100 jaar vrouwen kiesrecht

Moderators: Oceann, JanWbr

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

100 jaar vrouwen kiesrecht

Berichtdoor Spelfje » ma 27 februari 2017, 19:47

2017 is een belangrijk jaar voor vrouwen en mannen, want precies honderd jaar geleden ontstond het passief vrouwenkiesrecht en het passief algemeen mannenkiesrecht. In 1919 trok de Kamer de politieke rechten van mannen en vrouwen gelijk, dit dankzij een initiatiefwet van de democraat Henri Marchant. Bij de landelijke verkiezingen in 1922 gingen de vrouwen voor het eerst naar de stembus.

Gidsland waren we zeker niet, want in Noorwegen, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten mochten de vrouwen al stemmen. Hoe het ook zij, iedereen lijkt het te zijn vergeten maar in de zomer van 1916 demonstreer-den in Den Haag 18.000 vrouwen voor het vrouwenkiesrecht.

Een lange stoet vrouwen trok door de straten, voorop meisjes in krakend witte jurken die grote schilden droegen met daarop de letters die samen het woord V R O U W E N K I ES R E C H T vormden. ’De gezonde meisjes in de typische klederdrachten trokken zeer de aandacht’ (Haagse Courant). Ze droegen leuzen als: ‘Geen sexe-verschil bij de stembus’, ’Waar de vrouw gaat kiezen, gaat de drank verliezen’ – alcoholmisbruik was in die tijd een levensgroot probleem – en: ’Huisgezin en staat vinden baat bij vrouwenraad.’ De feministische golf timmerde behoorlijk aan de weg in die tijd, een tijd waarin de mannen veelal gemobiliseerd waren. Juist om die reden zetten de vrouwen hun eerste stappen op het arbeidsfront. Duizenden mensen stonden langs de route waar de stoet langs trok. Het kiesrecht voor vrouwen betekende in 1918 bovendien de komst van de allereerste vrouw in de Tweede kamer, de onderwijzeres Suze Groeneweg van de SDAP, de latere PvdA.


Bron: REDCOM

Er is door onze overgrootmoeders, grootmoeders en moeders hard gestreden om ons vandaag de dag de kans te geven om te kiezen; om mee te bepalen.
Ik ben ze allemaal dankbaar; de feministen, de strijdbare vrouwen.

Daarom wist ik niet wat ik zag toen ik vandaag onderstaand filmpje te zien kreeg :shock: Ja, ik weet het. het is van POWNED en dus niet geheel voor waarheid aan te nemen maar als dit maar voor de HELFT waar is, is het al droevig :(

100 jaar vrouwenkiesrecht

Wat stemt een zelfbewuste, maatschappelijk betrokken vrouw tegenwoordig?
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: 100 jaar vrouwen kiesrecht

Berichtdoor Inya » ma 27 februari 2017, 20:30

Oh jaaaa dit filmpje is vast en zeker ontzettend 100% waar :DD
Maar houdt 'waar' hier in..? 7 vrouwen die de insinuatie van Powned hier moeten bevestigen, wel 0,003% van het aantal bezoekers van de filmlocatie. 1 zwaluw maakt nog geen zomer? :wink:

Maar ok, ook ik vind het erg dat vrouwen hun kiesrecht niet gebruiken. Ik ben echt geen volger van de politiek, ik kijk geen nieuws, ik schuw fanatieke verkondigers. Ik besteed mijn tijd en aandacht vaak liever aan andere dingen/mensen/dieren/omgevingen. Maar tijdens stemtijd duik ik er wel tot op bepaalde hoogte in, omdat er een toekomst is en ik (egoistisch genoeg) vind dat mijn denkbeelden hoofdzakelijk goed zijn en dus gerealiseerd moeten worden middels een poppetje of groepje poppetjes in de Kamers.

Wat ik eigenlijk alleen maar wil zeggen is: filmpjes kunnen mooi ge-edit worden, en hoewel ik volgens mij best een ok set hersens in mijn dikke schedel heb: ook ik had hier als de domste koe kunnen overkomen.
En ik vind het eigenlijk niet zo erg dat het aantal vrouwen geen ruk kan schelen. Verschil moet er wezen. Deze vrouwen doen ook hard hun best om nieuwe fietspaden te realiseren, ze kopen zich suf daar, dat zijn weer een hoop belastingcentjes!

De mooie bijkomstigheid van deze bewerkte profilering is dat we weer even geconfronteerd worden met tegenstellingen. 'Welnee ik ben écht niet zo dom als die vrouwen! Ik ga zeker stemmen, ik zal ze wat laten zien!". Goal achieved :D

P.S. *legt alvast wat korreltjes zou neer* :lol:
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Valentinaisverliefd
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 20:40

Re: 100 jaar vrouwen kiesrecht

Berichtdoor Valentinaisverliefd » di 28 februari 2017, 21:50

Mooi gesproken. Ik ga zeker stemmen en mijn stem gaat naar de partij voor de dieren. Een van hun belangrijke standpunten:
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... ansgenders

Valentinaisverliefd
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 20:40

Re: 100 jaar vrouwen kiesrecht

Berichtdoor Valentinaisverliefd » di 28 februari 2017, 21:51

En jullie? Wat is trouwens een partij waar de vrouwen goed vertegenwoordigd zijn?

Oceann
moderator
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 1:01
Locatie: WvhL - Shespot Mod
Contacteer:

Re: 100 jaar vrouwen kiesrecht

Berichtdoor Oceann » do 02 maart 2017, 13:36

De partij voor de dieren heeft het hoogste percentage vrouwen op de kieslijst.
Er zijn twee partijen met een vrouwelijke lijsttrekker: PvdD (Marianne Thieme) de de Piraten Partij (Ancilla v/d Leest).


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dreams 1990 en 20 gasten