vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » vr 31 oktober 2003, 22:26




het enigste wat je hoeft te doen is de vrouwen in kwestie een zetje in de rug te geven en ze aan te moedigen, er zijn genoeg clans waar het niet gebeurt, er zijn genoeg plekken als zijn het er nog veel te weinig waar de vrouwen ineens zeggen: genoeg!
en dan is er geen oma meer die ze dan tegenhoudt, echt niet.

Groet!
Selene
ALs ik dit lees lijkt het zo simpel te zijn.
Hoelang heeft het hier geduurd eer wij vrouwen in het westen eens iets mochten zeggen? eeuwen he ... feministen kwamen er pas in de 19de eeuw .. en dan nog bleven veel vrouwen tot voorbij de 2de helft 20ste eeuw feminisme bullshit vinden.

Ook ik vind zaken mensonwaardig. Probleem is dat je gaat oordelen alsof wij hier op een paar jaar tijd alles gekregen hebben.
Realistisch zijn ... kan geen kwaad.
Dat je er tegen bent ... volkomen mee eens ... ik ben er ook tegen ... maar ik zie de moeilijkheden om het te stoppen.

En ... eerst economie van dat land op punt stellen.
Dan culturele zaken. Wat doe je met geemancipeerde vrouwen die geen werk vinden (dus geen geld om weg te gaan) ... omdat de economie op de ballen trekt????

Je moet alles realistisch bekijken ....

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » zo 02 november 2003, 17:13

Ik ben dus ook fel tegen besnijdenis.
Als iemand het ZELF zou willen na haar 18e, dan is het hopelijk een vrijwillige keuze.

Maar de gedwongen besnijdenis is middeleeuws.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » zo 02 november 2003, 17:32

amen!!

maisie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 augustus 2003, 20:54
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor maisie » zo 02 november 2003, 18:09

dit is dus iets wat al heel wat jaren te pas en te onpas in mijn gedachten komt : het zien op tv van een besnijdenis van een meisje. Ik wilde dat ik het NOOIT gezien had!! Het heeft een diepe indruk gemaakt op mij.........De gedachte gang van dat meisje, de angst, het erbij willen horen, het geloof, het gebeuren............VOORLICHTING is het belangrijkste volgens mij, want het is een andere "beschaving" je kan het niet "toetsen"aan onze begrippen. Maar ik hoop en hoop en hoop, dat er een einde komt aan onverdooft, met een botte/scherpe steen delen wegsnijden.
De traumatische ervaring van zoiets, schreeuwen om je moeder, en zij in haar opvoeding en niet anders weten(vergeet niet hun gedachtegang, hun wereld) en dus niet anders kan dan niet ingrijpen (iedere moeder weet dat wat ik bedoel volgens mij)
Wat volgens mij het allerbelangrijkste is, is de traumatische ervaring.
Ik vind het vreselijk, tis geen velletje wat losgesneden wordt................KWOU DAT IK HET NOOIT GEZIEN HAD!!!!!
Ik ben wat ik vandaag verkies te zijn, en niet wat ik eerder verkozen heb!

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » zo 02 november 2003, 20:33

NEuh Hoor Sel, niet iedereen heeft zo'n filmpje nodig. Ik kan het me voorstlellen en de pijn en het verdriet en het verzet en de berusting en het lijden.
Ik kan er op afstand over janken

MK, idealistich onrealisisch

Juliette
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 23 augustus 2002, 1:01
Locatie: Brabant

Berichtdoor Juliette » zo 02 november 2003, 20:47

Een onderwerp wat mijn bloed ook af en toe flink aan het koken kan brengen: Godsdienst en de positie van de vrouw. Al staat het al dan niet letterlijk in het Grote Sprookjesboek naar keuze, fundamentalistische aanhangers van Islam (besnijden), Christendom (Het was allemaal de schuld van Eva) en ook het Joodse geloof (man dood? Dan trouwen met z'n broer!) zullen er alles aan doen om de vrouw op dat treetje lager te houden. Want stel je toch eens voor dat die minderwaardige wezens ook gaan nadenken! Geen rechten voor de vrouw, want zij is wandelende zonde, wispelturigheid en zwakheid.

Ken zelf talloze voorbeelden van Zeeuwse zwaar gereformeerden, die hun dochters niet ten volle laten ontplooiien (geen vervolgstudie bijvoorbeeld) omdat haar plaats toch achter die van de man zal zijn. Treurig is het, als je door zo'n dorpje loopt en je alle vrouwen in alle huizen simultaan maar weer de ramen ziet lappen, of kleine meisjes die in de vrieskou toch perse met een rok aan moeten lopen. Ooit eens een gesprek gehoord van twee gereformeerde twintigers naast me in de trein: Dat God de dinosaurussen in de grond zou hebben gestopt om de gelovigen te testen.

Domheid wordt krampachtig in stand gehouden (je mag je niet verder orienteren, je mag niet studeren als vrouw), natuurlijke neigingen worden zwart geschilderd en komen verkrampt tot uiting. En allemaal om angst: Angst voor het onbekende, angst voor het verliezen van jezelf, in sex, dood of weet ik wat. Vroegere godsdiensten (vaak geleid door vrouwen!!) gingen hier natuurlijk mee om, maar de godsdiensten met het Boek hebben de boel helemaal omgedraaid. Treurig, terwijl geloven toch zo mooi kan zijn, vol troost en liefde...

Mijn mening.
Juliette
Life shrinks or expands in proportion to one's courage.
Anais Nin

maisie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 augustus 2003, 20:54
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor maisie » ma 03 november 2003, 23:08

Dus hoe gruwelijk ook: ik ben blij dat er iemand is geweest die stiekum opnames heeft gemaakt; ook al krijg ook ik die beelden niet meer van mijn netvlies


ben het met je eens missselene,
Ik ben er niet blij om, maar is wel nodig dat iemand die opnames gemaakt heeft.
Ik hoop dat er een einde komt aan die martelingen
Ik ben wat ik vandaag verkies te zijn, en niet wat ik eerder verkozen heb!

just_me
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 2:01

Berichtdoor just_me » do 06 november 2003, 17:30

Ja dat filmpje bij Oprah heb ik ook gezien. Echt gruwelijk!! Dan besef je echt wat een hel zoiets moet zijn. Heb in het tijdschrift America Photo een keer een reportage hierover gezien van een Franse fotografe. Eveneens gruwelijk, ik kan dit soort beelden maar moeilijk uit mijn hoofd krijgen :cry:
Mijn punt is dat je niet mag uitgaan 'wij vinden het erg, dus zij moeten dan ook maar erg vinden". Wij verkondigen niet de waarheid.
De waarheid is dat die vrouwen het WEL erg vinden, maar ze kunnen er geen ene mallemoer tegen doen. Als zij dit niet ondergaan, worden ze verstoten uit de gemeenschap. En zonder geld betekent dit dat je tot de bedelstand (of prostitutie, met dus waarshcijnlijk de dood door AIDS) wordt veroordeeld. Veel moeders laten hun dochters dit ondergaan omdat zij weten wat er gebeurt als ze het niet doen. Noem het moederliefde: ze hebben geen keus!

Trouwens, de vergelijking met besnijdenis van jongens vind ik niet opgaan. Als je vrouwenbesnijdenis daarmee zou willen vergelijken, dan moet je dus bij jongens de eikel wegsnijden. Wat dus helemaal niet gebeurt. Jongensbesnijdenis wordt met name uit hygiënisch oogpunt gedaan en ik ken geen enkele besneden jongen die door zijn besnijdenis niet van seks kan genieten, of sterker nog, het hebben van een normaal seksleven hierdoor werd ontnomen.

Ik denk dat je veel vrouwen in de wereld een groot plezier doet met een algeheel verbod hierop en hun te vertellen dat dit niet mag!! Idd: voorlichting is the key!!

xxx
Just me

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » do 06 november 2003, 17:50

Ook bij mij gaat het bloed koken van afgrijzen, als ik dergelijke scenes zie.
Religie wordt hier misbruikt door een machtsinstituut, die dit in stand houdt.

Je kunt menen, dat dit alleen door mannen wordt geregeld, maar daar geloof ik niet zo erg in.

Als vrouwen massaal willen, dan wordt een man ook machteloos. Want elke man, ook in Islamitische landen, is voor het seksueel genot afhankelijk van de vrouw.
Vraag mij niet waarom de vrouwen in die landen het toelaten om deze rol te hebben. Maar feit is wel, DAT ze het toelaten.
Ook bij families met uithuwelijken al die andere voor onze begrippen misstanden, worden in die families en met instemming van de echtgenoten besloten.
De vrouwen zijn dus slachtoffer, maar ook in een groot gedeelte mededader.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » vr 07 november 2003, 10:24

je hebt gelijk Ryan als je zegt dat als alle vrouwen zouden weigeren of niet toestaan dat, het dan niet zou gebeuren
maar zo simpel zit het toch niet in elkaar?
doordat juist deze vrouwen op allerlei fronten oa kennis (is macht) wordt ontzegd en de mogelijkheden om hun blik op de wereld om hen heen te verrijken blijft hun macht om zich te verzetten erg klein, het lukt een enkeling om zich te verzetten of zich los te maken

doordat vrouwen en mannen van kleins af aan wordt ingeprent (en niet alleen ingeprent maar ook gedreigd) via het geloof wat een vrouw allemaal niet mag en beslist wel moet is het een soort hersenspoeling die de individuele kijk van een mens erg beperkt
ook het beperken in bewegingsvrijheid zowel in als buitenshuis, en de sociale controle op alle fronten door de broers en andere familie van een vrouw werkt niet mee
en dan hebben we het nog niet eens over het gebrek aan of de weinige jaren van onderwijs die de vrouwen mogen en kunnen volgen

kortom een scala aan beperkingen waaruit het moeilijk ontsnappen is

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » vr 07 november 2003, 18:24

Ik wilde maar zeggen, dat het in ons begrip verachtenswaardig is, maar dat in die cultuur er anders tegen aan gekeken wordt. En dat vrouwen daar dus aan mee doen, uit welke reden dan ook.
Natuurlijk spelen de achterstelling van de vrouw daarbij een rol.
Maar als voorbeeld moge ook dienen de nobelprijswinneres voor de vrede in Iran. Een teken, dat vrouwen wel degelijk ook een regiem kunnen trotseren, als ze daar de moed voor hebben.

Anouk
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 19 september 2001, 1:01
Locatie: Nederland

Berichtdoor Anouk » zo 09 november 2003, 12:14

Pff niet ver genoeg gelezen....ben het forum ontwend

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » di 11 november 2003, 14:52

Vampiertje studeert toevallig geen antropologie of vergelijkende cultuurwetenschappen?
Moet zeggen dat ze wel gelijk heeft hoor, alle "hoge pieten" professoren die ongeloooooflijk veel ervaring hebben op dit vlak verkondigen hetzelfde als zij zegt.

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » do 13 november 2003, 0:07

ik weet niet goed hoe ik deze post moet opvatten. Geef je mij nu gelijk of is het al spottend bedoeld? (sorry als je het eerste bedoelde, maar ik was niet zeker).

Ik studeer geen cultuurwetenschappen, maar heb wel enkele reuzevakken gekregen die over mensenrechten, andere culturen, verenigde naties etc handelen. (ik studeer geschiedenis)

En het is idd door die vakken, dat ik verder ben gaan lezen. Ik had reeds een visie in dezelfde richting, maar wist te weinig om te oordelen. Naast ervaring in je eigen omgeving, heb je ook kennis van de situatie daar nodig. Ik weet dat ik hier op dit forum niet echt geliefd ben met mijn uitlatingen over dit onderwerp. Maar is er nu eenmaal een verschil tussen iemand die het wetenschappelijke kent ... en iemand die niet gestudeerd heeft en uit zijn eigen omgeving, ervaring,... oordeelt. Heeft niks met waardeoordeel te maken. Ik heb soms ook vraagtekens bij de hopen boeken en theorieen die ik moet leren tegen het einde van het jaar :-).

Punt is ... je moet je bijschaven met literatuur en theoretische kaders ... je bent anders in het wilde weg een pad aan het maken ... zoals ik dus al zei in vorige posts ...

Maar soit ... als bijna afgestudeerde academica :-) weet ik och god zo weinig ... er is nog zoveel te leren over andere culturen en godsdiensten dan dat je op de televisie ziet ... och er is nog zoveel dat wij westerlingen niet weten over zoveeeeeele mensen ....

groetjes

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » do 13 november 2003, 0:54

Is zeker niet spottend bedoeld!!!!
(zegt zij die zelf cultuurwetenschappen studeert)


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten