw is onrein en zondig en fysiek uit zich dat in de clitores dus als we die eraf snijden....

denk je nou echt dat vrouwen uit zichzelf op dat idee zijn gekomen?

Groet
Selene

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » za 29 november 2003, 13:38

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » za 29 november 2003, 13:51

@Selene
Pardon??? Waar schrijf ik dat de pijn niet blijvend zou zijn? En waar dat vrouwen zelf op het idee zijn gekomen? Ik mis echt iets blijkbaar.

Natuurlijk moet het besnijden zo snel mogelijk stoppen maar dat echt gebeurd niet door vanaf de kantlijn "SCHANDE" te blijven roepen of "de mannen" of een godsdienst in het algemeen de schuld te geven.

Ook de betreffende mannen moeten door voorlichting en scholing wat "beschaving" worden bijgebracht. Dat gaat echt niet van vandaag op morgen.
Verder moet het besnijden (ook voor ouders die het initiëren) strafbaar worden gesteld en actief vervolgd. Niet alleen hier in Nederland maar ook in de landen waar het voorkomt moet het strafbaar worden door politieke (ontwikkelingsgelden) druk uit te oefenen.
Voorlichting is in mijn ogen het belangrijkste wapen.

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » zo 30 november 2003, 12:16

aaarch rusteloze dame, hoe kom je er nu bij dan een baby geen trauma op kan lopen??? dat is echt ...nou ja ik heb er geen woorden voor... :(

trauma betekend letterlijk: wond
en ook die kleine ukkepukjes kunnen daar last van ondervinden: hoe lang denk je dat een baby zal krijsen als je er in gaat snijden?

@binkie
zo kwam het over
ik hoor hier steeds mensen die zich beroepen op een academische achtergrond en het dan gaan hebben over voorlichting, hygiene en noem maar op
dat doen ze ook al generaties en verder veranderd er bedroevend weinig, dus tsja..jee dan wil ik wel een beetje kriegel worden....excuus daarvoor.

ik ben het met je eens: strafbaar stellen die handel en actief vervolgen
maar bovenal: voorlichting door bij hen dezelfde woede en afschuw op te wekken als welke wij ervaren als wij het zien
dus niet bakken met informatie, maar gewoon op het gevoel inwerken en dat helpt.

als je somalische mannen verteld dat mannen hier geen besneden vrouw _willen_ omdat ze dat vies vinden, dan lachen ze, uit ongeloof.
maar zit het wel in hun gedachten!
en als je ze het 10 keer verteld dan slaan ze aan het denken
vrouwen laten dat scheermes makkelijker liggen op een uitzondering na mischien, dus de ingang is mannen duidelijk maken dat de sex voor hun beter kan worden...dan heb je echt wel hun aandacht :wink:

Groet!
Selene

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » zo 30 november 2003, 16:05

Besnijdenis zou alleen mogen indien men als volwassene er zelf mee instemt. Zowel voor vrouwen (afrikaanse) als mannen (Joodse). Dat men dit in andere landen zo doet omdat het "traditie" is, mag men daarom niet zomaar goedkeuren. Besnijdenis is in tegenspraak met de Universieële Rechten van de Mens, en ja die zijn Westers, maar ze zijn vanuit moreel standpunt gezien goed! Wat als men in Mexico mensen gaat ontvoeren en dan als oud-Azteeks ritueel men ze gaat offeren ad Goden?

Er zijn ook grenzen aan religeuze of maatschappelijke tradities.Zo mochten Getuigen van Jehova's geen bloed van mensen ontvangen wanneer ze gewond geraakten (ook hun kinderen niet).Dit is nu in België wettelijk geregeld dat men NOOIT bloed mag weigeren wanneer een kind gewond is.

Via voorlichting en informatie moet men eroor zorgen dat besnijdenissen niet meer mogen toegepast worden op minderjarigen of op meederjarigen die hiervoor niet de toestemming hebben gegeven.Dit kan klinken als missionariswerk, maar ik denk niet dat er een vrouw het leuk vind om haar geslachtsorgaan aan flarden te laten snijden....

Dit kan allemaal wel zeer Westers en atheïstisch klinken, maar ik vind dat er grenzen aan tolerantie zijn. Het is nu eenmaal mensonterend


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten