Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Jippie » di 21 april 2015, 23:03


HET IS SEKS. GEEN SEX. SEKSUEEL. NIET SEXUEEL.
Ik weet dat het soms moeilijk is, maar we leven nog steeds in de Lage Landen.

Alsjeblieft. Stop deze gekte. Voor mijn bloeddruk. Voor het groene boekje. Voor het respect dat de goede schrijfwijze je gaat opleveren.

Dank je wel.
ook vooral niet meer googlen, (oei, ook een zelfbedacht werkwoord wat geen werkwoord is) zelfs de gerenommeerde bladen en websites gebruiken het woord sexueel. Dan raak je al ongeletterde toch ook wel snel in de war.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

EstherC
Berichten: 5132
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor EstherC » di 21 april 2015, 23:14

Googlen staat in het witte boekje, googelen in het groene :wink:
Dream it. Wish it. Do it!

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor FrankPolder » wo 22 april 2015, 13:17

Ik erger mij vaak aan het schrijven van losse woorden, schijnbaar waait dat over uit het Engels. In het Nederlands is hottentottententententoonstelling één woord, in het Engels zou je dat schrijven als drie woorden. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe je een Engelse zin taalkundig kunt ontleden. “Spannend avontuur” ontleed je als bijvoeglijk naamwoord - zelfstandig naamwoord. “Seksavontuur” is één woord, je kunt het niet in twee woorden schrijven omdat “seks” niet een bijvoeglijknaamwoord is. Als je zou schrijven: “Ik beleefde een seks avontuur”, dan staan er twee zelfstandige naamwoorden achter elkaar en dat is onzin. Maar in het Engels is het wel twee woorden! Hoe kan dat nou?
[...] Ik schrijf pannekoek. Ik weet dat dat officiëel [sic] fout is, maar mijn mening is dat pannenkoek fout zou moeten zijn. Dus weg met het groene boekje, leve het taalverzet!
Peter, Nederlanders bouwen al eeuwenlang samenstellingen door het ene substantief – en in meerdelige samenstellingen een adjectief – aan het andere te plakken: dameshakken, zesjarigen, langeafstandloper. Als we spaties gaan introduceren, verschijnen er hilarische beelden: dames hakken 5 euro, zes jarigen gratis. Twintig jaar geleden heeft de Taalunie deze regel en de overige basisprincipes van onze spelling handig samengevat in een document dat als Leidraad is opgenomen in de Woordenlijst Nederlandse Taal , in de volksmond het Groene Boekje.

Duitsers doen dat ook, dat aan elkaar plakken. Turken zijn helemaal erg, die plakken alle voorzetsels, persoonlijke voornaamwoorden en naamvalsuitgangen aan het zelfstandig naamwoord. Maar Engelsen dus niet, evenmin als de Fransen en de Italianen. Het is maar waar je voor kiest. Wat is daar zo vreemd aan?

Als Nederlanders hebben wij dus, voor zover het de spelling betreft, uitsluitend te maken met dat Groene Boekje. Wat mij blijft verbazen, is het gekreun van zelfbenoemde taalfetisjisten over spellingswijzen die in hun ogen lelijk, verwerpelijk, inconsequent of raar zijn. Ook in de citaten uit jouw stukje hierboven komt die verontwaardiging voor. Je vindt dat wij met z'n allen pannekoek moeten schrijven (lekker puh!), maar o wee als iemand zondigt tegen de regel van de samenstellingen! Waarom moeten we wel de ene regel volgen, maar niet de andere? Omdat jij en Pietje Puk die andere regel niet zo leuk vinden?

Het voltooid deelwoord gedeletet doet pijn aan mijn ogen, maar je komt er onherroepelijk op uit als je gewoon de regeltjes toepast. Dat ik het lelijk vind, doet niet ter zake. Ze kennen mij niet eens bij de Taalunie.
Amor vincit omnia

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor fuutje » wo 22 april 2015, 19:39

Als ik het even in goed Nederlands mag uitdrukken :mrgreen:
"Hear, hear' Frank Polder
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Anwen » wo 22 april 2015, 20:44

Ik denk dat sommigen het een tikje te zwaar opvatten wat betreft het woord respect. Los van het feit dat ik het gebruik van het woord respect op een forum een aanfluiting vind, was ik ook weer niet zo serieus. Ik ga mensen die sex schrijven echt niet negeren of zo. Los daarvan vind ik het wel degelijk prettig als mensen hun best doen om de goede schrijfwijze te volgen, zeker als je weet dat wat je normaal doet incorrect is. Als ik commentaren lees in de trant van 'ik doe lekker toch wat ik wil' ga ik dus een klein beetje dood van binnen. It's a slippery slope. En het verbaasde me dat een aantal mensen die ik normaal gesproken zeer correct taalgebruik zie bezigen toch gaan voor de x. En inderdaad, net zoals een hoop bladen en websites.

Oh, en Frank +1
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor droomvlinder » wo 22 april 2015, 22:50

:mrgreen: gedeleted hm , waarom niet gewoon verwijderd gebruiken? Ik snap je wel hoor , maar mij doet het ook pijn aan m'n oren ...
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Laars » wo 22 april 2015, 23:54

ach ja, er zijn zoveel dingen die er meer toe doen dan geneuzel over letters, vind ik.


Laars, belt net met Vons de Poel over bed, bad en brood..
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Jippie » do 23 april 2015, 23:05

En het verbaasde me dat een aantal mensen die ik normaal gesproken zeer correct taalgebruik zie bezigen toch gaan voor de x.
Zo heb ik het geleerd op school.. de "ks" is pas van latere spelling. Maar ik ben dan ook van de generatie "Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord" tegenwoordig rekenen we er ook maar op eigen goeddunken van links naar rechts op los.. eerst aftrekken en dan machtsverheffen als het zo uitkomt.

en dan... ik wou er wat van zeggen of ik wilde er iets over zeggen..... Ik hou van jou..terwijl de stam van het werkwoord houden gewoon houd is, dus ik houd van jou.
Taal wordt aangepast aan de luiheid van de mens, er komt een tijd dat "me groene boekje" ook als correct wordt gerekend. Waarom..omdat het niet meer tegen te houden is. Taal leeft, taal beweegt.. maar of het altijd de goede kant op beweegt is vraag 2.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 17 gasten