Voorbehoedsmiddel

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Naomi Azzet
Berichten: 8
Lid geworden op: do 23 december 2004, 18:14

Voorbehoedsmiddel

Berichtdoor Naomi Azzet » wo 02 februari 2011, 19:18

Hoi allemaal,

Na jarenlang de pil geslikt te hebben was ik hem helemaal zat. Ik moest er elke dag aan denken en ik werd er gek van. Dus gestopt en ik vind het een verademing, ik hoef niet meer in paniek te denken of ik het niet vergeten ben (ook al deed ik dat bijna nooit) en als bonus heb ik ook nog meer zin in seks (hoewel dat ook door andere omstandigheden kan komen)

Maar nu het volgende: ik vind dat condoom zo omslachtig. Elke keer zit je net lekker elkaar te aaien en dan kan het gepruts weer beginnen. Ik bedoel het is niet een afknapper ofzo maar liever niet.

Maar ja, wat dan? Terug naar de pil, of een spiraal of iets anders? Zijn er ervaringen?

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Berichtdoor Nymph » wo 02 februari 2011, 20:34

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Rojan
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 oktober 2010, 21:53

Berichtdoor Rojan » wo 02 februari 2011, 21:02

Vanwege doorbraakbloedingen bij pilgebruik is bij mij c.a. 4,5 jaar geleden het Mirena spiraal geplaatst.
Ook ik herken de verandering in libido na het stoppen met de pil. :D

Het plaatsen van de Mirena was geen pretje.
Bij veel vrouwen verdwijnt naderhand de menstruatie, bij mij was dit helaas niet het geval en werden de bloedingen uiteindelijk steeds heviger.
Qua hoeveelheid en qua dagen ongesteld zijn. Om de 2 weken ook 2 weken ongesteld :(.

Nu 3 weken geleden ben ik gesteriliseerd.
De gynaecoloog gaf naderhand aan dat ik w.s. zolang achtereen menstrueerde juist doordat het spiraal de baarmoederwand bleef irriteren.

Voor alle duidelijkheid, ik ben 48, dus een en ander kan ook met allerlei hormonale veranderingen te maken hebben.

Ik wens je succes bij het maken van je keuze.

Knuff
Berichten: 503
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 11:25
Locatie: Groningen

Berichtdoor Knuff » vr 04 februari 2011, 9:35

Al aan de prikpil gedacht? Dat is 1 x in de 3 maand en je wordt dan ook niet meer ongesteld in de meeste gevallen. Als je gelijk een vervolgafspraak bij de dokter maakt is het "vergeten" ook uit de wereld.

Nuvaring werkt net als de pil met een stopweek. Je brengt hem in de vagina aan en na 3 weken moet hij er weer uit om hem vervolgens weer na een week in te brengen. Volgens mij is het zelf zo dat je hem tijdens de seks even uit kan laten, maar dat zou je even na moeten vragen

Knuff
Show the world the warmth of your smile.

Gebruikersavatar
@Lily
Berichten: 6722
Lid geworden op: di 06 juli 2010, 17:21

Berichtdoor @Lily » vr 04 februari 2011, 10:15

Persoonlijk vind ik de pil, of prikpil, of nuvaring... een te grote invloed op mijn lichaam en cyclus hebben, op die van een vrouw in het algemeen. Met de pil heb ik mij nooit lekker 'gevoeld'. Ik ben ermee gestopt al rond mijn 23ste. Toen had ik geen last van een lage lidido, omdat jong en ik geloof dat 'ie' bij mij toch hoog is...

Jaren lang (wel 10 jaar) hebben wij condooms gebruikt. Wij vonden het goed, het was goed... maar brak vaak het spel...

Ik heb ook Nuvaring geprobeerd... op zich een goede insteek: ik was alleen bang om hem te verliezen... in de toiletpot! Maar ik had helemaal NOOIT zin in seks...

Vijf jaar geleden de Mirena spiraal laten plaatsen: wat een verademing!!! Omdat wij geen kinderwens meer hadden was ik toch altijd een beetje bang om ongewenst zwanger te zijn met die condooms (zelf was ik erg streng voor het gebruik, omdat het mannelijke voorvocht toch zaad bevat). Maanden lang geen menstruatie, maar die kwam weer... maar vooral geen zorgen meer voor een zwangerschap... dus veel meer vrijheid, gevoel, doorgang in het liefdespel... overal en op welk moment... Pas spiraaltje laten vervangen: op naar de volgende 5 jaar.

Liefst zou ik mijn baarmoeder leeg willen hebben: de plek waar mijn kinderen gegroeid zijn, niet met een metaal, hormonaal voorwerp vullen. Maar dit is heel idealistisch... En dit is mijn keuze nu: praktisch, geen zorgen, heerlijke seksleven. Genieten dus, :wink:

Ik ben erg positief over Mirena, en adviseer het ook. Je behoud je eigen cyclus (zelfs zonder menstruatie) en eisprong, en hormonale werking is alleen plaatselijk.

Maar net als alles... dit is zoooooo persoonlijk!! :D
♥ humor is the saving grace ♥

dalinka
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 20:11
Locatie: brabant,redelijk actief

Berichtdoor dalinka » vr 04 februari 2011, 12:21

Ik draag al 4 jaar een Mirena en ik vind het ideaal.
Volgend jaar moet ie eruit,en gezien mijn leeftijd (52) zal ik dan eens bekijken hoe het met de overgang is.
Als ik weer regelmatig ga menstrueren,laat ik gewoon nog een nieuw spiraaltje zetten.
"as long as you love me so,let it snow let it snow let it snow.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » za 05 februari 2011, 2:01

Ik verdraag 0 hormonen en ben erg content met mijn koperspiraal.
Nu heb ik NU geen kinderwens meer dus kanik hem uitzitten (> 10 jaar)

Maar ook daarvoor steeds koperspiraal, alleen niet verdragen toen ik nog zonder kinder was. bleef pijjnlijk. Tussen alle kinderen door was het prima, al ewas het soms maar voor kort:o)

Dat een mirena alleen lokaal werkt is niet waar. Als je weinig last heb van hormonen is het prima, als je er niet tegen kunt werkt ook dit niet. Ook kan het uitblijven/onregelmatig worden van je vloeien een nadeel zijn.

Goed gesprek met de huisarts kan je verder helpen. Op alleen condooms heb ik nooit durven vertrouwen

marainna77
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 11 juli 2007, 13:09

implanon

Berichtdoor marainna77 » za 05 februari 2011, 19:49

Hoi,

Ik heb een implanonstaafje laten zetten in m'n arm. Dat is voor mij helemaal de uitkomst. Geen last van stemmingswisselingen, niet veel vloeien en nooit vergeten de pil te pakken. En ook haast geen pijn bij het zetten, gaat gewoon in je arm.

Groetjes Marianna

Gebruikersavatar
@Lily
Berichten: 6722
Lid geworden op: di 06 juli 2010, 17:21

Berichtdoor @Lily » zo 06 februari 2011, 20:52

@Suzette, klopt idd dat er een hormoon met mirena in het bloed komt, maar zo minimaal in vergelijking met de anticonceptie pil.
Was ik dat (on)bewust vergeten?
Ik heb er iig vrede mee.
♥ humor is the saving grace ♥

Naomi Azzet
Berichten: 8
Lid geworden op: do 23 december 2004, 18:14

Berichtdoor Naomi Azzet » di 08 februari 2011, 17:12

Dank jullie wel allemaal voor de tips.
Iets meer achtergrond is misschien wel handig. Ik ben 25 jaar, heb geen kinderen en in ieder geval voorlopig ook niet die wens.

Een koperspiraal heeft het voordeel hormoonvrij te zijn maar kan vervelende bij-effecten hebben als ik het goed begrijp.

Mirena hoor ik toch ook veel mensen over praten, dat is misschien wel wat voor mij. Ik hoor nog wel eens dat mensen last hebben van pijn bij de seks, hoe is de ervaring daarmee?

Prikpil en implanonstaafje weet ik eigenlijk nog maar weinig vanaf, ik zal me daar ook eens in verdiepen.

Uiteraard zal ik ook de huisarts raadplegen hierover maar ik wil vooral toch weten hoe andere vrouwen hierover denken.

Elisa
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 22:23
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Elisa » vr 04 maart 2011, 19:55

Ik heb alweer zo'n 4,5 jaar naar volle tevredenheid een koperspiraal. Het laten zetten was geen pretje, maar dan ben je er wel een tijd vanaf! Ik heb zelf totaal geen last van bijwerkingen of ververgerde ongesteldheid.
I'm not your type. I'm not inflatable!

jwbr
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 01 januari 2010, 21:40

Berichtdoor jwbr » vr 04 maart 2011, 21:55

Van een vriendin weet ik dat het plaatsen van een Mirena niet per definitie pijnlijk hoeft te zijn. Ze heeft 3 kinderen en dat heeft haar baarmoeder flexibeler (hoe zeg je dat?) gemaakt. Plaatsen was voelbaar, maar geen ernstige pijn.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten