En ze leefden nog lang en gelukkig..met zn tweetjes?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 6:44

En ze leefden nog lang en gelukkig..met zn tweetjes?

Berichtdoor Dominique » vr 14 mei 2010, 11:01

In het topic over ‘Overspel’ haalt o.a @Monique het huwelijk aan, en de meestal daarmee gepaard gaande levenslange belofte trouw te blijven aan elkaar,
als iets dat onredelijk is en lang niet altijd haalbaar.
Waarom doen we elkaar dit aan? Proefde ik uit haar posting.

Dit triggerde mij, omdat ik al tijden nadenk over wat dat toch is met dat huwelijk, die jaloezie, dat monogame concept.
Waar komt dat uit voort, waarom leggen we elkaar in onze relaties beperkingen op? Welk doel dient dat?
En waarom kunnen we ons in veel gevallen niet aan deze, op wurggreep gelijkende, beloften houden zonder onszelf weg te cijferen?
Waarom willen we daar dan toch zo aan vast houden?

Thema’s als overspel en scheiding zijn aan de orde van de dag. Je hoeft maar een film, boek of soapserie te zien, lezen of bekijken, en het speelt een rol.
Wat is dat? Angst voor verlating? Angst voor eenzaamheid? Onzekerheid? Religieuze overwegingen? De drang te bezitten?
Onderdrukking door de man? Een symptoom van de patriarchale samenleving?

Een tijdje terug zag ik een documentaire over een West-Chinese samenleving, de Nakhi.
Deze samenleving maakte, van wat ik ervan zag, indruk op mij.
De Nakhi is een Matriarchale samenleving, waar het huwelijk niet bestaat, waar het als normaal wordt gezien dat een mens meerdere relaties heeft in een leven,
waar de seksualiteit als een gezonde uiting van liefde wordt gezien, waar relaties niet gekenmerkt worden door macht en overheersing,
maar door gelijkwaardigheid en partnerschap, samenwerking.
Een dergelijke samenleving zou worden gekenmerkt door vrede, en liefde.
Oorlog en (seksueel) geweld, komen er niet voor, omdat dat kenmerken zijn van een patriarchale samenleving.
De nakhi doen hun best hun oude cultuur vast te houden, maar dat valt nog niet mee in een wereld om hen heen die vooral op de man is gericht.

Ik wil nu niet zeggen dat dit voor mij nu de meest ideale manier van leven is.
Maar het huwelijk en zijn opgelegde monogamie, het gezin als de hoeksteen van onze samenleving, houdt me al langer bezig, en niet altijd in positieve zin.
Zo vanzelfsprekend is het helemaal niet dat twee mensen een leven lang (mss wel 70 jaar) elkaar trouw blijven en alleen van elkaar blijven houden.
Dit is naar mijn idee een utopie, waar, bij de wens naar zo'n verbintenis, culturele aspecten een grote rol spelen.

Nederland ontwikkelt zich in mijn ogen de laatste decennia steeds maar van patriarchaal naar een meer gematigde vorm.
Vrouwen hoeven niet meer afhankelijk te zijn van de man, zijn veelal financieel onafhankelijk.
De vrouw is bij het huwelijk vrij in haar naamskeuze. Ouders kunnen hun kinderen de familie naam van ma of pa meegeven.
De vrouw ontdekt al tijden haar eigen seksualiteit, wordt vrijer en geniet meer van haar lichaam, zonder dat dit als pervers en 'niet netjes' wordt bestempeld.
En zo zijn er nog meer signalen dat we ons meer ontwikkelen naar de matriarchale kant.

Of wij het nog gaan meemaken? Vrije uiting van onze liefde, meerdere relaties, geen huwelijken meer,
kinderen die door ons allen worden opgevoed tot vrije blije mensen?
Ik zal nu als zweverig bestempeld worden, een dromer, niet reëel,
maar het kan, maar dat gaan wij niet meer meemaken helaas.

Ik hoop nog een keer terug te komen hier op aarde, en dan doe ik verslag.
:D
Het is niet wat je zegt, het is wat je deelt...

Tissot
Berichten: 2260
Lid geworden op: wo 02 juli 2008, 13:53

Berichtdoor Tissot » vr 14 mei 2010, 12:02

In de grond is de mens niet gemaakt om monogaam te zijn.
Om echter orde in onze samenleving te houden betrachten we monogamie.
Eeuwige trouw beloven is eigenlijk op voorhand de leugen al begaan.
Ongelukkige toestanden in een monogame relatie ontstaan doordat de andere partner zich bedrogen weet en het hem/haar onverwacht overkomt.
Het begrip 'overspel' is gewoon een juridische term, men spreekt over 'vreemd gaan'.
Moet je om de trouw te verbreken niet een bepaalde vorm van vreemd gaan bedrijven.
Ttz zijn er geen vormen van ontrouw, overspel of vreemd gaan ?
Interpreteer ontrouw als in een in verliefde situatie een 2de partner aanhouden.
Overspel zou dezelfde situatie zijn. Als je partner er niet van weet is dat idd een zware schok wanneer die dat te weten komt.
Vreemd gaan, zou je kunnen interpreteren als met andere(n) seks hebben.
Men zal niet vlug de juiste termen gebruiken en of er de juiste interpretatie aan geven.
De bedrogen partner moet in zichzelf kijken en daar maar niet alleen bij zichzelf, gaan zoeken naar verklaringen voor de ontrouw.
Mannen misschien meer dan vrouwen beginnen een relatie nog terwijl ze zich in de vorige nog verbonden weten. Hierdoor hebben mannen een reputatie.
Dingen om over na te denken....

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » vr 14 mei 2010, 12:20

.
Laatst gewijzigd door Mar op za 16 maart 2013, 1:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » vr 14 mei 2010, 14:19

Dit is een uitermate boeiend onderwerp, met talloze invalshoeken zoals je ook goed heb weten te benoemen, Dominique.

Ik ga een beginnetje wagen...

Waarvoor dient het huwelijk eigenlijk (nog)? Waarom trouwen we?

O.a. omdat de hele maatschappij het doet, we weten niet beter dan dat het zo hoort. Trouwen en een gezin stichten hoort bij het leven, een vanzelfsprekendheid. Het is niet zo lang geleden dat men begon bewust te kiezen voor een andere invulling van het leven. Nog steeds is het meer uitzondering dan regel. Er wordt niet echt diep erover nagedacht over de zin er van. Al vanaf de puberteit houdt men zich bezig met de te realiseren huisje, boompje, beestje en hoe ze het later willen hebben en heeft de toekomstige partner nog niet eens een ‘gezicht’.

Uit geloof- morele overtuigingen. Als je kinderen wilt, dan dien je getrouwd te zijn.

De gedachten erachter zijn om een stevige samenleving te creëren, met structuur en welvaart…en sociale controle.

In beiden punten hebben we het niet over liefde.

Het huwelijk dient tegemoet te komen aan de primaire levensbehoeften (of het een stuk makkelijker te maken):
Lichaamlijke behoefte (voeding, seks, etc.)
Behoefte aan veiligheid en zekerheid (een dak boven je hoofd, en samen sta je sterker dan alleen, etc. )
Behoefte aan sociale contact (je bent nooit alleen)
Behoefte aan waardering en erkenning (het is de bedoeling dat je partner trots op je is, en regelmatig positieve feedback geeft), en
Zelfontplooing (hier moet ik nog even over nadenken :? )

Als ik de lijstje zo bekijk word ik er niet echt blij van.
Ik zie gelijk een aantal punten waardoor de behoefte vreemd te gaan levensgroot wordt.
- Er komt niet voldoende tegemoet aan de behoefte voor lichaamlijke contact. Wordt er nog veel geknuffeld, gestreeld, aangeraakt? Door de dagelijkse drukte is er haast geen tijd of zin meer in seks. Het wordt een agendapunt dat zelden weggestreept kan worden.
- Samenzijn sluit eenzaamheid niet uit. Er zijn in lichaam is iets anders dan er zijn in geest. Velen leven langs mekaar heen.
- Gebrek aan waardering en erkenning sluit aan bij mijn vorige punt. Ik durf te stellen dat waardering en erkenning eerder uitzondering is dan regel.
- Zelfontplooing is heel beperkt, moet aansluiten bij de wensen van de ander wat betreft tijd, ruimte, kosten, sociale netwerk, etc. Als het zelfontplooien inhoudt dat je regelmatig een workshop moet bijwonen met de kans dat je de andere geslacht gaat tegenkomen, dan wordt er zeer negatief op reageert. (Mijn zwager begon met duiken, zijn duikbuddy was een jonge vrouw met een modelfiguur… ontelbare ruzies hebben ze hierover gehad).


De positieve kanten van getrouwd zijn zijn ook zonder een boterbriefje te realiseren.

Bij het tekenen van een huwelijksakte ontstaan verplichting en verwachtingen. We mogen wettelijk gezien van alles van elkaar verwachten. In die zin is het een zakelijke transactie waar regelmatig op gehamerd wordt als de één de fout in dreigt te gaan.

We zijn geconditioneerd te denken dat de combinatie liefde en het huwelijk/samenwonen absoluut is. Liefde bestaat niet omdat er gehuwd wordt. Het is niet afhankelijk van de huwelijk. De huwelijk is afhankelijk van de liefde, of de vorm van de liefde. Romantische liefde is verplicht, broer-zus liefde/waardering is bedenkelijk maar is nog altijd beter dan alleen zijn.

Maar hoe zit het nou met de eerste levensbehoeften zoals fysieke genegenheid en seks, en waardering en erkenning? Wat doe je als het er niet is, of alleen beperkt is?

Is het onjuist ernaar te verlangen? Ook als we het hebben over een primaire behoefte, voor iedereen van levensbelang? Stel dat het mogelijk zou zijn op verschillende manieren lief te hebben. Stel dat het mogelijk zou zijn bij je partner veiligheid te vinden, behaaglijkheid, humor, een maatje te hebben, waardering te voelen, maar de verlangen niet meer te voelen. Stel dat het zo zou zijn en de fysieke liefde niet meer te kunnen bedrijven, de aanraking te moeten missen.

Zou het niet fijn zijn het nog te mogen ervaren zonder alle andere te verliezen? Waarom niet én, én?
Waarom mogen we niet uitbundig genieten van ALLE liefde? De liefdesbeleving is bij iedereen anders. Een partner voelt anders aan dan een vriend, voelt anders aan dan een (kortstondige) minnaar, heeft een andere dynamiek. Die één sluit de ander niet uit, de één vervangt de ander niet, de behoeften zijn anders en allen zijn nodig. Ze kunnen naast elkaar bestaan.
Waarom gebeurt het niet, waarom mag het niet?

Ik zie maatschappelijke conditionering (je moet altijd kiezen terwijl het meestal niet eens aan de orde is), en ANGST.

Angst voor eenzaamheid, angst voor afkeuring, angst voor niet voldoende meer te zijn, angst voor niet meer aantrekkelijk genoeg te zijn, angst voor vervanging. Het heeft alles met de ego te maken, met je eigen IK. Het heeft niets met liefde te maken.
Stel dat we elkaar de vrijheid zouden gunnen lief te hebben, zoveel mogelijk. Na de eerste gekte, wat zou dan gebeuren? Weinig denk ik, want waar er veel van is vraagt niet om vervulling. Het is.

(Dit alles zijn gedachten(puzzels) van mij. Het is niet de bedoeling mijn ideëen op een ander af te dwingen)

edit: toegvoeging
Laatst gewijzigd door Monique op vr 14 mei 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » vr 14 mei 2010, 17:30

.
Laatst gewijzigd door Mar op za 16 maart 2013, 1:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Re: En ze leefden nog lang en gelukkig..met zn tweetjes?

Berichtdoor erofun69 » vr 14 mei 2010, 17:35

Of wij het nog gaan meemaken? Vrije uiting van onze liefde, meerdere relaties, geen huwelijken meer,
kinderen die door ons allen worden opgevoed tot vrije blije mensen?
Ik zal nu als zweverig bestempeld worden, een dromer, niet reëel,
maar het kan, maar dat gaan wij niet meer meemaken helaas.
Ik ben niet monogaam. Nooit geweest. Lang getrouwd geweest en vaker vreemd gegaan, dan ik kan en wil tellen.
Sinds een jaar of 10 samenwonend met Efin. Vanaf het begin er geen doekjes om gewonden, dat ik niets heb met monogamie. Het trof, zij dacht er eender over.
Aanvankelijk het swingerspadje betreden, maar dat bleek toch niet ons ding. Je treft daar dikwijls mensen, die swingen omdat ze op elkaar uit gekeken zijn of iets dergelijks; de sleur verbreken etc. Dat speelde bij ons helemaal niet.

Bijna twee jaar geleden zijn we een andere weg ingeslagen. Efin heeft twee vrienden, ik heb drie vriendinnen.
Natuurlijk gaat dat niet altijd vlekkeloos, maar dat is in een monogame relatie niet veel anders. Overwegend is het leuk en gezellig. Soms wordt er samen gegeten, hier thuis of elders, dikwijls overnachtingen, soms zelfs logeerpartijen voor dagen of weken. En het voelt bijzonder, als je zegt : "ik hou van jullie". En dan terug te krijgen : "en wij van jou". Natuurlijk wordt er ook gesext. Maar in het totaalplaatje is het geen hoofdzaak.

Voor ons heeft het voordelen, dat het er meerderen zijn, waarmee we delen. Je doseert makkelijker bv.

Er is veel voor, tegen en iig over te zeggen.
Maar in elk geval (ook) dit : "Liefde kun je vermenigvuldigen, door het te delen".
Niets is blijvend, alleen de verandering

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » vr 14 mei 2010, 20:40

Mooi topic Dominique......

Ikzelf ben 'serieel monogaam', ik heb dat hier wel eens vaker geschreven.

Toen ik met de vader van mijn kinderen een relatie kreeg was een van de eerste dingen die ik hem vertelde was dat ik niet geloof in 'eeuwige trouw of liever, eeuwige liefde....'. Als kind van gescheiden ouders was er al een muurtje om mijn hart heen gebouwd.

Ik geloof wèl in liefde.
En in de liefde ben ik (serieel) monogaam.
(Ik kan ook niets anders zeggen nu ik in mijn derde, mijnerzijds, monogame relatie zit)
Of dat nou komt door opgelegde 'normen en waarden', de maatschappij (die het 'ordelijk' wil houden), angst, jaloezie'; het boeit me allemaal niet.
Het is wat ìk wil.
Ik denk dat het, bij mij, ligt aan de behoefte om exclusief (en dat is wat anders dan angst...) te zijn.
En ik wil dan ook een partner die er hetzelfde over denkt (en het niet alleen maar zegt :twisted:; ook dat heb ik namelijk mogen meemaken.)

Een open relatie is wat mij betreft prima, zolang beiden er maar voor kiezen. 'Overspel' is voor mij minder makkelijk, ik sta namelijk op eerlijkheid. Maar ik kan me ook situaties voorstellen waarin 'eerlijkheid', om wat voor reden dan ook, niet mogelijk is.

Ik denk, met Dominique, dat onze maatschappij aan het veranderen is.
Ik ben financieel geheel in staat om mijzelf (en gedeeltelijk mijn studerende zoons) te onderhouden.
Dat vind ik heel erg belangrijk. Ik kan namelijk 'kiezen'. Ik kan kiezen voor een leven alleen en kiezen voor een leven met een partner, zonder dat hij mij moet onderhouden. Je weet niet hoe heerlijk dat gevoel is voor mij.

En @Erofun deze hou ik erin: "Liefde kun je vermenigvuldigen, door het te delen". Hoewel jij en ik dat misschien anders interpreteren :wink: .

Kortom, je kunt wel boos zijn op opgelegde normen en waarden omdat je niet kunt doen wat je wilt doen, of omdat je niet gelukkig bent.... Ik heb altijd geleerd dat je baas bent over je eigen leven en je je eigen keuzes mag maken. Zolang je anderen niet, of zo min mogelijk, kwetst.

Ik ben in 1995 uit een huwelijk gestapt omdat ik het gewoon niet meer trok. Ik heb mijn zoons daar verdriet mee gedaan, dat weet ik. Maar ik stond op het punt (of was er al mee bezig) ons leven als gezin, nog ongelukkiger te maken. Dus heb gekozen tussen twee kwaden en heb mijzelf daar belangrijk in gevonden.
Als ik nu, 15 jaar later naar die twee van mij kijk, dan heb ik het zo slecht niet gedaan. Maar goed, dat soort dingen weet je altijd pas achteraf.
Immers, 'Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij/zij vreest'.

Fuut
(aan het nadenken)
(edit wegens woord vergeten)
Laatst gewijzigd door fuutje op vr 14 mei 2010, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » vr 14 mei 2010, 20:48

Waarvoor dient het huwelijk eigenlijk (nog)? Waarom trouwen we?
Dat is een leuke vraag, maar eigenlijk kan ieder alleen voor zichzelf spreken, vind ik.
Ik merk dat de benadering (het gaat over wazige, anoniemen anderen) mij afstoot om op de vraag in te gaan, zoveel vooronderstellingen lees ik, terwijl ik denk dat ik best iets te melden heb over dit onderwerp, na dertig jaar samenleven met dezelfde partner en bijna even zo lang getrouwd. Zoveel lang gehuwden telt shespot niet onder haar gelederen, maar het voelt voor mij absoluut niet okay om het er hier nu over te hebben.


Groet,

Mar
Die benadering is juist bedoelt om een discussie op gang te brengen. Zodra het om speciefieke mensen gaat wordt het persoonlijk en zullen mensen zich aangesproken/aangevallen voelen.
Dit was/is absoluut niet mijn bedoeling (en ook niet de bedoeling van de TS, lijkt mij.)
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat het huwelijk toevoegt. Ik zet alleen vraagtekens bij de verwachtingen die we hebben van de ander, van onzelf, en van het huwelijk, of ze reëel zijn of niet.

Voel je je niet geroepen te reageren, moet je het ook niet doen.
Ik verwacht geen verantwoording van een ander.
Wat Dominique ter discussie wilt brengen is wel degelijk de moeite waard.

gr. M

ps. ik ben nog steeds getrouwd, de scheidingsprocedure moet nog opgestart worden. Tegen die tijd dat het zover is heb ik 26 jaar op zitten, waarvan 23 jaar 100% monogaam, de laatste paar jaar met medeweten van mijn man. Ook ik heb er iets over te melden ;-)
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Berichtdoor erofun69 » vr 14 mei 2010, 21:14

En @Erofun deze hou ik erin: "Liefde kun je vermenigvuldigen, door het te delen". Hoewel jij en ik dat misschien anders interpreteren :wink: .
Kweenie Fuut, ik denk dat we niet zoveel verschillen qua interpretatie.
Maar wel qua vermenigvuldigingsfactor en grootste gemene deler. :wink:

Edoch, je posting vond ik mooi :)
Niets is blijvend, alleen de verandering

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » vr 14 mei 2010, 23:16

Wedden dat communicatie en compassie en verdraagzaamheid en liefde en tederheid de fundament vormen van (hun) geluk.
@Monique,
Ik heb deze even van je 'gejat' uit het topic 'Overspel'.
'Hun' heb ik even voor het gemak tussen haakjes gezet.
Bovenstaande is voor mij een waarheid als een koe.
Alleen zul je mij niet horen zeggen dat het voor eeuwig is :!:
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 6:44

Berichtdoor Dominique » za 15 mei 2010, 8:04

Ik heb met dit topic (idd @M) niemand voor het hoofd willen stoten uiteraard.
geen oordeel willen geven over het huwelijk of levenslang durende monogame relaties, waar mensen zich gelukkig in kunnen voelen.
absoluut niet.

wat ik wel vaak doe, voor mezelf, is proberen los te denken van ingesleten patronen. En me af te vragen waarom dingen zijn zoals ze nu als het normaal acceptabele worden gezien, en alles wat ervan afwijkt of daartegen indruist, als niet correct, vreemd, of niet van deze wereld.
Dat laatste heb ik in mijn beginpost dus vooral benadrukt.
Het denken in meerdere relaties tijdens 1 leven, het de liefde (in al zijn vormen) en samenwerking, gelijkwaardigheid centraal stellen, is niet helemaal van DEZE nog steeds patriarchale wereld.

Ik beschouw vooral.
vind het soms prettig om afstand te nemen van waar we mee bezig zijn, en na te denken over het waarom en kan het anders.

En ik was geïntrigeerd door de Nakhi...
Weet je dat ze in de oorspronkelijke Nakhi taal niet eens woorden hebben voor bv. overspel en verkrachting.
Woorden die je hier dagelijks voorbij hoort komen.
wat zegt dat? :wink:
Het is niet wat je zegt, het is wat je deelt...

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 15 mei 2010, 9:38

*trekt legitimatiebewijs*
Verkering gekregen in 1985, in 1988 getrouwd.
Nog steeds bij elkaar, still going strong.

Hoor ik er nou niet meer bij? :P
Maar het huwelijk en zijn opgelegde monogamie, het gezin als de hoeksteen van onze samenleving, houdt me al langer bezig, en niet altijd in positieve zin.
Zo vanzelfsprekend is het helemaal niet dat twee mensen een leven lang (mss wel 70 jaar) elkaar trouw blijven en alleen van elkaar blijven houden.
Monogamie leg je jezelf op. Je gaat het huwelijk in met een wereldbeeld, en omdat het een goed plan lijkt. Op dat moment.
Frappant is dat een tweede of derde huwelijk wél om de juiste redenen gesloten wordt. En dan evengoed kan stranden.

Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat mensen lang bij elkaar kunnen blijven. Daar moet je je ook van bewust zijn. En daar moet je de hele relatie aan blijven werken, en hard ook.

Volwassen zijn betekent je eigen keuzes maken. Niet op laten leggen door ouders of omgeving, maar zelf keuzes maken en lachend leven met de gevolgen van die keuzes.
Onder druk van je moeder monogaam blijven terwijl je zelf van de melkboer blijkt te zijn is schering en inslag, en niet alleen in Nederland.

Ik ben allang niet meer degene die ik in 1985 was, en zij ook niet. Toch denk ik dat ik ook vandaag als een blok voor haar zou vallen als ik haar voor het eerst tegen kwam. En ik hoop dat dat wederzijds is :)

Dat is de enige reden dat we bij elkaar zijn. Niet voor de kinderen, want ik hou van mijn kinderen. Niet voor de buren, de familie of de beesten, maar 'gewoon' omdat ze me boeit, verleidt, steunt, troost, tergt, uitdaagt, verrast, kwetst, sufneukt, en ga zo maar door.

Het enige geheim dat ik heb kunnen ontdekken is dat een slecht geheugen handig is, en dat we beide prima voor onszelf kunnen zorgen. Verder zou ik het eigenlijk niet weten...

Iago.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » za 15 mei 2010, 11:40

.
Laatst gewijzigd door Mar op za 16 maart 2013, 1:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 6:44

Berichtdoor Dominique » za 15 mei 2010, 14:50

eigenlijk vraag ik niks @Mar, ben gewoon wat hardop aan het brainstormen

ben sowieso niet bezig met wie in zo'n samenleving het geld binnen moet brengen of zo, geen details of rolverdelingen dus, even los van alles. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=-r9nHrGten8

overigens zeg ik niet dat ik tegen een levenslange relatie met 1 persoon ben.
ik probeer alleen los te komen van het ingesleten idee dat DAT de norm is.
Het is niet wat je zegt, het is wat je deelt...

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » za 15 mei 2010, 20:13

.
Laatst gewijzigd door Mar op za 16 maart 2013, 1:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 8 gasten