Mag mijn klomp nog wel breken?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Iago » za 19 oktober 2013, 8:33

De Verenigde Naties doen onderzoek naar het Nederlandse sinterklaasfeest. Een commissie buigt zich over de vraag of Zwarte Piet racistisch is.

De commissie staat onder leiding van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten, schrijft NRC Handelsblad.

Vier rapporteurs inzake mensenrechten, culturele rechten, minderhedenrechten en racisme stuurden begin dit jaar een brief aan Nederland. Zij hadden „informatie gekregen” dat de traditie van Sinterklaas in de kern racistisch is. Zwarte Piet zou het stereotype voeden van Afrikanen als tweederangs burgers.

In de brief stonden vijf vragen die Nederland heeft beantwoord. Eind november overleggen de VN-rapporteurs over het Nederlandse antwoord. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet volgens een van de rapporteurs in de discussie worden betrokken.
Nou breekt mijn klomp. Als dat tenminste niet racistisch is, omdat klompen vroeger door arme arbeiders gedragen werden.

Het suddert elk jaar natuurlijk, maar blijkbaar winnen de azijnpissers elk jaar een beetje terrein.
Laat ze boeven gaan vangen of iets nuttigs doen, er is genoeg ellende in de wereld.

Ik blijf politiek incorrect: Sinterklaas bestaat en zwarte piet moet blijven!

Iago, neemt een negerzoen.

jura
Berichten: 866
Lid geworden op: wo 08 februari 2006, 23:29
Locatie: Amsterdam

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor jura » za 19 oktober 2013, 9:43

Ik begrijp eigenlijk niet waarom we er nogsteeds zo halsstarrig aan vast houden en niet gewoon over gaan op een verzameling vrolijke figuurtjes in alle kleuren van de regenboog. Ziet er heel gezellig uit, goed voor de feestvreugde en het feest is er voor kinderen echt niet minder om.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » za 19 oktober 2013, 10:04

Ze zijn in Nederland helemaal gek geworden... we zitten pas in oktober.
Afgelopen donderdag heb ik de radio uitgezet want ik was de stompzinnig discussie en de halsstarrige in het zielige hoekje kruipen van de actiegroepen zo beu
dat ik onbewust een hekel begin te krijgen aan donkere mensen door dit gezeur... da' s niet goed. :?

Bij deze stel ik ook voor om de grenzen te sluiten voor vreemdelingen en vluchtelingen omdat we straks alle tradities in moeten leveren omdat een minderheid zich er aan stoort.

Schaf het sinterklaasfeest maar helemaal af... Er wordt een heilige belachelijk gemaakt, die in de verkeerde kleding loopt en met de staf verkeerd om... tja daar kun je ook nog over miereneuken.
Je zal het maar druk hebben met het verknallen van een kinderfeestje.

Als niemand meer durft dan trek ik mijn zwarte pieten pakje wel weer uit de kast. Ik heb jarenlang de stoute kinderen de stuipen op het lijf gejaagd.. :mrgreen:

en dan nog wat .... als er wateroverlast is dan staan de straten niet blank maar gekleurd in het vervolg.
Net of Blank alle overlast veroorzaakt terwijl het modderwater donker van kleur is.. :evil:
Laatst gewijzigd door Jippie op zo 20 oktober 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Laars » za 19 oktober 2013, 10:17

Ze zijn in Nederland helemaal gek geworden... we zitten pas in oktober.
Afgelopen donderdag heb ik de radio uitgezet want ik was de stompzinnig discussie en de halsstarrige in het zielige hoekje kruipen van de actiegroepen zo beu
dat ik onbewust een hekel begin te krijgen aan donkere mensen door dit gezeur... da' s niet goed. :?
Ach, wat sneu voor je!
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » za 19 oktober 2013, 11:18

Valt wel me hoor.. ik zeg alleen dat het niet goed.
Ik heb er verder geen last van. En ze interesseren me verder eigenlijk ook geen barst.
Laatst gewijzigd door Jippie op zo 20 oktober 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Twijg » za 19 oktober 2013, 11:51

Het is voor mij een typisch voorbeeld van een discussie die gehyped wordt door het uitvergroten en cultiveren van emoties gebaseerd op een associatie met onderdrukt voelen/minderwaardig voelen.
Dat onderdrukt voelen is voor de mens die het voelt een waarheid die niet te betwisten valt. Een gevoel verandert alleen maar door een andere associatie met de trigger.

Daarom is het ook zo moeilijk om deze discussie te voeren want het ontkennen of verwerpen van die gevoelens zorgt voor nog meer hakken in het zand en de zaak zal escaleren en verder gehyped worden.

Het idiote is dat de case zelf (het fenomeen zwarte piet) niet eens meer het werkelijke breekpunt is, maar het gevoel bij een ander fenomeen uit het verleden en de koppeling aan een trigger in het nu, die elk jaar, zoals Iago al aangeeft, een beetje groter wordt en met de juiste sprekers hun weg naar de media en nu zelfs ook VN hebben gevonden.

Ik persoonlijk erger me vooral dood aan de hysterische gang van zaken eromheen. Het iedereen uitmaken voor racist als inzet in het geheel is natuurlijk hetzelfde als zeggen dat elke vrouw in NL een hoer is omdat de reclames zoveel seks bevatten of dat elke man een klootzak is omdat ze zo vaak schurken spelen in films. Het een generalisatie met een heel gevoelige term als troef, racisme en alleen dat al zorgt direct en terecht voor commotie bij degenen die ervan worden beschuldigd.

Ik kan me niet herinneren als kind (en later) ooit een associatie te hebben gelegd met donkere mensen uit Afrika of waar dan ook vandaan. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet zoals Sinterklaas gewoon Sinterklaas is. Veel hangt wellicht af van hoe het feest wordt ingebed in een opvoeding? Als je wordt opgevoed met negatieve denkbeelden tav donkergekleurde medemensen, zal er wellicht ook een soort van neveneffect zijn met Zwarte Piet. Maar zelfs dat betwijfel ik eerlijk gezegd omdat dit volgens mij voor de meeste mensen gewoonweg twee verschillende zaken zijn. Zwarte Piet is een ras op zich zou je kunnen zeggen.

En tja, dan kunnen we de kaasmeisjes ook wel afschaffen want ik voel me gediscrimineerd door het truttige vrouwbeeld dat ze notabene over de hele wereld presenteren van de NL vrouwen. Het is net zo veel folklore en traditie. Toch zijn bepaalde tradities wel gesneuveld natuurlijk in vele landen. Het stierenvechten in Spanje ligt al jaren onder vuur. Verweer zou kunnen zijn dat het gewelddadig is, maar voor de inwoners die het gevecht als cultuurgoed beschouwen hoef je daar niet mee aan te komen.

Het blijft lastig en ik ben vooral bang dat de manier van discussievoeren, met veel bombarie en mediageweld, straks de enige oorzak zal zijn voor een eventuele aanpassing en niet de waarheid of onwaarheid van het racisme aspect, voor zover daar een waarheid aan te koppelen valt die voor ieder als waarheid zal voelen.

Youp constateert zojuist dat het paard van Sinterklaas ook al onder vuur ligt door zijn witte vacht . . .

http://www.nrc.nl/youp/2013/10/19/ramptoerist/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Twijg » za 19 oktober 2013, 12:01

Afbeelding

En zoals iemand op de site waar het staat terecht opmerkt: Alles wat aandacht krijgt groeit.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor zee » za 19 oktober 2013, 12:43

Piet is toch zwart als roet omdat ie door de schoorsteen komt?
Kortom, Piet is zwart van het roet, niet noodzakelijkerwijs van zichzelf.

Ik heb meer bedenkingen bij de toch wat twijfelachtige signatuur van Sinterklaas.
Een ongetrouwde oude baardmans die namen van kindertjes in zijn grote boek noteert, snoepjes en kadootjes uitdeelt, en waar hij ook komt, ze te pas en te onpas ongevraagd op zijn schoot neemt. De ouwe snoeperd.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Twijg » za 19 oktober 2013, 12:54

Dat noemen de beledigden vast aandacht afleiden Zee . . 8)


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... eest.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

WILD GERAAS: http://www.youtube.com/watch?v=vx1ptSLzJws" onclick="window.open(this.href);return false;
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » za 19 oktober 2013, 12:55

en binnenkort krijgt meneer Tijssen met de roe denk ik :mrgreen:

http://denaamafdeling.nl/wp-content/upl ... erzaad.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: sorry maar een pica van 2000 pixels breed trekt de layout niet.
Laatst gewijzigd door Jippie op zo 20 oktober 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Twijg » za 19 oktober 2013, 12:57

Bestaat dat echt? Nah jaaaaa zeg.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8418
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor vir40 » za 19 oktober 2013, 15:06

en in de efteling mag dadelijk zeker ook geen hans en grietje meer staan.....die lieten ze toch verhongeren
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor LittleMonkey » za 19 oktober 2013, 17:16

@Jippie

'ze'? Wie ze? Zij zwarte mensen? :shock: En onbewust? Zo onbewust is eat bij jou volgens mij helemaal niet. :shock:

Verder: wat een idiote, stompzinnige discussie! Hallo Nederland! Er zijn ergere wereldproblemen dan Zwarte Piet hoor :roll: Maar nee, over Syrië/Somalië/Iran hoor je ons niet. Wat zijn mensen soms bekrompen. Bah.
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » za 19 oktober 2013, 18:01

@Jippie

'ze'? Wie ze?
de ZEURPIETEN.. die komen meestal steevast ruim een maand voordat de pakjesboot in Nederland arriveert.

*Jippie het zwarte schaap van Shespot*
Laatst gewijzigd door Jippie op zo 20 oktober 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
koklikoo
Berichten: 332
Lid geworden op: di 21 december 2010, 20:39

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor koklikoo » za 19 oktober 2013, 23:05

@Jippie

'ze'? Wie ze?
de ZEURPIETEN.. die komen meestal steevast ruim een maand voordat de pakjesboot in Nederland arriveert.

*Jippie het zwarte schaap van Shespot*

ook door de schoorsteen gekropen? :mrgreen:


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 10 gasten