vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » di 10 februari 2004, 19:41

je kunt zoiets mijn inziens alleen over je hart verkijgen als je je vrouw ziet als een object en je het idee hebt dat het normaal is en je ermee weg komt,
dus deze mannen hebben nog een lange weg te gaan :(
Waar ik zelf elke keer op uit kom (denkenderwijs dan), is dit:
Juist de moderne mannen van hier, samen of begeleid door geëmancipeerde vrouwen, kunnen misschien overtuigen dat kwaliteit van leven voor iedereen beter wordt zonder besnijdenis. Vrijer, meer ruimte voor genot, plezier en liefde.
Ik bedoel dit uiteraard niet als een slijmerig compliment (waarmee je meteen niet meer bij de voorbeeld groep zou horen), maar als een mogelijke lange-termijn gedachte en uitweg voor de ellende daarginds. Het ís een topje van een ijsberg, wat we zien.
En inderdaad: ik kan me niet voorstellen dat het lekker is om geslachtsgemeenschap te hebben met een vrouw die er gewoon bij verrekt van de pijn van ontstekingen aan blaas en verwondingen en ander medisch vermaak. Onbegrijpelijk. En ik wil het niet snappen ook, trouwens. :x

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » wo 11 februari 2004, 10:35

Gelukkig is er beterschap in zicht. Ik meen me te herinneren dat er een aantal afrikaanse landen zijn die het starfbaar hebben gemaakt om je dochter te besnijden. Verschrikkelijke gedachte, die vrouwenverminking!!
Ik vraag me af waar ze dat gebruik op baseren. afrikaanse Christenen doen het, maar het staat niet in de bijbel, afrikaanse moslims doen het, maar het staat nergens in de koran. Dus waar halen ze die onzin dan uit? Raar, heel raar.

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » wo 11 februari 2004, 13:34

DM: dat komt door de cultuur, niet door de religie. Niet elk cultureel gebruik is gerelateerd met religie hé :D

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » do 12 februari 2004, 23:42

Leuk he, religie....... :twisted: :evil: !!!!!!

Zo zie je maar hoe weerzinwekkend het volgen van een zgn religie zijn uitspattingen kent.
Ik ben nog steeds blij me niet gehinderd door enige vorm van 'brainwash' te mogen leven.

be free of mind..... and feel free!! :D
neem me niet kwalijk maar dergelijke opmerkingen tonen aan dat men de thread en de postings niet leest. Al tientallen malen werd duidelijk gemaakt dat de besnijdenis bij de vrouw niks te maken heeft met religie maar gebonden is aan eeuwenoude tradities. het is ethnisch gebonden. Het komt voor bij zogezegde christenen, zogezegde moslims, zogezegde joden, maar eigenlijk is het een zwart afrikaans gebruik die ouder is dan al deze religies. Geen enkele religie (wat ook reeds werd gezegd) schrijft de besnijdenis bij de vrouw voor. Het is uitgevonden door de man omdat deze denkt het recht te hebben zich superieur te voelen aan de vrouw.

Wat betreft het argument dat zowel besnijdenis bij de man als bij de vrouw te vergelijken zijn omdat ze beiden een mutilatie zijn zonder toestemming van de persoon in kwestie, is een drogrede. De besnijdenis bij de man zorgt bij niemand, eens hij volwassen is tot psychische of fysische pijnen. Men moet dus ook weer niet gaan overdrijven he. Ik werd gedoopt zonder mijn toestemming. Ik heb een naam gekregen waar ik niks op te zeggen had. Zal ik mijn ouders aanklagen omdat ze me een typisch katholieke naam hebben gegeven? Dokters zeggen dat het gezonder en hygienischer is. En het genot blijft. er zijn ouders die het oortje van hun dochtertjes laten piercen voor een piercing of een gewone oorring. Dat is dan ook verminking of zo? Please!

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » vr 13 februari 2004, 0:23

Ik heb net - nu ja "net" :D - tijdens het vak "multiculturalismestudies" een stuk gezien uit een documentaire over vrouwenbesnijdenis. Ik weet nu jammergenoeg niet meer welk Afrikaans land het was, dat doet er ook niet zo toe denk ik... Ze interviewden daar een jonge vrouw die op haar 13de besneden werd en daarna een intensieve cursus "Hoe ben ik een goede huisvrouw en een goede echtgenote?" moest volgen gedurende lange tijd. Het is zo dat in dat land de besnijdenissen bij jongens uitgevoerd worden door een verpleegkundige, maar bij meisjes werd dit door om het even wie gedaan, enkel als het meisje begon dood te bloeden greep een verpleegkundige in.
Daarna interviewden ze enkele Afrikaanse jonge mannen en stelden hun de vraag wat ze vonden van een onbesneden vrouw, en volgende antwoorden kwamen eruit: "Dat is geen vrouw, dat is een monster", "Dat is een losbandige vrouw die met iedereen slaapt", "Ze zal ons vermoorden"... enzovoorts enzovoorts...
Het is dus gewoon een feit dat ze daar geloven dat de clitoris een moordwapen is: wanneer een baby bij de geboorte langs de clitoris van zijn moeder passeert, geloven ze dus dat dit tot de dood van de baby zal leiden.
Die jonge vrouw waar ik daarnet over sprak, heeft ervoor kunnen zorgen dat haar jongere zussen niet besneden zijn, maar nu zit hun moeder met een groot probleem: wat als hun toekomstige echtgenoten zien dat ze niet besneden zijn en daar zelf iets "willen aandoen" en wat als ze daarbij sterven als er niemand op tijd komt om hen te redden??

Dit wordt toch een ongelooflijk moeilijke kwestie: wat kies je als vrouw: een besnijdenis met een hele grote kans op allerlei infecties en zelfs de dood tot gevolg, maar daarna een "waardig" - als dit al past hier - leven kunnen leiden, of niet besneden zijn en het leven leiden van een verstotene, met het risico om toch onder de meest waanzinnige toestanden besneden te worden?...

Het is een feit dat wij deze materie veel te eurocentrisch benaderen en onze normen en waarden hun willen opleggen - leve onze kolonialistische zieltjes :shock: - maar dit helpt hen ook geen stap vooruit. Veel "oeh's" en "ah's" en "oh mijn god wat vreselijk", hiermee zijn we niks. Het zit zodanig diep, dat wij dat als westerlingen gewoon niet kunnen vatten, net zoals zij bepaalde gebruiken van ons ook langs geen kanten zullen kunnen snappen. Enkel door de globalisering komen Afrikaanse vrouwen te weten dat er andere vrouwen zijn op de wereld bij wie deze besnijdenis niet gebeurd, en ja, dan beginnen er enkele meer geëmancipeerde dames in opstand te komen... Maar daarvoor was dit de normaalste zaak van de wereld!

Ik kies geen kant in dit debat - heb nog teveel stof om over na te denken na die lessen - maar misschien is dit toch iets om over na te denken.

Groet,

DF

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » vr 13 februari 2004, 17:03

@missselene

Ik schreef:

"De besnijdenis bij de man zorgt bij niemand, eens hij volwassen is tot psychische of fysische pijnen". EENS HIJ VOLWASSEN IS. Tuurlijk doet het pijn als het zopas is afgesneden.
Als je iets "eerlijker " had gelezen dan zou je best wel begrijpen wat ik bedoelde.Ik ben besneden toen ik 10 was. Dat deed een beetje pijn, maar een prik in de arm om bloed te trekken doet ook pijn he. Maar soms moet men wel bloed trekken, zelf als je klein bent en je mening niet wordt gevraagd. Dokters weten het best en dokters zeggen vandaag:
"besnijdenis bij de vrouw heeft geen enkel nu en heeft alleen nadelen. de bsenijdenis bij de man heeft geen nadelen en alleen voordelen."

Ik heb daar NU geen trauma's aan overgehouden. Mensen zijn minder fragiel dan je denkt hoor. Ik vind het ridicuul dat men een vrouwenverminking durft te vergelijken met een besnijdenis van de voorhuid bij de man. De penis verliest niks van zijn functie en het doet ook geen pijn bij het neuken.

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » vr 13 februari 2004, 17:59

Ikzelf ben voor de besnijdenis bij de man maar dat doet er niet toe. iedereen moet dit voor z"n kind beslissen. Je kan zeggen dat je je kind zelf moet laten beslissen eens hij wat ouder is maar dan kan het mss al te laat zijn.
Ik heb eens een wetenschappelijke bijdrage gezocht om dit debat wat minder "persoonlijk" te maken. Uit het onderzoek blijkt dat de medische voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Dus om medische redenen moet je het niet doen. (volgens amerikaans onderzoek).

http://www.besnijdenisinfo.nl/aappolicy.html

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » vr 13 februari 2004, 20:00

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » vr 13 februari 2004, 20:05

Dit topic ging toch over vrouwenbesnijdenis???

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 07 maart 2004, 22:07

8 maart is vrouwendag

daarom:

Een momentje aandacht voor al de verminkte vrouwen waarover deze topic schrijft, Voor hen die zoveel fysiek ellendig leed moeten ondergaan, en zo weinig kans hebben op een fijne beleving van hun lichaam...

Een momentje aandacht voor deze vrouwen, ongeacht of zij dank zij die verminking tot volwaardige leden van hún cultuur zijn geworden ...
Vaak met woorden, een enkele keer zonder.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » wo 10 maart 2004, 19:09

Afbeelding

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » vr 02 april 2004, 3:41

aaarch rusteloze dame, hoe kom je er nu bij dan een baby geen trauma op kan lopen??? dat is echt ...nou ja ik heb er geen woorden voor... :(

trauma betekend letterlijk: wond
en ook die kleine ukkepukjes kunnen daar last van ondervinden: hoe lang denk je dat een baby zal krijsen als je er in gaat snijden?

@binkie
zo kwam het over
ik hoor hier steeds mensen die zich beroepen op een academische achtergrond en het dan gaan hebben over voorlichting, hygiene en noem maar op
dat doen ze ook al generaties en verder veranderd er bedroevend weinig, dus tsja..jee dan wil ik wel een beetje kriegel worden....excuus daarvoor.

ik ben het met je eens: strafbaar stellen die handel en actief vervolgen
maar bovenal: voorlichting door bij hen dezelfde woede en afschuw op te wekken als welke wij ervaren als wij het zien
dus niet bakken met informatie, maar gewoon op het gevoel inwerken en dat helpt.

als je somalische mannen verteld dat mannen hier geen besneden vrouw _willen_ omdat ze dat vies vinden, dan lachen ze, uit ongeloof.
maar zit het wel in hun gedachten!
en als je ze het 10 keer verteld dan slaan ze aan het denken
vrouwen laten dat scheermes makkelijker liggen op een uitzondering na mischien, dus de ingang is mannen duidelijk maken dat de sex voor hun beter kan worden...dan heb je echt wel hun aandacht :wink:

Groet!
Selene

Ik denk dat een psychologisch trauma werd bedoeld. Een heel jonge baby zou dit gevaar inderdaad ontlopen aangezien hij nog niet in staat de ervaring als iets negatiefs te klasseren, noch het op de juiste manier op te slaan op zijn "harde schijf".

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » vr 02 april 2004, 3:44

laten we onze westerse regeringen verplichten deze arme landen niet langer bewust arm te houden. Indien hun financiele toestand verbetert, zullen mensenrechten meer plaats in kunnen nemen.


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten