Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 16:07

Nou dames en heren, ik zou zeggen, geef een mening hierover zonder politieke correctheid ;-)
Ik ben nog aan het denken wat ik er nou echt van vind en ontdek tegenstrijdigheden in mezelf.
Wordt vervolgd zodra ik het helder denk te hebben.

Er zijn vast mannen en vrouwen hier die meteen weten wat ze ervan vinden, dus shoot!

ARTIKEL IN HET NRC VAN VANDAAG:


Eerst de metroman, nu de hipster. Het agressieve feminisme heeft ervoor gezorgd dat veel mannen halve vrouwen zijn geworden. Mannen moet zich weer vermannen, vindt Paulien Derwort.

Vorige week behandelde het programma Factcheckers de teloorgang van de mannelijkheid. Dat de Nederlandse man steeds minder testosteron heeft en dus minder mannelijk is, komt mij niet als een verassing. ‘Gender’ wordt een steeds diffuser begrip. Dat juichen we allemaal van harte toe, want iedereen moet kunnen zijn wat hij is; hé, ho, bi, trans, en alles daartussenin.

Bijkomend verschijnsel is echter dat de heteroseksuele man steeds vrouwelijker wordt. En dat is slecht nieuws voor de Nederlandse vrijgezelle vrouw. Emancipatie is een prachtig begrip, maar we overdrijven soms schromelijk. En dat is het nieuwe taboe. Je mag niet zeggen dat je het wel mooi vindt met de feminisering van de samenleving. Er zijn altijd vrouwen als Jet Bussemaker die maar blijven roepen dat vrouwen door glazen plafonds heen moeten breken en topfuncties moeten bekleden, dat werk en zorg gelijk verdeeld moeten worden over man en vrouw. Kortom, dat mannen en vrouwen gelijk zijn.

Lees verder via de link

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/04/vro ... m=artikel1" onclick="window.open(this.href);return false;
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Spelfje » vr 04 oktober 2013, 17:48

Mooi artikel!
Ook ik kom tegenstrijdigheden in mezelf tegen Twijg.
Maar met de strekking van het verhaal ben ik het he-le-maal eensch!
Ik wil ook een échte man! Een man die de touwtjes in handen neemt. Maar dan wél op de momenten dat ik dat wil. Soms wil ik diezelfde touwtjes en dan botst het.
Ik vind het stiekem fijn om een man te hebben die van boven naar beneden roept “Schat, heb je toevallig mijn overhemd al gestreken?”. Of een man te hebben die goed overweg weet met zijn gereedschapskist. Mr Spelf klust heel wat af en oh oh oh wat vind ik hem dán sexy! Hij kluste 3 dagen aan een stuk, werkte ook nog nachtdiensten tussendoor en ik zorgde voor lekker eten en een schoon huis. Heerlijk rolbevestigend....maar zo vinden wij elkaar het leukst. Natuurlijk vind ik het fijn als hij stofzuigt.....zolang hij me dan ‘s avonds maar alle hoeken van de slaapkamer laat zien! :mrgreen: ...met of zonder V-hals :wink:
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 19:56

Duidelijk Spelfje en ik snap wat je bedoelt.

Ik merk dat ik vooral moeite heb met het artikel zelf, hoe het begrip 'echte man' wordt aangekleed. En ook met de toch behoorlijk eenzijdige zienswijze die de schrijfster ons presenteert. Ze legt de schuld bij het feminisme min of meer, het doorslaan ervan en dat kan ik wel volgen, want ik vind veel doorgewinterde feministen ook te rechtlijnig, soms zelfs mannenhaters, de echte hardcore feministen bedoel ik daarmee, die mannen vooral als bedreiging, als te bestrijden macht zien en in hun eigen verbetenheid alles willen ontdoen van mannelijke impact, invloed en kenmerken. Dat is tegennatuurlijk en zal uiteindelijk als een boemerang terugkomen, doet het al ook denk ik, met als gevolg dat er radicale feministische vrouwen tegenover radicale feministenhaters staan.

Als ik die extremen weglaat in mijn overwegingen, blijft over de eigen verantwoordelijkheid van vrouwen door de jaren heen, wat hun eigen bijdrage is geweest of juist het nalaten van een bijdrage, aan de verandering van de mannelijke rol in onze maatschappij. De schrijfster heeft, indien ze jong is, gemakkelijk klagen over voorgaande generaties vrouwen die zich hebben vrijgevochten van een te veel door mannen alleen beheerste maatschappij en van de situtatie dat mannen privileges hadden die vrouwen niet hadden, of, indien de schrijfster al wat ouder is, heeft ze zelf verzuimd haar visie te etaleren en uit te dragen, samen met kennelijk vele bondgenoten/lotgenoten/slachtoffers, hoe je ze ook noemen wilt in deze context.

Mag ze niet klagen dan? Zeker wel, maar het komt allemaal nogal lomp over vind ik zelf. Ze weet precies wat een echte man en echte vrouw is zo lijkt het en ze vindt dat voor alle vrouwen, ook voor degenen die juist dik tevreden zijn met hoe het is en gaat en die prima partners vinden. Ze vergeet ook dat er sowieso meer singles bestaan, niet exclusief door gebrek aan 'echte mannen'. Veel mensen kiezen voor het alleengaan tegenwoordig of voor kortdurende meerdere relaties, wegens niet geloven in de ware Jacob verhalen.

De definitie van de echte man gaat voor mij dus niet op en daarmee kan ik het stuk niet onderschrijven zelf. Ik zie een echte man heel anders dan zoals zij die omschrijft. Kijkend naar mijn eigen man: die is de macho van buiten om te zien, lang, breed, sterk, best knap (vind ik dan) en niet voor een kleintje vervaard. Hij is ook nog militair, dus allez, masculien beroep, en hij zal niet aarzelen om in te grijpen in situaties die je als gevaarlijk en bedreigend zou kunnen omschrijven. Iemand die kan buffelen als het moet en ook kan afzien als het moet. Hij is galant ja, zal deuren openhouden en zware spullen tillen blabla, maar hij helpt ook gewoon mee met huishoudelijke zaken als dat zo uitkomt of als ik het vraag etc. Achter een kinderwagen lopen is hier geen mogelijkheid, maar hij zou het zondermeer doen. Maarrrr, zijn karakter, ondanks de stoere buitenkant en daadkracht in zijn handelen, is heel zachtaardig, zachtaardiger dan dat van mij. Ik kan veel harder zijn, en minder vergevingsgezind als iemand echt gemeen is geweest of oneerlijk. Hij is een echte peacemaker, nee geen pacemaker :mrgreen:

Het reduceren van mannelijkheid tot stereotypen zoals de schrijfster in mijn ogen doet, vind ik kortzichtig, niet erg manvriendelijk ook, en eerlijk gezegd egoïstisch. Ze will alles hebben wat ze mannelijk vindt en wee o wee als daar een verkeerd trekje bij zit dat neigt naar wat zij te vrouwelijk vindt. Dan is het 'echte man' imago aangetast, haar eigen gevoel van bevrediging met deze man ook vermoedelijk en kan ze niet de 'echte vrouw' zijn die ze vindt dat ze is en die in mijn ogen dus ook niet bestaat.

Kortom. Ik vind het te kort door de bocht. De tegenstrijdigheden in mij betreffen het fysieke aspect denk ik. Ik zie graag een mooi mannenlijf, waarbij ik mooi definieer als het zien van een bepaalde fysieke bouw en gespierdheid, en als ie knap is, is dat meegenomen maar niet direct iets wat me als eerste zal raken in een man. Dus ja, het redelijk stereotype beeld van een mannenlijf in optima forma, met goede proporties etc.

Toch zal ik nooit verliefd worden op grond van iemands lijf. De hele uitstraling is wat me een gevoel geeft van . . . dat is voor mij een man zoals ik een man graag ervaar. Een bepaald gezag en een soort van beheersing moet hij voor mij wel hebben. Niet zozeer ten aanzien mij, al is dat geen bezwaar indien het met respect gebeurt, maar over zijn leven, zijn handelen, zijn keuzes, dat hij ergens voor staat en dat niet zomaar te grabbel gooit.

Moet er wel bij zeggen dat dat laatste iets is wat ik sowieso graag zie in mensen, maar een man zonder die eigenschappen zou mij niet bekoren, laat ik het zo zeggen en zo je wilt niet tot de 'echte mannen afdeling' behoren wat mij betreft.

Ik zou ook niet vallen voor mannen die nooit eens NEE zeggen tegen mij of die nooit eens iets afdwingen op een manier die goed voor me is. Ik wil tegenwicht hebben en met iemand kunnen wedijveren (op een prikkelende, ontwikkelende en speelse manier) qua uitdagingen en communicaties in een relatie. Dat kan volgens mij ook prima met mannen die de schrijfster als 'niet echte' man ziet

Het meest val ik trouwens op handen . . , maar dat terzijde :-)

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Twijg op vr 04 oktober 2013, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Jippie » vr 04 oktober 2013, 21:56

Echte mannen willen een echte vrouw.
Als de vrouw weer puur wordt zal de man ook weer puur worden.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Laars » vr 04 oktober 2013, 22:01

Wat is puur?
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 22:08

Echte mannen willen een echte vrouw.
Als de vrouw weer puur wordt zal de man ook weer puur worden.
Dat roept meer vragen op voor mij, dan dat het wat verduidelijkt.
Wat is puur?
Ja, ook zo'n begrip dat zich niet zomaar laat vangen als een precies passend dekseltje.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Jippie » vr 04 oktober 2013, 22:32

Wat is puur?
Kijk, hier biedt zich de eerste identiteitscrisis al aan. Een vrouw weet niet meer wanneer ze puur vrouw is.
Een beetje kool en geit verhaal, we willen van alles behalve verplicht zijn tot iets.
Maar stiekem hebben we toch heimwee naar afgebakende terreinen.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 22:36

Ik zou zeggen Jippie, omschrijf het dan maar eens heel precies . .
Jij komt met het woord en dat veronderstelt dat jij een invulling ervan hebt, niet de ander.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Jippie » vr 04 oktober 2013, 22:50

Ik geef geen omschrijving van wat puur vrouw is, dat moet in je genen zitten.
Als dat niet voelt neem je het namelijk ook niet van mij aan.

De man is veranderd omdat de maatschappij is veranderd.
De vrouw is veranderd omdat de maatschappij is veranderd.
Als je naar een samenleving wil waar de man zich als een echte man gedraagt dan zul je in die samenleving ook weer vrouwen nodig zijn die aan een rolpatroon voldoen. Dat rolpatroon moet zich ontwikkelen. En nu kan ik wel zeggen hoe ik de pure vrouw van de toekomst zie maar dat kan best een ander beeld zijn van hoe het zich ontwikkelt. Een discussie hierover heeft eigenlijk niet zoveel zin.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 22:57

Mwah, beetje gemakkelijk om wel met grote stelligheid een begrip te lanceren dat volgens jou zou aangeven dat er iets zou bestaan als de pure vrouw, genen nog wel zelfs . . poeh, en er verder geen invulling aan kunnen/willen geven.

Maar tis goed. Zo heeft het geen zin in elk geval nee ;-)
Laatst gewijzigd door Twijg op vr 04 oktober 2013, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 23:02

@ Jippie

Dit nog even ook:
Je gaat er kennelijk van uit dat de voorwaarde voor een 'echte man' het bestaan van een 'echte vrouw' dient te zijn. Dat mannen dus niet een verantwoordelijkheid hebben in hun transformatie naar die 'echte man', zolang de vrouwen niet eerst weer terug in een gewenst patroon voor die man zitten?

Zo komt het over op mij in elk geval, maar ik kan het verkeerd interpreteren.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Laars » vr 04 oktober 2013, 23:08

Wat is puur?
Kijk, hier biedt zich de eerste identiteitscrisis al aan. Een vrouw weet niet meer wanneer ze puur vrouw is.
Een beetje kool en geit verhaal, we willen van alles behalve verplicht zijn tot iets.
Maar stiekem hebben we toch heimwee naar afgebakende terreinen.

:DD
Nou, een beetje meer diepgang mag ook wel dominee Jipstra! Al ben ik het, denk ik, wel met je eens > puur is fijn!
Wat voor mij puur is, kan voor jou anders zijn, puur is met andere woorden een subjectief begrip, zeker als het mensen betreft. Wie en wat is een pure man en vrouw? Ik let wel op puur zijn, dat kan iemand zijn die leidinggevende is in een grote organisatie of de politiek, maar een vrouw welke de aardappels voor d'r spruiten en wederhelft schilt kan dat net zo goed zijn...

Laars, houdt van een pure bicmek :D1
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 23:16

dominee Jipstra
Afbeelding

Zou ie een échte dominee kunnen zijn?
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Jippie » vr 04 oktober 2013, 23:48

dominee Jipstra
Zou ie een échte dominee kunnen zijn?
nee, ik kom uit de andere hoek, dan had ik nu met een mijter opgelopen.. en niet omdat het straks weer sinterklaas is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Vrouwen willen echte man, geen knaap met V-hals

Berichtdoor Twijg » vr 04 oktober 2013, 23:57

Bisschop Jippie, ik moet nokken. Hoofdpijn dendert door me heen.
Slaap wel ;-)
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten