vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » do 30 oktober 2003, 11:21

Fuck cultuur of religie; noem me maar arrogant, maar ik vind elke vorm van onvrijwillige mutilatie barbaars en achterlijk, wat de gegronde redenen ook mogen zijn.

Zee
In de 19de eeuw werden hier, in west-europa, ook clitorissen weggesneden, om de masturbatie tegen te gaan. Geheel onvrijwillig. Vele meisjes stierven daarbij, omdat de medische wereld nog niet klaar was om zoiets foutloos uit te voeren. Dat was ook cultuur hoor.

Het is je recht om zoiets barbaars te vinden ... maar dat zeg je, omdat je hier bent opgevoed in deze tijd. 150 jaar geleden zou je dit misschien normaak gevonden hebben, omdat er toen veel medici en veel burgers er van overtuigd waren dat een clitoris wegsnijden DE oplossing was om dat barbaarse masturberen te stoppen.
Toen vond men masturbatie barbaars!!!

Ale ... ik wil maar zeggen ... cultuur is o zo belangrijk als kader in deze wereld. Je kan dat niet zomaar gaan veroordelen.

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 11:41

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » do 30 oktober 2003, 12:18

Wat een kul Vampiertje. We zijn juist veels te voorzichtig omdat bepaalde zaken worden verdedigd onder de noemer van 'maar dat is onze religie, dat is onze cultuur'. Behoudzucht is van alle tijden, evenzeer als avantgardisme.

Als men zich daaraan vasthoudt zouden we nog steeds met de normen en waarden van 150 jaar geleden zitten - het gaat er juist om de universele waarden te ontdekken, los van cultuur en religie.
Dan hoef je je religie of cultuur nog niet overboord te gooien, maar is het wel zinnig enige nuchterheid erin te brengen.

Je kan hoog of laag springen, maar los van cultuur en religie vind ik onvrijwillige mutilatie, maar ook lijfstraffen, de doodstraf, vrijheidsbeperkingen voor vrouwen, het verbod op voorbehoedmiddelen op last van het Vaticaan, staten zonder scheiding der machten of theocratieën (of ze nou een demente paus of ayatollah zijn) etc. etc. etc. idioot en verwerpelijk.
En dan wals ik misschien over culturen en religies heen - ik spiegel me liever aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens! (mind the word universeel).

Ik weet, makkelijk praten als rijke westerling, maar toch geloof ik erin.

Zee

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » do 30 oktober 2003, 12:26

dus meisjes onder de juiste omstandigheden (narcose, goede medische nazorg etc) besnijden zou je wel ok vinden mazz?
Nee! Natuurlijk niet. Als ze bij de mannen de eikel er af sneden zou ik dit ook niet goedvinden.
LeAvEr DeA aS sLeAf

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » do 30 oktober 2003, 12:34

En wat stel je dan voor om het probleem op te lossen?

Daarbij, ik heb eerder gezegd dat men moet informeren he !!! Ik zeg niet dat het goed is, wat nu gebeurd.
Maar ik ga verdedig gaan platwals. Met den buldozer er over gaan heeft geen zin.
Ik heb dus al gezegd dat wij hen kunnen leren om bepaalde zaken hygienischer te doen, efficienter te doen etc.

En ja ... de Universele verklaring, die ken ik maar al te goed.
Mijn punt is dat je niet mag uitgaan 'wij vinden het erg, dus zij moeten dan ook maar erg vinden". Wij verkondigen niet de waarheid.

je kan moeilijk verwachten dat morgen een seksuele revolutie in bvb afrika losbreekt. het is zo een lang proces.
Maar je moet informeren. Dat heb ik al gezegd.

Dus ... ik vind persoonlijk bepaalde zaken niet juist, alleen besef ik dat "ik" dat vind ... en dat we kennis moeten overbrengen ... niet dat we iedereen moeten vertellen "u bent mensonwaardig bezig ... u moest u schamen".

En ... ik nodig u gul uit om een reisje te maken en die mensen daar gaan te overtuigen dat ze o zo fout bezig zijn. Veel moed ... u zal het nodig hebben .... u stuit daar om zoveel details die meetellen ...
HET IS NIET ZO SIMPEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 12:52

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » do 30 oktober 2003, 15:17

Ja, dat het niet makkelijk is weet ik ook wel... Ik zou er echter voor zijn als datgene wat tegen die reeds genoemde Universele Verklaring ingaat, nu eens nagevolgd wordt.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf - lees, je eigen omgeving of land...maar met het nu volgende zal ik waarschijnlijk wel een minderheidsstandpunt innemen.

Ik zou er voor zijn dat besnijdenis (behalve om strikt medische redenen) van jongetjes, meisjes en vrouwen bij wet verboden wordt - en als ze het later persé zelf willen, om wat voor reden dan ook, dan pas als ze op een leeftijd zijn dat ze zelf volledige zeggenschap over hun lichaam hebben en het absoluut zelf willen.
En mocht er dan nog behoefte zijn aan zo'n ingreep, dan onder acceptabele medische omstandigheden en door een kundig chirurg.

En al druist dit tegen hoeveel duizend jaar joodse/islamitische/weetikveel religieuze traditie in - het blijft mutilatie en mishandeling van een mens wiens lichamelijke integriteit geschonden wordt.
Dat mijn standpunt niet realistisch noch haalbaar is weet ik wel; reacties dienaangaand lijken me dan ook overbodig. Maar het is wel mijn overtuiging.

Ik wil nog wel een ander, iets minder autochtoon/allochtoon bepaald voorbeeld geven: inentingen.
Er zijn nog hier en daar wat steil gereformeerde enclaves in Nederland waar ouders hun kinderen een inenting onthouden, met als enige verklaring voor hun idiote handelswijze: hun geloof en hetgeen ze in hun Bijbel erover gelezen hebben. Dat is toch volkomen idioot, dat een ouder zijn kind een normale inenting kan verbieden omdat die ouder (niet het kind, mind you) een bepaald soort religie aanhangt? En als het kind polio krijgt is het de wil van God, ja doei.

Over burkha's, chadors en kijkspleetjes heb ik het wel een andere keer...

Zee

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » do 30 oktober 2003, 15:51

I stand happily corrected, Miss ;-)

Nature
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 06 oktober 2003, 18:42

Berichtdoor Nature » do 30 oktober 2003, 18:56

Ik ben er zo ontzettend tegen...
Religie of cultuur rechtvaardigt dit niet.
Als die vrouwen dit bewust en vrijwillig doen misschien.
Maar ze MOETEN!
Omdat vrouwen nou eenmaal geen recht over hun eigen lichaam hebben... :evil:

Nee als ik alles maar moet accepteren/goedkeuren omdat een cultuur/religie dat vind?
Het draait niet om cultuur, maar om macht.
De macht van mannen over vrouwen, net als met de heksenvervolging;
Wijze vrouwen die mensen konden genezen dmv kruiden en andere natuurlijke middelen,
en die te veel respect (en macht) kregen van dorpsgenoten,
daardoor meer macht hadden dan veel mannen en daardoor een bedreiging waren.
En de andere 90% waren meelopers, die vionden dat het goed was omdat het nou eenmaal bij hun cultuur en religie hoorde.

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » do 30 oktober 2003, 19:32

Vreemd genoeg heeft onderzoek uitgewezen dat vooral de oma's en de moeders van de meisjes die besneden worden vooral voorstander zijn van deze wrede traditie

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » do 30 oktober 2003, 20:48

alsjeblieft vampiertje
jou aanpak doen we al jaren en daar zijn we ook weinig mee opgeschoten :roll:

Toch niet. Vroeger gingen wij westerlingen hen eens leren hoe het moest. Op alle vlakken. Missionarissenwerk heette dat dan. Er is gebleken dat men veel verder kwam door hun traditie en gewoontes niet af te breken, maar ze gebruiken om ze dan verfijnder te maken.

Zoiets moet van onderuit komen. Een wet maken is simpel. Da is van bovenuit. Maar hoeveel mensen gaan die wet naleven. Hoeveel controleurs moet je dan wel niet inzetten? Daarbij ... het gaat om ontwikkelingslanden, die veel sneller economische hulp aannemen. Moet ook ... een land moet eerst economisch stabiel zijn, eer men met culturele zaken iets wil ondernemen.
Als men stelselmatig de vrouwen gaat informeren, clan per clan, gemeenschap per gemeenschap ... dan is dat solider dan een wet maken en het bij god gaan verbieden ... maar de mensen zelf van niks weten en de mensen zelf geen graten zien in die wetten.

Lees Martha Nusbaum !!!! Lees andere wetenschappelijke en intellectuele literatuur!!
Zei vetolkt de mening dat er onderzoek moet komen, vooraleer je begint met het bijschaven van zoiets.
Ons westerse oordeel is geen basis.

p.s. ik zeg niet dat ik voorstander ben he !!!
ik ben de duivel niet :-).
Ik zeg alleen .... je moet het bos niet omhaken om je weg te vinden ... zoek eerst een weg door het bos ... onderzoek wat je tegenkomt ... en begin dan te kijken wat je kunt doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » vr 31 oktober 2003, 10:36

I rest my case.

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » vr 31 oktober 2003, 17:27

Draai het nu eens om. De zelf besneden vrouw staat voor de keuze om haar dochter wel of niet te besnijden en komt een tijdje hier in onze "hoog" beschaafde cultuur kijken. Ze ziet hier verslaafden die zichzelf op een afschuwelijke manier verminken en die hun lichaam voor 10 Euro verkopen en dat we dat accepteren. Ze zien mannen (en vrouwen) op talloze parkeerterreinen in de bosjes gaan om elkaar te bevredigen om het nog niet te hebben over de darkrooms en gangbangs. Vrouwen die vreemd gaan en hiermee gezin en kinderen in de waagschaal zetten om hun seksuele drang te bevredigen. OK ze ziet ook vrouwen die klaarkomen maar ze ziet ook dat volgens de statistieken 70% nooit of zelden klaarkomt. Lijkt mij dat de keuze voor haar niet moeilijk is.
Ze behoedt haar kind door het besnijden voor allerlei kwaad. Als niet meedoen uitsluiting of erger betekend is er trouwens weinig keuze.

Moeilijke zaak, oordelen mag maar pas op met veroordelen.

Voor alle duidelijkheid ook ik ben 100% tegen besnijden!

Take care.

Hickey
Berichten: 90
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:29

Berichtdoor Hickey » vr 31 oktober 2003, 20:55

Leestip : Waris Dirie - Mijn Woestijn & Dochter van de Nomaden

De Somalische Waris Dirie vertelt haar levensverhaal in Mijn Woestijn. Dirie vluchtte uit Somalië en voert nu als VN-ambassadeur actie tegen vrouwenbesnijdenis.

Afbeelding

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » vr 31 oktober 2003, 22:19


als die vrouw een beetje geld heeft en een beetje lef, dan neemt ze de benen en behoed ze die dochter voor een gruwelijk lot.
en zulke vrouwen zijn er dus ook, die het voor lief nemen dat ze uitgestotren worden, want ze kijken verder dan hun neus lang is en dan hun generatie lang is, ware heldinnen in mijn ogen! :)

Groet!
Selene[/color]
En waar moeten ze dan naartoe?
En je gaat er dan al vanuit dat ze geld heeft ...

ik ga akkoord dat het verschrikkelijk moet zijn ...
oplossingen vinden, is moeilijk ...
het is niet zo simpel al hier eens even de bus nemen ... vliegticket kopen ... en aan de andere kant van de wereld asiel aanvragen en hup ... we kunnen een huisje kopen en weer verder leven .... zonder horror ....


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten